tolvana Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Jotain tontapasta hakusessa, kukahan noita kauppais? 1 Quote Link to comment
Guest Type123 Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 http://www.riechertmotorentechnik.de/geblaese/luftfilt_axialgeblaese_typ1.htm Hinta kysyttäessä eli ei liene ihan ilmainen. Quote Link to comment
kari kittilä Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 http://www.typ4shop.de/product_info.php?info=p315_ORRATECH-liegendes-Typ4-Geblaese.html Quote Link to comment
hpa Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Why? Jussin kuplassa puhallin vei 30 hp? Quote Link to comment
tolvana Posted April 29, 2016 Author Share Posted April 29, 2016 Ku on niin nätti et silmiin sattuu... Jos laittas sähkösen puhkuttimen ihan huvin vuoksi ja ajankuluksi, sil sais jäählyteltyä vaikkei konjes käy. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Ratkaisevat tekijät varmasti tässä HP kulutuksessa on välityssuhde ja puhaltimen koko.. Quote Link to comment
Timppa Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Joo, eikös vaakapuhallin ollut aika paska systeemi? hienon näköinen toki, mutta paljon parempiakin ratkaisuja on. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 (edited) Oikein toteutettuna vaakapuhallin on varmasti parempi lyhyeen 4-koneeseen kuin pystypuhallin, ilman ei tartte siinä kääntyä 90 astetta. Joihinkin koneisiin (en muista että oliko vw vai porsche) sai sellaista kokonaan pellistä tehtyä koppaa kans.. Edited April 29, 2016 by -Alex- Quote Link to comment
tolvana Posted April 29, 2016 Author Share Posted April 29, 2016 Keskipakopuhallin on todettu ilmeisen hyväksi tehontarve/ tuottosuhteeltaan ja niissä ilma kääntyy aina sen 90 astetta. Esim. Turboahdin... Quote Link to comment
VW-63 Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Kannattaa pitää mielessä, että sitä ilmaista energiaa ei ole tarjolla, vaikka vaihtaisi puhalimen "pyöritys tapaa". Jos remmipuhaltimella saavutetaan 10hp:n tehon menetyksellä sopiva jäähdytys niin se on sähkömoottorilla aika lailla samaa luokkaa. Ja vaikka ei huomiotaisi puhaltimen max. tehon tarvetta ja oletettaisiin, että vaikka 2hp puhallin riittää normi ajossa, niin kannattaa miettiä minkä kokoinen tuon tehoinen jatkuvasti käyvä sähkömoottori on. Ei nimittäin ole mitään ihan normi flekti kokoa:) Quote Link to comment
PZQ Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 (edited) 1:1 välityksellä possupuhallin otti 14hv ja ilman remmiä 1/4 maililla antoi etua 0.1-0.2 sec Omassa painavassa autossa aivan sama leikkiikö ilman jäähdytystä vai jäähdyttäen -Pete- Edited April 30, 2016 by PZQ Quote Link to comment
Guest Type123 Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Täällä hieman lisää juttua Riechert-vaakapuhaltimesta. Tosin saksaksi. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Keskipakopuhallin on todettu ilmeisen hyväksi tehontarve/ tuottosuhteeltaan ja niissä ilma kääntyy aina sen 90 astetta. Esim. Turboahdin... No turbon kompressorikotelo hiukan eri asia kuin 911 style puhallinkoppa VW:n lyhyen bokserinelosen päälle, 911 koneissa puhallin on sylintereiden edellä. Turbo on enemmän säteispuhaltimen mallinen kuin aksiaalipuhaltimen mallinen. VW:n puhaltimethan on ensimmäisiä tyypiltään ja porschessa jälkimmäinen. 1 Quote Link to comment
tolvana Posted May 2, 2016 Author Share Posted May 2, 2016 No turbon kompressorikotelo hiukan eri asia kuin 911 style puhallinkoppa VW:n lyhyen bokserinelosen päälle, 911 koneissa puhallin on sylintereiden edellä. Turbo on enemmän säteispuhaltimen mallinen kuin aksiaalipuhaltimen mallinen. VW:n puhaltimethan on ensimmäisiä tyypiltään ja porschessa jälkimmäinen. Laitas Alex piruillessas kuukkelinkuvahakuun säteispuhallin ja sit perään keskipakopuhallin ja vertaa kumpainen kuplassa on. Kuinii vai? Noita keskipakopuhaltimia värkkäilen työkseni ja oli eka kerta kun kuulin termin säteispuhallin....pakko oli kuuklata. Aksiaalipuhallin on normaalitermeissä kanavapuhallin... Quote Link to comment
-Alex- Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Juujuu, termit vaan tuli englanninkielestä Axialfan ja Radialfan :D Mutta, edelleen teoriassa on helpompi saada toimimaan 911 tyylinen vaakapuhallin kun pystypuhallin lyhyessä kuplan koneessa.. Quote Link to comment
Per Jernström Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Onko joku nähnyt (kuvan) Salzburg rally Käferin tyyppi4 moottorista? Jostain luin että viimeisenä vuonna (-73?) olisi ollut moottorin päällä Passatin tuuletin vaaka-asennossa. En tiedä miten saivat toimimaan, mutta jos todella oli sellainen käytössä niin oli ilmeisesti riittävä jäähdytys. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.