tobbe` Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Kerran täs nyt on työttömänä luppoaikaa niin tehääs noista omista kikkareista jonkinlainen projektikertomus. Jotain satunnaisia kuvia tosta mun kuplasta on täällä näkynyt ennenkin mutta isompaa juttua en siitä ole saanut aikaiseksi. Kupla on siis eka ilmavolkkari, ja yleensäkki vanhempi auto, minkä oon omistanu ja se haettiin Heinolasta toukukuussa 2010 kun kuplakuume oli pahimmillaan ja joku makaavalamppunen oli pakko saada. Autosta kävin kaikki ne perus kuplan ruostepaikat läpi pihalla kaljateltan suojissa, sillon ei vielä tallipaikkaa ollut eli paremmasta rakennuspaikasta ei ollut tietoakaan. Lopulta projekti venyi parilla vuodella mitä olin suunnitellut, lähinnä juuri sen takia kun pihalla joutui säiden armoilla tekemään. Tossa pari kuvaa kun kupla oli saatu kotia ja päästy itse asiaan. Tuolla lisää kuvia: http://ruosteet.kuvat.fi/kuvat/Kupla+-65/ 2013 marraskuussa vihdoin saatiin kupla rekisteröintikatsastukseen (vehje oli poistettu kilvistä vuonna-81) ja toisella kerralla päästiin läpi, ekalla kerralla oli mukamas liian matala. Alusta asti oli selvää että autosta tulee matala ja se saa jäädä patinoituneen näköiseksi, samalla tuli idea kylkien maalaamiseksi sinisellä ja mahdollisesti myös joku siisti logo oviin pyöri mielessä. Idea tuohon Kuusankosken radioon tuli vanhasta mainoksesta joka löytyi lehdestä, ajatuksena oli myös tehdä suomalainen teksti kun kaikilla on aina jotain enkku kamaa. Seuraava projekti oli tehdä sohvapenkki kun sellaisen jossain samban sivulla näin. Aihioiksi hain sarjan -65 penkkejä joista naitin takapenkin selkänojan etupenkkien istuinosiin. Selkänojan asentoa joutui hieman muuttamaan noilla istuin osiin hitsatuilla tuilla. Istuin osan keskellä on nyt toistaiseksi pelti jonka päällä aluperäiset penkin pehmusteet, täytyy kehitellä ideaa pidemmälle tuon keskiosan suhteen kun kerkiää. Selkänojan takaosaan lisäsin vielä tuhkiksen ja pätkän listaa jotta näyttäs vähä enemmän tehdastekoselta. Käsijarrulle piti tietenkin keksiä jotain kun sitä olisi ollut aika hankala nykiä tuon penkin läpi. Rälläkällä käppäri irti ja siirto 17cm eteenpäin, 17 cm siksi että se oli juuri riittävästi ja ovaalissa oli juuri sopiva vaijeri. Ekat kaksi kesää mentiin tuossa kuvassa näkyvällä setillä, Puman säätökeula ja dropit edessä ja takana säätölatat. Koko ajan kuitenkin täytyi päästä alemmas ja tuon kesän jälkeen rupesin miettimään etukaselin kavennusta.Ostin palstan kautta nuo iskaritolpat ja loppu sitten menikin helposti kun kyseessä oli jo ennestään säädettävä akseli. Tällä setillä saatiin keula kuntoon ja säätövaraakin vielä piisaa alemmas. Keulan alle tuli vielä tehtyä tuo pohjapanssari mistä lähtee kivasti kipinöitä kun pääsee kunnolla lanaamaan. Seuraavaksi jostain tuli päähänpisto saada fenderskirtsit. Niitähän ei valmiina näyttänyt löytyvän, ainakaan miellyttävää mallia, niin tein sitten itse mieluisan näköiset. Kaikissa valmiissa fendereissä oli jonkinlainen kaareva alaosa mistä en digannut vaan halusin tasaisen alaosan mikä jatkuu astinlaudan kanssa samaa linjaa. Leikkasin vanerista jigin jonka avulla väänsin putkesta sopivan rungon joka mukailee lokarin kaarta jonka