Maasturi Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Kaveri suunnitteli rakentavansa 12 voltin VW:n tasa ja vv.laturien testauslaitetta sorviin kiinnitettynä. Kampiakselin hp. kiinni sorvin pakkaan ja laturinjalka kelkkaan. Veto normaalilla tuulettajan hihnalla. Tarvitaan tietysti 12v. akku , virtajohtoa, liittimiä, 5W polttimo kantoineen ( laturin merkkivaloon) ym. Miten paketti on rakennettava jotta pääsee testaamaan onko testattava laturi toimintakunnossa? Latureitahan on 2 eri vv.mallia (sisään rakennetulla säätimellä ja ulkoisella. Tasavirtamalleja yksi ulkoisella säätimellä. Quote
metake Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Akkua ei tarvita, mutta tarvitaan vastus jolla laturia rasitetaan, sekä tietysti ampeerimittari siihen väliin josta näkee paljonko laturi jaksaa puskea, ja volttimittari myös jotta näkee että jännite pysyy kohdallaan. Sorvin pitää olla sellainen että siitä lähtee riittävästi kierroksia, muistaakseni 3000 rpm oli vaaditut mittauskierrokset. Quote
P_Valtonen Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 (edited) Mulla kuormana on 12v akku + halogeeni 3000 rpm + välitys vakio hihnapyörillä toimii OK Molempien laturien regut toki tarvitaan Ennen kuormituskoetta hyvä tehdä kuormaton testi, toimiiiko dc laturi moottorina. Jos tää koe fituillaan, turha alkaa virittää kuormutustestiin laturia... Edited January 30, 2016 by P_Valtonen Quote
metake Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Mulla kuormana on 12v akku + halogeeni Tällä konstilla toki saa tietää että laturista tulee sähköä, mutta ei sitä että jaksaako 55A laturi työntää sen 55A vai vaan 15A :) Quote
Maasturi Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 Testauslaitteet ovat nyt valmiiksi rakennettuina. Millaisia testaustapoja olette käyttäneet 1.) vv.laturi jossa on sisäinen säädin. 2.( vv,laturi jossa on ulkoinen säädin. 3.) Tasavirtalaturi ulkoisella säätimellä. Quote
Maasturi Posted February 4, 2016 Author Posted February 4, 2016 Palstan insinöörit ja diplomi-insinöörit sekä rakettitieteen maisterit! onko autosähkötiede vaikea aihe? Quote
Tanhis Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Palstan insinöörit ja diplomi-insinöörit sekä rakettitieteen maisterit! onko autosähkötiede vaikea aihe? Eikös kaikissa voi käyttää samaa testausmenetelmää kuormaa jolla laturia testataan pitäisi mun mielestä muuttaa. Oletuksena siis että kaikissa latauksen säätimet kiinni. Ja voihan ainakin tasavirtalatureita testata myös ilman säädintä, riippuen siittä kuinka perusteellisen testin haluaa aikaiseksi. Quote
Guest a-p Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 (edited) Mulle ainakin on mutten ole insinööri. Olen käsittänyt asiat yleensä niin että ellei ole mitään tietoa mitä on tekemässä niin kannattaa jättää tekemättä. Vaikuttaa vaan siltä että testeri pitäisi saada vaikka ei ymmärretä miten sen saa toimimaan. Lisätään nyt vielä neuvo. Ota yhteyttä johonkin tuntemaasi sähkömieheen ja pyydä siltä neuvoa mitä ja miten pitää tehdä. Sillä tavalla pääset helpoimmalla. Edited February 4, 2016 by a-p Quote
Maasturi Posted February 5, 2016 Author Posted February 5, 2016 Kaverini on seurannut tätä palstaa jo vuosikausia ja ihmettelee että kun kyse on jostakin metalliseoksen koostumuksesta tai tuhannesosamilleistä sekä avaruusrakettitieteestä niin kysymyksiin tulee vastauksia ja kommentteja kymmenittäin. Autosähkötiede on melko yksinkertaista jos vain osaa. Kysymyshän oli se, että millaisia testausjärjestelmiä TE olette rakentaneet ja miten TE olette testit tehneet. Kyse ei ole siitä, että kaverini ei osaisi niitä testejä tehdä kun osaa rakentaa testauslaitteetkin. Quote
