Jump to content

The Hulk


Recommended Posts

Ihan tietämättömän kommentti tuohon rungon jatkamiseen (ei siis mitään vi....lua). Onko paras vaihtoehto katkaista putki suoraan? helpoin se varmaan on. Mielestäni jo jiiriin katkaistulla putkella esim hitsisauma olisi pidempi. Tai esim.jossain isommissa kalustoissa runkopalkkeja jatketaan z-mallin leikkauksella, jolloin saumasta tulee pidempi ja näin ollen siihen kohdistuva vääntö/paine jakautuu tasaisemmin. Toki noissa itärungoissa esim. jotkin hitsisaumat aika surkeita jo alunperin ja silti kestäneet

Link to comment

Hyvä pointti tämäkin. Nuo alkuperäiset hitsaukset on paikoitellen aika kauheita ja silti laitteet ovat pysyneet kasassa vuosikymmeniä ;) 

 

Edellisessä pyörässä oli sivuvaunun kiinnikkeet sellaisilla peukalonpäänkokoisilla räkäisyillä kiinni ja silti taitaa olla kaikki ko. laitteella sivuvaunun kanssa ajaneetkin edelleen elävien kirjoissa.

Link to comment
1 hour ago, jazi said:

Ihan tietämättömän kommentti tuohon rungon jatkamiseen (ei siis mitään vi....lua). Onko paras vaihtoehto katkaista putki suoraan? helpoin se varmaan on. Mielestäni jo jiiriin katkaistulla putkella esim hitsisauma olisi pidempi. Tai esim.jossain isommissa kalustoissa runkopalkkeja jatketaan z-mallin leikkauksella, jolloin saumasta tulee pidempi ja näin ollen siihen kohdistuva vääntö/paine jakautuu tasaisemmin. Toki noissa itärungoissa esim. jotkin hitsisaumat aika surkeita jo alunperin ja silti kestäneet

Terve

venäläinen runkoputki on n.5mm seinämällä vaikka hitsarin hitsauskunto (varsinkin lähempämä -90 luvun vaihdetta) saattoi olla hieman hapero, niin jos sen jöötin sai edes jostai hieman heppiin , niin hyvin ne rungot on kesti,,ja kohdemaan olosuhteen huomioon ottaen kovissa sikalasteissa tosi hyvin..ja tuohon ylimitoitettuun putkeen on kyllä kiva liittää edes lähes vastaavalla seinämällä olevia putkia. Varsinaisia suoria rasitusliitoksia tehdään tuohon yleensä vähän...emäputkessa liitos salvotaan pitkältä matkalta sivupaloilla, ylärunkoputki ja tukiputki liitettään takahäkkiin ns. nyrkillä jossa putket liittyy häkkiin monilta puolin ja lisänä usein myös hitsattuja tukipantoja..alakehdossa yleensä käytetään koneistettua sisätapitusta jolloin putket hitsataan takakäkkiin tapituksen tukemana tai jopa kahdella lenkillä olastapin molemmin puolin. Ylimitoitetuilla seinämillä olevia putkia on kiva liittää..jos hitsauskoneessa on vaan riittävästi kisua niin hyvät tulee liitokset. ja rakenne on vaan mopo..siihen kävisi kyllä kevyempikin putkitus. Ja onhan tämä rakenne suunniteltu kestämään kovissakin olosuhteissa..:D

Ämmä.jpg

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment

Jotenkin tuli se hiiri kissalle takkia ompeli loru mieleen kun tuossa rälläkän kanssa "ulkoilin" auringonpaisteessa. Jääköhän tästä mitään jäljelle kun tarpeeksi pitkälle mennään :)

 

IMG_8531.thumb.jpg.4979c879277e123e25ec2de93fd6c17a.jpg

 

Ens viikolle olen sopinut treffit lujuuslaskennan opettajan kanssa ja lasketaan/simuloidaan ihan piruuttaan millaisella putkella tuo alkuperäinen putki voidaan korvata. Katsotaan jos vielä testattaisiinkin alkuperäinen materiaali eli mitä se oikeasti on lujuudeltaan. Meni tieteen tekemiseksi...

 

IMG_8532.thumb.jpg.81c120fb665f35070ba0523b630b5e4e.jpg

 

Vähän raksin orggis putkea jo pois uuden tieltä.

