ekam Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Tuli laitettua nelisen kuukautta sitten elämäni ensimmäinen kupla (1300 vm -74) Lähtötilanne oli siisti kori ilman tekniikkaa ja noin viisi laatikollista osia mukaan, joilla auto pitäisi saada käyntikuntoon. Pikkuhiljaa saanut koneen kasattua ja paikoilleen. Pyörii, saa bensaa mutta se kipuna puuttuu. Ei löydy selkeää vikaa ja oma osaaminen loppuu siihen kun kaivetaan sähkökuvat esille. Sen verran olen saanut ongelmaa selviteltyä että puolalle ei tule jännitettä. Piuhat pitäisi olla konehuoneessa oikein ja kaikki muut paitsi koneen sähköt toimivat ja löydetyt sulakkeet ovat ehjiä. Koetettiin lainata puolalle 12v suoraan laturin piuhalta, jolloin kipinä löytyi. Nyt sitten tarvittaisiin apuja miten ja mistä lähteä jatkamaan vianhakua. Koetin hiukan haullakin, mutta ei sattunut vastaavaa ongelmaa eteen tai hakusanat eivät natsanneet... Kiitos ja anteeksi. Quote Link to comment
Paadre Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Pistä hakuun: puolalle ei tule virtaa Löyty muutama ketju missä samaa/samankaltaista vikaa etsitty. Quote Link to comment
ekam Posted March 11, 2017 Author Share Posted March 11, 2017 Tattis, alanpa kaivaa. Quote Link to comment
ekam Posted March 18, 2017 Author Share Posted March 18, 2017 (edited) No niin. Puolalle löytyi virta kytkennät korjaamalla ja sen lisäksi olin saanut poltettua virtalukonpohjan. Vaan eipä käynnisty sittenkään. Kaasari pitäis olla esisäädöissä eli seos 2,5 kierrosta auki. Kaasutin on uusi käyttämätön pict34. Sytytysennakko on säädetty ykkn kautta kärkien sulkeutumiskohtaan. Joka tulppa iskee vahvaa kipinää maata vasten ja bensa nousee pumpulta. Jakajana keskipako 009. Ainoa mikä hiukan hannaa on startti. Ei pyöritä kovinkaan kummoisesti kuuloisesti kun tulpat on paikoillaan, ilman niitä kevyesti. Kone pyörii mielestäni asiaan kuuluvalla tavalla kampuralta käännettäessä. Lisävirtaa olen syöttänyt käyttöautolta kunnon kaapeleilla eikä siltikään voima riitä. Akku on uusi. Starttausyritysten jälkeen tulppien pinnassa oli hiukan nokea. Virranjakajan akselin asennon tarkastin useasti konetta kasatessa. Bensaa olen koittanut tiputella suoraan kaasariinkin eikä edes hörähdä. Kone alunperin 1300 nyt 1600cc sylinterit, 1300 vakio nokka ja kannet, kaasari siis 34. Nokan ajotus tarkastettu useamman kerran. Maadotuskin pitäisi olla kunnossa korin ja laatikon välillä. Venttiilit säädetty kasatessa. Että mitäs seuraavaksi? Edited March 18, 2017 by ekam Quote Link to comment
multanen Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Sytytysennakko on säädetty ykkn kautta kärkien sulkeutumiskohtaan. Tämä lause mietityttää että mitä tarkoittaa, kipinä tulee oikeasti kun kärjet aukeaa. Quote Link to comment
Tutkija Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 (edited) Sytytysennakko säädetään kärkien avautumiskohtaan ei sulkeutumiskohtaan. Ja jos pyörii hitaasti voi käyntiinlähtö olla uudella koneella nihkeetä. Edited March 18, 2017 by Tutkija 1 Quote Link to comment
ekam Posted March 18, 2017 Author Share Posted March 18, 2017 Okei, eli säädin ennakon siten että kampura ykk ja pyörijä ykkösen kohdalla, jakajaa vastapäivään siihen rajalle jolloin löytyy 0/12v raja puolan miinuksen ja maan välille. Tässä meni pieleen? Jakajaa myötäseen? Ohje oli englanniksi ja jätti itselle hiukan tulkinnanvaraa... Quote Link to comment
