Jump to content

1962 VW Karmann Cabriolet


Recommended Posts

Muutama kuva lisää. Koska oikeanlaista 1961-1962 etuluukkua ei näytä löytyvän, täytyy tehdä se tästä 1963-1966 luukusta. Leikkasin tuhoutuneesta oikean ikäisestä luukusta keskiruodon talteen. Sen avulla sain porattua listan reiät oikeisiin kohtiin. Logon kohta tasoitetaan ja logo vaihdetaan oikeanlaiseksi.


Kaiuttimen ritilän takana oleva ripa on katkaistu. Eihän tuo vika tuolta näkyisi, mutta leikkasin kuitenkin raadosta rivan talteen.


On nuo Karmannin tuotteet vaan huonosti tehty. Etuhelman takana on vain ohuesti pohjamaalia mutta pintaväriä ei paikoitellen ollenkaan. Vastaavanlaisia löytöjä olen tehnyt Karmann Ghioista. Ylientisöintiä tai ei mutta sitten kun auto värjätään uudestaan, tulee tännekin sinistä maalia…

post-3407-0-28557300-1515851967_thumb.jpg

post-3407-0-59508400-1515851997_thumb.jpg

post-3407-0-33774600-1515852009_thumb.png

post-3407-0-66472900-1515852031_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

On nuo Karmannin tuotteet vaan huonosti tehty. Etuhelman takana on vain ohuesti pohjamaalia mutta pintaväriä ei paikoitellen ollenkaan. Vastaavanlaisia löytöjä olen tehnyt Karmann Ghioista. Ylientisöintiä tai ei mutta sitten kun auto värjätään uudestaan, tulee tännekin sinistä maalia…

Huonosti tai ei, monista merkeistä löytyy samaa oli ysäri tai 2010 lukulainen valmiste.

Link to comment

 

Kasa oli hyvin kallis, mutta mutta... eihän noita voinut jättää ostamatta.

 

Nämä ovat sen tason harvinaisuuksia että jos niitä sattuu jostain rahalla saamaan ja on mahdollisuus niin parasta ostaa pois, toista tilaisuutta tuskin tulee.

Link to comment

 

 

"Täytyy metsästää jostain tuollaista alumiinivahvisteista pahviputkea kynnyksiä varten. Auton etutavaratilassa sitä näkyykin. Tulee oikeasta etukulmasta ylös ja kulkee hansikaslokeron alapuolelta sulakerasialle."

 

ETRAsta on ainakin saanu moista, mutta tuo on noin muuten volkkarikauppojen vakiotavaraa, ei pitäisi olla vaikeata. Vaikkapa Keiteleen Koneesta voi kysellä, VW kun katalasti käytti putkea jonka sisähalkasija on 50mm ja  uudet putket ovat 50mm ulkopuolelta, ei oikein tahdo mahtua.

 

Veikkaan että tuo putki on sitä pienempää, menee umpi-Kuplassa tuulilasin etukulmalta kynnyskoteloon, suunnilleen parisenttistä.

Link to comment

On nuo Karmannin tuotteet vaan huonosti tehty. Etuhelman takana on vain ohuesti pohjamaalia mutta pintaväriä ei paikoitellen ollenkaan. Vastaavanlaisia löytöjä olen tehnyt Karmann Ghioista. Ylientisöintiä tai ei mutta sitten kun auto värjätään uudestaan, tulee tännekin sinistä maalia…

 

Karmann teki autoja halvalla ja kun VW ei pintakäsittelystä maksanut (alihankintamallejahan nämä olivat) niin se sitten tehtiin vain näkyviin osiin. Ei vain Volkkarissa vaan myös BMW;ssä näkyy: Karmannin kasaamat coupet ruostuivat käsiin ihan järjestelmällisesti, niin 3.0 kuin 6-sarjakin myöhemmin.

 

Samoin kuin kaikki Karmann Ghiat tietenkin. Omassa typ34-projektissa on löydetty suuria määriä mielenkiintoisia koteloratkaisuja ja kovin paljon lähes poisruostunutta peltiä. Sellainen ylientisöinti kyllä tehdään että kaikki maalataan ja kotelot suojataan sisäpuolelta. Tämä ei tietenkään näy mutta silti.