 

IMG_8535.thumb.jpg.250d194dbb628f0bfa27d8d5bb2e6fcb.jpg

 

 

Link to comment

Tänään vähän laskeskeltiin ja tällaisia neliömomentteja saatiin aikaiseksi. Emmää tiedä oonko yhtään viisaampi, helvetin tyhmäksi tunsi itsensä ammattilaisen vieressä ;)

 

Orggis yläputki on soikea, pystysuunnassa 107279mm^4 ja sivusuunnassa 71121mm^4. Soikea muoto tuo huomattavasti kestävyyttä pystysuunnassa mutta mistähän suunnasta tulevien voimien suhteen tätä pitäisi nyt järkeillä. Lisäksi nämä lukemat lienevät alunperinkin sellaista overkilliä, että eivät tule koskaan rajojaan koettelemaan. Taidan pitää ohjenuorana tuota orggis yläputken sivuttais neliömomenttia.

 

Pyöreään putkeen kun tuossa vertailin aamulla aikaiseksi saaduilla laskukaavoilla, niin seuraavilla putkilla lukema olisi tällaista. Tässä oletetaan että kaikki vertailtavat putket ovat just samaa materiaalia.

 

38x2,6  45539mm^4 eli jää tuosta orggis putken sivusuuntaisesta kestävyydestä.

38x5     72182mm^4  tämä ohittaisi jo orggis soikion sivuttaissuunnassa

42,4x3  72474mm^4

42,4x5  104553mm^4  tällä oltaisiin lähes samassa lukemassa kuin orggis pystysuunnassa

 

sitten kaksi 32x3 putkea päällekkäin räjäyttäisi potin pystysuunnassa lukemalla 198019mm^4

 

38x5 houkuttaisi vaihtoehdoista eniten....

  • Like 2
Link to comment

Terve

nämä vanhemmat rungot on mitoitettu sivuvaunu käyttöön, ja silloin tulee raskaasta vaunusta aivan toisenmoista rasitusta kun soolomopossa...vaunukäytössä (dnepr)on joskus saatu toinen kehtoputki (vaununpuoli) murtumaan emäputken liitoksesta(vaunun kulmatuen yläpuolelta)..mutta yleensä nämä kyllä kestää rajua menoa vaunu lastattuna. Tuo murtuma tapaus sattui tietysti mun vakio nepparille..se huomattiin teivon rompetorilla ja kun ajoin takas turenkiin niin tiukoissa kurveissa ja kiertoliittymissä, jossa joutui kampeamaan vaununkanssa, niin kädellä tunsi kun tuo murtumakohta eli...no ei se matkantekoa estänyt ja kotona hitsattiin kunnolla uudelleen putket kiinni ja meno jatkui sen jälkeen ihan ilman uusia murtumia. Vaunukäytössä kun kaikki kääntyminen on voimalla kampeamista ja usein nopeaan etenemiseen mutkatiellä hyödynnetään vaunua painoa, ajamalla sen pyörä tyhjän päälle , eli koko vaunun paino "roikkuu" vastapainona..mutta  sen reilun 100tkm:n  kokemuksella vaunupyörällä ajosta, tämä yksi runkovaurio on ainut minkä olen itse todistanut tapahtuneen.

  • Like 1
Link to comment

Aamulla pääsin harjoittelemaan sorvaamista. Sain aikaiseksi holkit alakehdon liittämisen helpoittamiseksi. Yläputkeksi tuli sitten 42,4x5 saumatonta S355 jöötiä, kun kevyempää ei ollut tarjolla missään ;)

 

IMG_8542.thumb.jpg.14ea4fe2c6330c3719f177e51d654b13.jpg

 

Vaihteisto on tulossa kovaa vauhtia Ukrainasta joten täytyy vielä odotella se kotiutuvaksi jotta saa varmistettua koko tekniikan istuvuuden ennen rungon hitsailua.

Link to comment

Vaihteisto oli eilen Dnepr joen varrella matkalla ylöspäin 😉 Taitaa vielä tovi mennä ennenkuin se on omassa tallissa. Toivottavasti selviää rajan yli, kun tilanne on siellä suunnalla vähän eskaloitunut....

