Jump to content

Arvauksia sopiviksi suuttimiksi kaivataan.


Recommended Posts

Posted

Pitäisi varata aika koneen säädölle. Paja, jolle auto menee, ei varastoi sopivia suuttimia, joten pitäisi jotenkin meedioida hyviä vaihtoehtoja mukana vietäväksi. Koneen sisältöä alla:

 

- 69*94 sylinterit ja männät

- vakiot kiertokanget

 - n. 290 katunokka

- Febin nostajat

- vakiot 2-reikä kannet

- Puristukset n 1/9

- pict 34-3 kaasutin

- kärjetön jakaja

- kärmes

 

Oleelliset lie tuossa? Onko siis kenelläkään kokemuksia noin suunnilleen vastaavasta kombosta ja millä suuttimilla laite on saatu dynossa säätöihin? Nykyiset suuttimet ovat käsittääkseni vakiot... 

 

Posted

Eiköhän noi vakio kannet kuitenkin pidä huolen siitä, että saa toiminaan vakiokaasarillakin. Viis satkua vakiota suuremmat venttiilivälykset korjaa hiukan väärää nokkavalintaa ja sitten vaan muutama pari kolme vakiota isompaa pää- ja tyhjäkäyntisuutinta taskun pohjalle (ei ole iso kuluerä). 

Posted
23 hours ago, Ketsa said:

Eiköhän noi vakio kannet kuitenkin pidä huolen siitä, että saa toiminaan vakiokaasarillakin. Viis satkua vakiota suuremmat venttiilivälykset korjaa hiukan väärää nokkavalintaa ja sitten vaan muutama pari kolme vakiota isompaa pää- ja tyhjäkäyntisuutinta taskun pohjalle (ei ole iso kuluerä). 

 

Otan tästä neuvosta vaarin. Voitko tarkentaa "väärää nokkavalintaa"? Kone on siis minulle tehty kokeneen vw-harrastajan toimesta, eli osakokonaisuus on toki hyväksymäni muttei välttämättä kokonaisuutta ymmärtäen.

 

Vakiokaasari on tämän hetken kokoonpanossa, mutta voinee tulevaisuudessa toki tulla korvatuksi jollain muulla. Jostain syystä haluaisin kuitenkin pitää konehuoneen mahdollisimman vakion näköisenä... 

 

Tarkoitus ei ole saada huipputehoja vaan mukava, toivottavasti luotettava ja hyvin toimiva kruisailukone. Dynosäätö on ajatuksena siis lähinnä siksi että seos olisi turvallinen ja säädöt muutenkin mahdollisimman kohdillaan koneen pitkäikäisyyden ja ajomukavuuden varmistamiseksi. Oma tietotaito kun ei em asioita takaa 😛

Posted

Ainakin 10° liikaa nokassa asteita kruisailunokaksi,turhaan huuhtelee vaan bensaa pakoputkiin. Ennemmin miedompi nokka ja enempi paneutumista kansiin,pienilläkin muutoksilla vakiokansista saa tehoa mukavasti irti jopa vakionokallakin kun vaan nostoa lisää keinuvivuilla.

Posted
2 hours ago, ekam said:

 

Otan tästä neuvosta vaarin. Voitko tarkentaa "väärää nokkavalintaa"?  

 

Tutkijalta saitkin jo asiallisen vastauksen tähän kysymykseen. 

 

Noin kireä nokka, vakio kannet ja vakiokaasari eivät ole yhteensopiva combo. Tuli meinaan kokeiltua itsekkin vastaavaa 25 vuotta sitten ja oli janoinen ja ikävä ajettava vakio koneeseen verrattuna. Itse korjasin asian aikoinaan isoventtiilikansilla ja keskituplalla 🙂

Posted

Voikohan tuon nokan osalta olla kyse tästä että aircooled ilmoittaa eri lukuina ilmoitetun ja todellisen asteluvun esim näin ja nuohan eroavat toisistaan aikalailla... Koneesta oli kuitenkin tarkoitus tulla maltillinen kruisailukone ja rakentajan kokemus huomioon ottaen en usko että nokan valinta olisi mennyt noin metsään. No kysymällähän se selviää.... En nimittäin edes tiedä nokan tarkkaa tyyppiä.

Posted
45 minutes ago, ekam said:

Voikohan tuon nokan osalta olla kyse tästä että aircooled ilmoittaa eri lukuina ilmoitetun ja todellisen asteluvun esim näin ja nuohan eroavat toisistaan aikalailla... 

 

Tuo linkittämäsi W100 on maltillinen kruisailunokka, joidenkin mielestä jopa liiankin maltillinen... W110 on 285 astetta W120 on 295 astetta, ja etenkää W120 ei enää niinkään... Molemmilla olen kuitenkin pikkukoneina ajanut ja menevät tuplakaasareiden kanssa ihan mainiosti normi katunokkana, joten turha noista asteista suoraan on huolestua. W120 saattaa kyllä olla jo haastava saada toimimaan edes välttävästi vakiokaasarilla, mutta kuten Ketsa totesi niin nuo vakiokannet muuttaa tilannetta aika paljon. Tuplakaasarit 28 mm:n sisäkurkuilla vakiokaasarin tilalle, niin uskoisin että sitten sulla on sellainen kone jota on haettukin.

Posted

Vakiokaasari ja imusarja ei oikein anna tehoa lisää enää 4500rpm jälkeen oli nokkana mikä vaan niin miksi edes yrittää. Ilman saanti vaan loppuu pienihalkaisijaisen kaasarin ja imusarjan kautta ja mitä isompi moottori sitä aikaisemmin. Toimimaan saa kyllä säätämällä(kylläkin vaikeempi saada toimimaan kun miedommalla nokalla)mut kunnon tehollinen toimintaalue jää vaan paljon kapeemmaksi mitä nokan valmistaja on tarkoittanut.

  • Like 1
Posted

Voihan tän seikan vetää myös toisinpäin: Eli kone 1835cc, Empin kohtuudella rapatut kannet 40/35 venttiilein, keskellä weber 32/36 progressiivinen, nokka uudemman 1.2

koneen sekanostoinen sellainen ja pakosarja täysin vakio.. Tuloksena yläkierroksilla rätkimistä putsarissa ja kokeiluna 1.4 keinuilla tilanne paheni vain entisestään.. 

 

Korjaus: Yhteydenotto Jopen putkeen sitten noin yhdeksän vuoden jälkeen ja tilauksena aihiosetti putkea Oulun suuntaan..

Sit työnalle 38mm putkea mallia jokkis ja kun ne laitteli vielä oikeaan järjstykseen ennen kollektoria, niin rätkiminen loppui 

ja vetoja tuli ainakin ylös.. Mut mitä näitä sarjoja joskus leipoin, niin aika hauskoja tuloksia taidettiin saada eri versioilla..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...