Tanhis Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 (edited) Kaverini on seurannut tätä palstaa jo vuosikausia ja ihmettelee että kun kyse on jostakin metalliseoksen koostumuksesta tai tuhannesosamilleistä sekä avaruusrakettitieteestä niin kysymyksiin tulee vastauksia ja kommentteja kymmenittäin. Autosähkötiede on melko yksinkertaista jos vain osaa. Kysymyshän oli se, että millaisia testausjärjestelmiä TE olette rakentaneet ja miten TE olette testit tehneet. Kyse ei ole siitä, että kaverini ei osaisi niitä testejä tehdä kun osaa rakentaa testauslaitteetkin. Joo autosähkö on yksinkertaisia kun niitä tehdään näin vanhoihin autoihin toimivakisi. Mutta jos puhutaan vain laturin testaamisesta niin yksinkertaisimmillaan sen saa testattua toimivaksi vaikka porakoneella ja yleismittarilla ei tarvita sorvia tai super erikoisia järjestelyitä. Mutta missään vaiheessa et ole maininnut miten hyvin haluat laturin testata. Esim haluatko mitata kuinkapaljon laturista irtoaa todellisia lataus amppeereja haluatko testata että se vain toimii tai kuinkapaljon siittä saa voltteja ulos. Millaisia mittareita on käytössä koska lähemmäs 100A kuorman mittaamiseen ei ihan perus bilteman ylesimittari enää riitä. Oletko testaamassa vain yhden laturin tai onko niitä tarkoitus testata satoja ellei tuhansia. Ja tietty mitä laite saa maksaa esim jos hommat 6v ja 12V tasavirtasen latauksensäätimet ja 12V vaihtovirtasen latauksen säätimen niin siinä alkaa olemaan jo 100€ laturitesterissä kiinni. Yllä olevat kaikki vaikuttaa siihen millaisia vastauksia saat ja sen jälkeen kun rupeat arvostelemaan ettei porukka osaa näitä asioita voi vastausten saaminen olla vielä vaikeampaa. Edited February 5, 2016 by Tanhis Quote
Pepe Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Kaverini on seurannut tätä palstaa jo vuosikausia Osaako muut palstalaiset arvata, kenellä on tapana esitellä asiat niin että "kaveri" on tehnyt jotain. Oikein arvanneelle sherlock arvonimi profiiliin. 2 Quote
-tipi- Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Olen niin kovin arvonimikipeä että weikkaan Juhaa Turuntieltä. 1 Quote
Maasturi Posted February 5, 2016 Author Posted February 5, 2016 Latureita ei testata arvaamalla, kytkennät on satuttava kerralla oikein, ainakin vaihtovirtaisella. Tasavirtainen kestää paremmin muutaman arvauskytkennän. Quote
Maasturi Posted February 6, 2016 Author Posted February 6, 2016 Valitettavasti Timo Pietarisen arvaus meni väärin. "turuntien Juha" ei ole kirjoittanut ko:a tekstejä. IP osoite ei kerro sitä kuka tekstin on kirjoittanut, sehän kertoo vain mistä se on lähetetty. Kysymyksessähän oli edelleenkin tiedustelu miten T E - a r v o i s a t palstalaiset olette testanneet tasa ja vaihtovirtalatureita DIT testauslaitteilla. Jos halutaan testata tv. tai vv. laturin kunto niin testi on tehtävä siten, että nähdään toimiiko laturi ohjearvojen mukaan ja onko se täysin kunnossa. Laturien testaukseen löytyy tehdastekoisia testipenkkejä kuten myös moottorien säätämiseen 50000 euron moottorijarruja, mutta testauksia voidaan tehdä muutaman sadan euronkin laitteilla. Joskus tasavirtalaturi käynnistetään polarisoimalla se. Ilmeisesti näitä "omatekoisia" testilaitteita ja testaajia ei löydy montakaan Suomesta jos asiasta kiinnostuneita ei ole. Quote
Meto Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Minä oon testannut laturin autossa kiinni ollessa ;) muuhun ei oo ollut tarvetta. Sorvilla laturin kierrokset min 3000 ja kytkee säätäjän oikein ja kuormittaa laturia kunnon säätövastuksella jolla saa kuormaa ja mittaa ampeerit ja jännitteet. Eikö se sillain mee Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.