Paadre Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 (edited) Kuinka paljon kiihdytyspumpulta ruuttaa bensaa kun painaa kaasua? Mietin vaan, että jos kerran piuhat ja kärkivälit on ok niin silloin ei saa bensaa. Pitäs hörähtää vaikka olis vähän ennakotkin pielessä tai vaikka olis pari tulpanjohtoa ristissä. Ainakin omat koneet näin toimineet. Onko muuten jakaja ollu alusta alkaen toi 009 vai onko se nyt vaihtunut. Siinä on meinaan tulpanjohdot vartin eri asennossa "tavalliseen" jakajaan verrattuna. Edited March 18, 2017 by Paadre Quote Link to comment
multanen Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Okei, eli säädin ennakon siten että kampura ykk ja pyörijä ykkösen kohdalla, jakajaa vastapäivään siihen rajalle jolloin löytyy 0/12v raja puolan miinuksen ja maan välille. Tässä meni pieleen? Jakajaa myötäseen? Ohje oli englanniksi ja jätti itselle hiukan tulkinnanvaraa... Noin tehdessä jännitteen tulisi tippua nollaan kun jakajaa pyöritetään sytytyshetken kohdalle (juuri ennen sitä pitää siis olla 12v). Quote Link to comment
ekam Posted March 18, 2017 Author Share Posted March 18, 2017 En osaa sanoa jakajan alkuperäisyydestä mutta auton mukana tuli myös alipainejakaja. Viimeinen toimiva kokoonpano on ollut 009llä. Täten voin todeta että myötä- ja vastapäivällä on pikkusen merkitystä ajotuksen säädössä. Pyöräytin toiseen suuntaan ja eka startilla tärähti tulille kuin palmun alta. Ja taas viisastuttiin :) kiitokset vinkeistä. Vaan uutta murhetta pukkas ilon keskelle. Öljyt valuu norona jostain öljypumpun seudulta. Ei käy vielä tyhjää ja yksin ei ehdi kaasulta tarkemmin paikkaa havainnoimaan. Mutta öljypumpun alapuolella kammiossa on jokin noin 6mm pultin paikka. Pitäisikö siinä olla jotain? Mahtaako olla läpireikä öljytilaan? Quote Link to comment
Tutkija Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Joo onhan siinä noin 40 asteen ero kummalla puolella nokan kärkeä säätää ajoituksen. Hyvä et lähti käymään. ;) Ja kuva vuotokohteesta kertoisi enemmän ja voisi paikallistaa mistä se mahdollisesti vuotaa... Quote Link to comment
ekam Posted March 18, 2017 Author Share Posted March 18, 2017 Koitan saada huomenna räpsästyä kuvan... Quote Link to comment
ekam Posted March 19, 2017 Author Share Posted March 19, 2017 (edited) Koetellaanpas linkitystä. Otin kuvaa käyvästä koneesta alapuolelta ja vuoto vaikuttaisi aika selvältä. Öljypumpulta taitaa tulla ja virtanaan oikein. Täytyy koittaa tivistää. Onneksi tuon saanee auki kone paikoillaan. Toinen öljynpaineventtisestä (se jossa on lyhempi jousi) oli jokseenkin tiukka saada paikoileen. Jousi oli reilun mittainen ja vaati voimaa puristaa kierretulppa paikoilleen. Kuuluuko olla näin? Meinään vain ettei olisi ylipainetta... Miten koneen käyntiääni? Onko jotain huolestuttavaa/asiaankuulumatonta? https://youtu.be/8KXClY8KXj4 Mikä on tuo ruuvin paikka pumpun alla? Onko jotain oleellista unohtunut pois? http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/DSC_1090_zps5sfo4xib.jpg.html?sort=3&o=0 Edited March 19, 2017 by ekam Quote Link to comment
NordBling Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Kierteytetty reikä lohkossa pumpun alapuolella on takakannaketta varten, siis type2 ja type3 autoille. Quote Link to comment
Tutkija Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 No melko varmasti paine kova kun tuosta vuotaa. Sen lyhyemmän jousen paineventtiilin kanssa pitäis mennä melko pienellä voimalla paikalleen. Quote Link to comment
