Jump to content

Mistä vaakapuhallinsysteemiä wolkkariin?


Recommended Posts

Posted

Ku on niin nätti et silmiin sattuu... Jos laittas sähkösen puhkuttimen ihan huvin vuoksi ja ajankuluksi, sil sais jäählyteltyä vaikkei konjes käy.

Posted (edited)

Oikein toteutettuna vaakapuhallin on varmasti parempi lyhyeen 4-koneeseen kuin pystypuhallin, ilman ei tartte siinä kääntyä 90 astetta. Joihinkin koneisiin (en muista että oliko vw vai porsche) sai sellaista kokonaan pellistä tehtyä koppaa kans..

Edited by -Alex-
Posted

Keskipakopuhallin on todettu ilmeisen hyväksi tehontarve/ tuottosuhteeltaan ja niissä ilma kääntyy aina sen 90 astetta. Esim. Turboahdin...

Posted

Kannattaa pitää mielessä, että sitä ilmaista energiaa ei ole tarjolla, vaikka vaihtaisi puhalimen "pyöritys tapaa". Jos remmipuhaltimella saavutetaan 10hp:n tehon menetyksellä sopiva jäähdytys niin se on sähkömoottorilla aika lailla samaa luokkaa. Ja vaikka ei huomiotaisi puhaltimen max. tehon tarvetta ja oletettaisiin, että vaikka 2hp puhallin riittää normi ajossa, niin kannattaa miettiä minkä kokoinen tuon tehoinen jatkuvasti käyvä sähkömoottori on. Ei nimittäin ole mitään ihan normi flekti kokoa:)

Posted (edited)

1:1 välityksellä possupuhallin otti 14hv ja ilman remmiä 1/4 maililla antoi etua 0.1-0.2 sec

Omassa painavassa autossa aivan sama leikkiikö ilman jäähdytystä vai jäähdyttäen

 

-Pete-

Edited by PZQ
Posted

Keskipakopuhallin on todettu ilmeisen hyväksi tehontarve/ tuottosuhteeltaan ja niissä ilma kääntyy aina sen 90 astetta. Esim. Turboahdin...

No turbon kompressorikotelo hiukan eri asia kuin 911 style puhallinkoppa VW:n lyhyen bokserinelosen päälle, 911 koneissa puhallin on sylintereiden edellä.

 

Turbo on enemmän säteispuhaltimen mallinen kuin aksiaalipuhaltimen mallinen. VW:n puhaltimethan on ensimmäisiä tyypiltään ja porschessa jälkimmäinen.

  • Like 1
Posted

No turbon kompressorikotelo hiukan eri asia kuin 911 style puhallinkoppa VW:n lyhyen bokserinelosen päälle, 911 koneissa puhallin on sylintereiden edellä.

 

Turbo on enemmän säteispuhaltimen mallinen kuin aksiaalipuhaltimen mallinen. VW:n puhaltimethan on ensimmäisiä tyypiltään ja porschessa jälkimmäinen.

Laitas Alex piruillessas kuukkelinkuvahakuun säteispuhallin ja sit perään keskipakopuhallin ja vertaa kumpainen kuplassa on.

Kuinii vai? Noita keskipakopuhaltimia värkkäilen työkseni ja oli eka kerta kun kuulin termin säteispuhallin....pakko oli kuuklata.

 

Aksiaalipuhallin on normaalitermeissä kanavapuhallin...

Posted

Juujuu, termit vaan tuli englanninkielestä Axialfan ja Radialfan :D

 

Mutta, edelleen teoriassa on helpompi saada toimimaan 911 tyylinen vaakapuhallin kun pystypuhallin lyhyessä kuplan koneessa..

  • 2 weeks later...
Posted

Onko joku nähnyt (kuvan) Salzburg rally Käferin tyyppi4 moottorista? Jostain luin että viimeisenä vuonna (-73?) olisi ollut moottorin päällä Passatin tuuletin vaaka-asennossa. En tiedä miten saivat toimimaan, mutta jos todella oli sellainen käytössä niin oli ilmeisesti riittävä jäähdytys.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...