APO Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Alkaa omakin kupla oleen hyvin lähellä valmistunista, mutta aina vaan tuntuu keksivän uusia ongelmia. Käynnistyksessä on nyt seuraava ongelma (auto on 6v sähköillä). Startatessa pyörittää ensin ihan ok, mutta muutaman kerran kun joutuu sahaamaan käyntiin alkaa startin pyöriminen hiipua, kunnes ei jaksa enää ollenkaan. Kerkesin ostaa jo uuden akunkin kun luulin että on sökö, mutta eipä ollut sillä ongelma jatkuu. Nyt kuitenkin aloin epäillä starttia: laakereissa vikaa, jolloin lämpiää liikaa ja jumittaa? Kun antaa auton jäähtyä hetken niin pyörii taas paremmin. Laturissakin jotain häikkää koska latauksen valo paloi viimeksi kun käyntiin sain. Latausjännitettä en ole vielä päässyt mittaamaan. Voiko laturin toimimattomuus vaikuttaa tähän? Onko muilla ilmennyt vastaavaa ongelmaa? Quote Link to comment
Geronimo Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Oisko pusla sökö laatikon puoli päässä? Quote Link to comment
Tanhis Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Putsaappa piruuttas kaikki akun ja startin väliset kontaktit ja myös akun ja rungon väliset. Ja kun kerran työnalle olet jo ottanut niin myös laatikon ja korin välinen häntä putsaukseen. Quote Link to comment
APO Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Jep, täytyypä hakea starttiin uudet laakerit ja käydä nuo maadotukset läpi. Maadotukset tietenkin PITÄISI olla kunnossa, kun täyskunnostetusta autosta puhutaan, mutta voihan tuolta olla esim. jonkun maadotuksen alta jäänyt maalit huonosti hiomatta. Mutta kokeillaampa näillä ensin... Quote Link to comment
peruskallio Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Oletko muuten kokeillut antaa solenoidille hyppyjohdolla sähköä? Ei kovin todennäköistä, mutta helppo kokeilla, jos olisi jotain vikaa virtalukon päässä. Lämpenee ne liitokset sielläkin startatessa. Quote Link to comment
APO Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Tuota en ole kokeillu. Täytyypä laittaa kokeilulistalle. Quote Link to comment
Geronimo Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Itellä kävi yks BIF reissu ettei lämpymänä halunnu käynnistyä, työntämällä lähti heti. BIFfissä sitte putsailin startin plus ja miinus navat niin rupes rokkaan.Toisaalta kävi alkuaikoina sekin että pusla oli ihan paska eikä yleensä halunnu startata ollenkaan. Puslan vaihdolla sitte rupes toimiin. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Myös kontakti laatikon ja startin välillä kannattaa putsata, maadoittaa startin sitä kautta ja jos ei maadoita kunnolla sitä kautta saa maata startin sisuksien kautta joka ajastaan tappaa startin... Pusla taas ei maksa juuri mitään ja vaikuttaa oleellisesti käynnistyvyyteen joten mielestäni aiheellista vaihtaa mikäli yhtään arveluttaa sen kunto Quote Link to comment
APO Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Tuo on muuten hyvä pointti, laatikko on maalattu ja saattaapa hyvinkin olla että on jäänyt maalit hiomatta startin kohdalta! Quote Link to comment
APO Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 Ei ne äijät turhaa ole näitä vehkeitä rassannut, kun heti tuli oikeat ohjeet :). Vaihdoin laatikon puolen puslan, hioin kaikki maadoitukset + laatikon ja startin liitoskohdan. Nyt jauhaa startti hyvin. Kiitos vinkeistä! Quote Link to comment
APO Posted July 13, 2016 Author Share Posted July 13, 2016 Palataanpa vielä tähän aiheeseen. Nyt kun viimein sain loput häröt autosta selvitettyä ja sain auton käyntiin, niin alkaa taas sama ongelma vaivata. Pyörittää kyllä nyt kylmänä hyvin, mutta kun kone vähänkään lämpiää loppuu startista puhti täysin uudelleen startatessa. Jonkun aikaa kun antaa koneen jäähtyä, pyörii taas hyvin. Järkevintä olisi ehkä laittaa koko startti uusiksi, mutta koitetaan nyt vielä elvyttää josko menis tämän kesän. Eli onko tuossa hiilipäässä mitään puslaa ja jos on niin mistä saa? Quote Link to comment
sleepercooler Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 En tiedä onko merkitystä käynnistyvyyteen,mutta startin akselin oma pusla kandee vaihtaa kanssa, tai laita lisäksi startti releellä, on kuulemma iso apu starttaukseen.... Quote Link to comment
APO Posted July 13, 2016 Author Share Posted July 13, 2016 Niin siis juuri tuota startin toista päätä tarkoitan, sielläkö on vaihdettava pusla? Laatikonpuoleinen pusla on vaihdettu. Quote Link to comment
NO H2O Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 "Hard start relay vw " ovat ne taikasanat jotka googgeliin kannattaa naputella... Quote Link to comment
sleepercooler Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 (edited) Niin siis juuri tuota startin toista päätä tarkoitan, sielläkö on vaihdettava pusla? Laatikonpuoleinen pusla on vaihdettu. Jep,samanlainen pusla käy Edited July 13, 2016 by sleepercooler Quote Link to comment
