TF_Osku Posted December 20, 2017 Author Share Posted December 20, 2017 tosin ei sen tarvitse niin paljon maksaa, voi hakee käytettä BMW osaa ja käyttää tätä: https://www.bmsport.com/product/racing-abs-wiring-harness/ Quote Link to comment
multanen Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 ABSien asentaminen kannattaa aloittaa laittamalla takapäähän säädettävä proportioning valve. Sitten jos se ei toimi hyvin niin tilaa ABSin osat ja heittää seuraavana viikonloppuna alle ;) Näyttäs nimittäin että että Porsche on laittanut ABSienkin kanssa prop. valven takamoottorisiin. Jotkut ottaa niitä pois ratakäytössä ja fiksuimmat laittaa vielä takaisinkin (tai laittavat säädettävän tilalle). Vaikka olisi ABSitkin niin ei takapyörien kuulu olla lukkiutumisrajalla jokaisessa normaalia hieman kovemmassa jarrutuksessa asvaltilla. Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 20, 2017 Author Share Posted December 20, 2017 Tähän projektiin joka siis sisältä tuon auton läpikäynnin päästä päähän on varattu aikaa 1-2 vuotta ja ABS jarrut joko suunitellaan sinne tai sitten ei ei niitä sinne aleta hetkessä heitelemään se syy miksi koko tämä läpikäynti tehdään on se että ensimäisellä kieroksella oli liikaa mutua nyt mietitään rauhassa vaihtoehdot läpi joihin kuulu kaikki mitä vain löydän. Toiminnan pitää toimia myös teoriassa, jos en ymmärrä kaikkea asiaa on selviteltävä lisää tai valittava ratkaisu johon uskon ja jonka toiminnan ymmärrän. Toistaiseksi proportioning valve ei ilman ABS systeemiä ole vakuutanut, ongelma on teoreetisella tasolla yritän hahmottaa miten tuo portautetusti toimiva järjestelmä voi ratkaizta portaatoman ongelman siksi aluksi hain kurman mukaan säätyvää säädintä koska se huomioisi ongelman portaatomasti. Se mikä tästä tekee paljon ongelmalisemman kuin normaalisti on tuo suuri painojakauma poikeama. En sano etteikö se voisi toimia olen vain vielä kuulolla vaihtoehtoisille tavoille ratkaista ongelman ja tutkin edelleen jo ehdotettuja verioita, käytän myös laskinta ja yritän päätellä voisiko se toimia vai ei. Voi olla että se vaati kaikki edellä mainitut jos niin on ne laitetaan. Mutta ei enään kasauksen jälkeen sitten se enään vain säädetään ja eletään tehtyjen valintojen kanssa testi rundaa on nyt tehty yli 20 vuotta Quote Link to comment
multanen Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 (edited) Tein tämmösen kaavion, näähän on aina olleet suosittuja xD Ajattelin että asiaa on helpointa käsitellä jarrusylinterin paineena, joka kohdistuu sitten jarrupaloihin tai kenkiin. Oletetaan tässä että jarrut on valittu oikeankokoisiksi auton painonjakaumaan nähden. Lisäyksiä: Korjasin tuon asvalttijarrutuskohdan + pedal box käyrän Edited December 20, 2017 by multanen 1 Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 (edited) Nyt ollaan asian ytimessä, isoin ongelma tietenkin nyt tuo kulma joka tietenkin mukailee käyrää mutta korvaa sen kahdella suoralla viivalla. ideali mailmassa tuo jarru teho olisi myös paraabeli, ei kaksi suoraa viivaa jotka myötäilevät paraabelia. käyrän kuviohan on aika pitkälle auto kohtanen ja minulla on aika vakaa käsitys ajettuani tuota autoa ja säädettyäni, että ne heitot eri jarrutus alustoilla ja nopeuksilla on aika isot. eli tuo käyr saata olla aika paljon tuota kuva rumempi. Toistaiseksi ainoat säädöt jotka vivat huomioida tuon paraabelin oikein ilisi jokin joka huomioi oikean jarrutus tarpeen. Eli esimerkiksi kuorman mukaan säätyvä systeemi. ABS tekee sen myös pilkomalla ja hakkaamalla. Se on totta että yleensä tuo varmaan riittää mutta minun tapauksessa pää teheo löytyy aluksi takaa ja lopussa edestä ja näinhän se hyvin harvassa autossa on. Edited December 21, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