 

Karmann kun käytti vielä runsaasti kotelorakenteita tukevoittaakseen koria niin ruostumiskohtiakin on moninverroin enemmän kuin vakiomalleissa:Ghiassahan ei käytännössä ole mitään ovien yläpuolella verrattuna vaikkapa tavalliseen Kuplaan vaikka siinä katto onkin.

Edited by Kharon
Link to comment

ETRA:ssa oli alumiinivahvisteista pahviputkea, mutta sen läpimitta oli väärä. Tuulilasin alakulmiin tulevat putket järjestyivät lopulta. Toiselle puolelle löytyi oikean mittainen NOS. Toiselle puolelle löytyi kaksi liian lyhyyttä NOS-putkea, jotka sain yhdistettyä yhdeksi oikean pituiseksi siten että liitosta ei huomaa.

 

Ohuempi pahviputki on saman paksuista kuin se mitä tämän ikäisen konehuoneessa on (ilmanpuhdistajalta alaspäin). Sitä löytyi muutama pätkä, siltä varalta että johtoputkea joutuu paikkailemaan.

 

Periaatteen vuoksi yritän säilyttää alkuperäisiä osia mahdollisimman paljon, eli en vaihda osia vaihtamisen ilosta. Jos ja kun tulee hankittua osia joita ei tule käytettyä, pääseehän niistä eroon.

 

Menee vuosia ennen kuin kaikki osat ovat kasassa. Ovat vielä levällään ympäri maailmaa ja jostain pitää etsiä varallisuutta saada ne hankituksi. Katto mietityttää kaikkein eniten, sillä siinä on niin saamarin monta kallista osaa. Onneksi on hyvä katon tekijä tiedossa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Istuin hiljattain duunissa aamuvuoron 9,5 h päätteen ääressä, ja sen jälkeen vielä himassa toisen 7 h rupeaman, etsien Sambasta niitä osia mitä tarvitsen. Siellä oli yli 180 sivullista myynti-ilmoituksia, noin 40 ilmoitusta per sivu. Minun on täytynyt klikata ainakin 1500 ilmoitusta sen illan aikana. Kyllä oli persaukset kovilla.

Mukamas jo löysin katkenneen valetun koukun tilalle ehjän koukun Italiasta. Tai oikeastaan kaksikin. Myyjä ei vaan suostunut myymään yksittäistä koukkua vaan kaksi kerralla. Myyntihinta 50 euroa ja siihen päälle postikulut kirjattuna pakettina, myyjän vaatimuksesta, hintaan 40 euroa. Eli yhteensä 90 euroa per kaksi koukkua. Ihanan kallista. Lähetti toi aikanaan paketin ovelle ja tallilla näitä koukkuja sitten olemassa oleviin vertasin. Perskules. Olin niin kuvitellut että kaikki autossa olevat neljä koukkua olisivat samanlaisia mutta eivätpä olleet. Ne koukut joihin takki ripustetaan olivat erilaisia kuin ne kaksi jotka lukitsevat katon ala-asentoonsa ja arvaat varmaan jo että nämä ihanan kalliit koukut olivat niitä jotka olivat ehjiä. Kylläpä vastustaa. Jos jollain on tuollainen koukku, ostan mielelläni. Taustapuolella lukee ”GHE” ja ”5K 095”.

​Saksasta löytyi uusia puskuritolppia. Maksoin osat myyjän tilille, mutta sen jälkeen on ollut hiljaista. Laitoin useamman meilin, mutta kun niihin ei tullut vastausta, oli pakko murahtaa jo tukevasti. Siinä vaiheessa kun kirjoitin saksaksi että "Sollte Ich Polizei anrufen?" ja kun uhkasin englanniksi kirjoittaa Sambaan negatiivisen palautteen, muuttui ääni kellossa ja myyjä lähetti DHL:n seurantakoodin. Jospa osat lopultakin tänne tulisivat.  

Kävin Virtasella. Vertailimme Isosta Britanniasta tilaamiani kynnyskotelon vahvikkeita hänellä olevaan NOS vahvikkeeseen. Ostin häneltä kynnyskoteloiden pohjat ja ovien alalaidat. Kynnyskoteloiden yläosat tulevat aikanaan myös häneltä, samoin kuin kynnyskoteloiden vahvikkeet. Nuo jo ostetut vahvikkeet ovat melkein hyvät, mutta täydelliset vahvikkeet ovat haussa ja Mikalta ne saa, jahka niiden tuotanto alkaa.

