Essi Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Tuossa pikkuhiljaa olen alkanut rakentamaan 90,5 x 76 turbopannua tuohon '66 Kupla ikuisuusprojektiin. Tarkoitus tehdä siis ihan katuliikenteeseen mukava ajettava ahdettu moottori, ei mitään loppuun kiristettyä kisapeliä. Alakerta on jo nipussa. Mieleen tulee kysäistä ainakin seuraavaa: 1. Dekkikorkeus. Tähtäänkö 1,3...1,5 mm lukemiin vai mikä olisi hyvä? 2. Laitanko kannen ja sylinterin väliin esimerkiksi kuparirenkaan vai onko parempi mennä ilman? 3. Mitä mieltä Total seal -männänrenkaista? Vai mennäänkö ihan tavallisilla renkailla? Lisää tyhmiä kysymyksiä varmasti kirjoittelen matkan edetessä, mutta nämä nyt tähän alkuun. Muutenkin ja asian vierestä saa kommentoida. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Dekkikorkeus mahdollisimman pieni, eli 1.3mm on hyvä. Nakutusherkkyys vähenee. Kuparirenkaasta ei ole haittaakaan, mahdollisesti parempi tiivistys. Total seal renkaat tietty vähentää ohipuhallusta, mutta tavallisetkin renkaat toimii hyvin kun välys on oikea. Hyöty on pieni jos on hyvälaatuiset uudet männät ja sylinterit. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Minä näistä mitään tiedä, ja jos alakerta jo nipussa, niin lienee myöhäistä mäntien öljyruiskuille? Quote Link to comment
Essi Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 9 hours ago, -Alex- said: Dekkikorkeus mahdollisimman pieni, eli 1.3mm on hyvä. Nakutusherkkyys vähenee. Kuparirenkaasta ei ole haittaakaan, mahdollisesti parempi tiivistys. Total seal renkaat tietty vähentää ohipuhallusta, mutta tavallisetkin renkaat toimii hyvin kun välys on oikea. Hyöty on pieni jos on hyvälaatuiset uudet männät ja sylinterit. Kuparirenkaita näkyy olevan kaupassa ainakin 1,0 ja 1,5 mm paksuisina. Kumpikohan niistä olisi parempi vaihtoehto? Ja meneekö ne lyttyyn, eli miten niiden käyttö pitäisi huomioida dekkikorkeudessa? Juu total sealit meinaan jättää laittamatta. Aivan ensimmäisessä moottoriversiossa, jolla ei juuri ehditty ajamaankaan, mulla oli total sealit, mutta siitä ei tosiaan ehtinyt kokemuksia tulemaan - ei hyviä, eikä huonoja. Quote Link to comment
Essi Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 (edited) 2 hours ago, -tipi- said: Minä näistä mitään tiedä, ja jos alakerta jo nipussa, niin lienee myöhäistä mäntien öljyruiskuille? En minäkään - ensimmäinen turbo-ottomoottori työllä. Turbodieseleitä tuli joskus töissä tehtyä useampiakin, mutta sehän on eri. Männänjäähdytystä en tosiaan vielä tähän versioon halunnut alkaa rakentamaan. Sen verran mieto pannu kuitenkin. Edited June 19, 2019 by Essi Quote Link to comment
Essi Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 Sen verran vielä moottorin speksejä, että nokka-akseli on Engle TCS-20 ja RE85:lla olisi tarkoitus ajella. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 37 minutes ago, Essi said: Sen verran vielä moottorin speksejä, että nokka-akseli on Engle TCS-20 ja RE85:lla olisi tarkoitus ajella. Jos mieto katumoottori, niin sitten ei kyllä tarvitse E85:sella öljyruiskuja. Ei ole kokemusta TCS nokista, mutta kuvailujen mukaan TCS-10 olisi sopivampi. Olettaisin että alkaisi alemmilla kierroksilla vetään / nostaana paineita. http://www.aircooled.fi/tuote/2992/nokkaakseli-t1-tcs10-engle http://www.aircooled.fi/tuote/2993/nokkaakseli-t1-tcs20-engle Quote Link to comment
