Jump to content

VW 1300 -72


Recommended Posts

17 minutes ago, Daatta said:

Asia kunnossa. 😄 DAB taitaa olla vakiovaruste paremman pÀÀn soittimissa, mikĂ€ laskee ulos kiinalaiset viritelmĂ€t joka tapauksessa.

Kiinalaiset viritelmĂ€t on laskettu ulos jo pelkĂ€stÀÀn sen takia, ettĂ€ ne on kiinalaisia viritelmiĂ€Â đŸ˜

Alpinelta löytyy ainakin kohtuuhintaista soitinta (ute-202dab), mitÀ saa euroopasta tilaamalla. Tosin voihan tÀssÀ niinkin kÀydÀ, ettÀ kevÀÀn lÀhestyessÀ pyörrÀn pÀÀtöksen ja isken jonkun perus Alpinen/Pioneerin paikalleen...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kone lÀhti purkautumaan ja olihan se jo aika lyödÀ lihoiksi...

TÀhÀn asti löytyneet viat:
- PÀittÀisvÀlystÀ 0,95mm
- Yksi mÀnnÀnrengas poikki
- Kaikissa pytyissÀ pystysuuntaisia naarmuja, jokunen syvempikin jotka nÀkyi ilman valoa
- Tuon katkenneen mÀnnÀnrenkaan mÀnnÀssÀ oli ylÀreunassa sen nÀköistÀ jÀlkeÀ, ettÀ varmaan renkaanpala tms. on siellÀ hetken pyörinyt

Jatketaan tutkimista huomenna, kun saa kammion halki.

 

IMG_6544.heic?img=medium
 

Link to comment
  • 4 weeks later...

Piti vÀhÀn kÀyttöryjÀÀkin pajoittaa, niin tÀmÀ siirtyi muutamalla viikolla, mutta nyt pÀÀstiin asiaan.
IMG_6781.heic?img=smaller
Kammio auki tÀllÀ omavalmisteella, kaupallinen tuote olis a) pitÀnyt tilata ja odottaa, b) maksanut monta euroa.

IMG_6782.heic?img=smaller
NiinhÀn se lÀhti.

IMG_6783.jpg?img=smaller
SivuttaisvÀlykset oli alueella

IMG_6784.heic?img=smallerIMG_6785.heic?img=smaller
EiköhÀn tÀmÀ remontti tullut tarpeeseen.

 

IMG_6786.heic?img=smaller
Jakajan ratas lÀhti lÀmmittÀmÀllÀ ja varovasti kampeamalla, mutta jakopÀÀn ratas vaati taas työkaluosaston panosta.

IMG_6790.heic?img=smaller
Ja siinÀ veivien lakrut.

Kampi ja kammio nÀyttÀisi olevan vielÀ std-mitassaan, joten tÀstÀ varmaan tulee vielÀ ihan hyvÀ reissukone. 
Seuraavaksi kammion pesu ja lÀhetys aarporaukseen, sekÀ kammen kiikutus koneistamoon.
 

Link to comment




Seuraavaksi kammion pesu ja lÀhetys aarporaukseen, sekÀ kammen kiikutus koneistamoon.


Tarkista ensin ettÀ keskimmÀinen laakeripukki ei jÀÀ auki kun lohko on momentissa ja tarkista nostajapesien vÀljyys. Turha aarporata jos nuo ei ole kunnossa.

LĂ€hetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla


Link to comment
1 hour ago, metake said:



 

 


Tarkista ensin ettÀ keskimmÀinen laakeripukki ei jÀÀ auki kun lohko on momentissa ja tarkista nostajapesien vÀljyys. Turha aarporata jos nuo ei ole kunnossa.

LĂ€hetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

 

 

NostajapesissÀ ei ollut vÀljÀÀ, mutta tÀytyy tuo laakeripukki tsekata vielÀ.

 

Edit:

Tsekkasin laakeripukinkin ja hyvÀltÀ nÀyttÀÀ. Kiitti taas vinkeistÀ.

Edited by jrasi
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kammio kÀvi naapurilla kylpemÀssÀ, oli pesukoneessa vÀhÀn vanhat liemet niin kaikki ei lÀhtenyt, mutta isoimmat kuitenkin. TÀytyy jynssÀtÀ ennen kasausta kunnolla:
IMG_6823.heic?img=smaller

Bussista kÀvin sosialisoimassa kaasarin, vÀlyksetön kun sattui olemaan:
IMG_6809.heic?img=smaller
TÀmÀ meni osiksi ja ultraÀÀnipesuriin, eiköhÀn siitÀ hyvÀ tule.

