Jump to content

Zenith/Strömberg, ja SU-muuttuvakurkkuiset kaasuttimet boxereissa.


Recommended Posts

Onko kukaan palstalainen kokeillut boxerissaan muuttuvakurkkuisia kaasuttimia, ja jos on, minkälaisella menestyksellä? Noita muuttuvakurkkuisiahan on käytetty kuplan koneissa ilmailupuolella maailman sivu ja hyvällä menestyksellä, kaasutinta saa säädettyä helposti jne jne. Myös moottoripyöräpuolella ko. kaasutintyyppi on ollut käytössä vaikka kuinka kauan. Olisi hyvä kuulla myös mahdollisista autoilukokemuksista kuplan koneissa, ovatko toimineet, mitkä on ollut ongelmakohdat jne jne

Link to comment

http://www.moposport.fi/kaasutin-phm-41-nd-4t-dellorto

Näitä lienee käytetty jokkiksessa?

Miten/miksi tommonen on helpompi säätää kun joku muu(esim. frd tai drla).?

 Tarkoitin esim. näitä muuttuvakurkkuisia kaasuttimia: http://zenithcarb.co.uk/zencdcdsseries/?___store=zenith

 

Niistä pystyy säätämään seosta tuosta uimurin alapuolelta näkyvästä ruuvista suoraan purkamatta kaasutinta, nihin saa myös eri kokoisia luistin neuloja jolla saadaan lisää säätömahdollisuuksia. Turbo käytössäkin näitä on ollut 

ihan tehtaalta lähtien, ja käsittääkseni aika "helppoja" konvertoida siihen käyttöön jälkeenpäinkin.

 

Tuossa on vastaavan SU-kaasuttimen toimintaperiaate selitetty: https://fi.wikipedia.org/wiki/SU-kaasutin

siinä selviää kaasuttimen "hienous" ja myös "huonous", eli kaasuvaste ei ole ihan niin nopea kuin tavallisissa yms. mutta kun säädöissä, niin ainakin minulla hyviä kokemuksia, vaikkakin eri käyttötarkoituksessa...

Link to comment

Saiskohan juuttuvakurkkuisesta tehtyä "flexifuel" -kaasarin RE85-käyttöön? Seossuhdetta pitäisi voida säätää kerralla koko kierrosalueelle. Tämä siksi että voisi pyöritellä seoksen sopivaksi jos käytössä ei olekaan alkoholibensaa vaan joutuu tankkaamaan tavallista.

Link to comment

Eikös näissä luisti nouse hitaasti alipaineella, kuten nelari prätkän kaasareissakin ja jos kalvo venyy, niin kaasu humbaa, eikä tiedä oikein 

asettua ainakaan täydellä kaasulla.. Seuraavaan isompaan type-4 projekti koneeseen tulee vain kaksi mikunin hsr-mallin hyväksi todettua kaasaria.

Niissä säädettävä kiihdytyspumpun alue ja giljotiini luisti..

Link to comment

Eikös näissä luisti nouse hitaasti alipaineella, kuten nelari prätkän kaasareissakin ja jos kalvo venyy, niin kaasu humbaa, eikä tiedä oikein 

asettua ainakaan täydellä kaasulla.. Seuraavaan isompaan type-4 projekti koneeseen tulee vain kaksi mikunin hsr-mallin hyväksi todettua kaasaria.

Niissä säädettävä kiihdytyspumpun alue ja giljotiini luisti..

Kyllä siinä on suht nopea kaasun vaste, eli luistin reagointi, ja aikoinaan minulla oli 1100 FJ Yamahassakin tuollainen 4-kaasarisarja, ja ihan hyvin toimi ilman mitään oikkuilua. Kuten Roope tuon linkin laittoikin, niin nähtävästi nämä juuttuvakurkkuiset toimii myös kuplassakin. Näitä ehyitä Strömbereitä näyttää olevan vaan tarjolla edelleen aika mukavasti ja ihan mukavaan hintaan, niin voisihan tuollaista jossakin välissä kokeilla...

Edited by Kaipaa
Link to comment

Ei ole prätkät vieläkään luopuneet muuttuvista kurkuista, ainakin osassa nykyisistä ruiskupyörissä sama systeemi käytössä. Voi tosin olla että joku servo-ohjaus eikä alipaine. Väki innolla jumittaa läppiä auki yms, mutta taitaa moposta vain keskialue huonontua operaation myötä.

Kaasunvaste mopoisssa yleensä ihan kohdallaan, vaikka yhdet läpät lisää välissä mihin ei ranteella pääse suoraan vaikuttamaaan.

Edited by peruskallio
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...