Retrorenkaat Ky Vammalassa myy Camac-merkkisiä ristikudosrenkaita. Samanlaisia kuin mitä Continental aikoinaan teki ja joilla isäni ajoi. Renkaat pyöräytettiin vanteille. Hyvältä näyttää ja tuntuu. Hyvä palvelu ja edullinen hinta. Voin suositella lämpimästi.  

Osia olen tilaillut. Monen osan kohdalla joutuu tekemään arvovalintoja hyväkuntoisen aidon käytetyn ja uuden uustuotanto-osan välillä. Jotkut reprot ovat riittävän hyviä, jotkut osat taasen ihan kelvottomia. Jonkin verran joutuu miettimään, missä määrin järkevää on vetää talouttaan ihan liian tiukalle harrasteen vuoksi. Maksaako mahdollinen ostaja aikanaan autosta yhtään sen enempää jos autossa on kiinni a) käytetty sisäpeili b) hyvälaatuinen Paruzzin peili hintaan 240 euroa vai c) NOS-peili 390 euroa? Mielenkiintoisesti kuulen jyrkkiä kommentteja aiheeseen liittyen heiltä keillä ei ole taloudellisessa mielessä pienintäkään huolen häivää. Samaan aikaan me muut kauhistelemme sitä mitä osat maksavat.

No joo. Samaan aikaan Split Cabrioletin sisäpeili maksaa vielä enemmän. Mitä siinä näkemässäni hintalapussa lukikaan? EUR 1500? EUR 2500? Ihan kreisiä.

En ole ihan varma olisinko lähtenyt tähän projektiin, jos olisin ymmärtänyt mitä tämä auto tulee valmiina maksamaan.

 

post-3407-0-75606700-1517085757_thumb.jpg

post-3407-0-69347400-1517085787_thumb.jpg

post-3407-0-37061400-1517085803_thumb.jpg

post-3407-0-94877200-1517085816_thumb.jpg

Link to comment

Niin, noi muutaman satasen nippelit on pientä jos joutuu korityöt ja maalaukset teettämään alvillisella. Tarkkana sitten siinä ettei 10t€ maalaus epäonnistu ja muutenkin siihen kannattaa panostaa ja tehdä/teettää kunnolla. Jos joku pikkunippeli jää puolikuntoisena paikalleen, ei paljon markkaa jos korityö tehty hutiloiden.

Edited by ARTO
Link to comment

Samaa mieltä siinä että korin suhteen ei voi tinkiä. Peltitöiden ja maalauksen tulee olla tehty juuri oikein, eikä vähän sinne päin.

 

Ensin löytyi hyvä varapyöräkotelon pohja ja sitten sama osa NOS:sina > jälkimmäinenhän se autoon tulee, vaikka autoon kiinni hitsattuna repron ja alkuperäisen osan välillä ei kovin isoa eroa olekaan. Nuo alkuperäisessä pellissä olevat kohdat joissa peltiä on "nipistetty", jäävät toisen pellin alle ja siten eivät näy varapyöräkotelosta päin katsottuna. 

Onneksi tässä on aikaa etsiä osia vielä useamman vuoden ajan, ennen kuin auto menee pläkkärille.

Niitä irto-osia kuten sisäpeilejä voi vaihdella sitten myöhemmin, kun kukkaro kestää.

post-3407-0-98744300-1517156649_thumb.jpg

Edited by pasihakala
Link to comment

Autossa on nyt kiinni täysin ruosteettomat RTO-tuonnin lokasuojat, jotka eivät kuitenkaan ihan täysin tyydytä. Lokasuojan reuna on rypyssä ja lokasuojat eivät ole alahelman osalta keskenään aivan samanlaisia. Toisen helma ulottuu pidemmälle auton alle kuin toisen. Tätä tosin ei näe muuten kuin silloin kun auto on nosturilla.

 

Sain ostaa eräästä 1963 metsäautosta tällaiset alkuperäiset lokasuojat, jotka ovat tosi paksua tavaraa ja joiden muodot ovat juuri oikein. Niissä on kyllä koko lailla paljon korjattavaa, mutta pakkohan nuo on kunnostaa kun alkuperäisiä ovat. Ellei jollain sitten olisi myydä parempia alkuperäisiä etulokasuojia? Paria jotka ovat samasta autosta peräisin?