päälle sitten hitsasin suorasta pellistä pintapellin, suorasta pellistä sai yllättävän sopivan muodon. Kiinnikkeiksi laitoin tollaset jousikuormitteiset salvat jotta ne on helppo saada irti esimerkiks renkaanvaihdon ajaks. alaosan lista on samaa listaa jota on astinlaudoissa. Kupla on nyt tässä kuosissa ja jatkosuunnitelmiin kuuluu ainakin se ilma-alusta jotta saatais se kunnolla madallettua. Kupla jää nyt toistaseks huilimaan tämän pallokeula projektin takia. Tämän vehkeen tarina alko tuosta kuvasta jonka kaveri lähetti mulle pari vuotta sitten, jotenkuten siitä näkee että vilkkuja ei ole ylhäällä eli kyseessä on varhainen malli. Sitä sitten lähdettiin katsomaan kun hintaa sanottiin olevan vain muutama satanen. Paikanpäällä sitten selvisi että kyseessä on 1+8 hengen -72 sekasikiö mikä oli kunnoltaan tosin aika hyvä, projekti oli jäänyt kesken ja bussi oli n. 5 vuotta huilinut tuolla metsän reunassa. alkutalvesta 2014 se sitten käytiin hakemassa parempaan talteen. Projektin alotin vasta viimevuoden lopulla ja se ois tarkoitus saada ens kesäksi ajoon,päivitellään sitä kun saadaan kuvia koneelle. Resepti on aikalailla sama kuin tuon kuplan kanssa eli mataluutta ja rähjäistä maalipintaa. Pahoittelut huonolaatusista kuvista, mutta harrastan autojen rakentelua enkä valokuvausta joten koittakaa kestää. 14 Quote Link to comment
Guest Petri.Partiainen Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 asiallisen näköistä rakentelua. onko tuo kuplan vaihdekeppi jatkettu? Mun mielestä toi pallis näyttäis aika hyvälle löydölle. Sisustakin näyttää aika ehjälle. Quote Link to comment
DOODAH Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 Näyttää pakun kepiltä Quote Link to comment
tobbe` Posted January 31, 2016 Author Share Posted January 31, 2016 asiallisen näköistä rakentelua. onko tuo kuplan vaihdekeppi jatkettu? Mun mielestä toi pallis näyttäis aika hyvälle löydölle. Sisustakin näyttää aika ehjälle. Kuplan vaihdekeppi on palliksesta, taivuttelin sen samaan muotoon alkuperäisen kepin mukaan. Bussi tosiaan on aika helppo projekti, edellinen omistaja oli kerennyt hitsaamaan suurimman osan ruostepaikoista eli itselle jäi oikeastaan vain muutaman paikan teko paremmin ja sitten madallusten vaatimat korimuutokset. Quote Link to comment
tobbe` Posted January 31, 2016 Author Share Posted January 31, 2016 Bussin rakentamisen alotin noista etulokareista joita korotin muistaakseni 5cm. Lokareista myös löytyi niitä aiemman omistajan tekemiä huonoja paikkoja jotka siistin samalla kun lokarit olivat auki. Seuraava homma oli muokata noi sekasikiö mallin takavalot, isot valot ja vanhan mallin puskurit kun eivät sopineet mun silmään yhtään niin valot sai lähteä. Samalla kun noi valot oli työnalla niin tein irrotettavan takahelman joka ainakin tuon kuplan kanssa on osoittautunu hyödylliseks. Itse helma on vielä vähän kesken eikä siitä ole hyvää kuvaa, runkonumero kuitenkin tulee olemaan omalla paikallaan. Maalipinta saa jäädä sellaiseksi kuin on ja nuo pohjamaalilla maalatut/korjatut paikat tietenkin saa vihreän värin päällensä. Mutta kerran logoja on kiva maalailla ni jotain jännää tähänkin piti keksiä. 5 Quote Link to comment
