Rofa.com Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 Onko Kupla 66 turvavyölle alakiinnityspaikka valmiina ovipilarin alaosassa? Jos on niin missä kohtaa tarkkaan ottaen? Yläkiinnikkeen paikka ja runkotunnelin paikka kiinnitykselle löytyi melko helposti. Quote Link to comment
WescuM Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 (edited) Ei ole pilarissa kiinnikettä, tuon ikäisissä vyö on kiinnitetty lattiaan. Pilarista löytyy kierteet -67 alkaen. Edit: Tarkempi tutkiskelu paljasti, että vaikka mun 67-mallissa kiinnike onkin, niin se on tehtaalta lähtiessään ollut jossain toisessa autossa kiinni... eli kiinnike on -68 alkaen :) Edited April 16, 2016 by WescuM Quote Link to comment
metake Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 Pari päivää sitten tutkin juuri samaa. -66 on vaan 2-piste vöille kiinnikkeet. Eikä löytynyt -67 kopastakaan 3-pistevöille kiinnitystä. Quote Link to comment
APO Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Kyllä mulla on -66:ssa sekä ylä- että alakiinnityspaikat valmiina... Quote Link to comment
metake Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Kyllä mulla on -66:ssa sekä ylä- että alakiinnityspaikat valmiina... Väitän vahvasti että on lisätty jälkikäteen. Liitteenä kuva -66 kynnyksestä tehtaan jäljiltä. Quote Link to comment
APO Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Voihan ne tietty olla, täytyypä tutkia tarkemmin kun seuraavan kerran autolle pääsen. Quote Link to comment
metake Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 M-koodeista löytyy koodi numero 17, joka on lannevyöt, ja ollut saatavilla vuosimallin -66 loppuun saakka. Joten teoriassa on kyllä mahdollista että ulkopuolellakin olisi kiinnityskohta, vai mihinköhän tuo lannevyö on kiinnitetty? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Kolkeissa on '66 tullut b-tolpan alapäähän kiinnike turvavyölle eli miksipä sitä ei joihinkin kupliinkin olisi ollut saatavilla. Quote Link to comment
APO Posted April 20, 2016 Share Posted April 20, 2016 Yläkiinnityspaikka voi siis olla vaikkei alhaalla olisikaan? Onko siis alkuperäinen vyö mennyt vaan ristiin ylhäältä alas, ilman lanneosuutta? Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted April 20, 2016 Share Posted April 20, 2016 Ainakin mulla -65:ssa menee just noin. Quote Link to comment
Unkki Posted April 21, 2016 Share Posted April 21, 2016 Kupla 1300, valmistettu maaliskuussa 1967, ei alakiinnikettä pilarissa, vaan lattiassa sellainen tulitikkuaskin kokoinen lätkä, jossa vyö on ollut kiinni. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 21, 2016 Share Posted April 21, 2016 Epäilen vahvasti tuota b-tolpan alapään turvavyön kiinnityspistettä -66 kolkissa. Pihalla on -66 fb kori, josta on purettu kaikki irti. Siinä ei ainakaan ole ko. kiinntyspistettä. Tuossa -66 pigallessakaan ei moista löydy. Toisesta irtokorista, joka on pitkänokkaisesta fb:stä sellainen löytyy. Sekään ei tosin ole b-pilarissa vaan siitä hieman eteenpäin kynnyksessä. Quote Link to comment
metake Posted April 21, 2016 Share Posted April 21, 2016 Kupla 1300, valmistettu maaliskuussa 1967, ei alakiinnikettä pilarissa, vaan lattiassa sellainen tulitikkuaskin kokoinen lätkä, jossa vyö on ollut kiinni. Tällaisia lätkiä saa tarvikkeena ja muutaman olen itsekin asentanut. Varmaankin se paras tapa lisätä kiinnityspiste kun tehtaan tekemänä se puuttuu. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 22, 2016 Share Posted April 22, 2016 Epäilen vahvasti tuota b-tolpan alapään turvavyön kiinnityspistettä -66 kolkissa. Pihalla on -66 fb kori, josta on purettu kaikki irti. Siinä ei ainakaan ole ko. kiinntyspistettä. Tuossa -66 pigallessakaan ei moista löydy. Toisesta irtokorista, joka on pitkänokkaisesta fb:stä sellainen löytyy. Sekään ei tosin ole b-pilarissa vaan siitä hieman eteenpäin kynnyksessä. No 66 variantissa sellaiset oli ja sen verta orkkikselta vaikuttivat ettei mitään syytä ollut niiden alkuperäisyyttä epäillä. Quote Link to comment
