Jump to content

eturekisterikilven kiinnitys


Recommended Posts

eli pohdinnan alla mihin kohtaan eturekkarin länttään! keskelle alas eli keulapellin alapuolelle vaiko toiseen etulokariin alareunaan....

keulapellin alla sais peitettyä paria taistelu arpea joita en jaksa tänä kesänä korjata!

 

ehdotuksia/kuvia eri vaihtoehdoista!

 

vai pidänkö etukilven vaan mukana etten kiinnitä mihkään!

Link to comment

ei ole reikiä lokareissa eikä keulassa mihin vois ylimäärästä rautaa laittaa killumaan! vai ettei virkavaltaa kiinnosta jos etukilpi puuttuu.... hmm

joskus olen kuullut juttua ettei eessä tarvii olla kilpeä jos ei ole paikkaa mihin laittaa tai ei mahdu.... hmm esson baarin juttuja taasen!

Link to comment

kilpi on pakollinen edessä!ja edes EU ei auta tässä asiassa!!!

 

ja virkavalta tykkää jos pyörittelee kojetaulun päällä...no omassani on lasikuituhelman alla kiinni saranoilla, jos tökkää maahan niin joustaa...ja tästä virkavalta on myös tykännyt kovasti....heh...

Link to comment

jees autossa pitää olla edesäkin kilpi! asennuspaikka vapaa eli myös esim koelaudan päällä kelvannee. eli sen voi vaikka laittaa aurinko lippaan kiinni ja jos ei halua että se näkyy niin kääntää lipan ylös!

roger... mutta asiaan silti mihin kohtaa läntätään.... keskelle keulaa vai lokariin valon alapuolelle!

Link to comment
Guest ritariässä

etupuskurin alle sopivasti joustavan taustalevyn kaa ja kas mukavasti vääntyy takaviistoon kovemmassa vauhdissa ja ei hypi enää pahasti silmille, mut on siellä silti kun tarkasti kattoo.

Link to comment

Näin sanoo laki...

 

34 § (24.8.2000/764)

Rekisterikilpien kiinnitys ja käyttö

1. Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30° alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.

 

2. Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.

 

3. Ajoneuvossa ei saa käyttää eikä siihen kiinnittää muita kuin siihen kuuluvat rekisterikilvet eikä muita sellaisia kilpiä taikka kirjain- tai numeroyhdistelmiä, jotka harhauttavasti muistuttavat rekisterikilpeä tai -tunnusta, siirtomerkkiä taikka jonkin valtion kansallisuustunnusta.

 

4. Rekisterikilvet on pidettävä sellaisessa kunnossa, että rekisteritunnus on liikenteessä vaikeudetta luettavissa.

 

5. Luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen käytettävän auton rekisterikilvet on kiinnitettävä erilliseen, niitä ympäröivään keltaiseen kohoreunaiseen kehykseen, jonka leveys on 20 mm.

 

35 § (6.5.2004/340)

Rekisterikilpien turmeltuminen tai katoaminen

Jos rekisterikilpi on kadonnut tai turmeltunut, uuden kilven tilaamiseen sovelletaan, mitä 32 §:ssä säädetään uuden rekisteröintitodistuksen pyytämisestä. Rekisteröinnin suorittaja voi rekisteröintitodistuksen I osaan rekisterikilven tilaamisesta tekemällään merkinnällä antaa oikeuden käyttää ajoneuvossa enintään kuukauden ajan 34 §:stä poiketen muuta väliaikaista kilpeä, johon on merkitty ajoneuvon rekisteritunnus. Ajoneuvohallintokeskus voi pyynnöstä pidentää määräaikaa.

Link to comment
Guest fastghia

Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 18.12.1995/1598

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951598

 

34 § (24.8.2000/764)

Rekisterikilpien kiinnitys ja käyttö

 

1. Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30° alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.

 

 

Tämän perusteella Kuplan tuulilasin sisäpuolella täysin luettavissa oleva kilpi on ymmärtääkseni laillinen. Vois kiinnittää vaikka sopivilla imukupeilla yläreunaan oikealla.

 

Nyt on lakia luettu varmaan aivan riittävästi ;)

Link to comment
Guest fastghia

sinnehän ne siirtokilevtkin kehotetaan sijoittamaan... joten ei liene vakavaa. Tai ainakin pääsee keskustelemaan virkavallan edustajien kanssa erilaisista tulkinnoista... ;)

Link to comment

Ihme homma et kun se kilpi pitää kaikilla olla... miksei sitä sit voi pitää?