tobbe` Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Peräpään korimuutokset ja madalluskalikat alkais olla viimeistelyä vaille valmiina, madalluksia varten tein runkoon tilaa vetareille ja nuo hevosenkengät (kiitokset Hebsterille kaavoista) Kokeilin useampaa eri vaihtoehtoa boorien kanssa, nuo hevosenkengät itsessään madaltaa n.9cm ja yksi ulompi boori n.6cm ja sisempi n.4cm. Tässä kuvassa yksi ulompi boori ja vetari ylempänä, hevosenkengän olin juuri ottanut pois. Tein myös lovet noihin lattoihin ettei heti pauku pohjaan. Yhdellä ulkoboorilla ja hevosenkengillä törmäsin ongelmaan mitä en osannut odottaa, nimittäin renkaan saaminen paikalleen. vaihdoin siis ulkoboorin sisäboorin joka vähän helpotti asiaa. vakiorenkaat pitää varmaankin tyhjentää ja vetää liinoilla luttuun että ne saa katsastuksen ajaksi paikalleen, toinen rengas mitä kokeilin on 165/65 kokoinen. Takarenkaiksi varmaan tulee 185/70 ja eteen nuo pienemmät jotka oli vähän pienen näköset taakse. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Peukku tuosta irrotettavasta takahelmasta! Voi kun olisi tajunnut aikoinaan tehdä omaan bussiin saman tempun. Mulla ei saanut edes pelkkien hevosenkenkien kanssa orggis renkaita mitenkään päin paikoilleen, kun ei mahdu, niin ei mahdu. Liinoillakin kokeilin mutta ei niitä saanut niin luttuun, että olisi paikoilleen lopsahtaneet :( Lopulta renkaiksi tuli eteen ja taakse Hankookin RA18 175/70R14C kumit. Nuo mahtuvat juuri ja juuri paikoilleen. Nyt pystyy vaihtamaan hädän tullen renkaan vaikka reissussakin. Oma päänvaivansa oli lisäksi löytää sopivan kokoiset renkaat C luokituksella.... Quote Link to comment
tobbe` Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Joo toi irrotettava takahelma oli ihan pakollinen, en tiedä miks noihin vikoihin busseihin ei tehty sellasta tehtaalla. Saahan tota jousilattaa tietenkin vähän käännettyä alaspäin rautaputkella että saa vähän enemmän tilaa rummun ja lokarin väliin. Ite meinasin aina konttorilla käydä niillä vakio renkailla niin tarvi ettiä c-luokituksen nakkeja. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 (edited) Saahan tota jousilattaa tietenkin vähän käännettyä alaspäin rautaputkella että saa vähän enemmän tilaa rummun ja lokarin väliin. Mulla oli jousilatat niin alhaalla kuin ne tulevat ja siitä ei väänny alas yhtään enempää eli ei auttanut mikään kikkailu :( Pyörimään tuolla koloissa ne orggis kokoiset olisivat mahtuneet ihan kivasti. Taakse jos vaihtaisi levyt rumpujen tilalle, niin sitten ei olisi mitään ongelmia. Tuo kiinteä takapalkki on kyllä pöljä systeemi. Type IV koneesta pitää purkaa puolet jäähypelleistä ja viimeisimmässä koneessa piti olla öljyn täyttöputkikin irti jotta sai mahtumaan koneen paikoileen. Edellinen kone nuljahti täyttöputkineen just ja just paikoilleen. Siinä vaiheessa otti päähän niin paljon, etten jaksanut alkaa mittailemaan missä tuo ero muka oli... Lisäksi bussin peräpää pitää saada takapalkin alareunasta ~75cm korkeudelle lattiasta, että koneen saa nuljutettua kaasareiden kanssa moottoripyörätunkilla alta pois. Kaasarit jos purkaa pois, niin sitten riittää vajaa 70cm. Tästä seuraa sellainen ongelma, että bussi pitää olla parkkeerattu tallissa just oikealle kohdalle ettei kattoteline ota tallin loisteputkiin kiinni :/ Mielellään välttää koneen irroitusta viimeiseen saakka... Edited February 15, 2016 by KimmoH Quote Link to comment