APO Posted April 22, 2016 Share Posted April 22, 2016 No 66 variantissa sellaiset oli ja sen verta orkkikselta vaikuttivat ettei mitään syytä ollut niiden alkuperäisyyttä epäillä.Samasta syystä omankin kuplan kiinnityspisteitä epäilen jälkikäteen tehdyksi, ympärillä ei mitään hitsisaumoja näy, eikä tuonne kyllä mitään lätkää pääse takakautta laittamaan jos vaan olisi reikä porattu. Joku vanha kuva löyty omasta autosta, josta näkee reiän paikan: https://goo.gl/photos/U8QLDqib8zGEtNNdA Quote Link to comment
Paavuli Posted April 26, 2016 Share Posted April 26, 2016 Ja jossei alakiinnityspaikkaa oven puolelta löydy, ja sellaisen haluaa tahi tarvitsee, onnistuu inertiavyön kelan kiinnitys pohjapellin läpi asianmukaisella kulmaraudalla. Näin tein omaani (kulmarauta turvavyökaupasta, sekä pultit). Helppo sitten museoida itsemurhavöille (pilarista keskelle, pelkkä ylävyö). Quote Link to comment
Tanhis Posted April 26, 2016 Share Posted April 26, 2016 Turvavöidenhän ei käsittääkseni pitäisi auton museointiin vaikuttaa mitenkään. Tietty jos siellä jotkut nelipistevyöt on niin pomppaahan ne sieltä silmille mutta ei silti pitäisi olla museoinnin este. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Turvavöidenhän ei käsittääkseni pitäisi auton museointiin vaikuttaa mitenkään. Tietty jos siellä jotkut nelipistevyöt on niin pomppaahan ne sieltä silmille mutta ei silti pitäisi olla museoinnin este. No tuo kommentti oli ehkä hieman vitsin suuntainen tahi sarkastinen :) Mutta vyöt eivät juu ole museoinnin este. 1 Quote Link to comment
-AP- Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Jos nyt oikein viralliseksi pompsahdetaan, niin kilpavöissä ei yleensä ole hyväksyntää tieliikenteeseen ... Quote Link to comment
Tanhis Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Jos nyt oikein viralliseksi pompsahdetaan, niin kilpavöissä ei yleensä ole hyväksyntää tieliikenteeseen ... Tästä päästäänkin siihen että ei taida olla näillä lentokone tyyppisellä soljella varustetuissa lannevöissäkään. Mutta onko asialla merkitystä autossa jossa ei turvavöitä katsastuksessa muutenkaan vaadittaisi. Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Jos nyt oikein viralliseksi pompsahdetaan, niin kilpavöissä ei yleensä ole hyväksyntää tieliikenteeseen ... Mikäli mitään ymmärrän tästä tekstistä, niin ei hyväksyntää vaaditakaan aikaisemmin kuin -81 Katsastajan käsikirja: 7.8 TURVAVYÖT, C12 AJONEUVOLUOKAT: AUTOT 01.01.1971 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton etuistuimella tuli olla turvavyöt. MaA Tpp 21 §, 392/57 + 438/70 01.01.1981 - E- säännön 16 tai e 77/541/EEC mukaisesti hyväksytty tahi FMVSS 209 vaatimukset täyttävä tai ARK:n hyväksymä malli. Mikä tuo "FMVSS 209 vaatimukset täyttävä" sitten on, sitä en tiedä. Onko FIA-hyväksytty vyö nämä vaatimukset täyttävä vai ei Quote Link to comment
Tanhis Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Mikäli mitään ymmärrän tästä tekstistä, niin ei hyväksyntää vaaditakaan aikaisemmin kuin -81 Katsastajan käsikirja: 7.8 TURVAVYÖT, C12 AJONEUVOLUOKAT: AUTOT 01.01.1971 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton etuistuimella tuli olla turvavyöt. MaA Tpp 21 §, 392/57 + 438/70 01.01.1981 - E- säännön 16 tai e 77/541/EEC mukaisesti hyväksytty tahi FMVSS 209 vaatimukset täyttävä tai ARK:n hyväksymä malli. Mikä tuo "FMVSS 209 vaatimukset täyttävä" sitten on, sitä en tiedä. Onko FIA-hyväksytty vyö nämä vaatimukset täyttävä vai ei Taitaa olla amerikan vastaava kuin meillä e-hyväksyntä. FMVSS 209 (Federal Motor Vehicle Safety Standard)"This Standard applies to seat belt assemblies for use in MPVs, trucks and buses. It specifies strength, construction, test and hardware requirements for seat belt assemblies." Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.