Guest Jampe Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 vissiinkin otti ja aukes. Kysymys kuuluu että murjooko se auetessaan koko koneen p.skaks vai riittääkö kun kiristää uudestaan v.itun kovaan momenttiin x2 ? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Ota vauhtis irti ja kattele vähän kiinnityspintoja. Voip olla vähänpaskana ja tapin rejät soikeet. Quote Link to comment
Racing Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Kyllä se tahtoo murjoa,riippuu tilanteesta. momentti 360nm liiman kanssa. Ota kone irti niin näet. Vauhtis irti,myös stefa ja päittäissäätölevyt. Jos muuten näyttää ok loksuta kampipakettia edes takas ja tarkista ettei päittäislaakeri liiku lohkossa pituussuunnassa pesässään. Tämän se murjoo paskaksi jos raaka päittäisvälys ja ajetaan silti. Jos vauhdissa/isommilla kierroksilla pääsee irti niin saa heittää hyvästit kammelle,vauhtikselle,kytkinasetelmalle ja hyvässsä lykyssä laatikon kuorille ja lohkolle ääritapauksissa.D:) Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Jos vauhdissa/isommilla kierroksilla pääsee irti niin saa heittää hyvästit kammelle,vauhtikselle,kytkinasetelmalle ja hyvässsä lykyssä laatikon kuorille ja lohkolle ääritapauksissa.D:) "Toihan kuulostaa hyvältä" Juu olihan siinä vähän kierroksia, ei mitään "älyttömiä"... Vaihdettiin just stefa, sen jälkeen kävi hienosti vähän aikaa ja sit rupes koliseen eikä tyhjäkäynnistä tietookaan. Kokeilin lopuksi vetää hihnapyörästä ja päittäisvälystä saattoi olla parikin milliä. Quote Link to comment
-AP- Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 kun kiristää uudestaan v.itun kovaan momenttiin x2 ? Jos olet jo ensimmäiselläkin kerralla kiristänyt vastaavalla apinan raivolla, voi hyvinkin olla niin, että vanha vakiopultti on mennyt poikki. Vakiomomentti yleensä riittää + liimaa. Quote Link to comment
Per Jernström Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Kone auki vaan niin saattaa selviä muutamalla uudella laakerilla. Se että heiluu pitkittäissuunnassa ei tee hyvää laakereille kun nappaa vinosti kiinni. Ja se pultti ei todellakaan kestä mitään 2x momentteja. Idea on että siinä on tietty pänni päällä mutta ei niin paljon että se venyy pysyvästi. En tiedä mistä kaikki saa noi "kunnolla kiinni" ideat? Meillä ainakin selvisi kavereiden kanssa jo mopoilla ruvvatessa että jos veti kannen kiinni liian kovaa niin varmaan korkkasi lohkosta. Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Liimaapa ei tullu laitettua! Siinäpä vissiin se syy! Tässä rojektissa on ollu niin paljon vastoinkäymisiä että kohta se saa mennä paalaamoon!!!! Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Tarkoitin tolla momentilla x2 että tarvii olla kiinni! En nyt ihan ääliö kiristyksiä! Quote Link to comment
Racing Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Seuraavalla kerralla locklitea sinistä väliin ja momenntiavaimella 360nm niin ei tartte jännittää avaimen saa varmasti jostain lainaksi jos ei itse halua sijoitusta tehdä. Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Niimpä, Harmittaa kun aina tulee opeteltua kantapään kautta..... Quote Link to comment
mick Posted June 13, 2006 Share Posted June 13, 2006 Niimpä, Harmittaa kun aina tulee opeteltua kantapään kautta..... Kuulostaa osittain tutulta. Ei kylläkään irronnut ajossa, vaan katkes ihan kiristäessä. Ei päässyt vielä lähellekkään oikeata momenttia kun meni poikki. Oli aika hankala saada se pätkä pois sitten kampiakselista... Oli myös sellanen surkeitten sattumusten sarja päällä sillon, ja ahdisti! Toisaalta hyvä että väsyny pultti meni poikki jo kiristäessä, eikä sitten paikallan ajossa. Älä nyt sentään paalaamoon kampetta vie! Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 13, 2006 Share Posted June 13, 2006 Jep nyt löyty syy ja seuraus. ei tartte paalata... =) Hyvä näin ja sain huokaista. Jos vielä jaksaa ajatella positiivisesti ni oishan voinu pahemminkin käydä! olihan mulla hyllyssä tota liimaakin.... mutta ei se tohon ois auttanu! Quote Link to comment