 

post-3407-0-73590400-1517157127_thumb.jpg

post-3407-0-96908300-1517157135_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Mielenkiintoisesti kuulen jyrkkiä kommentteja aiheeseen liittyen heiltä keillä ei ole taloudellisessa mielessä pienintäkään huolen häivää. Samaan aikaan me muut kauhistelemme sitä mitä osat maksavat.

No joo. Samaan aikaan Split Cabrioletin sisäpeili maksaa vielä enemmän. Mitä siinä näkemässäni hintalapussa lukikaan? EUR 1500? EUR 2500? Ihan kreisiä.

En ole ihan varma olisinko lähtenyt tähän projektiin, jos olisin ymmärtänyt mitä tämä auto tulee valmiina maksamaan.

 

Tuttu pulma, tuttu pulma. T34-osat lienevät vielä harvinaisempia kuin avo-Kuplan, noita kun ei koskaan kovin montaa tehty ja hinnat ovat vähän sen mukaan että köyhät eivät harrasta.

 

Aloittaessa ei tuntunut köyhältä, saa nähdä tuleeko auto valmiiksi ennenkuin rahat loppuvat, mutta kovin tuo varallisuutta verottaa. Sinänsä ei ole niin väliä, myytäväksi autoa ei kunnosteta vaan pidettäväksi ja isokin kulu tasoittuu mukavasti kun ajelee seuraavat 20 vuotta. Kaikki mitä tehdään, tehdään ainakin osittain sitä silmälläpitäen.

  • Like 1
Link to comment

Olen hyvin kiitollinen kaikesta saamastani avusta. Yksin tästä projektista ei tulisi yhtään mitään.

Esimerkki 1: Mika vinkkasi että nyt Portugalissa olisi myynnissä NOS kaasuttimen runko. Turolta löytyi NOS kiihdytyspumpun kalvo, kansi ja ryypyn vastus ja Heikiltä NOS kaasuttimen yläosa. Mika kasasi kaasuttimen pitkälti uusilla osilla. Suurkiitos kaikille!

Esimerkki 2: Sain vinkin Oregonissa myynnissä olevista lähes ehjistä takasivupahveista. Juha tilasi ne työpaikalleen, ja Janne toi pahvit matkalaukussaan Suomeen. Olipa muuten hauska keissi logistisesti, sillä työpäiväni lentokentällä päättyi klo 14:30. Nousin liukuportaat ylös ja odotin Burger Kingin kohdalla sellaisen viisi minuuttia, kun Janne perheineen tuli tulopalvelusta matkalaukkuineen. Uskomaton tsäkä – pahvit tulivat Yhdysvaltain länsirannikolta työpaikalleni, siten että ei tarvinnut ottaa yhtään ylimääräistä askelta eikä tarvinnut odottaa kuin sen kaikki viisi minuuttia. Parempi takatuhkakuppi löytyi Teron laatikosta. Suurkiitos kaikille!

Esimerkki 3: Turolta löytyi NOS peilin tyven kromiosa, Veli-Matilta NOS messinkihela sen sisälle ja Mikaelilta NOS ovipeili.  Suurkiitos kaikille! 

 

 

post-3407-0-36955100-1517383689_thumb.png

post-3407-0-36223700-1517383706_thumb.png

post-3407-0-03404500-1517383722_thumb.jpg

  • Like 8
Link to comment

Noniin, nippelikeräämisen tasosta päätellen tästä ei voi tulla muuta kuin hienolla viimeistelyllä tehty avo

 

Tätähän ei sitten saa enää pilata massatulla pohjalla tai kiveniskumassalla ruiskituilla lokasuojilla vaan kaikki maalipinnalla Kuten tehtaan linjalta lähtiessä.

Edited by ARTO
  • Like 1
Link to comment

Tätähän ei sitten saa enää pilata massatulla pohjalla tai kiveniskumassalla ruiskituilla lokasuojilla vaan kaikki maalipinnalla Kuten tehtaan linjalta lähtiessä.

 

Karmannihan ei moisia harrastanut, juu.  Saumoja on tilkitty korikitillä mutta sekin on maalin alla eikä päällä.

 

Eipä Suomessa kyllä avoautokelejäkään ole kuin suolakauden ulkopuolella joten mitäpä sitä massallakaan. Sama tulee omaankin, paljas maali vain. Kurkitaan aina välillä että onko ehjä ja jos ei ole niin maalataan uudestaan.