multanen Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Lähimmäksi vihreätä käyrää pääsisi näillä vermeillä kallistamalla ensin pedal boksilla hieman (vähemmän kuin piirroksessa) ja sitten proportioning valvella taittaa loppupäätä alemmaksi (eli mitä viestissä #8 ehdottelinkin). Sen voisi sitten säätää niin ettei takajarrut lukkiinnu ensin missään olosuhteissa, eli koko ajan oltaisiin jonkin verran enemmän tai vähemmän vihreän alapuolella. ABSithan toimii kyllä. Kuormantunteva venttiili tai kaksi saattaisi myös lopulta toimia, mietityttää vaan että miksiköhän maailmasta ei löydy yhtään kuplaa tai takamoottori-Porschea joissa semmoseen on päädytty (vei tietäskö joku edes yhden?). Nyt vasta hokasin tuota omaa töherrystäni katsellessa että pelkkä raaka pedal box sopii aika hyvin mutkarata-autoihin asvaltilla. Suoran päässä jarrutus on se paikka missä voi hävitä tai voittaa paljon aikaa, pedal boxilla sen saa säädettyä juuri kohdalleen. Sisään kääntäessä ei takajarrujen osalta voi oikeastaan voittaa paljon mutta häviää heti puoli sekuntia jos takapyörä menisi lukkoon. Eli siinä kohtaa ei tarvitsekaan enää olla takajarrut ihan 100% teholla mukana. Ralli- yms. krossijokamiesautojen jarruttamisesta en tiedä mitään. Ilmeisesti siellä kuitenkin mennään välillä joskus pikkumatka takapää lukossakin..? Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 (edited) Tässä autossa on sitten sekä etu että taka käyrä melkoinen banaani koska etu pää on niin kevyt että ennen kuin painoa siirtyy eteen ei etupäällä tee mitään, Vain huomiona ja jos sitten plottaa ettu jarru käyrän lineaariseksi niinkuin teet se tarkoittaa että taka käyröstä tulee suhteessa sika hurjan banaani. Ja miksi yleensä ei ole on ehkä enemmän kysymys siitä että millaisia painojakaumia autoissa on ja miten nopeasti ne kulkee. Porschen ratkaisu on ollut pitää painoa hieman enemmän edessä joka korjaa tuon ongelman he myös siirsivät takarenkaita taaksepäin juuri korjataksen asian sellaiselle tasolle missä tuo saadaan hanskaan yhdellä kulmalla. pitää huomata että jos akseliväli on pienempi on painoa myös enemmn etu renkailla. Yksikään etumootori tai keski mootori auto ei painin tämän painojakauma ongelman kanssa. Eli suomeksi sanottuna yleensä painojakaumaa ei päästetä näin pieleen, ja siten tarvetta tuolle ei ole. Mulla se nyt lipsahti katsastus teknisistä syistä (ai kuinka rakastan meidä viranomais määräyksiä). Edited December 21, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
multanen Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Minkäslainen painonjakauma siinä on? (kuski kyydissä tietennii jos auto ei ajele yksinään). Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 (edited) hieman tuo tulee muutumaan vielä huonompaan suuntaan mutta varmaan luokkaa n.500 takana n.260 edessä (tämä on kyllä vedetty hatusta mutta sinne päin). kuivasumppu lähtee takaisin taakse tässä yhteydessä sen siirtäminen eteen oli kiva ajatus teoriassa mutta ei käytännössä. pitäis varmaan punnita tämän hetken tilanne, se on tosin vaikeaa nyt kun on mootori ulkona akku ulkona kuivasumppu ulkona ja kojelauta ulkona eikä renkaita alla. Kuski ja apukuski suurinpiirtein keskellä joten niiden vaikutus n. 45kg per henkilö per akseli. Voin tarkistaa jossain vaiheessa jos olisi tarkempaa tietoa olisikohan se painojakauma tullu punnittua sinne rekisteri otteeseen samala kun muutos katsastus tuli tehtyä, ainakin se punnitiin sen muistan, ja myös tuon kokonais massan muistan olleen 760kg (saatoi olla 780kg). Mootori laatikko paketti on noin 150kg ja siitä suurin osa eli mootori ja osa laatikkoa taka akselin takana. kuplaan verattuna tilanne on tuon mootorin verran pahempi myös kevyempi kori huonontaa jakaumaa. Parantavia on takarenkaiden siirtyminen Porschen paikalle eli 70mm taaksepäin. Edited December 21, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
