-AP- Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Formula Veessä on ilmeisesti oma starttimoottori aina mukana? Onko jossain laitteessa käytetty erillistä ulkoista sähkökäynnistintä formuloiden / kilpamoottoripyörien tyyliin, kampiakselin päästä pyöräyttämällä käyntiin tai jotain sellaista? Siis 'sähköinen veivi' ... Quote
arvuuttaja Posted July 4, 2018 Posted July 4, 2018 Taitaapi olla jemmassa mulla tollainen hihnapyörän pultti, johon kiinnittyy jonkinlainen kampi ja jonka kone sylkäisee vek käynnistyessä.. Muistaakseni puimakoneesta, mutta kampia ym. vempaimia ei ole. Tarvii ainakin Kippari Kallen kädet.? Quote
-AP- Posted July 4, 2018 Author Posted July 4, 2018 Vesipumput sun muut teollisuusmoottorit starttaa joo veivillä ja kai sellaiseen 'lovipulttiin' vois jotain sähköpyöritintäkin sovitella. Millaisella kytkennällä kisavehkeiden sähköstartit moottoriin tarttuu? Quote
-AP- Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 Tähän palataksemme - onko jossain (ilma-?) Volkswagenissa starttimoottori sijoitettu kohtisuoraan kytkinakseliin nähden? Startti siis töpöttää 'pystyssä' kytkinkopan kupeessa. ESA 20 -paloruiskussa on paikka startille, mutta asennus tuollainen mihin vakiostartti ei osu. Mitä starttia ESAssa on käytetty / mahdollista käyttää? (kuva lainattu asiaa pohtivasta facebook-keskustelusta, mittasuhteen näemmä vääristyy kopioitaessa) Quote
MESIKÄMMEN Posted August 21, 2018 Posted August 21, 2018 Tuossa Esassa on vääränlainen vauhtis. Joku on laittanut tuohon normi vauhtiksen. Kuuluisi olla vauhtis, jossa hammaskehä on sivulle päin ja silloin tuohon paikalle laitetaan molemmista päistä laakeroitu vw-startti. Kaksi tuollaista olen purkanut ja molemmissa oli edellä kuvattu vauhtis. Quote
vwagen Posted August 21, 2018 Posted August 21, 2018 Väärä vauhtipyörä niinkuin Mesikämmen kertoi,mutta ainakin niissä mitkä olen purkanut tai nähnyt on ollut ihan oma teollisuusmoottorin startti.Boshin valmistama molemmista päistä laakeroitu,mutta enemmän sellaisen tavallisen auton startin näköinen(siis ei VW:n ). Mulla on varmaan muutama ylimääräinen startti ja ehkä vauhtipyäräkin. Quote
-AP- Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 Hienoa, mulle! ;-) Tuon kuvan ottanut kaveri kuitenkin esittää, että hänellä on kolme pumppua suoraan palokunnilta ja niissä on kaikissa tuollainen 'tavallinen' vauhtipyörä. Pumppu-Kulmala alunperin suunnitellut option sähköstartille, mutta todennut asian turhaksi ja/tai liian kalliiksi ja asentanut pumppuihin tavallisella vauhtiksella varustetut normi-teollisuusmoottorit ...? Miten Sampo-puimuri starttaa ...? Quote
-AP- Posted August 22, 2018 Author Posted August 22, 2018 Näemmä Esojakin on sitten erilaisia. Tallissani olevassa ei näytä olevan tuollaista kiinnityskohtaa startille, ruuvikiinnitteisellä peltilapulla oleva reikä kylläkin, mutta tuo valukohouma startin kiinnitystä varten puuttuu. Vuosimalliero? Quote
Tanhis Posted August 22, 2018 Posted August 22, 2018 16 hours ago, -AP- said: Miten Sampo-puimuri starttaa ...? Kuten autokin, mutta ilman kytkintä. 1 Quote
peruskallio Posted August 22, 2018 Posted August 22, 2018 2 hours ago, -AP- said: Näemmä Esojakin on sitten erilaisia. Tallissani olevassa ei näytä olevan tuollaista kiinnityskohtaa startille, ruuvikiinnitteisellä peltilapulla oleva reikä kylläkin, mutta tuo valukohouma startin kiinnitystä varten puuttuu. Vuosimalliero? On ainakin esa 20 ja esa 30, viitanneeko tuottoon? 2000 ja 3000 litraa min? Isompi on käsittääkseni isommalla koneella, puheissa ainakin 1600cc parissa 30:ssä mitä käynnistellyt on ollut sähköstartti mutta myös veivausmahdollisuus. ehkäpä startti ollut delux-optio😁 Quote
-AP- Posted August 22, 2018 Author Posted August 22, 2018 Valmistajan historiikista: Vuonna 1968 ESA-20:n rinnalle tuli uusi 1.600 litraa minuutissa tuottava ESA-30, jonka pumppu oli yksiasteinen ja vesirengasimulaitteen korvasi pakokaasuejektori. Rakenne oli yksinkertainen ja luotettava, ja tuoton kasvusta huolimatta ruisku oli samanpainoinen ja -kokoinen kuin vanha ESA-20. Sähkökäynnistystä oli tarjottu lisävarusteeksi moottoriruiskuihin jo 60-luvulla, mutta vakiovaruste siitä tuli ESA-30:een vasta vuonna 1971. Quote
MESIKÄMMEN Posted August 22, 2018 Posted August 22, 2018 Nuo minun purkamat olivat 70-luvun alussa valmistettuja. Molemmat olivat 1600 koneella, jossa on yksireikäkannet. Imusarja on vanhanmallinen ja eri kokoinen kuin kuplan koneessa käytetyt.Keskikaasari on solex 32. Startti oli molemmissa kyljessä pystyssa ja oli molemmista päistä laakeroitua mallia. Startin malli oli varmaankin tuo Turon tarkentama. Syy purkamiseen oli se, että ne tulivat minulle romiksen kautta ja molempia oli käsitelty kovakouraisesti romukouralla. Quote
arvuuttaja Posted August 30, 2018 Posted August 30, 2018 Työntyipä tänään vasten tahtoani tollainen 1965 mallin vesipumppu tallin luiskalle ja siinä ei ollut edes startin paikkaa. Ns. kytkinkopassa sokea startinmallinen kohta ylhäällä ja laturissa pelkkä akseli ilman lataukseen liittyviä käämityksiä. Dynamo oli laturin hihnapyörän yläpuolella ja jonka kytkemällä sai "kojetauluun" työvalon ja tietysti kampikäynnistys.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.