Jump to content

Alhainen öljynlämpö


Recommended Posts

Ongelmana on siis mielestäni liian alhaiset öljynlämmöt.

 

Kupla ja 1955cc rookeri 10:1 puristuksilla ja reippailla menohaluilla mutta tuntuu että käy liian viileenä, näillä suomen suven huippupäivinä +20C öljyt pyörii siinä 60-65 C. Jos oikein raippaa antaa niin ehkä 70-75C. VDO.n mittari ja anturi.

 

Doghouse on ja fullflow filtterillä joka takasisäloksussa, ei lisäjäähdytyksiä. Moottoripellit on paikoillaan, vakio unohduspellit. Ainoot mitkä puuttuu on öljypohjan vierestä vanhan pulkan malliset pellit.

Moottoriluukku kiinni, ei siis raotettu mistään. Mutta kilven alla on 5kpl 30mm reikiä ja kilpi nostettu irti luukusta.

 

Lämpöanturi on öljypropun paikalla, oli ennen paineanturin haarassa, sama juttu. Ja vanhoilla nokka-kansi yms. komboilla ollut aina sama tällä moottorilla, ei nouse. Viime talvena tehdyn täyskattavan remontin jälkeen sama.

 

Pitääkö alkaa tekemään jotain estopeltiä öljypohjan etupuolelle estämään ajoviimaa?

 

-Mikko-

Link to comment

Oletko todentanut millään (Infrapunamittari, kinkkumittari mittatikun paikalle yms.) että mittari näyttää oikein ?

 

On sen verran harvinainen ongelma kokoonpanoon nähden että..

 

Kuumin öljy on öljypohjassa, mutta propun paikalle laitetut anturit on joillakin näyttänyt alhaisia lukemia.

Paineanturin haarassa pitäisikin näyttää alhaisempia lukemia kuin öljypohjan lämpö, koska paineanturille tuupataan jäähdytettyä öljyä.

Link to comment

Tarkista infrapunamittarilla mitä näyttää virranjakajan juuresta. Juuri eilen mittasin jakajan juuresta 75 astetta infralla kun mittari näytti 80 astetta öljyille.

 

Minulla Juniksessa 2110 miedoilla puristuksilla, doghouse, ulkoinen Fram ja jäähdytin sekä scoopit kyljissä. 4,125 laatikolla on lämmöt  90-100 nopeuksissa 80 astetta, kaupunkinopeuksissa 60-70 (jos ei sitä ennen ole käyty isommalla tiellä nostamassa lämpöjä 80:een asteeseen)

 

Mittavälineenä kiehuvalla vedellä todennetty VDO ja mittatikkuanturi öljypohjaan eli kuumimpaan kohtaan.

Link to comment

Ensinnäkin pitäisi olla puhallinkopan läpät ja termostaatti sekä kaikki moottorin pellit paikoillaan.Eli käynnistetään ilman jäähdytystä ja sitten termostaatti aukaisee läpät. Jos ei ilman jäähdytystä moottori lämpene, niin on ihme. Toki lisäksi voi olla öljynkiertoventtiili jäähdyttimelle koko ajan auki mikä jäähdyttää öljyä. Mittaa nyt ensin sormilla, pystyykö öljytikusta pitämään kiinni pidemmän ajon jälkeen. Jos ei niin sitten on lämmin öljy ja lämpömittari valehtelee.

Link to comment

Jos hihnapyörän puoleisessa päässä oleva öljyventtiili on jumissa, jousi on liian jäykkä, öljy ohutta tai öljynpaine jostain syystä muuten alhainen, niin öljy kiertää aina jäähdyttimen kautta. Venttiilin pitäisi kylmällä jäykällä öljyllä avautua ja päästää öljy jäähdyttimen ohi suoraan laakereille. Öljy kuumenee väkisin pidemmässä ajossa, jos tuo systeemi toimii oikein.

Link to comment

Hyvä pointti mikko!

 

Öljyvena ei oo jumissa, öljyt olleet aina Gulf 20W-50, ei ainakaan ohutta. Muita väittämiä en pysty kommentoimaan.

 

Mutta näin toimin eilen, lähdin töistä ja ajoin 20km, nopeus vaihdellen 80-100km/h välillä kolmostietä ja pysähdyin parkkikselle. Mittari näytti tällä hetkellä 67-68C. Infrapunamittari käteen ja osoittelemaan, virranjakajan juuresta lukema 82C, öljypohjan alapinnasta 77C, anturiakin koitin sohia ja se näytti noin samoja lukemia kuin mittarikin, sattumaa tai ei. Mittari näytti siis n.15C alle.

 

Siinä auto pauhasi paikoillaan muutaman minuutin kun pyörin infrapunamittarin kanssa, kun palasin koppiin niin öljynlämpömittari oli noussut lukemaan 80C. köröttelin kylän läpi ja nousi jopa lukemaan 85C.

 

Tästä johtopäätös, ajoviima ehkä viilentää anturia ajossa niin, että näyttää alle? Toiseksi, olen paahtanut vain isoja teitä lähinnä, en pyörinyt kylällä, joten on jäänyt huomaamatta tuo vaikutus kun pysähtyy auto käynnissä minuuteiksi. Ja jos kaupassa on käynyt niin suorinta teitä pihaan ja auto sammuksiin niin ei ole mittari ehtinyt reagoida ja kun kaupassa on pyörinyt aikansa, niin on pannu ehtinyt jo vähän jäähtyäkin ja näyttää taas sen 60-65C. Kuulostaako nämä miltä?

Link to comment

Nyt kuulostaa uskottavalta.

 

Eli todelliset lämmöt pyörivät siellä 80-90 nurkilla joka on hyvä.

 

"Tästä johtopäätös, ajoviima ehkä viilentää anturia ajossa niin, että näyttää alle" Näin olettaisin koska muillakin ollut samantyyppisiä havaintoja.

 

Muutat anturin paikkaa tms. Itse olen todennut VDO:n kanssa tarkaksi ja helpoksi vaihtoehdoksi mittatikun paikalle laitettavan mittatikkuanturin.

 

Laitat sen ja perustat uuden topicin jossa tuskailet miten saat öljynlämmöt viileämmäksi :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...