 

Bussista piti myös sosialisoida vaihtovirtalaturi


D205A9DF-3A1B-46BC-B66B-AFA999C00F2E.jpg
Mutta edellinen asentaja oli nÀemmÀ kÀyttÀnyt MIG-kierrettÀ korkanneen kierteen tilalla, joten olloon. Piisaa se tasavirta jatkossakin.



Sitten tuli eka setti osiakin, yksi paketti uusia CSP:ltÀ ja yksi paketti vÀhÀn kÀytettyjÀ jÀsen x-pj:ltÀ
IMG_6887.heic?img=smaller

Maanantaina olis tarkoitus toimittaa kammio aarporaukseen ja kampi kiillotukseen. Eli etenee etenee...

TÀmÀ viikko meni pelastusarmeijalle, kun kiinalainen kulkutauti pÀÀtti piipahtaa jarruttamassa projektia.
 

Edited by jrasi
  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Ja nyt ollaan menossa jo nippuun ja tottahan sitÀ sai oppirahoina yhden sarjan nakata kampuran laakereita metallinkerÀykseen, kun niihin jÀnnÀsti ilmestyi sellaiset pienet koloset ja kampura ei pyörinyt...

IMG_7677.heic?img=smaller

Link to comment
  • 4 weeks later...

Nyt saa nakata Bilteman paine- ja lÀmpömittarilla vesilintua.
 2DF25FE3-9F6B-4CD2-961B-CD5D9BDAC509.jpg
Antureiksi tuli myös VDO:n tuotteet, lÀmpöanturi on mallia, joka tulee ö-paineveinttiilin ruuvin tilalle, paineanturi on malli, jossa on myös valolle paikka.
 

A65CB190-1242-4805-8AE3-EBDDA612FDA9.jpg

 

 

6F8B3584-3828-40B0-BFC1-9C43C0A0DCA4.jpg

TÀytyy kÀydÀ liitinkaupassa, ettÀ pÀÀsee harsimaan tuon pellin valmiiksi.

Kannetkin on parhaillaan postissa matkalla Vannepajalta kotiin. Tarkoitus oli vain avata noille 1641 putkille sopivaksi, mutta purkaessa huomasin, ettÀ yksi ohjuri oli irti. MÀkelÀ sitten vielÀ huomasi, ettÀ toinenkin ohjuri oli löysÀllÀ. Vaihtoi ne ja laittoi k-linerit loppuihin. Samalla istukat koneistettiin ja laitettiin uudet pakoventtiilit. EiköhÀn nÀillÀ taas mennÀ pitkÀn matkaa.


 

Link to comment
  • 2 weeks later...

IMG_8070.heic?img=smaller

SisÀÀnajo lÀhestyy, kunhan US-Partsilta tulee letkua ja liittimiÀ öljynsuodatinta varten.

PÀittÀistÀ kellotin 0,78mm, joten pistin vauhtipyörÀn ja kampuran vÀliin metallitiivisteen ja vedin momenttiin, tiiviste oli 0,2mm, mutta puristui sen 0,05mm kiristettÀessÀ, jolloin lopullinen vÀlys oli 0,95mm. TÀssÀ oli tehtaan jÀljiltÀ 0,24mm, 0,24mm ja 0,30mm shimmit, nyt on 0,24mm, 0,30mm ja 0,31mm. PÀittÀistÀ 0,1mm, se lie aika jees.

Poistin sylinteriputket varmuuden vuoksi, pÀittÀisvÀlystÀ sÀÀdellessÀ ja kun piti ruveta kasaamaan, katkaisin yhden mÀnnÀnrenkaan, pÀÀsi pari rumaa sanaa...

Kannet ja pÀssinsarvet vinguttelin pareiksi, tÀnÀÀn varmaan pitÀisi imupuolta ruveta rakentelemaan kuntoon.


On muuten kiva veivata tuo vanha, ruosteinen putki puunatun koneen kaveriksi, mutta tuohon putkeen en kyllÀ uhraa senttiÀkÀÀn, uudet huilut odottaa sentÀÀn laatikossa, mutta ne menee paikalleen vasta kun kone on autossa.

Link to comment

Ja niin koitti sekin pÀivÀ, kun kone kasaantui.