Link to comment

Tehdäkö auto sellaiseksi jollaisena se Karmannin tehtaalta ulos lähti? Vai sellaiseksi jollainen se asiakkaalle luovutettaessa oli? Jos valitaan jälkimmäinen vaihtoehto, tulee auton pohja ja lokasuojien sisäpuolet massata sekä roiskeläpät asentaa.


Hyi, rumaa sanovat monet.


Kyllä, ehdottomasti ruman näköistä, olen tästä samaa mieltä, mutta... Auto onkin tarkoitus entisöidä sellaiseksi jollainen se uutena oli. Ja nuo ruostesuojaukset ja roiskeläpät nyt vaan olivat sen aikakauden pakollisia varusteita.


Katsotaas nyt mitä tuleman pitää. Ehkä massaan ehkä en.


Olen omistanut 1956 Ovaalin, 1951 Splitin ja 1957 Karmann Ghian, ja niissä kaikissa oli lähestulkoon ehjät pohjapellit, mutta ne olivatkin kaikki umpiautoja. Tässä avokissa on pohjassa jokunenkin paikka. Lienee ensimmäinen katto vuotanut, vai liekö jäänyt joskus rankkasateeseen katto alhaalla, mene ja tiedä. Siisteimmän lopputuloksen saisi varmaan jos vaihtaisi pohjalevyn puolikkaat kerralla, mutta mutta. Täytyy tutkia ostos tarkkaan nosturipaikalla, jahka auto sellaiselle menee. Katsastuksessa sitten viimeistään.  

Link to comment

 

 

Tehdäkö auto sellaiseksi jollaisena se Karmannin tehtaalta ulos lähti? Vai sellaiseksi jollainen se asiakkaalle luovutettaessa oli? Jos valitaan jälkimmäinen vaihtoehto, tulee auton pohja ja lokasuojien sisäpuolet massata sekä roiskeläpät asentaa.

 

 

 

Roiskeläpät joo, nehän olivat pakolliset, mutta että 60-lukuisia olisi massattu bulkkina maahantuodessa? Nyt en oikein jaksa uskoa. Ainakin tuossa -61 pakussa ei ole yhtään mitään suojauksia myynnin jäljiltä, kaikki on tehty itse.

 

Ruostesuojaus ja massaus yleistyi vasta sitten kun valtio sellaista pakollisena vaati, joskus paljon, paljon myöhemmin.

Link to comment

Nyt kun tätä alettu entisöimään etsimällä nos osia eli kiinnitetään pieniin yksityiskohtiin keskimääräistä suurempaa huomiota, mikään muu kuin törkyinen massaus pilaa tätä enempää ja varma tapa myös laskea avon arvoa. Ei myöskään jää epäilyksiä onko massalla piilotettu esim huonoja hitsauskone jne...

 

Täähän on vain mun oma mielipide.

Link to comment

Otan kuvia matkan varrella niin että nähdään mitä on tehty ja miten hyvin. Tuskinpa koriin jää mihinkään hitsaussaumoja näkyviin. Pohjalevyn puolikkaat vaihdetaan kokonaisina, joten mistään ei näe että ne on vaihdettu.

 

Törkyinen massaus? Koska olen kertonut niin tekenäväni? Öö voihan sen tehdä siististikin.

 

Vaikutus jälleenmyyntiarvoon? Ihan sama. Teen auton itselleni, sellaiseksi jollainen se on uutena ollut, enkä myyntiä varten.

  • Like 1
Link to comment

Kyllä mulla vaan on vahva usko siihen että tuo(kin) auto on massattu ihan uutena ja että se oli pakollinen kuvio siihen maailman aikaan.

 

Ei ole syytä uskoa että auton ensimmäinen omistaja olisi autoa massauttanut. Sen perusteella mitä olen kuullut, autoa ei pidetty kovinkaan hyvin.

 

Massan pohjasta raapiminen ei ole kovin kivaa puuhaa. Skrapasin sitä aikoinaan elokuun lämpimillä keleillä 1957 KG:n pohjasta ja eihän se meinannut irrota millään. Jatkoin urakkaa saman vuoden Tapaninpäivänä -27 asteen pakkasessa ja todella hyvin irtosi silloin.... Massan alta löytyi virheetön maali tehtaan jäljiltä. Kyseinen auto myytiin uutena Ruotsiin ja Suomeen se tuli vasta vuonna 1992.

