Kaipaa Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Onko kukaan palstalainen kokeillut boxerissaan muuttuvakurkkuisia kaasuttimia, ja jos on, minkälaisella menestyksellä? Noita muuttuvakurkkuisiahan on käytetty kuplan koneissa ilmailupuolella maailman sivu ja hyvällä menestyksellä, kaasutinta saa säädettyä helposti jne jne. Myös moottoripyöräpuolella ko. kaasutintyyppi on ollut käytössä vaikka kuinka kauan. Olisi hyvä kuulla myös mahdollisista autoilukokemuksista kuplan koneissa, ovatko toimineet, mitkä on ollut ongelmakohdat jne jne Quote
Matti-Pekka Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Terve Samaa itsekin tuumin ..siis tähän mopoon ,jossa nyt on vw 1600 kone...ostin muutaman su-kaasuttimen ja ajattelin tehdä alustavat testit tuossa moottorin testipukissa...kunhan saa jonkun koneen nyt kasattua siihen vaiheeseen.. Quote
JM Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 http://www.moposport.fi/kaasutin-phm-41-nd-4t-dellorto Näitä lienee käytetty jokkiksessa? Miten/miksi tommonen on helpompi säätää kun joku muu(esim. frd tai drla).? Quote
Kaipaa Posted July 25, 2017 Author Posted July 25, 2017 http://www.moposport.fi/kaasutin-phm-41-nd-4t-dellorto Näitä lienee käytetty jokkiksessa? Miten/miksi tommonen on helpompi säätää kun joku muu(esim. frd tai drla).? Tarkoitin esim. näitä muuttuvakurkkuisia kaasuttimia: http://zenithcarb.co.uk/zencdcdsseries/?___store=zenith Niistä pystyy säätämään seosta tuosta uimurin alapuolelta näkyvästä ruuvista suoraan purkamatta kaasutinta, nihin saa myös eri kokoisia luistin neuloja jolla saadaan lisää säätömahdollisuuksia. Turbo käytössäkin näitä on ollut ihan tehtaalta lähtien, ja käsittääkseni aika "helppoja" konvertoida siihen käyttöön jälkeenpäinkin. Tuossa on vastaavan SU-kaasuttimen toimintaperiaate selitetty: https://fi.wikipedia.org/wiki/SU-kaasutin siinä selviää kaasuttimen "hienous" ja myös "huonous", eli kaasuvaste ei ole ihan niin nopea kuin tavallisissa yms. mutta kun säädöissä, niin ainakin minulla hyviä kokemuksia, vaikkakin eri käyttötarkoituksessa... Quote
multanen Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Saiskohan juuttuvakurkkuisesta tehtyä "flexifuel" -kaasarin RE85-käyttöön? Seossuhdetta pitäisi voida säätää kerralla koko kierrosalueelle. Tämä siksi että voisi pyöritellä seoksen sopivaksi jos käytössä ei olekaan alkoholibensaa vaan joutuu tankkaamaan tavallista. Quote
Ketsa Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Mulla on muutama muuttuvakurkkuinen suabin kaasari muistaakseni jemmassa. Saa ostaa pois jos on kokeilijoilla tarvetta :) Quote
Roope Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Empilläkin ollut näitä kaupan. http://jdanet-73.skynetblogs.be/archive/2010/04/27/empi-speedwell-vw-sprint-kit-suite.html Quote
arvuuttaja Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Eikös näissä luisti nouse hitaasti alipaineella, kuten nelari prätkän kaasareissakin ja jos kalvo venyy, niin kaasu humbaa, eikä tiedä oikein asettua ainakaan täydellä kaasulla.. Seuraavaan isompaan type-4 projekti koneeseen tulee vain kaksi mikunin hsr-mallin hyväksi todettua kaasaria. Niissä säädettävä kiihdytyspumpun alue ja giljotiini luisti.. Quote
Kaipaa Posted July 26, 2017 Author Posted July 26, 2017 (edited) Eikös näissä luisti nouse hitaasti alipaineella, kuten nelari prätkän kaasareissakin ja jos kalvo venyy, niin kaasu humbaa, eikä tiedä oikein asettua ainakaan täydellä kaasulla.. Seuraavaan isompaan type-4 projekti koneeseen tulee vain kaksi mikunin hsr-mallin hyväksi todettua kaasaria. Niissä säädettävä kiihdytyspumpun alue ja giljotiini luisti.. Kyllä siinä on suht nopea kaasun vaste, eli luistin reagointi, ja aikoinaan minulla oli 1100 FJ Yamahassakin tuollainen 4-kaasarisarja, ja ihan hyvin toimi ilman mitään oikkuilua. Kuten Roope tuon linkin laittoikin, niin nähtävästi nämä juuttuvakurkkuiset toimii myös kuplassakin. Näitä ehyitä Strömbereitä näyttää olevan vaan tarjolla edelleen aika mukavasti ja ihan mukavaan hintaan, niin voisihan tuollaista jossakin välissä kokeilla... Edited July 26, 2017 by Kaipaa Quote
peruskallio Posted July 26, 2017 Posted July 26, 2017 (edited) Ei ole prätkät vieläkään luopuneet muuttuvista kurkuista, ainakin osassa nykyisistä ruiskupyörissä sama systeemi käytössä. Voi tosin olla että joku servo-ohjaus eikä alipaine. Väki innolla jumittaa läppiä auki yms, mutta taitaa moposta vain keskialue huonontua operaation myötä. Kaasunvaste mopoisssa yleensä ihan kohdallaan, vaikka yhdet läpät lisää välissä mihin ei ranteella pääse suoraan vaikuttamaaan. Edited July 26, 2017 by peruskallio Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.