Jos laissa olis et ei tarvi kilpiä ollenkaan... niin joku varmaan miettis et miten keplottelis sen kilven autoonsa jotenki...

Eiks tommonen kilpi ole aikas pikku juttu auton nokassa... ja näkökysymyksessä voi vaikka näyttelyyn ottaa sen pois... muutoin kadunmies jonka silmään se rikkoo muotoja... varmasti ymmärtää että laki vaatii sen siihen pakolla... ;) ???

Link to comment

Eräs subarumies teki itse etukilven, ohuesta alumiinista paukutti ihan aidon näköisen.. mutta mitoiltaan noin 20% pienemmän :) Mahtui paremmin. Ei ole parin vuoden aikana ainakaan pysäytetty eikä valitettu sen takia.

 

jan

Link to comment

Silloin kun mulla ei ollut kuplassa puskureita, niin tein kiinnitysraudat jotka oli kiinni varapyöräkotelon pohjassa. Näin kilpi oli nätisti pitkän etuluukun alapuolella. Mulla tosin ei keula ole tontissa, joten tilaa on. :)

 

t. Mika

Link to comment

Yhdessä Mitsun Evo-Lancerissa katselin viime kesänä kilpeä, joka oli tarra konepellissä. Siis ihan oikean kilven näköinen mutta tarrana, näinhän ne on myös WRC-kalustossa. Samanlainen oli taannoin eräässä Minissä. Evo kasissahan tuo keula on pelkkää ritilää ja ilmaottoaukkoa, joten se on lienee ollut peruste moiselle ratkaisulle. Toisessa täälläpäin liikkuvassa Evo 8 oli kyllä normikilpi puskurin kulmassa, ei ollut lainkaan hieno...

Link to comment
Magneettitarra olis hyvä ratkaisu.

 

Kilpi ei voi olla tarra... Mutta kilven voit kiinnittää magneetilla jos haluat uusia olla hakemassa pienten kätösten vietyä vanhat... Treel näkee ainakin yhen Firepertin jossa on tarralla rekkari nokkapellissä... hyvin on välttynyt ku yhä pyörii... ei pitäis mennä läpi poliisilta eikä katsastuksesta...

Link to comment
Magneettitarra olis hyvä ratkaisu.

 

Kilpi ei voi olla tarra... ei pitäis mennä läpi poliisilta eikä katsastuksesta...

 

Miksi ei voi olla? Luulisin asian olevan neuvottelukysymys ja kun kerran puuhatarratkin on olemassa niin ei voi olla yksiselitteistä lakia ettei voisi olla tarra. Jos muuten on oikeilla kirjasimilla ja oikeanlainen muutenkin muotoseikkojen mukaan -> ts. AKE:n valmistuttama, todennäköisesti on laillisesti saatavissa.

Link to comment
Guest fastghia
Magneettitarra olis hyvä ratkaisu.

 

Kilpi ei voi olla tarra... ei pitäis mennä läpi poliisilta eikä katsastuksesta...

 

Miksi ei voi olla? Luulisin asian olevan neuvottelukysymys ja kun kerran puuhatarratkin on olemassa niin ei voi olla yksiselitteistä lakia ettei voisi olla tarra. Jos muuten on oikeilla kirjasimilla ja oikeanlainen muutenkin muotoseikkojen mukaan -> ts. AKE:n valmistuttama, todennäköisesti on laillisesti saatavissa.

 

Niin kauan kun on sellainen jota ei huomaa tarraksi vasta kuin lähietäisyydeltä, niin saanee olla rauhassa kytiltä. Ei ne yleensä ahteriansa autosta nosta ainakaan pk-seudulla.

Link to comment
Magneettitarra olis hyvä ratkaisu.

 

Kilpi ei voi olla tarra... ei pitäis mennä läpi poliisilta eikä katsastuksesta...

 

Miksi ei voi olla? Luulisin asian olevan neuvottelukysymys ja kun kerran puuhatarratkin on olemassa niin ei voi olla yksiselitteistä lakia ettei voisi olla tarra. Jos muuten on oikeilla kirjasimilla ja oikeanlainen muutenkin muotoseikkojen mukaan -> ts. AKE:n valmistuttama, todennäköisesti on laillisesti saatavissa.