 

Meinasi muodostua ongelmaksi öljynsuodattimen letkut, kun Tampereen Biltemassa ei ollutkaan AN8-kulmaliittimiĂ€ ja letkua. Tilasin sitten toisaalta ja nyt ne on Postin limbossa
 KoekĂ€yttöÀ varten hain 19mm vesiletkua, jonka kiristin AN-liittimien pÀÀlle klemmareilla, puutteenkylĂ€lĂ€inen ratkaisu osoittautui jĂ€lleen toimivaksi.

 

Nostettiin kone koeajopukkiin ja pyörittelin öljynpaineet startilla ilman tulppia ja venttiilikoneistoja. Sitten kun paineet löytyi, romut kasaan, venttiilien sÀÀtö, kaasariin perussÀÀtö ja sytkĂ€ samalle hehtaarille
 FEUER FREI! 
 

Kone starttasi heti kun sai bensaa, sitten roikuin reilu 20min kaasuvaijerin virkaa toimittaneessa sĂ€hköjohdossa ja pidin kierroksia siinĂ€ 2000-2500 nurkilla. Öljynpaineet pysyi 2,5-3bar lukemissa, lĂ€mmöt ei yli 75 kohonneet. ÖljynĂ€ kĂ€ytin isojen poikien suosittelemaa Delvac MX 15W-40, terĂ€stettynĂ€ Redlinen ZDDP-lisĂ€aineella.
 

Enskerralla tosin putsaan sorsat kunnolla, viime suvena antautuneen venakopan tiivisteen johdosta, oli talli aika sinisenĂ€ savusta, kun sorsa ”vĂ€hĂ€n” kĂ€rysi.

 

Seuraavaksi öljyt pois ja kone autoon!

  • Like 3
Link to comment
7 hours ago, jrasi said:

Enskerralla tosin putsaan sorsat kunnolla, viime suvena antautuneen venakopan tiivisteen johdosta, oli talli aika sinisenĂ€ savusta, kun sorsa ”vĂ€hĂ€n” kĂ€rysi.

 

Jos ei ole talli savustettu ekan startin yhteydessÀ niin katu-uskottavuus kÀrsii. :)

 

Junis oli seissyt 20v ja kun sitten elvytin sitÀ kÀyntiin kaikkien asiaankuuluvien operaatioiden jÀljiltÀ, niin pÀÀtettiin kokeilla sitÀ tankissa olleella museobensalla, sitÀ kun oli toistakymmentÀ litraa. KyllÀhÀn se sillÀ kÀvi ihan OK, mutta savusti tallin tÀyteen erinomaisen pahanhajuista siniharmaata pakokaasua, joutui tuulettelemaan hyvÀn tovin.

Link to comment

AN-letkut ja liittimet saapuivat lopulta ja öljynsuodatin pÀÀsi pyörÀnkoteloon, tÀytyy vielÀ letkuille rakentaa lÀmpösuoja pakoputken kohdalle. SisÀÀnajossa kiusannut öljykÀry johtuikin vuotavasta venttiilikopasta, oli tiiviste huonosti paikoillaan mutta nyt on sekin korjattu.

Auto on tieliikenteessÀ!

Vetoja on ihan kivasti, mutta tyhjÀkÀynnin ja pintakaasulla ajelun kanssa ilmeni ongelmia. Kokeilin jos jonkinlaista kikkakolmosta, mutta kun ei. YrittÀÀ kyllÀ pysyÀ kÀynnissÀ, mutta lopulta sammuu. Vikaahan voi olla tukkeentuneessa tyhmÀkÀyntipiirissÀ, mutta eilen löytyi myös aika reipas imuvuoto kaasarin ja imusarjan vÀlistÀ. Aina kun kierrokset alkoi pudota lÀhelle sammumista, vÀhÀn kun töhÀytti brÀkleeniÀ, nousi taas nÀtille kÀynnille. 

Imusarjan laippaan oli "joltain nimeltÀmainitsemattomalta asentajalta" jÀÀnyt jotain vanhoja tiivistejÀÀmiÀ. Hioin laipan suoraksi ja pistin tiivisteen form-a-gasketilla paikalleen. TÀytyy tÀnÀÀn katsoa, ettÀ paraniko tilanne.

TÀmÀ kesÀ olis likviditeettivajeesta johtuen onnuttava tuolla 34PICTillÀ, jos ens suveksi sitten jotain toista polttoaineannostelijaa konehuoneen nurkkiin...