ekam Posted March 19, 2017 Author Share Posted March 19, 2017 (edited) Okei... Luisti tai se venttiili on uusi ja jousen laitoin vanhan, Muutamassa keskustelussa täällä oli puhetta että tavikejousissa saattaa olla eroa. Muistaakseni jousien pituus oli kuitenkin sama, samoin venttilipalikan. Mikähän siellä sitten ahdistaa, jos liikapaine on kysessä? Öljynpaineet nousi kohtuudella startillakin tasolle joka sammuttaa valon. Valitettavasti ei ole sen kummempaa mittauslaitetta käsillä. Tuo pumppu / pumpun kansi on varmaan ainoa osa jota en tiivistänyt liimalla. Mahtoko olla jo toinen emämoka... Ilmeisesti käyntiäni on kuitenkin suht normaalia ilmakoneen kolinaa? Edited March 19, 2017 by ekam Quote Link to comment
hpa Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Öljyventtiilien jouset oikeilla paikoillaan ?Pidempi öljypumpun puolella.Venttiilien pitäisi mennä paikoilleen ja liikkua ihan sormivoimalla, toisessa toki jatkosormea tarvitaan.Öljypumpun kansi voi olla kiero tai syöpynyt,sekin kannattaa tarkistaa. Quote Link to comment
ekam Posted March 19, 2017 Author Share Posted March 19, 2017 Toimintasuunnitelma seuraavalle talli-illalle ois siis: öljyt ulos, molemmat venttiilit auki, jousien ja liikkuvien tarkastus. Öljypumppu auki, kannen ja pumpun tiivisteiden sekä tasojen tarkistus ja lisätiivistys tarvittaessa... Yhdet uudet tiivisteetkin taitaa olla vielä jemmassa. Jos noilla pääsis sitten siirtymään seuraavaan vastaan tulevaan ongelmaan =) Vappuun mennessä pitäis saada tuore leima paperiin, joten ainakin periaatteessa on vielä kohtuullisesti aikaa tavoitteeseen, mutta sitä ennen täytyy mm. selvittää mitä vuotaa kuskin takarumpuun ja vanteelle. Ei vaikuta jarrunesteeltä... Quote Link to comment
mikko k Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Öljynpainetta on varmaan aikas perkeleesti.. Takarumpuun mennee vaihteistoölkkiä stefan ohi. Quote Link to comment
Oksa Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Eiks tohon pumpun alle tule lohkoon kuitenkin läpipultti? Vaikkei näköjään lohkon puolikkaiden välistä vuoda, mut tuskin sitä haittaakaan olis laittaa. Quote Link to comment
mikko k Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 Kyllä, pulttikin näkyy puuttuvan. Quote Link to comment
ekam Posted March 20, 2017 Author Share Posted March 20, 2017 Eiks tohon pumpun alle tule lohkoon kuitenkin läpipultti? Vaikkei näköjään lohkon puolikkaiden välistä vuoda, mut tuskin sitä haittaakaan olis laittaa. Enpäs tuota huomannut. Pannaan tehtävälistalle tämäkin. Kiitos vinkistä. Quote Link to comment
ekam Posted March 20, 2017 Author Share Posted March 20, 2017 (edited) Öljynpainetta on varmaan aikas perkeleesti.. Takarumpuun mennee vaihteistoölkkiä stefan ohi. Takarummun osalta arvelinkin jotain tällaista, joten osat tuli tilattua varalta samalla kun tuli muutakin tavaraa... Perän rakenne on edelleen itselle tuntematon. Minkä verran öljyvuotoa on odotettavissa stefan ja tiivisteiden vaihdon yhteydessä? Edited March 20, 2017 by ekam Quote Link to comment
ekam Posted March 22, 2017 Author Share Posted March 22, 2017 Kokeillaan onnistuuko linkitys puhelimella. http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/1490196355681905044385_zps3kkoypmm.jpg.html?sort=3&o=0 ... Ja ei hyvältä näytä. Toiminee kopioimalla osoitteen. Korjaan paremmaksi kun pääsen koneelle. Kuva esittää öljynpaineventtiilejä ja niiden jousia. Pitkän jousen setti tipahti hihnapyörän päästä ja lyhyt setti vauhtipyörältä. Toisin kuin muistin, pitkän joisen päässä joutuu käyttämään reiluhkosti voimaa jousen puristamiseen, jotta saa tulpan kierteelle. Reijässä tuntuu selkeä pykälä, mutta mielestäni hajallaan olevassa toisessa kammiossa on samanlainen. Pykälän raja on noin 3cm reijän pohjasta. Palikat tuntuu liikkuvan reijissä vaivattomasti. Vauhtipyörän päästä joutui raplaamaan luistin ulos kun tuntui jäävän tulpan kierteisiin kiinni. Hihnapyörältä tipahti kämmenelle. Onko kuvauksen perusteella jotain pielessä? Seuraavaksi öljypumpun kimppuun... Quote Link to comment
