Jump to content

34 pict-3 ja 123 jakaja


Recommended Posts

Posted

Onko sulla alipaineella oleva versio 123:sta vai ilman alipainetta?

 

Alipaineelliseen versioon käyrä 0 tai 2. 2:n on muuten sama käyrä kuin 0, mutta siinä on lisänä multispark.

 

Alipaineettomaan versioon itse laittaisin käyrän E, mutta myös tuo 0 tai 2 toimii siinäkin.

Posted (edited)

Alipaine olisi tulossa, vaan kumpi on parempi vaihtoehto luulisi että, alipaine? Ja onko tuo 2 käyrä parempi käyttää kun siinä on multispark vaan mikä sen hyöty on??

Edited by UltraVW
Posted (edited)

Ufolla tuli ajeltuun n. 60 000 km tuolla yhdistelmällä. Käytin käyrää 0. Kokeilin tuota kakkoskäyrääkin, mutta en huomannut erityistä hyötyä multisparkista.

Jakaja oli alipaineellinen malli.

Kone oli vakio 1500 yksireikäkansilla ja siinä oli yksireikäkansille tehdyt pässinsarvet.

Suuttimia kaasarissa oli hieman suurennettu. Tyhjäkäyntisuutin oli 60 tai 65 ja pääsuutin oli muistaakseni hieman normaalia suurempi.

Edited by MESIKÄMMEN
Posted

Otsikko sopii omaa mieltä painavaan asiaan, joten jatketaanpas samaan ketjuun. 

 

Olen onnistunut lyhentämään Visalaskua sen verran, että voi taas alkaa harrastamaan. Junakeulassani on nyt otsikon kaasari ja Brassi 009 Pertronixilla. Sillä on kaksi vuotta ajettu, mutta ehkä se voisi toimia paremminkin. Mielessä pyörii siis 123-jakajan hankinta, mutta kumpi mun nyt sitten kannattaa ostaa; alipaine vai TUNE ohjelmoitava? Moottorin speksit karkeasti:

- iskutilavuutta 90,5 x 69  

- nokkana Englen 100 tai 110 (muisti huonontunut)

- 1,25 vivusto

- CB 044 kannet 40/35,5 venttiilein

- puristussuhde noin 8,5

- orkkis lämmönvaihtimet, perus käärmeenpesä

- kaasarina ainakin vielä toistaiseksi halpa kopio 34 pict-3. Myöhemmin mahdollisesti edessä siirtyminen kahteen yksi- tai kaksikurkkuiseen. 

 

Kumman jakajan ostan? Alipaine vai tunen? Hintaero ei tässä konkurssissa haittaa. Tavoitteena saada kylmänä ja kuumana nöyrästi toimiva pannu. 

 

Kiitos avusta jo etukäteen. 

Posted

Mun kone on 1776cc w-110 lähes vakio kannet ja kärmes siihen jatkoksi olis tulossa tuo123 jakaja ja 39 mm porattu 34-pict-3 joten varmaan ilman tuneakin pärjää? Vai? 

Posted

Onko se tunen ohjelmointi kuinka hankala, kun ei ole mikään it-nörtti? Kuinka paljon käytettävät käyrät eroaa on tavallisesta 123 jakajasta? Kysyn kun olen miettinyt tavallisen hankkimista.

Posted

Jos osaa tietokoneen avata ja hiirellä osuu suunnilleen sinne mihin pitääkin niin saa Tunen ohjelmoitua sillä tietokoneella :)

 

Perus 123:ssa on yleisimmät käyrät valittavissa, joista oikeastaan tarvii valita vain kahdesta, eli 034:n ja 009:n välillä. Toki muitakin käyriä voi kokeilla mutta nuo kaksi on ne yleisimmin tarvittavat.

 

Toki ilman Tunea pärjää ihan loistavasti. Jos kyseessä on virikone, varsinkin kahdella kaasuttimella, niin sitten pärjää hienosti halvimmalla mallilla ilman alipainetta. Vakiokoneeseen sitten alipaineellinen versio. Tunen edut tulee esille siinä tapauksessa kun pelkät paketista otetut "pulttaa-kiinni" osat ei enää riitä, vaan haluaa hienosäätää ennakoita, kierrosten ja ali-/ylipaineen mukaan. Tunessa on lisäksi kierrostenrajoitin ja mahdollista tallentaa jakajaan kaksi erilaista käyrää joista käytettävän voi valita erillisellä katkaisimella.

