Jump to content

VW laturien testauslaitteen rakentaminen


Recommended Posts

Kaveri suunnitteli rakentavansa 12 voltin VW:n tasa ja vv.laturien testauslaitetta sorviin kiinnitettynä. Kampiakselin hp. kiinni sorvin pakkaan ja laturinjalka kelkkaan. Veto normaalilla tuulettajan hihnalla. Tarvitaan tietysti 12v. akku , virtajohtoa, liittimiä, 5W polttimo kantoineen ( laturin merkkivaloon) ym.

Miten paketti on rakennettava jotta pääsee testaamaan onko testattava laturi toimintakunnossa? Latureitahan on 2 eri vv.mallia (sisään rakennetulla säätimellä ja ulkoisella. Tasavirtamalleja yksi ulkoisella säätimellä.

Link to comment

Akkua ei tarvita, mutta tarvitaan vastus jolla laturia rasitetaan, sekä tietysti ampeerimittari siihen väliin josta näkee paljonko laturi jaksaa puskea, ja volttimittari myös jotta näkee että jännite pysyy kohdallaan. Sorvin pitää olla sellainen että siitä lähtee riittävästi kierroksia, muistaakseni 3000 rpm oli vaaditut mittauskierrokset.

Link to comment

Mulla kuormana on 12v akku + halogeeni

3000 rpm + välitys vakio hihnapyörillä toimii OK

Molempien laturien regut toki tarvitaan

 

Ennen kuormituskoetta hyvä tehdä kuormaton testi, toimiiiko dc laturi moottorina.

Jos tää koe fituillaan, turha alkaa virittää kuormutustestiin laturia...

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Palstan insinöörit ja diplomi-insinöörit sekä rakettitieteen maisterit! onko autosähkötiede vaikea aihe?

Eikös kaikissa voi käyttää samaa testausmenetelmää kuormaa jolla laturia testataan pitäisi mun mielestä muuttaa.

 

Oletuksena siis että kaikissa latauksen säätimet kiinni.

 

Ja voihan ainakin tasavirtalatureita testata myös ilman säädintä, riippuen siittä kuinka perusteellisen testin haluaa aikaiseksi.

Link to comment

Mulle ainakin on mutten ole insinööri. Olen käsittänyt asiat yleensä niin että ellei ole mitään tietoa mitä on tekemässä niin kannattaa jättää tekemättä. Vaikuttaa vaan siltä että testeri pitäisi saada vaikka ei ymmärretä miten sen saa toimimaan.

Lisätään nyt vielä neuvo. Ota yhteyttä johonkin tuntemaasi sähkömieheen ja pyydä siltä neuvoa mitä ja miten pitää tehdä. Sillä tavalla pääset helpoimmalla.

Edited by a-p
Link to comment

Kaverini on seurannut tätä palstaa jo vuosikausia ja ihmettelee että kun kyse on jostakin metalliseoksen koostumuksesta tai tuhannesosamilleistä sekä avaruusrakettitieteestä niin kysymyksiin tulee vastauksia ja kommentteja kymmenittäin. Autosähkötiede on melko yksinkertaista jos vain osaa. Kysymyshän oli se, että millaisia testausjärjestelmiä TE olette rakentaneet ja miten TE olette testit tehneet. Kyse ei ole siitä, että kaverini ei osaisi niitä testejä tehdä kun osaa rakentaa testauslaitteetkin.

Link to comment

Kaverini on seurannut tätä palstaa jo vuosikausia ja ihmettelee että kun kyse on jostakin metalliseoksen koostumuksesta tai tuhannesosamilleistä sekä avaruusrakettitieteestä niin kysymyksiin tulee vastauksia ja kommentteja kymmenittäin. Autosähkötiede on melko yksinkertaista jos vain osaa. Kysymyshän oli se, että millaisia testausjärjestelmiä TE olette rakentaneet ja miten TE olette testit tehneet. Kyse ei ole siitä, että kaverini ei osaisi niitä testejä tehdä kun osaa rakentaa testauslaitteetkin.

Joo autosähkö on yksinkertaisia kun niitä tehdään näin vanhoihin autoihin toimivakisi.

 

Mutta jos puhutaan vain laturin testaamisesta niin yksinkertaisimmillaan sen saa testattua toimivaksi vaikka porakoneella ja yleismittarilla ei tarvita sorvia tai super erikoisia järjestelyitä.

 

Mutta missään vaiheessa et ole maininnut miten hyvin haluat laturin testata.

Esim

haluatko mitata kuinkapaljon laturista irtoaa todellisia lataus amppeereja haluatko testata että se vain toimii  tai kuinkapaljon siittä saa voltteja ulos.

 

Millaisia mittareita on käytössä koska lähemmäs 100A kuorman mittaamiseen ei ihan perus bilteman ylesimittari enää riitä.

 

Oletko testaamassa vain yhden laturin tai onko niitä tarkoitus testata satoja ellei tuhansia.

 

Ja tietty mitä laite saa maksaa esim jos hommat 6v ja 12V tasavirtasen latauksensäätimet ja 12V vaihtovirtasen latauksen säätimen niin siinä alkaa olemaan jo 100€ laturitesterissä kiinni.

 

Yllä olevat kaikki vaikuttaa siihen millaisia vastauksia saat ja sen jälkeen kun rupeat arvostelemaan ettei porukka osaa näitä asioita voi vastausten saaminen olla vielä vaikeampaa.

Edited by Tanhis
Link to comment

Valitettavasti Timo Pietarisen arvaus meni väärin. "turuntien Juha" ei ole kirjoittanut ko:a tekstejä. IP osoite ei kerro sitä kuka tekstin on kirjoittanut, sehän kertoo vain mistä se on lähetetty.

 

Kysymyksessähän oli edelleenkin tiedustelu miten T E - a r v o i s a t  palstalaiset olette testanneet tasa ja vaihtovirtalatureita DIT testauslaitteilla. Jos halutaan testata tv. tai vv. laturin kunto niin testi on tehtävä siten, että nähdään toimiiko laturi ohjearvojen mukaan ja onko se täysin kunnossa. Laturien testaukseen löytyy tehdastekoisia testipenkkejä kuten myös moottorien säätämiseen 50000 euron moottorijarruja, mutta testauksia voidaan tehdä muutaman sadan euronkin laitteilla. Joskus tasavirtalaturi käynnistetään polarisoimalla se. Ilmeisesti näitä "omatekoisia" testilaitteita ja testaajia ei löydy montakaan Suomesta jos asiasta kiinnostuneita ei ole.

Link to comment

Minä oon testannut laturin autossa kiinni ollessa ;) muuhun ei oo ollut tarvetta.

Sorvilla laturin kierrokset min 3000 ja kytkee säätäjän oikein ja kuormittaa laturia kunnon säätövastuksella jolla saa kuormaa ja mittaa ampeerit ja jännitteet. Eikö se sillain mee

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...