Pedalpusher Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Ongelmana on siis mielestäni liian alhaiset öljynlämmöt. Kupla ja 1955cc rookeri 10:1 puristuksilla ja reippailla menohaluilla mutta tuntuu että käy liian viileenä, näillä suomen suven huippupäivinä +20C öljyt pyörii siinä 60-65 C. Jos oikein raippaa antaa niin ehkä 70-75C. VDO.n mittari ja anturi. Doghouse on ja fullflow filtterillä joka takasisäloksussa, ei lisäjäähdytyksiä. Moottoripellit on paikoillaan, vakio unohduspellit. Ainoot mitkä puuttuu on öljypohjan vierestä vanhan pulkan malliset pellit. Moottoriluukku kiinni, ei siis raotettu mistään. Mutta kilven alla on 5kpl 30mm reikiä ja kilpi nostettu irti luukusta. Lämpöanturi on öljypropun paikalla, oli ennen paineanturin haarassa, sama juttu. Ja vanhoilla nokka-kansi yms. komboilla ollut aina sama tällä moottorilla, ei nouse. Viime talvena tehdyn täyskattavan remontin jälkeen sama. Pitääkö alkaa tekemään jotain estopeltiä öljypohjan etupuolelle estämään ajoviimaa? -Mikko- Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Oletko todentanut millään (Infrapunamittari, kinkkumittari mittatikun paikalle yms.) että mittari näyttää oikein ? On sen verran harvinainen ongelma kokoonpanoon nähden että.. Kuumin öljy on öljypohjassa, mutta propun paikalle laitetut anturit on joillakin näyttänyt alhaisia lukemia. Paineanturin haarassa pitäisikin näyttää alhaisempia lukemia kuin öljypohjan lämpö, koska paineanturille tuupataan jäähdytettyä öljyä. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Samoilla linjoilla Kemin Karavaanarin kanssa siitä, että voi olla mittausvirhettä. Ymmärtääkseni olisi tosi harvinaista että ilmajäähy VW moottori kävisi kesällä sopimattoman kylmänä. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Minäpä koitan illalla, mitä näyttää infrapunamittarilla öljypohjasta kun löysin sellaisen lainaan yllättäen. Quote Link to comment
DOODAH Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Haha heppu on körötelly. Ei siinä lämmöt nouse 2 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Tarkista infrapunamittarilla mitä näyttää virranjakajan juuresta. Juuri eilen mittasin jakajan juuresta 75 astetta infralla kun mittari näytti 80 astetta öljyille. Minulla Juniksessa 2110 miedoilla puristuksilla, doghouse, ulkoinen Fram ja jäähdytin sekä scoopit kyljissä. 4,125 laatikolla on lämmöt 90-100 nopeuksissa 80 astetta, kaupunkinopeuksissa 60-70 (jos ei sitä ennen ole käyty isommalla tiellä nostamassa lämpöjä 80:een asteeseen) Mittavälineenä kiehuvalla vedellä todennetty VDO ja mittatikkuanturi öljypohjaan eli kuumimpaan kohtaan. Quote Link to comment
hpa Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Ensinnäkin pitäisi olla puhallinkopan läpät ja termostaatti sekä kaikki moottorin pellit paikoillaan.Eli käynnistetään ilman jäähdytystä ja sitten termostaatti aukaisee läpät. Jos ei ilman jäähdytystä moottori lämpene, niin on ihme. Toki lisäksi voi olla öljynkiertoventtiili jäähdyttimelle koko ajan auki mikä jäähdyttää öljyä. Mittaa nyt ensin sormilla, pystyykö öljytikusta pitämään kiinni pidemmän ajon jälkeen. Jos ei niin sitten on lämmin öljy ja lämpömittari valehtelee. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Haha heppu on körötelly. Ei siinä lämmöt nouse Pitää koittaa kasvattaa nilkan kulmaa, jos vika onkin siinä Quote Link to comment
multanen Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Muistakee infrapunamittarin kanssa että kiiltävästä pinnasta saattaa näyttää väärin. Eikös nuo öljynlämmöt nouse helpoiten asentamalla erillinen öljynjäähdytin (palstaa lukemalla havaittua). 1 Quote Link to comment
x-pj Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Jos hihnapyörän puoleisessa päässä oleva öljyventtiili on jumissa, jousi on liian jäykkä, öljy ohutta tai öljynpaine jostain syystä muuten alhainen, niin öljy kiertää aina jäähdyttimen kautta. Venttiilin pitäisi kylmällä jäykällä öljyllä avautua ja päästää öljy jäähdyttimen ohi suoraan laakereille. Öljy kuumenee väkisin pidemmässä ajossa, jos tuo systeemi toimii oikein. Quote Link to comment
mikko k Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Mahtaako anturi saada edes kunnon maadoitusta öljypropun paikalla? Siksi virheelliset lukemat. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted June 30, 2016 Author Share Posted June 30, 2016 Hyvä pointti mikko! Öljyvena ei oo jumissa, öljyt olleet aina Gulf 20W-50, ei ainakaan ohutta. Muita väittämiä en pysty kommentoimaan. Mutta näin toimin eilen, lähdin töistä ja ajoin 20km, nopeus vaihdellen 80-100km/h välillä kolmostietä ja pysähdyin parkkikselle. Mittari näytti tällä hetkellä 67-68C. Infrapunamittari käteen ja osoittelemaan, virranjakajan juuresta lukema 82C, öljypohjan alapinnasta 77C, anturiakin koitin sohia ja se näytti noin samoja lukemia kuin mittarikin, sattumaa tai ei. Mittari näytti siis n.15C alle. Siinä auto pauhasi paikoillaan muutaman minuutin kun pyörin infrapunamittarin kanssa, kun palasin koppiin niin öljynlämpömittari oli noussut lukemaan 80C. köröttelin kylän läpi ja nousi jopa lukemaan 85C. Tästä johtopäätös, ajoviima ehkä viilentää anturia ajossa niin, että näyttää alle? Toiseksi, olen paahtanut vain isoja teitä lähinnä, en pyörinyt kylällä, joten on jäänyt huomaamatta tuo vaikutus kun pysähtyy auto käynnissä minuuteiksi. Ja jos kaupassa on käynyt niin suorinta teitä pihaan ja auto sammuksiin niin ei ole mittari ehtinyt reagoida ja kun kaupassa on pyörinyt aikansa, niin on pannu ehtinyt jo vähän jäähtyäkin ja näyttää taas sen 60-65C. Kuulostaako nämä miltä? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Nyt kuulostaa uskottavalta. Eli todelliset lämmöt pyörivät siellä 80-90 nurkilla joka on hyvä. "Tästä johtopäätös, ajoviima ehkä viilentää anturia ajossa niin, että näyttää alle" Näin olettaisin koska muillakin ollut samantyyppisiä havaintoja. Muutat anturin paikkaa tms. Itse olen todennut VDO:n kanssa tarkaksi ja helpoksi vaihtoehdoksi mittatikun paikalle laitettavan mittatikkuanturin. Laitat sen ja perustat uuden topicin jossa tuskailet miten saat öljynlämmöt viileämmäksi :) Quote Link to comment
Pedalpusher Posted June 30, 2016 Author Share Posted June 30, 2016 hah, niinhän siinä pian käy! Mutta tuo mittatikkuanturi on ratkaisu tähän. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.