Link to comment

se oli pakollinen kuvio siihen maailman aikaan.

Mitä aikaväliä tuolla tarkoitat?

 

Mulla on 60-luvun suomikupla jota ei ole koskaan grammallakaan tehtaan jälkeen ruostesuojailtu eikä katsastuksessa vaadittu... On kyllä vanhoista hakkapeliitoista vaadittu nastoja vähentämään mutta ei ole ruostesuojaamattomuuteen puututtu. Perheessä ollut uudesta asti, niin tämän taustat täysin tiedossa.

Link to comment

Njoo. Olen näemmä väärässä. Ruostesuojaus ei ollut pakollista vielä 1962 vaan vasta 1980-luvun alkupuoliskolla

 

MUTTA

 

joko maahantuojat tai piirimyyjät suojasivat autoja vapaaehtoisesti.

 

Tämäkin auto on ruostesuojattu. Takakyljissä ja ovien sisäpinnoissa on röpelöinen massa ja sen päällä sininen maali > massa on vedetty jo tehtaalla.

 

Veikkaan että pohjalevyn massan alta löytyy virheetön maali, samaan tapaan kuin KG:n pohjasta löytyi.

Link to comment

En ole varma mutta muistelisin jostain lukeneeni (oisko ollu mobilisti?) että pakollinen ruostesuojaus tuli joskus 80-90 luvun taitteessa silloin uusien mitsubishi galant/lancer mallien myötä. Ilmeisesti noissa oli sitä ongelmaa että lahosivat jo myyntivarastossa ollessaan. Ruostesuojausta ei ollut juuri lainkaan.

 

Voi myöskin olla että oli jo aiemmin pakollinen mutta poistui kunnes taas tuli pakolliseksi tuon mitsu fiaskon myötä.

 

Tämä siis erittäin hataraa muistelua mutta näin olen ainakin itselleni uskotellut.

Link to comment

SA-HK:n museoajoneuvokatsastaja Tom Rönnberg kirjoittaa Mobilisti-lehden Facebook-sivulla näin:

 

”SFS-standardin mukainen suojaus oli pakollinen 1981-92, mutta 1980-luvun loppupuoliskolla autonvalmistajat alkoivat hyväksyttämään VTT:llä jo valmistusvaiheessa tehtyjä suojauksia, jolloin Suomessa maahantuonnin yhteydessä tehdyt "jälki-suojaukset" tulivat tarpeettomiksi.”

 

Case is closed.

Link to comment

Se että jollain on ns. Suomi-auto jossa ei massaa ole, saattaa selittyä sillä että se on tullut tänne merimiesautona

Ihan Kajaanin VW-liikkeestä uutena ostettu.

 

Kaikenlaisia saumakittejä ym noihin tehtailla roiskittu ja maalit päälle, ei mitään pikimassoja tehtaalla.

Link to comment

En ole varma mutta muistelisin jostain lukeneeni (oisko ollu mobilisti?) että pakollinen ruostesuojaus tuli joskus 80-90 luvun taitteessa silloin uusien mitsubishi galant/lancer mallien myötä. Ilmeisesti noissa oli sitä ongelmaa että lahosivat jo myyntivarastossa ollessaan. Ruostesuojausta ei ollut juuri lainkaan.

 

Voi myöskin olla että oli jo aiemmin pakollinen mutta poistui kunnes taas tuli pakolliseksi tuon mitsu fiaskon myötä.

 

Tämä siis erittäin hataraa muistelua mutta näin olen ainakin itselleni uskotellut.

 

Mulla oli 90 luvulla juurikin tuollainen Galant, autossa 5v puhkiruostumattomuus takuu ja kun auto oli hiukan alle 6v vanha vein leimalle niin piti rakentaa uusiksi koko takaripustus, kynnyskotelot takapäästä ja takapenkin alusta :)

Link to comment

Kuva vasemmanpuoleisesta takakulmasta. Kyllä tuolla takakyljessä vaan ruostesuojaus on,

ja on ollut ihan tehtaalta lähtien. Ei ole kuitenkaan ruostumista estänyt sillä takakulmat ovat puhjenneet.

