Jump to content

Turvavyön alakiinnike T1 66


Recommended Posts

Ei ole pilarissa kiinnikettä, tuon ikäisissä vyö on kiinnitetty lattiaan. Pilarista löytyy kierteet -67 alkaen.

 

Edit: Tarkempi tutkiskelu paljasti, että vaikka mun 67-mallissa kiinnike onkin, niin se on tehtaalta lähtiessään ollut jossain toisessa autossa kiinni... eli kiinnike on -68 alkaen :)

Edited by WescuM
Link to comment

M-koodeista löytyy koodi numero 17, joka on lannevyöt, ja ollut saatavilla vuosimallin -66 loppuun saakka. Joten teoriassa on kyllä mahdollista että ulkopuolellakin olisi kiinnityskohta, vai mihinköhän tuo lannevyö on kiinnitetty?

Link to comment

Epäilen vahvasti tuota b-tolpan alapään turvavyön kiinnityspistettä -66 kolkissa.

Pihalla on -66 fb kori, josta on purettu kaikki irti. Siinä ei ainakaan ole ko. kiinntyspistettä.

Tuossa -66 pigallessakaan ei moista löydy.

Toisesta irtokorista, joka on pitkänokkaisesta fb:stä sellainen löytyy. Sekään ei tosin ole

b-pilarissa vaan siitä hieman eteenpäin kynnyksessä.

Link to comment

Kupla 1300, valmistettu maaliskuussa 1967, ei alakiinnikettä pilarissa, vaan lattiassa sellainen tulitikkuaskin kokoinen lätkä, jossa vyö on ollut kiinni.

Tällaisia lätkiä saa tarvikkeena ja muutaman olen itsekin asentanut. Varmaankin se paras tapa lisätä kiinnityspiste kun tehtaan tekemänä se puuttuu.

Link to comment

Epäilen vahvasti tuota b-tolpan alapään turvavyön kiinnityspistettä -66 kolkissa.

Pihalla on -66 fb kori, josta on purettu kaikki irti. Siinä ei ainakaan ole ko. kiinntyspistettä.

Tuossa -66 pigallessakaan ei moista löydy.

Toisesta irtokorista, joka on pitkänokkaisesta fb:stä sellainen löytyy. Sekään ei tosin ole

b-pilarissa vaan siitä hieman eteenpäin kynnyksessä.

No 66 variantissa sellaiset oli ja sen verta orkkikselta vaikuttivat ettei mitään syytä ollut niiden alkuperäisyyttä epäillä.

Link to comment

No 66 variantissa sellaiset oli ja sen verta orkkikselta vaikuttivat ettei mitään syytä ollut niiden alkuperäisyyttä epäillä.

Samasta syystä omankin kuplan kiinnityspisteitä epäilen jälkikäteen tehdyksi, ympärillä ei mitään hitsisaumoja näy, eikä tuonne kyllä mitään lätkää pääse takakautta laittamaan jos vaan olisi reikä porattu.

 

Joku vanha kuva löyty omasta autosta, josta näkee reiän paikan:

https://goo.gl/photos/U8QLDqib8zGEtNNdA

Link to comment

Ja jossei alakiinnityspaikkaa oven puolelta löydy, ja sellaisen haluaa tahi tarvitsee, onnistuu inertiavyön kelan kiinnitys pohjapellin läpi asianmukaisella kulmaraudalla. Näin tein omaani (kulmarauta turvavyökaupasta, sekä pultit). Helppo sitten museoida itsemurhavöille (pilarista keskelle, pelkkä ylävyö).

Link to comment

Turvavöidenhän ei käsittääkseni pitäisi auton museointiin vaikuttaa mitenkään. Tietty jos siellä jotkut nelipistevyöt on niin pomppaahan ne sieltä silmille mutta ei silti pitäisi olla museoinnin este.

Link to comment

Turvavöidenhän ei käsittääkseni pitäisi auton museointiin vaikuttaa mitenkään. Tietty jos siellä jotkut nelipistevyöt on niin pomppaahan ne sieltä silmille mutta ei silti pitäisi olla museoinnin este.

 

No tuo kommentti oli ehkä hieman vitsin suuntainen tahi sarkastinen :) Mutta vyöt eivät juu ole museoinnin este. 

  • Like 1
Link to comment

Jos nyt oikein viralliseksi pompsahdetaan, niin kilpavöissä ei yleensä ole hyväksyntää tieliikenteeseen ...

Tästä päästäänkin siihen että ei taida olla näillä lentokone tyyppisellä soljella varustetuissa lannevöissäkään. Mutta onko asialla merkitystä autossa jossa ei turvavöitä katsastuksessa muutenkaan vaadittaisi.

Link to comment

Jos nyt oikein viralliseksi pompsahdetaan, niin kilpavöissä ei yleensä ole hyväksyntää tieliikenteeseen ...

Mikäli mitään ymmärrän tästä tekstistä, niin ei hyväksyntää vaaditakaan aikaisemmin kuin -81

 

Katsastajan käsikirja:

 

7.8 TURVAVYÖT, C12

AJONEUVOLUOKAT: AUTOT

 

01.01.1971 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton etuistuimella tuli olla turvavyöt. MaA Tpp 21 §, 392/57 + 438/70

01.01.1981 - E- säännön 16 tai e 77/541/EEC mukaisesti hyväksytty tahi FMVSS 209 vaatimukset täyttävä tai ARK:n hyväksymä malli.

 

Mikä tuo "FMVSS 209 vaatimukset täyttävä" sitten on, sitä en tiedä. Onko FIA-hyväksytty vyö nämä vaatimukset täyttävä vai ei

Link to comment

Mikäli mitään ymmärrän tästä tekstistä, niin ei hyväksyntää vaaditakaan aikaisemmin kuin -81

 

Katsastajan käsikirja:

 

7.8 TURVAVYÖT, C12

AJONEUVOLUOKAT: AUTOT

 

01.01.1971 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton etuistuimella tuli olla turvavyöt. MaA Tpp 21 §, 392/57 + 438/70

01.01.1981 - E- säännön 16 tai e 77/541/EEC mukaisesti hyväksytty tahi FMVSS 209 vaatimukset täyttävä tai ARK:n hyväksymä malli.

 

Mikä tuo "FMVSS 209 vaatimukset täyttävä" sitten on, sitä en tiedä. Onko FIA-hyväksytty vyö nämä vaatimukset täyttävä vai ei

Taitaa olla amerikan vastaava kuin meillä e-hyväksyntä.

 

FMVSS 209 (Federal Motor Vehicle Safety Standard)

"This Standard applies to seat belt assemblies for use in MPVs, trucks and buses. It specifies strength, construction, test and hardware requirements for seat belt assemblies."

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...