Tanhis Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Mulla oli jousilatat niin alhaalla kuin ne tulevat ja siitä ei väänny alas yhtään enempää eli ei auttanut mikään kikkailu :( Pyörimään tuolla koloissa ne orggis kokoiset olisivat mahtuneet ihan kivasti. Taakse jos vaihtaisi levyt rumpujen tilalle, niin sitten ei olisi mitään ongelmia. Tuo kiinteä takapalkki on kyllä pöljä systeemi. Type IV koneesta pitää purkaa puolet jäähypelleistä ja viimeisimmässä koneessa piti olla öljyn täyttöputkikin irti jotta sai mahtumaan koneen paikoileen. Edellinen kone nuljahti täyttöputkineen just ja just paikoilleen. Siinä vaiheessa otti päähän niin paljon, etten jaksanut alkaa mittailemaan missä tuo ero muka oli... Lisäksi bussin peräpää pitää saada takapalkin alareunasta ~75cm korkeudelle lattiasta, että koneen saa nuljutettua kaasareiden kanssa moottoripyörätunkilla alta pois. Kaasarit jos purkaa pois, niin sitten riittää vajaa 70cm. Tästä seuraa sellainen ongelma, että bussi pitää olla parkkeerattu tallissa just oikealle kohdalle ettei kattoteline ota tallin loisteputkiin kiinni :/ Mielellään välttää koneen irroitusta viimeiseen saakka... Eiköhän takapalkki tullut kiinteäksi siinävaiheessa kun volkkarin johtoryhmässä tajuttiin että rahaa voi tehdä myös autojen huoltamisella. Kun eihän koneen irroitus ole paha rasti jos on just oikeanlaiset välineet hommaan. Tiukka veikkaus että vw korjaamolla tiputettiin palliksesta koko paketti alas vaihteistoineen eikä vain pelkkää konetta. 1 Quote Link to comment
PZQ Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Ite meinasin aina konttorilla käydä niillä vakio renkailla niin tarvi ettiä c-luokituksen nakkeja. Ei tarvitse olla c-luokitusta kunhan renkaan kantavuus muutoin täsmää -Pete- Quote Link to comment
tobbe` Posted February 16, 2016 Author Share Posted February 16, 2016 Mites noi kantavuudet sit oikein menee? Mikä merkintä pitää löytyä et passais kleinbussiin? Quote Link to comment
AVe Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Katot rekkariotteesta akselimassat ja etsit googlesta load index taulukon mistä katot että menee yli akselimassojen. https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php Tossa hieman tietoja esim. Quote Link to comment
tobbe` Posted February 16, 2016 Author Share Posted February 16, 2016 Papereitahan tohon ei ole, luovareista niitä ei näy. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Yhdellä ulkoboorilla ja hevosenkengillä törmäsin ongelmaan mitä en osannut odottaa, nimittäin renkaan saaminen paikalleen. vaihdoin siis ulkoboorin sisäboorin joka vähän helpotti asiaa. vakiorenkaat pitää varmaankin tyhjentää ja vetää liinoilla luttuun että ne saa katsastuksen ajaksi paikalleen, toinen rengas mitä kokeilin on 165/65 kokoinen. Takarenkaiksi varmaan tulee 185/70 ja eteen nuo pienemmät jotka oli vähän pienen näköset taakse. Iso viis jakosessa juniksessa voi kikkailla laittamalla renkaan "paikalleen" ilman jarrurumpua ja rummun vasta sitten kun rengas on jo kotelossaan. En tiedä onnistuuko mitenkään palliksessa jossa on vanteessa pieni keskireikä mutta voithan kokeilla ja kertoa auttaako asiaa. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 (edited) Tuota rumpu irrallaan juttua kokeilin muistaakseni myös huonolla menestyksellä :( Itse nuiden renkaiden painorajojen kanssa totesin, että C-luokituksella varustetut renkaat olivat ainoa vaihtoehto. Kaikki muut jäi aina pikkuisen alle tai sitten olivat muuten sellaista kokoa, että niitä ei olisi saanut paikoilleen sullottua. EDIT: Mulla on kokonaismassa otteessa 2300kg ja akselimassa 1300. 2300kg:lla laskien menisi 89 load indexillä oleva rengas ja akselimassalla vaaditaan 94. Tässä tapauksessa piti sitten tuijottaa tuota akselimassaa kun se on otteeseen lyöty joten LI 94 tai sitä suurempi kelpasi. Edited February 16, 2016 by KimmoH Quote Link to comment
tobbe` Posted March 2, 2016 Author Share Posted March 2, 2016 Korin viimenen mätäpaikka olis korjattu. Sain myös korjattua tuon vilkkuviiksen mistä tuo varsi oli irronnut, aikamoinen homma oli saada takaisin kasaan noiden kaikkien jousien takia. Seuraava homma olis etuakselin kavennus ja säätöpalikoiden asennus. Löytyiskö mistään mitään taulukkoa tai vastaavaa mistä näkis mihin kohtaan noi säätöpalat kannattas asentaa että sais mahdollisimman paljon säätövaraa alaspäin? Vakio korkeuteen tota ei enää tarvis saada. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Itse neuvoisin että säätöpala yläasennossa vähän alle vakio. Tähän jos lisätään droppiolat niin päästään ala-asennossa jo tosi matalalle. Tietty riippuu että millaisia maavaroja ruvetaan hakemaan Quote Link to comment
tobbe` Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Etuakselista sipasin 4 ylimäärästä tuumaa pois ja tein nuo iskaritolpat 10mm teräksestä. Madalluspalikat laitoin sillee että alkuperäinen jousien lukituspultin reikä jää AVIS-palikan alle, eli alkuperäiseen korkeuteen tätä ei enää saa. Alemmas sitten saakin vaikka kuinka paljon vielä kun on nuo droppiolat. Vanteet on vielä vähän mietinnässä mitkä tähän hankkis, noi Wolfracen slot magit miellyttäs silmää mutteivat oikein mahdu alle huonon ET:n takia. Takakulmat valmiina: Leimakin siihen sitten saatiin ja yks reissu on jo takana mikkelin oldtimer runiin. Pientä ruuvaamista ollu kaasarin kanssa kun ei meinaa tyhjäkäyntiä käydä mutta jospa se siitä. Kaverin lainamoottorikin näyttäs soivan ihan kivasti et jos tän loppukesän nyt menis sitte tällä setupilla. 7 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Onko tallissa laikattu tänä syksynä? Quote Link to comment
tobbe` Posted December 5, 2016 Author Share Posted December 5, 2016 Viikko sitte ajoin bussin tallille talvisäilöön enkä vielä ole rälläkkää ehtinyt kaivaa kaapista. Etulokareita olis tarkotus levittää lisää oviin asti jotta sais lisätilaa renkaille ja autoa sen myötä 5-10cm alemmas. Z-bed saranoiden asennus ja musavehkeiden asennus olis kanssa tän talven ainaka suunnitelmissa saada tehtyä. Nii ja se uus konekin olis tulossa mutta kerrotaan lisää sitten kun saadaan jotain aloteltua. Quote Link to comment