Link to comment
  • 9 months later...

Ja nuo edellisessÀ viestissÀ mainitut tyhmÀkÀyntiongelmat johtui siitÀ, ettÀ edelleen nimettömÀnÀ pysyvÀ asentaja oli jÀttÀnyt toisen pÀssinsarven löysÀlle kannesta...

Nyt on pikkuhiljaa haalittu jo osia, kunhan auton vielÀ saa tontille talvisÀilöstÀ.

Eli hyvin toiminut 34PICT siirtyy reserviin (tai sopivalla rahalla jonkun toisen volkkaristin kÀyttöön) ja kansien pÀÀlle ruuvataan kiinalaiset 40IDF:t, CB:n offset -imareilla. KipinÀpuolelle pitÀisi ostella 123/TUNE+ Bluetooth.

Sitten muuta to-do -listalle joutunutta on ainakin kuskin puolen A-pilarin puhalluskanavan fiksaus, siellÀ lie putki rutussa/poikki, kun nilkoille tulee vielÀ helvetintulta, mutta tuulilasille enÀÀ lehmÀnhönkÀ, repsikan puolella lÀmpö piisaa ylös asti. 

Link to comment

Ko. muttereilla on muuten tapana löystyÀ itsestÀÀn, ainakin tuplakaasuttimien kanssa.  Nimim. 2 kertaa vetÀnyt momenttiin viime kesÀnÀ kaikki 4 mutteria ja syksyllÀ oli taas imuilmavuoto molemmissa. PitÀnee laittaa nylockit kunhan saa tiivisteet vaihdettua.

 

Kaasuttimien tukeminen jotenkin puhallinkoppaan ei varmaan olisi huono idea, varmasti ainakin osasyy asiaan, kaksikurkkuiset kaasuttimet ovat painavat.

Link to comment

Joo, varmasti. Mutta tĂ€llĂ€ kertaa muistan sen tilanteen. LöysĂ€llĂ€ oli se yksi mutteri, minkĂ€ joutuu lenkkiavaimella kiristĂ€mÀÀn, muistan tilanteen, kun vedin muut rĂ€ikĂ€llĂ€ kiinni ja tuon yhden sormimomenttiin ”Haen lenkin tĂ€stĂ€ seuraavaks
” JĂ€i sitten hakematta, kun syöksyin jo seuraavaan vaiheeseen.

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Eilen oli tiskihommia

IMG_1426.heic?img=smaller

UltraÀÀnellÀ pesin ensin ja kuvassa on huuhtelu menossa.

Sitten uuninpankolle kuivumaan
IMG_1427.heic?img=smaller

SisÀkurkut tilasin 28mm, millÀhÀn suuttimilla lÀhdettÀis kokeilemaan.
Kone on siis:
1641cc, vakiokannet (35.5x32), W100 nenÀ, puristukset ~8,8, aavistuksen avarampi putki.

Mukana tulleet sisÀkurkut oli joku edellinen omistaja avartanut vingulla, joten en oikein luota mukana tulleiden suuttimien numeroihin, suutintulkkia ei ole juuri kÀsillÀ.

Edited by jrasi
Link to comment
Laittaisin: 130 pÀÀ, 55 tyhjÀ ja 200 ilma.
VÀhÀn saattaa olla 28 sisÀkurkuille reippaan kokoinen pÀÀsuutin, mutta rikkaan puolelta toki on hyvÀ aloittaa. Muistaakseni mulla oli 115/55/180. Kone tosin oli 1835 W110 nokalla, joten 1600 koneeseen ehkÀ 120 pÀÀsuutin?

LĂ€hetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment



SisÀkurkut tilasin 28mm, millÀhÀn suuttimilla lÀhdettÀis kokeilemaan.


Ilmeisesti 40mm kaasarit, ja uudempi malli isommalla sisÀkurkulla?

MistÀ tilasit sisÀkurkut? Itse pitÀisi tilata myös mutta noita uudempia kurkkuja ei tahdo joka paikasta löytyÀ..

LĂ€hetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Just now, metake said:


 

 


Ilmeisesti 40mm kaasarit, ja uudempi malli isommalla sisÀkurkulla?

MistÀ tilasit sisÀkurkut? Itse pitÀisi tilata myös mutta noita uudempia kurkkuja ei tahdo joka paikasta löytyÀ..

