ekam Posted April 4, 2019 Posted April 4, 2019 Pitäisi varata aika koneen säädölle. Paja, jolle auto menee, ei varastoi sopivia suuttimia, joten pitäisi jotenkin meedioida hyviä vaihtoehtoja mukana vietäväksi. Koneen sisältöä alla: - 69*94 sylinterit ja männät - vakiot kiertokanget - n. 290 katunokka - Febin nostajat - vakiot 2-reikä kannet - Puristukset n 1/9 - pict 34-3 kaasutin - kärjetön jakaja - kärmes Oleelliset lie tuossa? Onko siis kenelläkään kokemuksia noin suunnilleen vastaavasta kombosta ja millä suuttimilla laite on saatu dynossa säätöihin? Nykyiset suuttimet ovat käsittääkseni vakiot... Quote
UltraVW Posted April 4, 2019 Posted April 4, 2019 Jaa-a tosta kun ei kurkkua taida saada vaihdettua niin pääsuutinta vaan isommaksi tai sitten tällanen https://www.gwd-weiser.de/3739er-tuning-vergaser-2/ Helppo olis tietenkin neuvoa laittamaan tuplat niin tehoa tulisi roimasti vs vakio kaasari mutta jos se ei ole se juttu niin... Quote
NO H2O Posted April 4, 2019 Posted April 4, 2019 Ei ole helppo rasti vakio kaasarilla, SePi:ltä voi kysyä lisä vinkkiä asiaan... Quote
Ketsa Posted April 4, 2019 Posted April 4, 2019 Eiköhän noi vakio kannet kuitenkin pidä huolen siitä, että saa toiminaan vakiokaasarillakin. Viis satkua vakiota suuremmat venttiilivälykset korjaa hiukan väärää nokkavalintaa ja sitten vaan muutama pari kolme vakiota isompaa pää- ja tyhjäkäyntisuutinta taskun pohjalle (ei ole iso kuluerä). Quote
ekam Posted April 5, 2019 Author Posted April 5, 2019 23 hours ago, Ketsa said: Eiköhän noi vakio kannet kuitenkin pidä huolen siitä, että saa toiminaan vakiokaasarillakin. Viis satkua vakiota suuremmat venttiilivälykset korjaa hiukan väärää nokkavalintaa ja sitten vaan muutama pari kolme vakiota isompaa pää- ja tyhjäkäyntisuutinta taskun pohjalle (ei ole iso kuluerä). Otan tästä neuvosta vaarin. Voitko tarkentaa "väärää nokkavalintaa"? Kone on siis minulle tehty kokeneen vw-harrastajan toimesta, eli osakokonaisuus on toki hyväksymäni muttei välttämättä kokonaisuutta ymmärtäen. Vakiokaasari on tämän hetken kokoonpanossa, mutta voinee tulevaisuudessa toki tulla korvatuksi jollain muulla. Jostain syystä haluaisin kuitenkin pitää konehuoneen mahdollisimman vakion näköisenä... Tarkoitus ei ole saada huipputehoja vaan mukava, toivottavasti luotettava ja hyvin toimiva kruisailukone. Dynosäätö on ajatuksena siis lähinnä siksi että seos olisi turvallinen ja säädöt muutenkin mahdollisimman kohdillaan koneen pitkäikäisyyden ja ajomukavuuden varmistamiseksi. Oma tietotaito kun ei em asioita takaa 😛 Quote
Tutkija Posted April 5, 2019 Posted April 5, 2019 Ainakin 10° liikaa nokassa asteita kruisailunokaksi,turhaan huuhtelee vaan bensaa pakoputkiin. Ennemmin miedompi nokka ja enempi paneutumista kansiin,pienilläkin muutoksilla vakiokansista saa tehoa mukavasti irti jopa vakionokallakin kun vaan nostoa lisää keinuvivuilla. Quote