multanen Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Edellisessä piirtelin jarrupiirien paineita mutta tähän keissiin sopii ehkä paremmin suoraan jarruvoimat. Eli reilusti takapainoisessa autossa takajarrujen pitää olla ensin tehokkaammat ja sitten heikommat kuin etuset. Takapainohan on sinänsä asvalttijarrutuksessa hyvä asia, pysähtyy pikkusen nopeammin. Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 Juuri näin. Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 (edited) Mutta jos taka jarrut vetää lukko rajoille alhasessa nopeudessa, voiman paloilla, eli siis myös paineen pitäisi laskea kovemmissa nopeuksissa joissa painoa takanta kadonnut ja siirtynyt eteen, tai sitten joutuu säätämään jo lähtöjään huippu jarrutuksen mukaan jolloin jää tehoa käyttämättä alemilla jaruvoimilla takapääsä kun painoa ei ole siirtynyt esim liukkaala alustalla. Edited December 21, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 (edited) Itseleni vastaten siis itselleni onhan se tietysti kokonaisuutena pienempi koska kokonais voima joka likkuaasta syntyy on pienempi. Eli siis toisinsanoen ne voima subteet menee vain ristiin liukkaala suurinpiirtein painojakauman mukaan ja paremalla kitkalla hyvinpaljon eteen sirtyneenä. Sen varmaan voisi jopa laskea likukitan auheuttamasta momentista ja sen aiheuttamasta painon siirtymästä. Pitää varmaan kaivaa paperi ja kynä ja ihmetellä lisää. Edited December 22, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
multanen Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Tekniikan maailman kannessa oli joskus pakettiauto joka jarrutestissä nosti perän ilmaan ja kolautti etupuskurin tiehen. Tällaisen auton takajarrujen ideaalikäyrä koukkaisi mielestäni takaisin alas. Eli takapää keventyy lopulta niin paljon että mitä kovempaa jarrutetaan sitä vähemmän takapään pitäisi jarruttaa. Kyseinen auto (Peugeot J7 ?) oli etupainoinen, painopiste korkealla. Nyt sitten jos ajatellaan teoreettista autoa jossa painopiste on tienpinnan tasalla; tällaisessa paino ei siirry ollenkaan ja käyrä voi olla täysin suora. Tästä päätelmänä: Sulla on itse asiassa varmaan normaalia suorempi tuo takajarrujen ideaalikäyrä koska painopiste on takana ja ilmeisesti epätavallisen alhaalla..? Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 (edited) Jos laskin oikein mille ei tietenkään ole takeita mulla siirtyis painoa taka akselilta etu akselille noin 74 kg tehden paino jakauman kuivalla asfaltilla jarutettaessa 335/425 ja jäällä se olisi sitten 270/490 kitkakertoimien olessa 0,8kuivalla ja 0,1 jäällä. Tästä voidaan laskea jarru voimien tarve ja itse asiassa voisi kitka arvoja muutamalla saada piirettyäkäyrän. Niin siis jäällä siirtymä olisi vain 9,4 kg. Edited December 22, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 (edited) Toki vielähän tohon tulee se että lämpimät renkaat saa vielä kylmää kumia erilaiset kitka arvot jotka siis hieman muuta arvoja kovissa nopeuksissa koska kitka paranee. Edited December 22, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
multanen Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Jos laskin oikein mille ei tietenkään ole takeita mulla siirtyis painoa taka akselilta etu akselille noin 74 kg tehden paino jakauman kuivalla asfaltilla jarutettaessa 335/425 ja jäällä se olisi sitten 270/490 kitkakertoimien olessa 0,8kuivalla ja 0,1 jäällä. Tästä voidaan laskea jarru voimien tarve ja itse asiassa voisi kitka arvoja muutamalla saada piirettyäkäyrän. Niin siis jäällä siirtymä olisi vain 9,4 kg. Aika pieneltä tuntuu painonsiirto. Painopisteen korkeus on siis ilmeisesti mitattu tai muuten tiedossa? Laita vaan tänne se ja akseliväli (2470mm?) niin kyllä palstan matematiikkasiipi laskee (en itse kuulu ko. osaston henkilöstöön). Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 (edited) Luulen että tuossa tuli otettua huomioon vain taka jarrun siirtämä paino eteen se muutuu vielä enemmän kun myös etu jarru siirtää painoa eli pitää tarkistaa laskelma. Edited December 22, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