LĂ€hetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

 

Joo, 40mm kaasarit ja 44mm:n sisÀkurkkumitoituksella.
Hoffmann SpeedsteriltÀ löytyi kurkkuja tuohon mitoitukseen.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Syttypuoli tuli laitettua kuntoon, nyt on muutama pÀivÀ ajeltu 123:n kanssa ja onhan se ihan kiva. 
IMG_1882.heic?img=smaller


Vivustokin saapui tontille
IMG_1904.heic?img=smaller



Ja kaasareille koesovitus palliksen koneeseen, menee paikalleen muokkaamatta puhallinkoppaa.
IMG_1909.heic?img=smaller
 

  • Like 3
Link to comment

IMG_1949.heic?img=smaller

Kaasarit ja imarit on jo paikoillaan, olipas savotta, samoin vivusto. Malpassin iskin tuonne tulipeltiin, seuraavaksi pitÀÀ ruveta vetelemÀÀn polttoainelinjoja, jos tÀnÀÀn kokeilisi kÀyntiin.

Huomiona, ettÀ kaasuvaijeri on liian pitkÀ tuolle CSP:n vivustolle, nopealla tutkimuksella '65 - '71 Kuplan vaijeri olisi sen pari senttiÀ lyhyempiÀ ja voisi sopia paremmin.

Link to comment

KÀynnissÀ!


Seuraavaksi sitten kaasareiden synkkaus ja vivuston sÀÀtö.


Tuntuu vain, ettÀ ehkÀ noita vivuston tankoja tarttis hieman jatkaa, sen verran kauas ja korkealle tulee kaasarit noilla imusarjoilla, ettÀ montaa kierrettÀ ei enÀÀ pÀÀn sisÀssÀ ole.

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

IMG_1962.heic?img=smaller

Paikallaan, eka koeajo, eli työmatka 45km suoritettu, havainnot:

 

KÀy tyhjÀkÀyntiÀ todella nÀtisti, mutta kun siirrytÀÀn ns. ajoalueelle, alkaa puutumaan ja nykimÀÀn, alle 2800 kierroksen ajaminen on tuskaa, tuossa kohtaa alkaa rauhoittumaan, pieniÀ yksittÀisiÀ nykÀyksiÀ, mutta se saattaa johtua tulpistakin. 3000:n jÀlkeen alkaa vetÀÀ jo paremmin. ABC:n pihassa tuli vanhempi herrasmies kysymÀÀn, ettÀ onko automaattiryyppy jumissa, kun niin haisee bensalta, eli rikkaalla tuntuis kÀyvÀn. Nyt on 130 pÀÀsuuttimet paikallaan, tÀytyy kokeilla pienempiÀ.

 

Bensalinjat tÀytyy tehdÀ uusiksi, ei tullut huomioitua, ettÀ konepellin jousi ei sovi paikalleen, kun regu on tuolla. LisÀksi tuo hankkimani letku ei oikein vakuuta, kauhean pehmeÀn tuntuista. LisÀksi jakajan maajohto tÀytyy toteuttaa siistimmin, kuin laittamalla tuohon puolan alle isolla rengasliittimellÀ. 
Laturin johtoja tÀytyy jatkaa, kun nyt ne tulevat aivan viulunkielenÀ.

Vivustoon tÀytyy ostaa palautinjousi, ei ollut Osakaupalla hyllyssÀ, kun tilasin vivuston, laitetaan seuraavaan tilaukseen, nyt on pict34:n palautinjousi viritetty vivuston ja bensapumpun vÀliin.

 

Imusarjaan tÀytyy laittaa alipainenippa, ettÀ saa alipaine-ennakon kÀyttöön, kaasareiden omista alipainelÀhdöistÀ ei tule tarpeeksi alipainetta. RiittÀÀkö nippa yhteen kurkkuun, vai pitÀÀkö vetÀÀ kaikista?

 

Edited by jrasi
Link to comment
27 minutes ago, jrasi said:

Imusarjaan tÀytyy laittaa alipainenippa, ettÀ saa alipaine-ennakon kÀyttöön, kaasareiden omista alipainelÀhdöistÀ ei tule tarpeeksi alipainetta. RiittÀÀkö nippa yhteen kurkkuun, vai pitÀÀkö vetÀÀ kaikista?

 

 

Onko minkÀlaiset kÀyrÀt jakajassa?