 

Runkoa ei uskalla alkaa parsimaan kasaan ennenkuin olen askin kanssa vielä tsekannut mitat. Odotellassani virittelin swingin uusilla puslilla, sovitusperän ja kardaanin paikoilleen. Sit kun keksis mistä alkaa mittailemaan takarengasta suoraan linjaan 😄

 

IMG_8579.thumb.jpg.6e81a4e7932fd3ab3bdea68a060c6638.jpg

 

IMG_8580.thumb.jpeg.55c8562c998b11f1eb0042b6235175cc.jpeg

 

Jarrusatuloiden kasaaminen lähti vähän laukalle. Eihän niihin kehdannut enää maalauksen jälkeen vanhoja pultteja tai muitakaan rojuja kiinnittää. Alkuperäistä vastaavat puolikkaat yhdistävät mustat kuusiokolot löytyi IKH:n hyllystä. Sielläkin oli sitten valmisrasioissa kahta eri mustaa, kiiltävää nättiä ja mattaa kuluneen näköistä. Kiiltäviä löytyi lopulta kaksi rasiaa eli just riittävästi tähän tarpeeseen.

 

Ruostumattomat liukutapit tilasin Englannista, kun suomessa oli vain tarjolla kalliimpia ja ruostuvia tappeja. Pitkän metsästyksen jälkeen Pro-Bolt nimisestä brittifirmasta löytyi mustia ilmausruuveja, kaikkialla muualla tarjottiin vain perus sinkattua nippaa. Alunperin Suzuki on tarjonnut näihin satuloihin mustia nippoja ja jarruletkuadaptereita mutta tänä päivänä samalla varaosanumerolla tarjotaan vain kirkkaita 😞

 

Nyt pitäisi löytää vielä nämä letkuadapterit mustana (varaosanumero 59290-43500-000). 

 

IMG_8581.thumb.jpg.89faccc3916a790d642b3e06e41bc821.jpg

 

Edited by KimmoH
Link to comment

Terve

Olen nostanut swingin vaakatasoon (ajokorkeuteen) ja laittanut sen roikkumaan iskarin kiinnityspisteistä rautalangalla/nippusiteillä , kiinnittänyt perän ja lukinnut taka-akselin. Kiinnitän perän jarrukilpeen pitkän suoran (vatupassi tms.) ja asetan tasolaserin emäputken keskilinjaan ja siitä jigin pintaan peilaten kohtisuoraan alas. Laser säteeseen mitalla mitaten asennetun suoran pinnasta näkee perän linjan suoruuden(aurauksen). Samaan säteeseen voi mitalla peilata myös häkin muitakin mittapisteita mm. iskarinkiinnitys ,ja häkin muut merkityt mittuspisteet. Jos tasolaser ristiviiva on linjassa jigin pohjan tason kanssa niin tasoviivaan voi mitata myös häkin ja taka-akselin linjan vaaka-tasoon. Kun merkitsee vaikuttavien ristimittojen paikat (takahäkin iskaripisteestä , taka-akselista emäputken keskiöpisteeseen ym.) voi tarkastettujen ristimittaus pisteiden paikat sitten homman edetessä tarkistaa ihan myös mitalla, ennen kokoon hitsausta. Olipas epäselvästi sössötetty....no kumminkin, kun asetat tasolaserin tarkasti emäputken kohtisuoraan linjaan ja ristimitta myös silloin suoran perustason suuntainen , voit mistä vaan mitata etäisyyden ihan mitalla laser linjoihin.

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment

Taitaa tulla bling bling mutterit perään 😉

 

Tänään askartelin vanhoista laakereista sovituslaakerit perää varten, muutama kymppi sieltä täältä pois. Helpompi shimmata perävälitys kohdalleen, kun laakerit saa paikoilleen ja irti sormilla painaen. Yksi vanha tuplakuulalaakeri tuli levitettyä tallin lattiallekkin. Se tunne kun kädessä oleva laakeri meneekin yllättäen palasiksi ja kuulat livahtavat sormien välistä lattialle! 11 kuulasta neljä löytyi 😄Onneksi romujen joukossa oli useampikin tuplakuula purettavaksi.