Tomppa Posted June 13, 2006 Share Posted June 13, 2006 Eikun tapittamaan vaan.... Quote Link to comment
Racing Posted June 13, 2006 Share Posted June 13, 2006 Jep nyt löyty syy ja seuraus. ei tartte paalata... =)Hyvä näin ja sain huokaista. Jos vielä jaksaa ajatella positiivisesti ni oishan voinu pahemminkin käydä! olihan mulla hyllyssä tota liimaakin.... mutta ei se tohon ois auttanu! Onko kampiakselissa tapin reijät tiviit. Ne ei saa olla yhtään soikeat että tapit heiluu. Mites laakerin kanssa tarkistitko ettei ole murjonut pukkia/laakeria ja että laakeri ei liiku pituussuunnassa kun kampipakettia liikuttaa? Tuo vauhtipyörä pitää ainakin porata uusille reijille toisten reikien väliin,noin käyttökelvoton ja silotella nuo soikeitten reikien purseet. Kampi myös mahdollisesti porata jos niissä on vähäkin sanomista. Se on tarkkaa hommaa se jos pinnat ei ole suorat niin taatusti ei pysy kiinni. Poraukseen saa ostaa valmiin jigin. Jos hankit uuden pultin käytettynä niin niitä on kahta mittaa ainakin ja toinen pohjaa kampiakseliin. Uusituotantopultit pitäs mennä kaikki heittämällä. Quote Link to comment
Gerbiili Posted June 13, 2006 Share Posted June 13, 2006 Pitkäaikaiste tutkimusten seurauksena on todettu tuttavan kanssa että normipultti kestää 2 kirimiskertaa. Yksikään ei ole vielä enempää kestänyt vetää tuohon momenttin tiukkuuteen. Sinkuu vissin senverta että sitten 3 kerta niin naksahtaa poikki. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Miulla on yks vakipultti joka on kiristetty 520 Nm momenttiin semmosen vähintään 16 kertaa. Tosin se ei oo pyörivässä koneessa ollu. Sitä on vaan kiristelty ja löysäilty. Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Mistäs kannattaa uutta pulttia ettiä? Quote Link to comment
Ketsa Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=125206 Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Onko kokemuksia tosta hotcars:in pultista? Ois vähän halvempi! Quote Link to comment
-tipi- Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 senttikin on säästöä...mut entä jos menee koko kone paskaks... Quote Link to comment
Racing Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 yksikään MOMENTTIAVAIMELLA kiristetty pultti ei ole vielä katkennut ja on "muutama" tullut laitettua. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Joo, on taidettu kattoo vähän väärää asteikkoa... hmm, joo tässähän lukee 360, kai se kilo ja newtoni on se ja sama (aika rankka momentti avain kyl saa tietysti olla :) Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Väänsin sen helv.tin pultin liian tiukkaan. Seurauksista kärsin nyt! selväksi tuli! En väännä enään liian kireelle, nyt kun on "oikeetakin" tietoa asiasta! Kiitos kaikille vastauksista! (luulen että vastasuudessa muistan tämän momentin...) =) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Tuohon momenttiin yltävä avain on semmosen ainakin 80cm pitkä, lyhyemmillä on tyytyminen perinteiseen "olen 70kg hintelä vw-harrastelia, nojaan omalla painollani hitsihanskat käsissä puolen metrin varteen jalat ilmassa enkä hytkyttele" -momenttiin. Soon site 35kgm mutta pitää olla vääntövarren vaakatasossa. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Jampe Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Nyt on paketti kasassa ja ainakin toistaiseksi toimii taas. =) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.