Alalaidassa näkyy kyläsepän korjaama kohta. Uutta pikimassaa ei ole koteloon korjauksen jälkeen sudittu.

post-3407-0-62879000-1518079922_thumb.jpeg

Link to comment

Mikä on ruostesuojaus, sinkitys, pohjamaali, kiveniskumaali/massa, pikimömmö, pintamaali jne....?

 

Mullakin, tosin uudemmassa karmannin valmistamassa avokuplassa ( ex avokuplissakin )  ropelöistä pinta tuolla joissain kohtaa, mutta ei ole missään tekemisissä siihen onko pohjapelti tai pyöräkotelot jälkikäteen mustalla suikuteltu vai jeätetty ilman.

 

Tää on tälläistä pikkuvääntöä, mutta kun Pasi olet pikkutarkka näissä yksityisasoissa, tulee pikkutarkkaa keskustelua:)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Paitsi että. Tarkemmin ajatellen se ovien ja takakulmien sisäpuolella oleva massa on äänieristemassaa eikä ruosteensuoja-ainetta. Hoksasin tämän viiveellä siinä vaiheessa kun juttelin Heikki Naapurin kanssa minun entisen, hänen nykyisen 1957 Karmann Ghian kasaamista. Tuon KG:n katossa on samanlaista paksua ruiskutettua massaa. Toki kattopelti kondensoi vettä, joten voisi ajatella että massa suojaisi kattoa ruostumiselta, mutta eipä Karmann niin pitkälle asioita ajatellut. Kyllä se massa on ääneneristyksen vuoksi sinne ruiskutettu. Muuten kattopelti kumisisi ikävästi. 

Link to comment

Ystäväni lahjoitti minulle katon etummaisimman puun. Se on ostettu vuonna 1990 tamperelaisesta VW-liikkeestä, eikä se ole ollut vielä koskaan autossa kiinni. On vähän harvinaisempaa löytää tuollainen osa NOS:ina. Puu on maksanut silloin 980 FIM eli nykyrahaksi muutettuna 255 EUR.  Reproa ei saa tänä päivänä noin edullisesti. 

 

Auton toisen omistan mukaan katon takaosan puut ovat huonokuntoisia ja siksi puut täytyy ostaa valmiiksi niin että aikanaan kattoa tehtäessä ei tarvitse ihmetellä mistä tarvittavat osat siihen hätään saisi. Takaikkunan yläpuolelle tuleva kaari löytyi Saksasta. Pyökkiä taitaa olla. Muita puita ei sitten ole Euroopasta vielä löytynytkään. Niitä on tosin tarjolla, mutta joko vanhempiin tai uudempiin malleihin.

 

Jenkeistä löytyy joo, mutta sieltä tilattaessa postikulut tulevat kalliiksi ja paketti kiertää väistämättä tullin kautta. 

 

Chuck´s Convertible Partsin nettisivut ovat ärsyttävän epämääräiset. Mulle ei riitä termin "early 1960´s", sillä tahdon tietää onko kyseessä 1962 vai 1963. Katto kun muuttuu siinä välissä toisenlaiseksi (mm. takaikkuna muuttuu suuremmaksi). 

 

JBugs myy puisia katon osia. Vaahteraa näyttävät olevan. 

 

West Coast Metrcisillä on jotain, mutta muistaakseni ne ovat puristettua tavaraa (jotain MDF-levyn tapaista tavaraa) ja väitetään että niitit eivät pysyisi siinä kiinni. Vahvista tai kiistä jos sinulla on kokemusta aiheesta. 

91 hyvin istuu mutta reiät todennäköisesti tarpeettomat.JPG

Link to comment

Parhaimmillaan Euroopasta tilaaminen käy näpsäkästi. Maksoin tilaukseni pankin kautta torstain ja perjantain välisenä yönä ja jo perjantai-iltana tuli seurantakoodi sen merkiksi että paketti on matkalla. Ihan niin kuin raha siirtyisi Suomesta Saksaan nopeammin kuin kahden suomalaisen pankkiryhmän välillä. 

 

Paha vaan että nettiostoksissa ei koskaan voi tietää mitä lähetyksessä lopulta on. Heikoimmillaan tuote on ollut niin huonoa kuraa että se on mennyt saman tien roskiin. Nettisivujen kuvat ovat huonoja ja kuvaukset joskus pielessä. Annettuun palautteeseen ei reagoida, vaan virhe säilyy nettisivulla. Pieni vinkki - avainaihiota SCV ei ole olemassa. On SC, SV, SU, mutta ei SCV.