 

123:ssahan lisÀennakon/ myöhÀstyksen voi sÀÀtÀÀ paineen/alipaineen mukaan 0-200kp vÀlille, eli luulisi kaasuttimistakin alipaineen riittÀvÀn kun vain kÀppyrÀn siirtÀÀ oikeaan kohtaan ja jos vain on nipat oikealla puolella kaasulÀppÀÀ.

Link to comment
2 minutes ago, Henkar said:

 

Onko minkÀlaiset kÀyrÀt jakajassa?

 

123:ssahan lisÀennakon/ myöhÀstyksen voi sÀÀtÀÀ paineen/alipaineen mukaan 0-200kp vÀlille, eli luulisi kaasuttimistakin alipaineen riittÀvÀn kun vain kÀppyrÀn siirtÀÀ oikeaan kohtaan ja jos vain on nipat oikealla puolella kaasulÀppÀÀ.


Joo niin saa, mutta ei sieltÀ nipasta tule kuin 98-100kp ja tuo 98kp on nippanappa tyhjÀkÀynnillÀ. 

Link to comment

Imusarjan alipaineella ei ole mitÀÀn tekoa virranjakajan tarvitseman alipaineen kanssa, se pitÀÀ aina ottaa kaasulÀpÀn kohdalta, ja tuplilla sitÀ ei juurikaan tule koska virtausnopeus jÀÀ niin pieneksi. Se ei tosin haittaa koska tuplakaasareilla et alipainesÀÀtöÀ jakajalle tarvitse.

Laita jakajaan 009 kÀyrÀ ja perusennakko johonkin 13-15 vÀlille, 009:n kÀyrÀn ennakko on 21, joten max ennakko 34-36 on hyvin linjassa nykybensalle.

130 pÀÀsuuttimet on huimasti isot 28 sisÀkurkuille, 115-120 vÀlillÀ on todennÀköisesti hyvÀ. TyhjÀkÀyntisuuttimella joudut hiukan paikkaamaan siirtymÀaluetta ettÀ toimii hyvin, joten veikkaan ettÀ 55 tyhjÀkÀyntisuutin voisi osua kohdalleen, mutta voit kokeilla 50 suuttimella jos toimii.

Kun saat noilla toimimaan siedettÀvÀsti, ja jos jakaja on tune-versio niin voit ruveta hieromaan kÀyrÀÀ siirtymÀalueen kohdalla ennakkoa lisÀÀmÀllÀ niin ei tarvitse niin paljon korjata tk-suuttimella..

LĂ€hetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla





Link to comment
7 minutes ago, metake said:

Imusarjan alipaineella ei ole mitÀÀn tekoa virranjakajan tarvitseman alipaineen kanssa, se pitÀÀ aina ottaa kaasulÀpÀn kohdalta, ja tuplilla sitÀ ei juurikaan tule koska virtausnopeus jÀÀ niin pieneksi. Se ei tosin haittaa koska tuplakaasareilla et alipainesÀÀtöÀ jakajalle tarvitse.

Laita jakajaan 009 kÀyrÀ ja perusennakko johonkin 13-15 vÀlille, 009:n kÀyrÀn ennakko on 21, joten max ennakko 34-36 on hyvin linjassa nykybensalle.

130 pÀÀsuuttimet on huimasti isot 28 sisÀkurkuille, 115-120 vÀlillÀ on todennÀköisesti hyvÀ. TyhjÀkÀyntisuuttimella joudut hiukan paikkaamaan siirtymÀaluetta ettÀ toimii hyvin, joten veikkaan ettÀ 55 tyhjÀkÀyntisuutin voisi osua kohdalleen, mutta voit kokeilla 50 suuttimella jos toimii.

Kun saat noilla toimimaan siedettÀvÀsti, ja jos jakaja on tune-versio niin voit ruveta hieromaan kÀyrÀÀ siirtymÀalueen kohdalla ennakkoa lisÀÀmÀllÀ niin ei tarvitse niin paljon korjata tk-suuttimella..

LĂ€hetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla




 

123 Tune+ on kÀytössÀ, eli sinihammasversio. Mekaaninen perusennakko on nollassa, mutta 009:n kÀyrÀ kÀytössÀ, johon on lisÀtty tuo 15° perusennakko.

Mulla pitÀis yhdet 115 suuttimet olla, tÀytyy kokeilla niitÀ. Fiksu olis tietysti ottanut ne tallista mukaan aamulla, niin olis ne voinut ennen kotimatkaa vaihtaa, mutta sinnepÀ jÀivÀt.

