Jump to content

Solex 30 pict1 kaasuläppäakseli


Recommended Posts

Posted

Olikohan ko. kaasarissa kaasuläppäakselilla puslia, vai onko suoraan kairattu kaasarin runkoon? Itse en muista yhtään enkä pääse omaani just katsomaan.

 

Oon pari kertaa huomannut tuon lämpimänä käynnistyksen yhteydessä vuotaneen, ja eilen kun tuli starttaillessa kaasaria kuumailmapuhaltimella lämmitettyä, alkoi selvästi vuotamaan lämmetessään. Tulipahan vaan mieleen, että olisko käynnistysongelmat lämpimänä tästä johtuvia kun vetää ilmaa tuota kautta.

Posted

Jos kaasari vuotaa läppäakselilta niin yleensä bensanpaine tai korkeus on mitä sattuu, eli kaasari tulvii... Siitä johtunevat myös käynnistysongelmat.

 

Läppäakselin välys yleensä kompensoituu kaasaria säätämällä, toki jos akseli on ihan mahdottoman väljä ei sekään hyväksi ole.

Posted (edited)

Bensanpaine pitäisi olla luokkaa 0.2 baria eli 0.2 kp/cm2 kierrosnopeudella 3400 r/min... Olen yhden tarvikepumpun ottanut pois käytöstä kaverilta ihan siitä syystä että se työnsi liian kovalla paineella bensaa eikä sitä saanut edes tiivisteitä pumpun alle lisäämällä säädettyä tuon rajan alle.

 

Kunnostin sitten yhden vanhan pumpun ja sillä saatiin paineet kohdilleen ja kone kuntoon.

 

Kannattanee myös katsoa että kaasarin kaikki osaset ovat sen näköisiä kuin niiden kuuluisi olla. Muun muassa tasopintojen tulisi olla suoria, yms.

Edited by NO H2O
Posted

Ok, kiitti näistä. Täytynee ottaa kaasari pöydälle ja käydä vielä kunnolla läpi koko hoito.

 

Tällanen tarvikepumppu löytyy, pitääpä koittaa saada tuosta paineet.

 

http://aircooled.fi/tuote/2039/polttoainepumppu-tasavirta-t12-865775-tarvike

 

Alkujaan hommasin itsekkin korjaussarjan alkuperäiseen pumppuun, mutta kalvon sopivuus oli aika heikko enkä koskaan saanut sitä pitämään aineita kalvon oikealla puolella. Ac:n sarja näyttäisi äkkiseltään aika hyvältä.

 

Toisaalta, jos paineet on mitä sattuu, eikö pitäisi tulla ongelmia myös ajossa? Käynnissä auto on pelannut kyllä ihan moitteetta.

Posted

Kyllähän kone pelaa hyvin rikkaallakin seoksella, tuolloin se nokeaa palotiloja ja tulppia, josta on sitten toisenlaista haittaa.

 

Näppituntuman seokseen saa hyvin niin että kun käyttää kupla tallissa tai katoksessa jos silmiä kirveltää ja pakokaasu on silmin nähden mustaa on seos rikkaalla.

 

Toisaalta rikas seos saa koneen vääntämään paremmin ja hieman jäähdyttääkin konetta.

 

Joskus koeajamani ultraääni pestyt kaasarit ovat vuotaneet niin runsaasti että siitä kohokammion hengitys putkesta on suihkunnut bensaa ulos... :-) Tuolloin vika on yleensä löytynyt virheellisesti asennetusta korjaussarjasta.

  • 2 years later...
Posted (edited)

Jatketaampa tähän.

 

Bensapinta mielestäni ok ja on kyllä kokeilu pariakin neulaventtiiliä. 

 

Satunnaisesti (eli ei läheskään joka kerta) tiputtelee akselin juuresta sammutuksen jälkeen. Mistä tuo vois johtua?

 

 

 

Edited by Art_Zi
  • 3 weeks later...
Posted

Ei oo sulkuventtiiliä paikallaan, kun on normaali tyhjäkäyntisuutin.

 

Samaa mietin itekki, että voiko johtua siitä, mutta toisesta topikista jäi kuva, ettei tarvi tuota sulkuventtiiliä, vaan pärjää hyvin normaali tyhjäkäyntisuuttimella.

Posted

Akselilta bensan tulo liittyy usein käyttäjään. Esim jalka osuu kaasupolkimeen autosta noustessa tai pahempi on että ei käynnissä olevan moottorin kaasuläppää heilutellaan huvikseen ja ihmetellään että bensa valuu akselia pitkin ulos.

Ei muutes valu jos kone käy....

Bensanpinta ylärajalla ja auto sopivasti kallellaan niin taasen valuu ylimääräset poijes kohokammiosta jne.  Just my 5 cents...

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...