 

 

IMG_8609.thumb.jpeg.2ffbecbed8412cf4b609449f38829045.jpeg

 

Sit hokasin, että uudessa soolorattaassa on M8x1.25 kierre kun kaikissa vanhoissa välityksissä mulla on M8x1 kierre. Ei ollut sitten sopivia pultteja laarissa jotta ois saanut välityksen pultattua kiinni. No, ei mulla olis ollut perään passeleita lukkoprikkojakaan. Vanhat oli niin kulahtaneet ettei niillä kehtaa kasata. Tuusataan hetki jotain muuta kohdetta...

Link to comment

Terve

Siinä lukituslevyn käytössä on pieni ajatuksen paikka...kun kovan pultin vedät momenttiin pehmeän aluspellin päälle, on yleensä lopputulema se että hetken päästä se pehmeä aluspelti tyssääntyy ja ruuvi on sormin irrotettavissa , kuten näissä perissä usein on...itse olen viimeaikoina käyttänyt matalaa 8.8 tai 10.9 matalakantaista kuusiokoloruuvia ja asentanut ne käyttäen ruuvilukitetta ja joskus vielä kyytipoikana  nordlock aluslevyä...tuo korkea aluslevy ei sovi kuin matalakantaisen alle, muuten kanta lyö koppaan... Mulla on kyllä nippu uusia lukituspeltejä jos et muualta löydä...ja haluut niitä käyttää

matala kuusiokolokanta.jpg

Link to comment

Öljytikku kun ei oikein mun suunnitelmiin ja runkoon mahdu, niin otin tällaisen lähestymistavan öljyn tarkkailuun. Öljytäyttö/tikkureikään tein 10mm alumiinista peitelevyn ja siihen olisi tarkoitus upottaa öljysilmä (tämä malli kestää -20 ... +200 astetta lämpöjä). 

 

IMG_8610.thumb.jpg.190648968a22e05d658c79e7395e08d1.jpg

 

Laskujeni mukaan jos laittaisi keskelle lohkossa olevaa reikää, niin öljysilmä olisi puolillaan kun orggis mittatikku on ylämerkissä. Täytyy varmaan tehdä koetäyttö ja jollain pleksillä testata pitääkö laskelmat paikkansa.

 

Mutta miten ottaa tuleva öljyjäähy huomioon, olisiko kenelläkään hyvä vinkkejä ? Valuukohan orggis öljyjäähy aina "tyhjäksi" takaisin lohkoon eli onko alkuperäisessä mittatikussa otettu jo huomioon jäähyn tilavuus ?

Link to comment

Helpostihan se meni suoraan, itseasiassa ei tarvinnut vääntää häkkiä kuin karvan verran vasemmalle. Ajattelinkohan tän nyt oikein. Perämurikka/jarrukilpi on täysin suorassa ja siihen kiinnitetty laser menee millilleen linjassa emäputken kanssa mikä on myös täysin suorassa. Häkkikin vaikuttaisi olevan suora, ainakin swingin kiinnityspisteiden kohdalta mitattuna. Swingiä nostellen ja laskien laser pysyy linjassaan emäputkeen nähden. Teoriassa eturenkaan ja takarenkaan pitäisi kulkea suoraan.

 

IMG_8635.thumb.jpg.05202e4155fddf1cec9bbcfa6a40e9ac.jpg

 

Tän tarkempaan ei kyllä näillä välineillä kykene. Tokkopa se alunperinkään näin suorassa on ollut...

  • Like 1
Link to comment

Nyt vaan onnittelet itseäsi ja sitä työnsankaria joka on tuon alkujaan hitsannut kasaan...tilanne voisi olla paaaljon pahempi, eikä se olisi edes poikkeus. Kyllä tuo tarkastelutapa on varsin oikea, ja tulokseen voi mielestäni hyvin luottaa..kasaan hitsatessa joutuu usein hieman laittaa liitoksia pinteeseen , ja kannattaakin lähestyä kokonaisuutta pienin saumoin, koska ei ole poikkeus että joutuu jonkun liitoksen ottaa vielä irti ja hieman säätää...

  • Like 1
Link to comment

Peräpäivä. Nyt oli kyllä sovituslaakerit enemmän kuin tarpeelliset. Parikymmentä kertaa piti kasata ja purkaa koko laitos, ennenkuin pääsin haluttuun lopputulokseen. Olisi järki lähtenyt piukkojen, lopullisten laakereiden kanssa. Romulootasta pääsin purkamaan muutaman peränkin, että sain haalittua sopivat shimmit kasaan.