mikko k Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Mä nyt ekaksi vaihtaisin tuon pitkän jousen päässä olevan urallisen männän alkuperäiseen, eli tuollaiseen mikä on lyhyen jousen päässä ja koittaisin sitten konetta käyntiin. Quote Link to comment
x-pj Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Hihnapyörän puoleisessa päässä olevalla venttiilillä ei ole vaikutusta moottorin öljynpaineeseen. Se ohjaa öljyn kiertoa joko jäähdyttimen kautta tai sen ohi suoraan laakereille. Vauhtipyörän päässä oleva venttiili säätää enimmäispainetta. Päästää ylimääräistä painetta suoraan kampikammioon. Siellä voi toki olla normaalia jäykempi jousi. Sellaisia on ollut myynnissä. Normaalisti tuo venttiili aukeaa vasta korkeilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla öljynpaine ei pitäisi olla liian korkea vaikka tuo venttiili olisi jumissa. Minä mittaisin öljynpaineen ennen kuin ryhtyisin tekemään mitään siihen liittyviä korjauksia. Mekaanisia öljynpainemittaireita saa aika edullisesti ja sellaisen voi melko kätevästi kytkeä väliaikaisesti öljynpaineanturin paikalle. Quote Link to comment
ekam Posted March 22, 2017 Author Share Posted March 22, 2017 (edited) No en tiedä miten sanos tän punastumatta ja vajoamatta lattianrakoon niin sanonpa suoraan. Kiristäs öljypumpun kannen mutterit konetta kasatessa niin pitäs paremmin. Ei mulla muuta. Prkl. Nimimerkillä Pikkupierussa ei löytyny aamuyöstä momenttia muttereille niin jätin sormitiukkuuteen ja kiristyken "huomiselle", ai tätä ilon päivää. Ja taas opittiin uutta. Jos huomenna laittas pumpun ja kannen liiman kanssa kiinni, uuden eli vanhan alkuperäistyyppisen luistin ja koittas startata ylihuomenna uudestaan niin ehtii liimat kuivua. Mulla on pari vanhaa pitenpää jousta ja molemmat tuntu ainaki käsikopelolla yhtä jäykiltä. Paikalla ollut oli vaan noin 5mm lyhempi. Lyhempi vauhtipyörän puoleinen jousikin on toinen laatikossa olleista vanhoista kun uusi tarvikejousituntui reippaasti tiukemmalta. Edited March 22, 2017 by ekam Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Sattuuhan näitä Quote Link to comment
Tutkija Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Se lyhyt jäykempi tarvikejousi lisää öljynpainetta tasan kilon kunnossa olevassa moottorissa. Hyvä et vika oli todennäköisesti noinkin helppo. :) Quote Link to comment
ekam Posted March 22, 2017 Author Share Posted March 22, 2017 Se lyhyt jäykempi tarvikejousi lisää öljynpainetta tasan kilon kunnossa olevassa moottorissa. Hyvä et vika oli todennäköisesti noinkin helppo. :) Toivottavasti vika oli tässä. Nyt pitää kysyä tyhmiä kun ei oikeesti tiedä: onko kilon lisäpaineesta enemmän haittaa vai hyötyä? Eli kummalla jousella kannattaa venttiili kasata? Quote Link to comment
mikko k Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Hihnapyörän puoleisessa päässä olevalla venttiilillä ei ole vaikutusta moottorin öljynpaineeseen. Se ohjaa öljyn kiertoa joko jäähdyttimen kautta tai sen ohi suoraan laakereille. Vauhtipyörän päässä oleva venttiili säätää enimmäispainetta. Päästää ylimääräistä painetta suoraan kampikammioon. Siellä voi toki olla normaalia jäykempi jousi. Sellaisia on ollut myynnissä. Normaalisti tuo venttiili aukeaa vasta korkeilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla öljynpaine ei pitäisi olla liian korkea vaikka tuo venttiili olisi jumissa. Minä mittaisin öljynpaineen ennen kuin ryhtyisin tekemään mitään siihen liittyviä korjauksia. Mekaanisia öljynpainemittaireita saa aika edullisesti ja sellaisen voi melko kätevästi kytkeä väliaikaisesti öljynpaineanturin paikalle. On siellä hihniksen puolen venttiilissä myös ylivuotoreikä lohkoon sisään, nokka-akselin hammaspyörän kohdassa. Toki runkolinjan painetta säädetään enimmäkseen vauhtiksen pään venttiilillä. Mutta "vika" tässä taisikin jo selvitä.. ;-) Quote Link to comment