Ketsa Posted April 5, 2019 Posted April 5, 2019 2 hours ago, ekam said: Otan tästä neuvosta vaarin. Voitko tarkentaa "väärää nokkavalintaa"? Tutkijalta saitkin jo asiallisen vastauksen tähän kysymykseen. Noin kireä nokka, vakio kannet ja vakiokaasari eivät ole yhteensopiva combo. Tuli meinaan kokeiltua itsekkin vastaavaa 25 vuotta sitten ja oli janoinen ja ikävä ajettava vakio koneeseen verrattuna. Itse korjasin asian aikoinaan isoventtiilikansilla ja keskituplalla 🙂 Quote
ekam Posted April 6, 2019 Author Posted April 6, 2019 Voikohan tuon nokan osalta olla kyse tästä että aircooled ilmoittaa eri lukuina ilmoitetun ja todellisen asteluvun esim näin ja nuohan eroavat toisistaan aikalailla... Koneesta oli kuitenkin tarkoitus tulla maltillinen kruisailukone ja rakentajan kokemus huomioon ottaen en usko että nokan valinta olisi mennyt noin metsään. No kysymällähän se selviää.... En nimittäin edes tiedä nokan tarkkaa tyyppiä. Quote
metake Posted April 6, 2019 Posted April 6, 2019 45 minutes ago, ekam said: Voikohan tuon nokan osalta olla kyse tästä että aircooled ilmoittaa eri lukuina ilmoitetun ja todellisen asteluvun esim näin ja nuohan eroavat toisistaan aikalailla... Tuo linkittämäsi W100 on maltillinen kruisailunokka, joidenkin mielestä jopa liiankin maltillinen... W110 on 285 astetta W120 on 295 astetta, ja etenkää W120 ei enää niinkään... Molemmilla olen kuitenkin pikkukoneina ajanut ja menevät tuplakaasareiden kanssa ihan mainiosti normi katunokkana, joten turha noista asteista suoraan on huolestua. W120 saattaa kyllä olla jo haastava saada toimimaan edes välttävästi vakiokaasarilla, mutta kuten Ketsa totesi niin nuo vakiokannet muuttaa tilannetta aika paljon. Tuplakaasarit 28 mm:n sisäkurkuilla vakiokaasarin tilalle, niin uskoisin että sitten sulla on sellainen kone jota on haettukin. Quote
Tutkija Posted April 6, 2019 Posted April 6, 2019 Vakiokaasari ja imusarja ei oikein anna tehoa lisää enää 4500rpm jälkeen oli nokkana mikä vaan niin miksi edes yrittää. Ilman saanti vaan loppuu pienihalkaisijaisen kaasarin ja imusarjan kautta ja mitä isompi moottori sitä aikaisemmin. Toimimaan saa kyllä säätämällä(kylläkin vaikeempi saada toimimaan kun miedommalla nokalla)mut kunnon tehollinen toimintaalue jää vaan paljon kapeemmaksi mitä nokan valmistaja on tarkoittanut. 1 Quote
arvuuttaja Posted April 6, 2019 Posted April 6, 2019 Voihan tän seikan vetää myös toisinpäin: Eli kone 1835cc, Empin kohtuudella rapatut kannet 40/35 venttiilein, keskellä weber 32/36 progressiivinen, nokka uudemman 1.2 koneen sekanostoinen sellainen ja pakosarja täysin vakio.. Tuloksena yläkierroksilla rätkimistä putsarissa ja kokeiluna 1.4 keinuilla tilanne paheni vain entisestään.. Korjaus: Yhteydenotto Jopen putkeen sitten noin yhdeksän vuoden jälkeen ja tilauksena aihiosetti putkea Oulun suuntaan.. Sit työnalle 38mm putkea mallia jokkis ja kun ne laitteli vielä oikeaan järjstykseen ennen kollektoria, niin rätkiminen loppui ja vetoja tuli ainakin ylös.. Mut mitä näitä sarjoja joskus leipoin, niin aika hauskoja tuloksia taidettiin saada eri versioilla.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.