 

Koskas laki ja muotoseikat on ollu "neuvottelu kysymyksiä" ... Kivoja ajatuksia,... sen tarvis olla samalla lailla heijastava... + kun kilvessä kohokuviot ... ne vaaditaan myös... Koska mulla on HDssä kakkoskilpi suoralla pellillä oikealla fontilla... (tavarankulj peittää oman kilven) ... Niin olen siittä kyllä tien päällä saanut opastusta...

Link to comment
Koskas laki ja muotoseikat on ollu "neuvottelu kysymyksiä" ... Kivoja ajatuksia,... sen tarvis olla samalla lailla heijastava... + kun kilvessä kohokuviot ... ne vaaditaan myös... Koska mulla on HDssä kakkoskilpi suoralla pellillä oikealla fontilla... (tavarankulj peittää oman kilven) ... Niin olen siittä kyllä tien päällä saanut opastusta...

 

Ei laki olekaan neuvottelukysymys. Jos sulla on kirkkaana selvillä tarrakilven kieltävä laki niin pistä toki heti näytille, säästyy muut FINLEXin pläräämiseltä.

 

Heijastava tarra kohokuviolla, meniskö vartti kun kaveri tekee tarrafirmassa tommosen. Luulis et AKEkin tuntis jonkun tarramaakarin joka on joskus nähnyt heijastavaa tarraa ja vois sillä kilvet teettää.

 

 

 

EDIT: selasin kummikin itse:

 

 

Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 18.12.1995/1598

 

36 § (24.8.2000/764)

Rekisteritunnuksen sisältö ja rekisterikilpien väri

 

1. Ajoneuvojen rekisteritunnukset ja ajoneuvoille annettavien rekisterikilpien värit ovat seuraavat:

 

a) auton, L-luokan ajoneuvon sekä perävaunun rekisterikilvessä on kaksi tai kolme kirjainta ja enintään kolminumeroisen luvun käsittävä tunnus mustin merkein valkealla, heijastavalla pohjalla sekä auton, L3e-, L4e-, L5e- ja L7e-luokan ajoneuvon ja perävaunun rekisterikilvessä myös kansallisuustunnus, jollei jäljempänä toisin säädetä.

 

 

68 § (6.5.2004/340)

....

 

2. Ajoneuvohallintokeskus vahvistaa ajoneuvojen rekisteröinnissä sekä koenumerokilpien ja siirtoluvan antamisessa käytettäville lomakkeille merkittävät tiedot ja lomakkeiden kaavat sekä määrää tarkemmin, mitä tietoja rekisteröintitodistukseen merkitään. Ajoneuvohallintokeskus vahvistaa myös rekisterikilpien ja siirtomerkin mitat ja muut ominaisuudet.

 

 

 

Kohokuviosta ei puhuta koko laissa mitään, sen sijaan AKE:lla on valta päättää millaisia kilpiä myönnetään. Eli jos mulla olis vaikka sen Evo-Mitsu, missä peltikilpi on ihan vitun ruma niin todennäköisesti kyselisin vaihtoehtoja. Harrikkamiehet tietty on kovia jätkiä eikä paljoo kysele.

Link to comment
Eli jos mulla olis vaikka sen Evo-Mitsu, missä peltikilpi on ihan vitun ruma niin todennäköisesti kyselisin vaihtoehtoja. Harrikkamiehet tietty on kovia jätkiä eikä paljoo kysele.

 

Ja meinaat että olisit ihan eka joka tuollaista kyselee :D

Link to comment
Eli jos mulla olis vaikka sen Evo-Mitsu, missä peltikilpi on ihan vitun ruma niin todennäköisesti kyselisin vaihtoehtoja. Harrikkamiehet tietty on kovia jätkiä eikä paljoo kysele.

 

Ja meinaat että olisit ihan eka joka tuollaista kyselee :D

 

No johan se tuolla ketjussa aiemmin todettiin että noita on tiet väärällään. Mut enhän mä toki tiedä jos ne on ite tehtyjä ja laittomia kaikki mitä näkyy, kunhan spekuloin vasten parempaa tietoani. Palataan tähän sit kun se kasi seisoo tossa pihassa. Tai ysihän se nyt jo kannattaa hommata, se kun on 6000 euroo kasia halvempikin, vain 51 900... http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=128078

 

Tässä muuten mainittu värkki saksalaisella peltikilvellä, joku voi tykätäkin.

 

214694.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...