Jump to content

meton pystärirojekti/tekniikan parantelua,ruiskua ym


Recommended Posts

Posted

Moottori purettu. Vika löytyi jakopäänrattaan takana olevasta runkolaakerista joka oli puoliksi leikkaantunut.kampiakseliin oli hieman tarttunut laakerimetallia mutta lähti pois kun hieman hioi/puhdisti.

Kk laakerit oli käyttämättömän näköiset.

Laakeroinnilla selvitään tästä säikähdyksestä..

 

Syyllinen löytyy ehkä peilistä joka kylmäkäynnisti auton +2 asteen lämpötilassa 20w/50 öljyillä kun viimeisen kerran ajettiin auto talliin. Semmoinen epäilys on

post-2666-0-53093200-1477507578_thumb.jpg

post-2666-0-89899000-1477507610_thumb.jpg

post-2666-0-73847500-1477507637_thumb.jpg

post-2666-0-84808300-1477507681_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Aloin kasaamaan ajankuluksi tuota varamoottoria noista ylimääräisistä osista. Kansien imukanavat sovitin imusarjoihin ja venttiileiile kevyt läppäys ja kasaan jäykemmillä sinkkujousilla. Eli nämä on edellisen 1.6 moottorin osia..post-2666-0-82324400-1477857445_thumb.jpgpost-2666-0-92562300-1477857392_thumb.jpg

  • Like 1
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Varamoottori autossa paikoillaan ja tänään ehdin käyttämään sen verran että nokka-akselin sai sisäänajettua.

Ei mennyt ihan putkeen tuo homma, kovasti vuoti öljyä kytkinkopan alta kun lämpesi..

 

Aloin sitten miettimään että olikohan vauhtipyörässä o-rengas paikoillaan.. Prkle

Ei auta kun käyttää moottori pois paikoiltaan..

Posted

Syy vuotoon löytyi,jostain syystä öljykanavan päätytulppa vuoti vaikka liiman kanssa asennettu paikoilleen. Pitänee laittaa kierreteipin kanssa paikoilleen..post-2666-0-40361400-1481043333_thumb.jpg

Posted (edited)

Tuossa oli tuollainen terästulppa joka tuli kampikamion matkassa, olisikohan alumiinitulppa parempi tuon tilalle esim. lämpölaajenemisen vuoksi?

Tuossa toisessa moottorissa on alumiinitulpat ja ei ole vuotoja esiintynyt

Edited by Meto
Posted

Pitääpä huomenna tutkia kierrettä tarkemmin, ainakin tulppa mene normaalisti kierteille ja kiristyy normaalin tuntuisesti..

Posted

Vuoto korjattu, kierteessä oli hieman vikaa.puhdistettu kierretapilla ja asennettu uusi alumiinitulppa paremman liiman kanssa. Nyt koekäytetty ja näyttää pitävän.

Hieman rikkaalla käy koska ruiskussa vielä stroukkerin säädöt.

 

https://youtu.be/0SrPAa-Pdgs

  • Like 3
  • 2 months later...
Posted (edited)

Vihdoin sain uudet kannet stroukkeriin. Pitäis alkaa sitäkin kasaamaan jossain vaiheessa..

post-2666-0-83347900-1487173094_thumb.jpg

post-2666-0-86229200-1487173047_thumb.jpg

Edited by Meto
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Kuplakin jo ajossa koska käyttöautossa remppaa..

Hyvin tuntuu toimivan tuo varamoottorikin. Rikkinäisen lambda vaihdoin uuteen,pääsee ruiskua säätämään tuolle moottorille.post-2666-0-70455600-1490943333_thumb.jpg

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Pientä jumppaa aiheutti romina joka alkoi kuulumaan jostain moottorin /vaihteiston suunnalta. Ei auttanut kun tiputtaa moottori pois.Ja just ennen vappuviikonloppua.

Vikahan löytyi,oli vauhtipyörä hieman löysällä. Ohjuritappien reiät väljät vauhtipyörässä.

post-2666-0-05769900-1493929528_thumb.jpg

Tein sitten kasitapituksen kampiakseliin ja kasasin stroukkerimoottorin vauhtipyörällä ja kytkinpaketilla.

 

 

 

 

Ja vappuna jo ajeltiin vappuajot

 

post-2666-0-69765800-1493929978_thumb.jpg

post-2666-0-84833300-1493929735_thumb.jpeg

post-2666-0-16627800-1493929801_thumb.jpeg

Edited by Meto
  • Like 3
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Jotain pientä osaa tuli mm.männänrenkaat ja erimallinen vivusto.

Vanhat työntötangot osoittautui liian pitkiksi joten uudet hommattava..

post-2666-0-63269000-1496489740_thumb.jpg

Edited by Meto
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Moottori punnerrettu paikoilleen..

post-2666-0-96105800-1498745304_thumb.jpg

 

Suutintukkien kanssa meinasi tulla tilanpuute mutta pienellä sovittelulla saatiin vähän välystä tukin ja korin väliin.

post-2666-0-61918400-1498745460_thumb.jpg

post-2666-0-49888000-1498745515_thumb.jpg

Edited by Meto
Posted (edited)

Moottori ym.osat paikoillaan. Työntötangot edelleen puuttuu,Logmechit tulossa.

post-2666-0-02249100-1499275168_thumb.jpg

 

Kokoonpano sama kuin ennen

-82x94

-Engle Fk87

-48 cb läppärungot

-Uudet laakerit ja Grant kovakromimännänrenkaat.