APO Posted July 13, 2016 Author Share Posted July 13, 2016 Toisaalta jos tuo virtalukon pohja tai sen johdotukset ahistaisi, eikai sillon pitäis startin pyöriä ollenkaan? Eikö tuolla varmisteta että solenoidi saa riittävän virran? Mulla kuitenkin lämpimänäkin selvästi solenoidi napsahtaa päälle, ei vaan jaksa pyörittää kuin hikisesti ehkä yhden kierroksen. Quote Link to comment
peruskallio Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Sehän on helposti selvitetty olisiko apua, auto kuumaksi ja johdonpätkällä antaa hyppysähköä solenoidille startin syöttökaapelista. itse kokeilisin, solenoidin on kytkin joka heikosti kytkiessään jarruttaa virran kulkua. Quote Link to comment
APO Posted July 14, 2016 Author Share Posted July 14, 2016 Joo kyllä tuo täytyy joka tapauksessa kokeilla, en viime kerralla muilta hommilta kerennyt. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Palataanpa vielä tähän aiheeseen. Nyt kun viimein sain loput häröt autosta selvitettyä ja sain auton käyntiin, niin alkaa taas sama ongelma vaivata. Pyörittää kyllä nyt kylmänä hyvin, mutta kun kone vähänkään lämpiää loppuu startista puhti täysin uudelleen startatessa. Jonkun aikaa kun antaa koneen jäähtyä, pyörii taas hyvin. Järkevintä olisi ehkä laittaa koko startti uusiksi, mutta koitetaan nyt vielä elvyttää josko menis tämän kesän. Eli onko tuossa hiilipäässä mitään puslaa ja jos on niin mistä saa? Hiilipäässä sama pusla kun toisessakin päässä. 1 Quote Link to comment
APO Posted April 7, 2017 Author Share Posted April 7, 2017 Minkälainen rele tuohon hard start- systeemiin pitäis olla? Näitä ei valmiina sarjana näytä 6v järjestelmään hirvästi olevan tarjolla, ja toisaalta eipä tuohon tarvi ku tuo rele. Quote Link to comment
APO Posted April 7, 2017 Author Share Posted April 7, 2017 Tämähän pitäis periaatteessa olla käypänen? http://m.motonet.fi/fi/tuote/481960/Yleisrele-6V-30A-6-Volt Quote Link to comment
x-pj Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Tämähän pitäis periaatteessa olla käypänen? http://m.motonet.fi/fi/tuote/481960/Yleisrele-6V-30A-6-Volt En tiedä miten paljon tehoa startin solenoidi todellisuudessa tarvitsee, mutta jos pitää kestää sama teho kuin 30A 12V, niin sitten 6V:llä pitäisi olla 60A rele. Voltti kertaa ampeeri on teho. Quote Link to comment
APO Posted April 7, 2017 Author Share Posted April 7, 2017 Totta. Pitänee vielä etsiskellä josko löytyisi sopivampaa. Pikasella googletuksella ei tuolle 6v releelle löytynyt mistään speksejä, mitä noissa sarjoissa käytetään. Quote Link to comment
metake Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Eipä sen releen tarvitse kestää kuin solenoidin ottama virta ja solenoidille menevä johto on 2,5 neliöstä, niin kyllä tuo 30A rele kestää sen mitä tuo johtokin. Quote Link to comment
APO Posted April 7, 2017 Author Share Posted April 7, 2017 Juu, jotain infoa tuosta jo löytykin. Jossain sivustolla tuosta oli puhetta että 6v solenoidi ottaa työntövaiheessa 35-40A ja "pitovaiheessa" vähemmän. Eli ehkä vois mennä tuo 30 ampeerinenkin. Vaatii varmasti ainakin hitaan sulakkeen väliin. Perempi tietty jos löytyis vähän isompi. Tuossa yksi sarja, jossa on käytetty 40A relettä: https://sites.google.com/site/vanagonheadlightrelays/hard-start-relays/6v-vw-hard-start-relay Quote Link to comment
KG63 Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Mulla pyöritti aikanaan hitaasti kun virtalukon pohja oli kulunut. Jännite kulki läpi, virta ei. Laitoin Motonetin 6V releen kolme vuotta sitten ja starttiongelmat loppuivat siihen. Auto kun on vain kuivassa kesäkäytössä, niin laitoin releen nippusiteillä kiinni solenoidiin. Vanhat johdot siirretään releeseen ja jos muistan oikein, niin yksi lyhyt johto pitää lisätä. Paikka on aika kuiva ja puhdas, eli kestänee muutaman sateellakin ajelun Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Kyllä 30A rele mulla hyvin riittää, 2,5 neliön johdossa ei varmaan enempää mene, kuten Åke sanoi. Quote Link to comment
APO Posted April 8, 2017 Author Share Posted April 8, 2017 (edited) No hyvä, sitten mennään tuolla motonetin releellä. Laitoitteko sulaketta väliin? (Tietenkään silloin ei tarvi, jos rele solenoidissa kiinni). Kyllä minä laitan tuon kuitenkin takapenkin alle akkutilaan, ei paljoa johtovetoja tule. Edited April 8, 2017 by APO Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 (edited) Kyllä mulla sulake akun ja releen välissä. En muista kokoa, oisko 25A tai mikä on seuraava isompi? Sama virta tietysti releen ja solenoidin välissä. Kaavakuvassa ei näköjään sulaketta. Edited April 8, 2017 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
APO Posted April 8, 2017 Author Share Posted April 8, 2017 Kyllä mulla sulake akun ja releen välissä. En muista kokoa, oisko 25A tai mikä on seuraava isompi? Sama virta tietysti releen ja solenoidin välissä. Kaavakuvassa ei näköjään sulaketta. 30A taitaa olla seuraava. Pitänee kokeilla ensin 25:lla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.