Jump to content

No More Carburetors, Carb to EFI


JaniM

Recommended Posts

Posted (edited)

Tehdään tälläinen kaasarien muutosjuttu tähän. Kohde ilmajäähy kuitenkin, Porshe 911, joka muunnetaan kaasuttimista ruiskuversiolliseksi ja sytytys myös samalla.

Laittelen mitä kaikkea tarvitsee tehdä ja huomioida. Tästä tule täysin sekventiaalinen eli joka pytylle ohjataan kipinää ja ruiskutusta erikseen. Lisäksi tulee pakokaasujenlämmönmittaus, jolloin voidaan trimmata vielä sylinterit erikseen, varsinkin kun tässä on hieman "eripari" imusarjat. Hieman mutkia erilailla.

 

Laitetaan tähän osalistaa:

* Ohjainlaitteeksi tulee MaxxEcu Race

* Imusarja ja läppärunkopaketit, vivustoilla valmissarja, mallia Triumph läpät ja K&N suotimet hatuilla setti.

* Puolat Audi COP, suoraan tulppien päähän 6 kpl

* 360cc EV14 suuttimet

* 2mm egt anturit 6 kpl

post-24-0-07582500-1511101747_thumb.jpg

post-24-0-79862100-1511101807_thumb.jpg

Edited by JaniM
  • Like 4
Posted (edited)

Vielä lisäksi esille mitä osat maksaa kuluttajalle niin osataan hahmottaa onko kahden vai neljäntonnin projekti jne..

Edited by ARTO
Posted

Budjetti-Artoille hinta vertailuun jos pitäisi valita kaasareiksi parhaat, niin aidot ja oikeat IDA 48 prepattuna + MSD n.3-4K€

Mutta vaikka itse olen henkeen ja vereen kiivas IDA-mies, niin tämänlainen huippu moderni tuote toimivana kiinnostaisi kyllä.

Posted (edited)

Taitaa olla lähemmäs 10 kilon projekti kyllä kaikilla osilla.Ja netistä noita hintoja.

Rosterisarja tulee vielä tuohon ja muuta hilua.Ja kyllä se hintakin sit kehittyy ja tarkentuu kun valmis.

 

Imarisettiä

 

Ja penkissä katotaan paljon eroa saadaan kun pääsee hifisteleen pakolämpöjen kanssa.

Edited by JaniM
Posted

Kammelle tulee 36-1 kiekko ja sovitettu hihnapyörälle. Nokka-akselitieto otetaan jakajasta, josta sisuskalut teurastettu pois.

 

post-24-0-21228200-1511282009_thumb.jpg

post-24-0-90383600-1511282019_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Hmm, tuota en ollutkaan ajatellut, että nokka-akselitiedon anturin voi näppärästi rakentaa virranjakajaan. Hyvä vinkki!

Miltäs jakajan sisällä näyttää?

 

t. Mika

Posted

Tyhjältä. Ei siellä ole kuin lätkä pyörimässä mitä anturi haistelee. Ekat jakajat teurastettu vuosia sit tuohon hommaan. HC-DIY mies tökkäseen jakajan kanteen suoraan  tulpan piuhan tilalle ja pyörijän korvaa latikalla. Voi pelastaa jakajan vielä, jos nyt tarpeellista.

Voihan sen trikkeröinnin tehdä vaikka jakajaan pelkästään, mutta siinä aina se välys ongelmana hieman heijaamassa.

Posted

Hmm, tuota en ollutkaan ajatellut, että nokka-akselitiedon anturin voi näppärästi rakentaa virranjakajaan. Hyvä vinkki!

Miltäs jakajan sisällä näyttää?

 

t. Mika

Näitähän myydään jo valmiitakin kuplaan ja ei ollut muistaakseni edes hinnalla pilattuja.

Posted

Joo, mulla oli nyt vaan ihan vääränmerkkinen projekti mielessä, kun tuosta jakajasta kyselin. Mutta hyvä, että tämä mahdollisuus kuplaan tuli selväksi.

 

t. Mika

  • 1 month later...
Posted

Nyt pientä päivitystä.

Imusarjoja piti porttailla aika paljon purseita pois isommat.

Ilmanputsarit tuli kasailtua nippuun ja soviteltua suppilot myös.

post-24-0-73289100-1514317609_thumb.jpg

post-24-0-61994200-1514317621_thumb.jpg

post-24-0-83477100-1514317665_thumb.jpg

Posted

Pakokaasunlämpöanturit liimailin rosteriputkistoon kylkeen. Samaten vivusto tuli laitettua, mutta pitää tehdä yksi vipu vielä että saa yhdistettyä orggis vaijeriin.