 

Jokainen perä on yksilö 😉 Tässä piti vähän vingutellakin, että sai edes miliisi välitykset paikoilleen. Edellisen perän kun kasasin, niin se meni kertalaakista kohdalleen, eikä tarvinnut shimmailla tai vingutella yhtään.

 

IMG_8640.thumb.jpg.1cbb810404699cf4de3281fbbfc2a694.jpg

 

Jahka tän saa lopullisesti nippuun, niin pääsee taas kiillottamaan. Nyt on jokapaikka täynnä tahmaisia sormenjälkiä 😞 

  • Like 1
Link to comment

Satulat ois letkuadaptereiden mustausta vaille valmiit. Mustat ilmausnipat odotti tänään postilaatikossa. Siirsin hyllyyn odottelemaan tulevaa. Jos seuraavaks opettelis piirtämään cadillä, niin sais teetettyä sovitteet satuloiden ja keulaputkien väliin. Totesin etten osaa enää mitään, viimeksi vuonna 1995 olen autocadiin koskenut 😄

 

 

IMG_8665.thumb.jpg.cd3619342d60258ac00cc223b8f07983.jpg

 

Perän sain tänään niputettua uusilla laakereilla kasaan. Vielä stefat ja jarruhilppeet kiinni, niin tämä paketti on asennusvalmis.

 

IMG_8667.thumb.jpg.a0fd0d91e9598d7a44da24a6f6109040.jpg

  • Like 4
Link to comment

Dokumentoidaan nyt vielä tämäkin. Perän koneistin jo kesällä nykyaikaiselle stefalle. Pikkuisen piukka sovitus oli mutta sinne se stefa sujahti paikoilleen piirtoheitinkalvosta tehdyn tötterön avulla, ehjänä.

 

IMG_8668.thumb.jpeg.d2a91fdeaa81167b4e823e1740b0fc30.jpeg

 

Orggis "lierihattutiivisteestä" leikkasin varatiivisteen mikä ohjaa mahdollisessa stefarikossa öljyt oikeaa reittiä perästä ulos ettei jarrukengät kastu.

 

IMG_8669.thumb.jpeg.926b5ac526e88e912f44630db0a4deba.jpeg

 

Lopuksi kansi päälle. Sormet ristiin, että öljyt pysyy sisällä.

 

IMG_8670.thumb.jpeg.04b48ca3cab344f922b46804b832f874.jpeg

 

Onnittelin itseäni loistavasti sujuneesta kasauksesta ja siivosin pöydän. 

 

Sitten alkoi mennä pieleen. Siivotessa yhden pahvilaatikon takaa ilmestyi karvahela minkä piti olla tuolla vetorattaan sisällä. Kuten yllä olevasta kuvasta näkyy, siellä ei karvahelaa näy!!! Tässä välissä kevyttä kiroilua. Ei auttanut kuin purkaa perä, irroittaa vetorattaasta laakeri ja kansi. Sitten karvahela koloseensa, kansi ja laakeri takaisin. Lopuksi vielä vetorattaan sujautus stefan läpi, kieli keskellä suuta ja erinäisten apuvälineiden avustamana. 

 

Perä kun oli lopulta kasassa, niin alkoi ristinivelen kanssa turaaminen. Uusi ristikko asettui nätisti paikoilleen, kunnes tajusin asentaneeni ristikon 90 astetta pieleen, KELE. Rasvanippa jäi sellaiseen paikkaan ettei siihen päässyt millään käsiksi. Sitten hujahtikin reilu tunti että sain tuon pirunnyrkin purettua ja kasattua uudelleen. Harvemmin on ristinivel näin paljon aiheuttanut jumppaa.

 

 

IMG_8672.thumb.jpg.05c0703613245a8e9d21dec0c35aae7c.jpg

 

Nyt ois sekin kunnossa. Edellisestä projektista ylijäänyt pulveroitu ristikonsuoja pääsi suojaamaan ristikkoa. 

 

Paketoin perän joulupakettiin ja työnsin hyllyyn. Oiskohan syytä aloittaa joulutauko...

 

IMG_8673.thumb.jpg.2ee7bc11ce4c4496df13f29a86e75fb3.jpg

 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Dodiih, vaihteistokin saapui juuri ja juuri 2018 vuoden puolella 😉 27 päivää otti matka Ukrainasta Jyväskylään. Vaikuttaa hyvältä ostokselta ainakin toistaiseksi. Kaikki vaihteet löytyy ja pyörii nätisti. Pitäisi olla alta 2000km ajettu, saa nähdä pitääkö puheet paikkansa. 

