Guest Tero H. Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 Hei! Minulla on kupla 1500, joka on seissyt lähes paikoillaan vuodesta 2004. Oikeastaan sitä on siitä asti entisöity pikku hiljaa. Myös vaihteisto kävi projektin alkuvaiheessa (2007) erään arvostetun asiantuntijan tarkistettavana. Jotkin laakerit siihen vaihdettiin, mutta en usko että hänen käsittelyssä vaihteita olisi kadonnut. Projektin edetessä ehkä 2008 - 2009 vasta huomattiin, että vaihteistosta puuttuu kolmonen ja nelonen. Muut vaihteet toimivat moitteetta ja menevät päälle normaalisti, mutta kun vaihdekepin siirtää 3-4 linjalle, ei keppi liiku melko suurellakaan voimalla eteen eikä taaksepäin. Voisiko laatikko olla sisältä ruostunut jumiin? Tietääkseni tuo 3-4 vaihteen akseli on ylempänä, eikä varmaan osu vaihteistoöljyyn paikallaan seisoessa. Olisiko kellään vinkkejä miten asiaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan vaihteiston ollessa autossa kiinni? Vai irrottelenko laatikon suosiolla ja kuskaan huollettavaksi? Quote Link to comment
hpa Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 Hei onko vaihdekeppi myös ollut irti?Siirtäjätangon ristinivel oikeassa kohdassa kiristettynä? Quote Link to comment
Tutkija Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 3-4 siirtotanko jumahtannu käytön puutteessa..? Vaatii vaihteiston päätykopan aukaisun et saa liikkeelle. Quote Link to comment
NO H2O Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 (edited) Onkos tämä ko. osanen oikein päin? Edited April 5, 2017 by NO H2O Quote Link to comment
kari kittilä Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 (edited) Kokeile ensin ilman vaihdekeppiä meneekö 3 ja 4 vaihde päälle.Jos menee niin merkkaa maalikynällä ristinivelen ja laatikon kohta niin keppi on helmompi säätää. Kepin säätö on joskus aika pienestä kiinni, että kaikki vaihteet toimii:) Saman ongelman kokeneena ja laatikon pois käyttäneenä tiedän tämän. Edited April 5, 2017 by kari kittilä Quote Link to comment
mikan Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Kepin säädölle täältä myös ääni. Ainakin omassa kuplassa on ongelmana ollut kepin säätö. Kiva kiihdyttää reippaasti ja sitten ei aina löydykään kolmosta. Keskitunnelin sisällä oleva kannake/pusla kannattaa myös tarkistaa. t. Mika Quote Link to comment
Essi Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 (edited) Mulloli joskus tossa nivelessä lukitusruuvien reiät inansa eri linjassa, jolloin ei kolmosta ja nelosta saanut löytymään. Piti olla oikein kallis laatunivel, mutta roskiin meni. Edited April 5, 2017 by Essi Quote Link to comment
x-pj Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Joissakin uusissakin takapuslissa on ollut videon mukaisia ongelmia. Hitsitäpällä voi varmista. https://www.youtube.com/watch?v=p0g8Fweus6k Quote Link to comment
Guest Tero H. Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Kiitokset vinkeistä! Kävin kokeilemassa ensiksi tuota vaihdekepin irrotusta. Säätöjähän siinä ei taida juuri ollakaan. Oikeastaan irroitin vaan vaihteensiirtäjätangon lukkopultin kolostaan ja vähän testailin miten vaihteiston siirtäjäakseli liikkuu. Videossa näkyy, että 1-2 linjassa vaihteet menee sisään helposti, mutta 3-4 linjassa ei. Lopussa vielä väännän keppiä reilusti oikealle, jolloin näkee että vaihteiston siirtäjätynkä on niin pitkällä vasemmalla mitä menee. Ääni kuulostaa siltä, että siellä on metalli vastaan metallia kun yrittää eteen ja taakse. Taitaa olla lootan irrotuksen paikka? Quote Link to comment
hpa Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Hei vedä nivel irti vaiteensiirtäjästä ja lukkopihdeillä liikuttele sitä. Suunnat on sitten päinvastoin kuin kepistä.Voisi tietysti palauttaa sen perussäädön, mutta en muista ulkomuistista.Tuo kuvan irtolevy säätää vaihteensiirtäjän liikeradat. Quote Link to comment
Guest Tero H. Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Kiiiiiitos hpa! Lukkopihdeillä kun suostuttelin jonkin aikaa, niin kolmonen meni sisään tosi tahmeasti ja samoin nelonen heti perään! Sitten vaan tanko kiinni ja pienen vetristelyn jälkeen vaihteet toimii melkein kuin 13 vuotta sitten :) :) Hieman vaan nihkeästi menee kolmoselle ja neloselle, mutta varmaan siitä pikku hiljaa vetristyy, kun saadaan kupu liikenteeseen! Tutkijan diagnoosi taisi osua kohdilleen, eli aiheuttaja oli varmaankin käytönpuutteesta jumittunut 3-4 siirtäjä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.