Tutkija Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 (edited) Enemmän hyötyä kuin haittaa siintä isommasta paineesta on vaikka joku varmaan alkaakin väittämään vastaan. Kilo lisää ei ny niin kauhean paljon ole kumminkaan kun pysytään alta 5kg paineissa. Edited March 23, 2017 by Tutkija Quote Link to comment
ekam Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 Enemmän hyötyä kuin haittaa siintä isommasta paineesta on vaikka joku varmaan alkaakin väittämään vastaan. Kilo lisää ei ny niin kauhean paljon ole kumminkaan kun pysytään alta 5kg paineissa. Tattis. Tällä mennään ja helppohan tuo on vaihtaa jos kaduttaa. Kohta pitäis siirtää jalkipolvi unten maille niin olisi pari tuntia tehokasta tallissa... Jospa huomenna starttaillas taas. Quote Link to comment
ekam Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 (edited) Ja ei menny niin ku römssöössä taaskaan. Laitan taas huonon linkin mutta pikanen analyysi tilanteesta: on ne öljypumpun mutterit saattanu sittenki olla kiinni. Pumppu on vaan syöpyny alta. Näitä on vissiin ainaki pari eri mallia ja nyt taitaa olla korkea pumppu matalan paikalla. Tai oli se ainaki asennettaessa korkea... Miten tästä eteenpäin? Kone on käynyt ja öljyn seassa on ollut ainakin jonniin verran alumiinia. Osa varmaan tullu öljyjen mukana pois mutta mitkä on vahingot? Onko ajatuksia? Selviääkö purkamatta konetta? Voi v@#!@u. Ja linkki/kuvan osoite: http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/library/Kupla%20-74?sort=3&page=1 Ps nappasin samaan kansioon pari yleiskuvaa työmaastakin. Edited March 23, 2017 by ekam Quote Link to comment
ekam Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 Pikasella aircooledin selauksella näyttäs että on kolme- ja neljäniittisiä nokkia ja mulla on tallissa yks kumpaaki. Kolmeniittinen on paikoillaan. Oljypumppujakin löytyy kaks. Noin 32mm ja 30mm korkeet. 30mm ei mennyt koneeseen koska siitä on yks kiinnityskorva murtunut pois. Paikoillaan oli siis 32mm. Vissiin tuli ristisiitos... Quote Link to comment
ekam Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 (edited) Tupla Edited March 23, 2017 by ekam Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Onko sulla ollu 3 ja 4 niittisen pumppu sekaisin? 4 niittisen jää kantamaan 3 niittisen nokkaa vasten. Taasen 3 niittisen pumppu ei yllä ihan akseliltaan neliniittiselle. Jos muistan oikein... Quote Link to comment
ekam Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 (edited) Onko sulla ollu 3 ja 4 niittisen pumppu sekaisin? 4 niittisen jää kantamaan 3 niittisen nokkaa vasten. Taasen 3 niittisen pumppu ei yllä ihan akseliltaan neliniittiselle. Jos muistan oikein... Mitä ilmeisimmin juuri näin. Ja kasatessa ainakin pumpun rattaan akseli oli nokassa kiinni. Edited March 23, 2017 by ekam Quote Link to comment
metake Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Onko sulla nokkapyörä pulteilla kiinni, vai orkkis nokka niiteillä? Jos on pultit niin ne osuu melko usein öljypumpun runkoon jyrsien alumiiniä pumpusta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.