 

IMG_8726.thumb.jpg.c5bc0d6790e7b8597273018557bf3fb0.jpg

 

Sit pitäis alkaa kaireilemaan koloja tämän "ohjurin" avustamana. Vaatiin startin reiän ennenkuin tän saa kiinni lohkossa olevaan vaihteistoadapteriin. Sit pääsee vasta mittaamaan lopullisen sovituksen runkoon. Eihän tää kokonaisena mahtunutkaan mun omaan pylväskoneeseen 😞 Täytyy raijata rojut työpaikalle protopajaan. Tekis mieli kairata reiät, ottaa rungosta mitat ja vasta sitten purkaisi askin putsausta ja tarkastusta varten.

 

Meneekö Matti tää metsään, jos laitan ton mallinteen ja askin väliin holkit jotta saan aski kokoneisena tehtyä kairaukset ? Askin käyttöakselihan ei tuohon mallinteen keskireikään mahdu ilman että laittaa 21mm holkit askin ja mallinteen väliin.

 

IMG_8729.thumb.jpg.286d8a46008a3f88fe45d8ad18068dc2.jpg

Link to comment

Eilinen lumimyräkkä muutti suunnitelmat ja pääsin teräkauppaan vasta tänään. Askartelin terästangosta ohjurin reikäsahalle, kun tuo halpispylväspora tahtoo välillä olla mallia vispilä 😉

 

IMG_8737.thumb.jpg.3cbd884fcff92a23366e7aa809249ac5.jpg

 

Aski istuu nätisti lohkon perään.

 

IMG_8735.thumb.jpg.1db8793062fc01f2781c113b2a0255fe.jpg

 

Pahin jännitys on nyt ohi. Hieman arpapelillä tehdyt mitoitukset osoittautuivat aika hyviksi. Joka puolella on pelivaraa. Biltsun suodatin menee heittämällä ja saattaapi vielä käydä niin, että orggis suodatinkin tulee mahtumaan. Täytyy vielä tovi tuijotella ja mittailla tuota lohkon ja askin kulmaa ennenkuin pätkin kehdon putket. Pitäis varmaan saada lohko vaateriin silloin kun mopo on pystyssä ja omien pyöriensä päällä.

 

IMG_8738.thumb.jpg.d52c02873eb0d5f03bf4853e1f7fd77c.jpg

 

Kehdon putkia kun vääntelin, niin en älynnyt ottaa huomioon vaihdepoljinta ja sen ulokkeita askissa. Mutta tuurilla mentiin ja tännekkin kohteeseen tulee jäämään 15-20mm pelivaraa 😛

 

IMG_8741.thumb.jpg.2389bc62350293042583831f1e0b9be6.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment

No niin homma vaan etenee...Ettei vaan vesillelasku olis jo ensi kesänä! Kun teet viimeisiä mitoituksi niin mittaa ennen sitä mikä on siinä sun nepparin korkeus emäputken alhaalta ja takahäkin (vaikka iskarin yläsilmästä )maahan vaikka istuessa kyydissä...siis avustaja mittaa ja vaan istut...tuo vw koneinen versio ei ole kovin paljon painavampi kun itärauta, eli siitä saat suuntaa mihin korkeuteen asemaan rungon pönkäät , ennen koneen kiinnitysten hitsausta. Se vaan näyttää ,mun mielestä, aika koomiselta jos woimalinja on keulaa kohti laskeva , kun paino on päällä...hyvältä näyttää, oliko sulla osanumero siitä Nissanin startista joka tuohon pitäis nyt alkaa mahtuu??

Link to comment

Toi mun nepparin korkeus ei muutu miksikään kun istun sen päällä 😄 Mut täytyy kaivaa mopo esiin ja ottaa vaikka jotain lisäpainoja kaveriksi mittailuun. Ja kyllä, voimalinja vaateriin tai aavistuksen "keulivaksi", niin näyttää paremmalta.

 

Startista on kuvat ja numerot tallessa, vielä en ole sitä ehtinyt kaupoista kyselemään. 

Edited by KimmoH
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...