tobbe` Posted April 24, 2017 Author Share Posted April 24, 2017 Tänä talvena ei saatukkaan juuri mitään tehtyä kun hitsauslaitteisto oli vähän vajavainen, eli lokareiden ja ovien muokkaus jää ensi talveen. Makkarin ja audiopuolen sain kondikseen. Z-bed saranoissa ei mitään ihmeempiä ollut, senku pulttas kiinni. Kaiuttimet laitoin nyt sitten kuitenkin sinne keskipenkin potkupahviin koska en jaksanut alkaa tekemään katon takareunaan sellaista hyllykköä/kauitintelinettä. Jos senkin leipoisi sitten ensi talvena. Diskantit tuli b-tolppaan turvavöiden yläpuolelle ja 10" subbari on etupenkin alla siinä "käytävällä" Quote Link to comment
tobbe` Posted April 13, 2021 Author Share Posted April 13, 2021 (edited) Hitto päivitellääs pitkästä aikaa jotain tännekkin. Edellisen kuvan jälkeen on juotu kaliaa, vaihdettu konetta, tehty sisustaa ja levitelty niitä lokareita. Välissä sitten ajeltu, ja kesällähän tuo on ihan käyttiksenä ajossa. Ennen kesää olisi vielä etuakselin nostoa, säädettävien takalattojen vaihtoa ja vähän jotain pienempää huoltoa. Berlingon haitari kattoa myös suunniteltu mut se taitaa jäädä ens talven hommaks. Edited April 13, 2021 by tobbe` Quote Link to comment
tobbe` Posted April 13, 2021 Author Share Posted April 13, 2021 (edited) Koneena tosiaan nelkun 1700 kone. Pientä öljyvuotoa lukuunottamatta pelannu aikasta kivasti tuossa sen 1600 kuplan koneen jälkeen. Berlingon hanurin asennus olis nyt tossa vaiheessa meneillään, pientä sovittelua se vielä vähän vaatis. Edited April 13, 2021 by tobbe` Quote Link to comment
tobbe` Posted April 13, 2021 Author Share Posted April 13, 2021 Lokareita levitin kolmisen senttiä tuonne oviin asti. Ovien lisäks ikkunahissejä joutu vähän muokkaamaan, ja ikkunathan menee edelleen alas asti. Quote Link to comment
tobbe` Posted April 13, 2021 Author Share Posted April 13, 2021 Tänää sain maalit päälle ja huomeen pääseekin sitten purkamaan sitä etuakselia. 1 Quote Link to comment
tobbe` Posted February 24 Author Share Posted February 24 Päivitellääs tännekkin pitkästä aikaan mitä on saatu aikaseks. Pari vuotta tosiaan käytin tota autoa lähinnä rojuvarastona hallilla motivaation ja kiinnostuksen lopahdettua täysin. Viimeinkin kun taas "löysin" ton projektin pitkästä aikaa niin ekana nostin etuakselia niin paljon ylemmäs kuin pystyi, sentin verran sinne tais jäädä ylemmän putken ja lattian väliin eli just sen verran et johtonippu mahtui vielä kulkemaan sitä kautta. Takarunkoon tein vielä vähän isommat notsit ja muokkasin noita pohjaanlyöntikumien paikkoja, saas nähä miten kestää/toimii. Sisustaan väsäsin vanhasta ratista keskiön grantin ratille, mistään en löytäny sopivaa keskiötä tohon niin piti sekin askarrella ite. Viel ois verhojen ja läpikuljettavan ohjaamon väliseinän teko ettei ois niin akvaario. Niin ja buffasinhan miä noi vanssin logotkin poies kun kyllästyin niihin eikä vanssilta kuulunu mitään kenkäsponssia 😁 Jos sillä nyt tossa kuosissa taas pari kesää ajelis kunnes pinna taas palaa jostain syystä. 1 Quote Link to comment
tobbe` Posted February 24 Author Share Posted February 24 Vaihteensiirtäjää sekä tota käppärin systeemiä piti kans vähä turata uuteen uskoon akselin noston myötä, tämänkin joku fiksumpi otus ois varmasti tehny jollain toisella tavallla mut tämmösen mie sain aikaseks. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.