 

Link to comment



123 Tune+ on kÀytössÀ, eli sinihammasversio. Mekaaninen perusennakko on nollassa, mutta 009:n kÀyrÀ kÀytössÀ, johon on lisÀtty tuo 15° perusennakko.


Noinkin se onnistuu, joskin tuossa on se haitta ettÀ pyörijÀn asento ei ole kovin optimaalinen tulpanjohdon nastaan nÀhden. Mieluummin perusennakko perusennakkona ja jakajan antama ennakko nollasta sitten ylöspÀin, tai perusennakkoa 12 ja jakajalla siihen 3 pÀÀlle.

MinkÀlainen kÀyrÀ sulla nyt on?

LĂ€hetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Aivan, eipÀs tullutkaan tuo mieleen. TÀytyy vaihtaa mekaaniselle perusennakolle. 
 

Nyt on 123:n sivuilta ladattu 009 for tuned ja siihen se 15, eli

500 - 15°

1100 - 15°

1300 - 20°

1700 - 20°

2600 - 36°

 

Työkaveri poimi mulle 120 pÀÀsuuttimet, toimii jo paremmin, ei optimaalisesti, mutta huomattavasti paremmin. Pintakaasulla voi ajella nÀtisti ja sitten urku auki, siinÀ vÀlissÀ kiihdyttÀessÀ meinaa kyykÀtÀ. TÀytyy kiihdytyspumppu tsekata, ettÀ antaako liikaa kakkua. Ja toisaalta, jos tuo kipuna on aivan siellÀ pyörijÀn reunalla, niin saattaahan sekin aiheuttaa.

 

Pystynkös mÀ kattoon ton perusennakon sillÀ 123:n ledillÀ, kun hihnapyörÀÀn oon tehnyt 12° merkin joskus astelevyllÀ.

Link to comment

Nyt toimii paremmin, kun sÀÀdin kiihdytyspumput pienemmÀlle. VielÀ pientÀ epÀröintiÀ pintakaasulta kiihdyttÀessÀ, mutta tutkitaan lisÀÀ, kunhan saa nuo ruukut synkattua.

 

Mekaanisen ennakon siirsin nyt 12° ja otin siihen sen 3° lisÀÀ 123:n  ”Tuned VW” 009-kĂ€yrĂ€lle.

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Seosputkia en muista, pitÀÀ tarkistaa, tyhjÀkÀynnit on 50:t.

 

Eli tÀllÀ hetkellÀ on:

28 sisÀkurkut

50 tyhjÀkÀynnit

120 pÀÀt

200 ilmat

 

HyllystÀ löytyy:

60 tyhjÀkÀynnit

115 ja 130 pÀÀt

220 ilmat

Edited by jrasi
Link to comment

Vaihdoin kokeeksi noi .60 tyhÀt, kÀynti ja kaasuun vastaavuus parani aivan ÀlyttömÀsti. Hajusta pÀÀtellen pikkulinnut kyllÀkin putoilee taivaalta, eli rikkaalla kÀy. Laitoin .55:t tilaukseen, josko niillÀ sitten oltais alueella.

 

Seosputket on F11:t.

Link to comment
Vaihdoin kokeeksi noi .60 tyhÀt, kÀynti ja kaasuun vastaavuus parani aivan ÀlyttömÀsti. Hajusta pÀÀtellen pikkulinnut kyllÀkin putoilee taivaalta, eli rikkaalla kÀy. Laitoin .55:t tilaukseen, josko niillÀ sitten oltais alueella.
 
Seosputket on F11:t.
Monesti joutuu tuota siirtymÀaluetta paikkaamaan hiukan liian suurilla tyhjÀkÀyntisuuttimilla, 55 kuulostaisi aika osuvalta. Jos saat jostain lainaan, niin suosittelen kokeilemaan F2 seosputkia, F11:t on vÀhÀn konstikkaat juuri tuossa siirtymÀalueen alkupÀÀssÀ.

LĂ€hetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

55 tyhjÀt paikallaan ja 115 pÀÀsuuttimet, nyt pelaa hienosti. VÀhÀn tÀytyy vielÀ seoksia sÀÀtÀÀ, kun ampuu tyhjÀkÀynnillÀ putkeen, sekÀ vaihtaa tulpat varuiksi, ovat saattaneet ottaa tÀstÀ sÀÀtöleikistÀ vÀhÀn itseensÀ.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...