 

Seuraavana onkin johtosarjan rakentaminen ja anturoinnin lisääminen.

post-24-0-17050100-1514317900_thumb.jpg

post-24-0-09361400-1514317915_thumb.jpg

post-24-0-93678800-1514317930_thumb.jpg

  • Like 2
Posted (edited)

Imusarjojen suunnittelusta ja kehityksestä voi lukea lisää

 

http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/932541-triumph-itb-aem-infinity-project.html

 

Tuo oli hieno projekti ja lopputulos onnistunut, mutta imusarjoissa läppärunkojen pintaa olisi mun mielestä kannatanut kallistaa siten, että läppärungot olisivat tulleet pystysuoraan. Nyt ne jäävät tuossa hieman kallellee koneen keskellepäin. Tuo on kuitenkin vain pieni kosmeettinen juttu. Noi on hienot imarit ja asennuksesta tulee varmasti erittäin mielenkiintoinen projekti.

 

Hintoja jos joku kauhistelee, niin kurkatkaapas saksan e-bayhin mitä kolmekurkkuset webrut maksaa. Ruisku saattaakin olla yllättäen halvempi vaihtoehto, jos pitää tyhjästä lähteä liikkeelle. Onko muuten noi tämän auton kaasarit Webrut vai Zenithit ? Saisiko myös hieman lisätietoa koneesta ? Koko ja nokka-akselit ?

Edited by 0551
Posted (edited)

Ois kyllä voinut imusarjoja tehdessä suoristaa enemmän reunimmaisia runnereita. Samaten tosiaan voinut suoraan laittaa nuo läppikset.

Lisää miinusta putsarilaipoista kun nyt pyöristetty reunat, mutta ei oikein suppiloiden kanssa hyötyä, päinvastoin.Ahdistetussa painekoteloihin varmaan hyvät.

 

Mutta hieno projekti kuitenkin. Pieni loppuviilaus, niin olisi hyvä bolt on kitti. Nyt vähän grind and bolt :)

 

Kaasarit oli Webrut. Naapurihallissa kans toinen Possu missä Webrut. Ei saa säätöihin alle 3000 rpm. Pari vuotta taistellut säätöjen kanssa. Meinas päivittää kans ruutan siihen, kun saa eka tuon E-Jaggen ruiskumuutoksen tehtyä :)

 

Kone 2.7 s ruiskuversio joku vaihtanut joskus. Olikohan 79 vuoden tai siinä main muistaakseni. Nokasta ei hajua.

 

Pakosarjat eivät laadultaan kyllä kummoset mun mielestä. Vaikka joku JP Racing paja tehnyt Tanskassa. Tuossa kännykuva kollektorin sisältä. Samaten putkentaivuttimen kiinnitysleuat jättävät jäljet putkiin. Kiinasta saa jo paremmin viimeisteltyjä putkia ja varmaan halvemmalla. Saas nähä millanen on Singer pönttö tulossa.

post-24-0-26161900-1514350931_thumb.jpg

Edited by JaniM
  • 2 months later...
Posted

Pakosarjat kyllä istui paikoilleen ja änkkäri meni myös. Öljyputki ja letku pitää muuttaa, mutta niihinkin löytyi valmisputki. Öljysäiliöstä lähtenyt letku piti rakentaa, kun liittimet oli eri kokoiset, kun olikin eri vuoden autosta.

Lambda.jpg

Pakari.jpg

Posted

Johtotason tehtävät alkoi ja johtoviidakon perkuu.

Trikkeritanturi paikka löytyi koneen poikkituesta.

Vivuston joutui pajattaan, kun ei ollut kaasarien mukana tullut orggis vivustoa.

Johtokasa.jpg

TRIKKERIANTURIT.jpg

Vivut.jpg

Posted

Yksittäiset puolat tuli, jotta sekventiaalisytytys toteutuu.

 

Jotta homma ei olisi ollut helppo, niin homma paisui ja keulille turvatankki, kun oma orggis oli ruosteinen. Tosin lähdöt olisi olleet todella inhottavat tehdä. Runkotunneliin teräspunosletkut tuli.

Puolat.jpg

Tankki.jpg

Posted

Ja lopuksi projekti tuli jopa maaliin asti ja kohtalaiset lukemat tuli vakiokoneeseen SC-nokilla. Väännön notkahdusta ei saanut pois säädöillä. Olisiko nokissa ongelma tai imusarjassa? Tiedä sit. Kesällä näkee, kuin toimii oikeasti radalla ja hienosäätöjä hakee. Synkkaus on kyllä aina yhtä työlästä kyllä

 

Case closed ja seuraavien projektien pariin, josko oxya sais hieman eteneen ja kerrottavaa.

teho.jpg

Valmis.jpg

  • Like 1
Posted

Ei pystynyt mittaan edes, kun ei käynyt niillä edes, säädöt ihan metässä . Bensa loppu ja yksi tulppakin oli pimeenä, kun ekaa starttia piti tehdä.

Olisin muuten mitannut lähtökohdan. Mutta tuolle koneelle tehdas ilmoittaa 210 hp.

  • 9 months later...
Posted

Viritys oli siis onnistunut 210 -> 224, jos nyt sitten dynomittaus koskaan on absoluuttisen oikein. Mitäs tehdas lupasi vääntöä uutena?

 

t. Mika

 

ps. Askartelin samanlaisen triggerin kaverin subarun virranjakajaan. Pyörijään laitoin vain pultin kiinni.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...