Posted

Onko TUNEssa valmiina jotkut peruskäyrät, joita sitten muokataan, vai aloitetaanko puhtaalta pöydältä ja säädetään kaikki itse alusta alkaen? 

  • Like 1
Posted

Tunessa tais olla 034 käyrä vakiona, 123:n nettisivuilta löytyy lisää käyriä ja mullakin on muutama lähinnä 009:n käyrästä modattu.

Posted

Mie äänestän alipaine-034:ää järjettömänä: http://aircooled.fi/tuote/803/virranjakaja-034-alipaine-karjeton . Perustelut: puolet halvempi, ja sit kuitenkin 123:sta valitsisit sen 034 käyrän :) Speksien mukaan koneessa on kyllä tosi hyvät lähtökohdat nurkkatuplille. Niillä tuo vanha 009-jakajakin toimii varmasti paremmin kuin keskisolexilla mutta alipaineellisen jakajan kanssa entistä miellyttävämpi.

Posted

Speksien mukaan koneessa on kyllä tosi hyvät lähtökohdat nurkkatuplille. Niillä tuo vanha 009-jakajakin toimii varmasti paremmin kuin keskisolexilla mutta alipaineellisen jakajan kanssa entistä miellyttävämpi.

Yleensä nurkkatuplien kanssa ei alipaine ennakkoa tarvita, eikä läheskään kaikissa ole kaasareissa edes sitä varten lähtöjä.

 

123:ssahan se käyrä ei olekaan se "juttu" vaan parempi ja vakaampi kipinä, vähän niin kuin kiina-weber vs. italo-weber. Olipa huono vertaus, mutta jos asia siitä tulisi kuitenkin ymmärretyksi.. :)

Posted

Totta tuon alipaineen kanssa, ja alipaine-"signaali" on myös huomattavasti heikompi ja pulssisempi yhdessä kurkussa kuin keskikaasarin lähdössä. Testailin tätä viime kesänä omien nurkkatuplien kanssa parilitraisessa koneessa DRLA:illa joissa alipainelähtö on just oikeassa kohdassa. Ehkä sen alipaineen vaikutuksen juuri ja juuri persdynossa huomasi. Iso se vaikutus ei tosiaankaan käytännössä ollut, vaikka paikallaan pienellä läpän avaumalla ja suurilla kierroksilla (=maksimi alipaine) ennakkoa tuli selvästi useampi aste lisää. Voi vaan jäädä normaaleissa ajo-olosuhteissa aika marginaaliseksi. Ajattelin sillä olevan lähinnä positiivinen kulutuksen pienentäminen tasakaasulla pintakaasulla ajettaessa, koska tuleehan sitä joskus pintakaasullakin ajettua...

Posted

Totta tuon alipaineen kanssa, ja alipaine-"signaali" on myös huomattavasti heikompi ja pulssisempi yhdessä kurkussa kuin keskikaasarin lähdössä. Testailin tätä viime kesänä omien nurkkatuplien kanssa parilitraisessa koneessa DRLA:illa joissa alipainelähtö on just oikeassa kohdassa. Ehkä sen alipaineen vaikutuksen juuri ja juuri persdynossa huomasi. Iso se vaikutus ei tosiaankaan käytännössä ollut, vaikka paikallaan pienellä läpän avaumalla ja suurilla kierroksilla (=maksimi alipaine) ennakkoa tuli selvästi useampi aste lisää. Voi vaan jäädä normaaleissa ajo-olosuhteissa aika marginaaliseksi. Ajattelin sillä olevan lähinnä positiivinen kulutuksen pienentäminen tasakaasulla pintakaasulla ajettaessa, koska tuleehan sitä joskus pintakaasullakin ajettua...

Oliko sulla molemmat kaasarit yhdistetty vai miten oli tehty?
Posted

Ei ollu, ihan vaan vasemman puolen kaasarin yhdestä kurkusta. Toisessa ei ollut edes tuota alipainelähtöä. Paikallaan huudattaessa maksimiennakot melkein 40 astetta :)

Posted (edited)

Kiitos, infosta.Sitten toinen kone , nyt tulee yksi 34 pci kaasari ja siihen 123 jakaja alipaineella, ja käyrän valinta 1385cc koneeseen`? Nolla ,2 vai mikä. Ei varmaan väliä?

Edited by UltraVW

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...