SePi Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Tuolla ovat insinöörit jo laskeneet painon siirtymät sun muut muuttuvat tekijät ABS muotoon - ainakin yhteen A/C VW kohteeseen sopiviksi. Tosin jotain 4 k € olis pohdinnasta ja osista lasku... Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 Kyllä tolla hinnalla voi aivojaan hetken rasittaa. Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 Ja kai se harrastamisessä on kivointa tehdä itse, tosin on myös asioita joita ei saa tehtyä itse niin kyllä se valmiin ostaminenkin aina on vaihtoehto. Quote Link to comment
multanen Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Jotain lähtökohtaa maksimi painonsiirrolle, vastaus saattaisi olla oikealla hehtaarilla jo: akseliväli 2400mm (normi kupla) hidastuvuus 1g, eli n. 9.8 m/s2 paino 850 kg, sis. kuski painopisteen korkeus 45cm (Porsche 911 GT3) Näillä tiedoilla painoa siirtyisi takaa eteen 156kg. Quote Link to comment
TF_Osku Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 (edited) Joo toi näyttää oikeammalta, multa todellakin unohtui noin puolet sit se parikyt pinnaa menee eri kertoimiin eli toi on varmaan tontilla. Edited December 22, 2017 by TF_Osku Quote Link to comment
masajee Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Onkohan tämä se kupla missä on ne abs jarrut. Quote Link to comment
0551 Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Vanteet ja väri ainakin oikeat. Hieno löytö. Kiitos kun postasit kuvan. Koetin itsekin löytää kuvaa omista arkistoista, mutta ei tärpännyt. Mulla kyllä pitäis olla siitä kuvia Pälkäneen tapahtumasta. Vuosi oli silloin muistakseni -95. Quote Link to comment
SePi Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 Onkohan tämä se kupla missä on ne abs jarrut. IMG_1547.JPG On sama kupla ja ilmeisesti ainoa jonka puskuritkin on jatkettu leveämpien lokasuojien takia Quote Link to comment
Raihna Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 Onko tuo kupla vielä ajossa...-90 luvulla Paraisilla tuli ihmeteltyä tota. Quote Link to comment
TF_Osku Posted October 13, 2023 Author Share Posted October 13, 2023 Kerrotaan nyt mihin päädyin eli lisäsin inertiakuulan pedalboxin rinalle tuossa pedaLboxin rinnalle joka siis puolittaa takajarrujen tehon kun kiihtyvyys riittävä. Asensin sen vielä niin että voin kallistaa sitä joten pääsen säätämään hetken jolloin se regoi. Tässä menee vielä tovi ennen kuin päästään ajamaan mutta uskon ainakin että pitäsi toimia. 1 Quote Link to comment
Mäki Posted October 14, 2023 Share Posted October 14, 2023 Tuleeko tästä joku ratapeli, kun näin tarkasti mietitään? Quote Link to comment
portu Posted October 14, 2023 Share Posted October 14, 2023 24 minutes ago, Mäki said: Tuleeko tästä joku ratapeli, kun näin tarkasti mietitään? Äh, ku tf osku on perfektionisti vain.. Kaikki vehkeet on melkoisen hyvin värkätty, mitä oon nähnyt. Quote Link to comment
TF_Osku Posted October 14, 2023 Author Share Posted October 14, 2023 Toi on mun eka auto ja sain sen jo 90 luvulla kulkee 250, Nyt kun on vanha ja ehkä vähän viisaamp niin alkoi pelottaa mitä silloin värkkäs joten paikataan vanhoja. Quote Link to comment
mikko k Posted October 15, 2023 Share Posted October 15, 2023 11 hours ago, TF_Osku said: kulkee 250 TF = TopFuel? 😄 Quote Link to comment
TF_Osku Posted October 15, 2023 Author Share Posted October 15, 2023 (edited) Tölkkifoorumi. Piti jotenkin erottuakun täälä oli jo Osku. Sielä mä enemmän pörrään volkkareihin liittyen. Edited October 15, 2023 by TF_Osku 1 Quote Link to comment
TF_Osku Posted October 17, 2023 Author Share Posted October 17, 2023 (edited) Tämä nyt ei liity jarruihin mutta tunnistaako kukaan tämän tiivisteen ja vois sanoa mistä autosta on kotoisin. Tuli haettua n.1990 Tattarisuon romikselta auton ovesta ja nyt tarttis uudet ja ehjät. Piru kun en kirjannut ylös mistä kinneristä ovi oli. Voin myö korvata toisella mutta sais olla saman kokoinen ja todella mielellään noilla lipareilla jotka menee karmin päälle. Siis ovilasin liukutiiviste kyseessä. Edited October 17, 2023 by TF_Osku added more pictures Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.