 

Muutokset :

-40x35,5 kannet-->44x37,5 Cb 044 cnc super pro

-Puristus 11,3--> 11,5

-Terästönärit liian pitkät--> Logmech alutönärit

-Offset imarit--> big beef imarit

- Vivustot ei passaa --> uudet vivustot

-Ilmansuodattimet ei enää sovi konehuoneeseen-->uudet putsarit

-1,25 keinut--> 1,40 keinut

-Uusi puhallinkoppa ja sylinteripellit

 

Semmosta rakentelua

Edited by Meto
  • Like 2
Posted (edited)

Tönäreillä pitkä toimitusaika näkyy olevan.. Pitääköhän tässä alkaa lyhentään noita terästönäreitä. Päät on vaan pirun tiukassa

Edited by Meto
Posted (edited)

Ootellaan vielä ku tuli yhden muun firman kautta tilattua..Ei tullut kyllä kuplapaja mieleenkään höh.

Polttelis vaan savut ottaa tuosta ja pääsis vähän koeajamaan

Edited by Meto
Posted

Moottori ym.osat paikoillaan. Työntötangot edelleen puuttuu,Logmechit tulossa.

attachicon.gifDSC_0954.JPG

 

Kokoonpano sama kuin ennen

-82x94

-Engle Fk87

-48 cb läppärungot

-Uudet laakerit ja Grant kovakromimännänrenkaat.

 

Muutokset :

-40x35,5 kannet-->44x37,5 Cb 044 cnc super pro

-Puristus 11,3--> 11,5

-Terästönärit liian pitkät--> Logmech alutönärit

-Offset imarit--> big beef imarit

- Vivustot ei passaa --> uudet vivustot

-Ilmansuodattimet ei enää sovi konehuoneeseen-->uudet putsarit

-1,25 keinut--> 1,40 keinut

-Uusi puhallinkoppa ja sylinteripellit

 

Semmosta rakentelua

Mikäs olikaan vanhalla kombolla nopein varttimailiaika?

Posted (edited)

Niinhän siinä kävi että piti lyhentää nuo vanhat terästönärit että pääsi ajeleen. Jospa ne sen aikaa kestäisi että uudet saapuu.

Hyvin toimii mutta nyt öljynlämpöjen kanssa ongelmaa.Ennen nousi maks.90-95 asteeseen ja nyt näkyy nousevan noin 115 asteeseen jolloin tyhjäkäyntiöljynpaine on jo turhan pieni.

Muutokset edelliseen (jotka vois lämpöihin vaikuttaa)

-044 kannet/jäykemmät venttiilinjouset

-Uusi jälkituotanto puhallinkoppa

-0,2 puristussuhde korkeampi

 

Puhallinkoppa modattuna T4 öljynjäähdyttimelle ( oli myös vanhassa kopassa)

 

Lisäjäähdytin täytynee asentaa..

Edited by Meto
Posted

Tarkastitko jälkituotanto puhallinkopan sisukset onko kaikki ilmanohjaimet paikallaan ja oikeassa asennossa? Sytytys- polttoainekartat säädetty jo uusiksi? Noilla kansilla vaatii ihan erilaiset ennakot ja polttoainemäärät kuin entisillä.

Posted

Koppa näytti samanlaiselta sisältä mitä vanha,en sen tarkemmin tutkinut.

Sylinterilämmöt pysyy 75- 80 astetta vaikka öljyt lämpeää.

Ennakoita hieman säädetty keskialueelta pienemmäksi kun nakutti vedätyksessä.

 

Pintakaasulla enimmäkseen ajettu jolloin seokset olleet ok,kuumuu silti

Posted

Jos kannen lämmöt pysyy kurissa, niin ongelma on öljyn jäähdyttämisessä.

Mistä nuo sylinterilämmöt on mitattu? Minulla kannen lämmöt tulpan alta mitattuna lähes 200.

Posted (edited)

Sylinteriputken alta ilmavirrasta.

Juu tuntuu ettei jäähdytysteho enää riitä jostain syystä T4 jäähdyttimelläkään.

Pikkuhiljaa lämmöt hiipii ylemmäs ja ylemmäs.

Mulla on kyllä vakiota pienempi kampiakselin hihnapyörä,mutta oli edellisessä kokoonpanossa myös.

Edited by Meto
Posted

Taidan vielä käyttää tuon puhallinkopan pois ja verrata vanhaan että onko suuria eroja. Muuten jää mietityttään.

Joka tapauksessa asennan lisäkennon niin saa tarvittaessa lisäjäähdytystä.

 

Luultavasti kannet käy kuumempana mitä vanhat ja öljyt kuumuu sen takia.

Posted

Tarkista samalla kansista ettei valupurseet tuki ilman läpivirtausta niissä kohti joista se muutoin olisi mahdollista. 044- valut ei ole aina ihan "puhtaita"

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...