 

Tässä asiassa täytyy antaa pisteet Paruzzille. Ensinnäkin he ilmoittavat mitä alkuperäistä varaosanumeroa osa vastaa ja toisaalta he kertovat avoimesti mikä yritys tuotteen on tehnyt. Näin ollen ostaja voi päätellä minkä tasoista tavaraa on syytä odottaa. Esimerkki: autossani oli ostettaessa Albert-merkkisten sivupeilien kopiot, jotka on valmistanut firma nimeltään EIS. Peilit olivat todella laadukkaita, ja kun kerran Paruzzin sivuilta löytyi saman yrityksen valmistama Cabrioletin sisäpeili, tiesin odottaa laadukasta tuotetta. En ole ihan varma olisinko uskaltanut tilata tuon hintaista tuotetta (240 euroa) sitä etukäteen näkemättä, tai valmistajasta mitään tietämättä. Nettikaupoissa on palautusoikeus joo, mutta silti. 

168.PNG

Link to comment

Sain ostaa erään vanhemman herrasmiehen kokoelmasta Farbkombinationen -kirjan, jonka julkaisija on Volkswagenwerk AG. Kirjassa on lueteltu kaikki VW:n tyypit 1960-luvun alkuvuosilta, pikkutarkasti eritellen kaikkien pienienkin yksityiskohtien värit. Taatusti paikkaansa pitävää tietoa. 

 

Kirja jatkoi matkaansa erääseen huikeaan kokoelmaan, mutta ennen kuin kirja vaihtoi omistajaa, kuvasin jokaisen sivun ja ne ovat nyt tässä koneellani tallessa. Voin kopioida tiedot muistitikulle, jos mielenkiintoa ilmenee. 

 

DSC_0498.JPG

Edited by pasihakala
Link to comment
On 23. helmikuuta 2018 at 9:45 AM, pasihakala said:

 

 

On 23. helmikuuta 2018 at 9:45 AM, pasihakala said:

Chuck´s Convertible Partsin nettisivut ovat ärsyttävän epämääräiset. Mulle ei riitä termin "early 1960´s", sillä tahdon tietää onko kyseessä 1962 vai 1963. Katto kun muuttuu siinä välissä toisenlaiseksi (mm. takaikkuna muuttuu suuremmaksi). 

 

 

 

Tämän takia kysäsin onko hra Garwoodin kirja tuttu tapaus, siellä on kerrottu mitä katosta muuttuu -63.

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment

Ilmaisin itseäni (kiireessä) (taas kerran) huonosti. Yritin viestittää että vaikka olen keskimääräistä asiakasta paremmin perillä siitä milloin muutokset tapahtuivat, ihan kaikki eivät ole ehkä aivan samalla tavalla kartalla. Tulee turhaa steppaamista kun mietitään onko "early 1960´s" vuosimalli 1962 vai 1963.

 

Tuo Garwoodin opus ei ole tuttu. Saattaisi olla hyvä hankinta, jos sellaisen jostain löytäisi.

 

Varaosakirjoista löytyy hyvin tietoa muutoksista, mutta ei sieltäkään kaikkea löydy. Osan ulkonäkö on voinut muuttua, mutta varaosanumero on pysynyt samana.

 

Ja onhan siellä virheitäkin. Umpimallin ja avomallin lämppäriaukkojen luukut muka samoja, vaikka korkeudessa on arviolta 5 mm eroa.

 

Avomallien haaste on se että niihin tehdyt muutokset eivät tapahtuneet aivan samaan aikaan umpimallien kanssa. Ensin käytettiin varastossa olleet vanhat osat loppuun ja sitten alettiin käyttää osan muutettua versiota. Esimerkki 1: Rogerin 1953 Cabrioletissa pitäisi olla valmistenumeron mukaan jo Ovaalin kojelauta, mutta siinä on kuitenkin vanhempi Zwitterin mallinen. Esimerkki 2: autoni on tehty toukokuussa 1962, mutta siinä on syyskuun 1961 mittari. Esimerkki 3: valmistenumeron mukaan mulla pitäisi olla kolmella pultilla kiinnitetyt saranat, mutta ne ovat kuitenkin vielä neljällä pultilla kiinnitettävät. Varmistan tämän vielä kun käyn seuraavan kerran tallilla.

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...