Essi Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 5 minutes ago, -Alex- said: Jos mieto katumoottori, niin sitten ei kyllä tarvitse E85:sella öljyruiskuja. Ei ole kokemusta TCS nokista, mutta kuvailujen mukaan TCS-10 olisi sopivampi. Olettaisin että alkaisi alemmilla kierroksilla vetään / nostaana paineita. http://www.aircooled.fi/tuote/2992/nokkaakseli-t1-tcs10-engle http://www.aircooled.fi/tuote/2993/nokkaakseli-t1-tcs20-engle Nokkajuttuja juuri noiden kahden väliltä pohdin pitkään - valinta osui kaksymppiseen ja sillä mennään. Ei tästä nyt ihan mopoa olla kuitenkaan tekemässä. 🙂 Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 E85 kanssa voisi pärjätä pienillä paineilla ilman ahtoilmanjäähdytintä, meinasitko laittaa sellaisen silti? Kuplassa huonosti tilaa / ilmavirtaus ongelmallinen sellaiselle..varmaan järkevin tapa laittaa se mahdollisimman ylös ja takaluukkuun aukotusta lisää. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Ei ole paljoa kokemusta kuparirenkaista kuplan koneessa, mutta jälkikiristelytarve niillä vissiin saadaan aikaiseksi. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 (edited) Mulla on kuparirenkaat, muistaakseni millin vahvuiset. Hehkuttaa ne etukäteen (punaiseksi ja veteen sen jälkeen) ei ilmennyt tarvetta kiristää, tietoa ei ole olisiko tarpeellista. En tiedä puristuvatko, ei tullut mittailtua jälkikäteen. Tuskin niin paljoa että olisi merkitystä. Dekki on 1.5, mikäli ne renkaat eivät puristuneet... ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia nakutuksen kanssa, ruttua tosin vain 8.5 Tsc-10 nokkana, vääntää 1500 lähtien ja huipputeho 5500. Ei tullut mopo;) välijäähdytin on mallia vesi-ilma maitopurkin kokoinen takapenkin takana. Vesikenno keulalla. tuolla on sekalaista kyselyä ja kuvia rakentelusta https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/12189-stroker-rotrex/?tab=comments#comment-141652 Edited June 19, 2019 by peruskallio Quote Link to comment
Essi Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 (edited) 10 hours ago, -Alex- said: E85 kanssa voisi pärjätä pienillä paineilla ilman ahtoilmanjäähdytintä, meinasitko laittaa sellaisen silti? Kuplassa huonosti tilaa / ilmavirtaus ongelmallinen sellaiselle..varmaan järkevin tapa laittaa se mahdollisimman ylös ja takaluukkuun aukotusta lisää. Joo jonkinmoinen pienehkö ilmasta ilmaan välkkäri laitetaan moottorin päälle. Ei ole vielä tarkemmin sitäkään tullut suunnitelleeksi. Pitää ensin saada moottori Porschen puhaltimineen paikoilleen ja katsoa sitten, että millainen mahtuu. Jotain kennon mitoista taidettiin muistaakseni kirjoittaa rekkariotteeseenkin aikoinaan. Haluna olisi saada kaikki sopimaan siten, että konepelti menee tarvittaessa kokonaan kiinni. Ja sitten raotetaan sitä yläreunasta, jos meinaa olla lämpöongelmia. Edited June 19, 2019 by Essi Quote Link to comment
Essi Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 8 hours ago, peruskallio said: Mulla on kuparirenkaat, muistaakseni millin vahvuiset. Hehkuttaa ne etukäteen (punaiseksi ja veteen sen jälkeen) ei ilmennyt tarvetta kiristää, tietoa ei ole olisiko tarpeellista. En tiedä puristuvatko, ei tullut mittailtua jälkikäteen. Tuskin niin paljoa että olisi merkitystä. Dekki on 1.5, mikäli ne renkaat eivät puristuneet... ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia nakutuksen kanssa, ruttua tosin vain 8.5 Kiitos, hyvää tietoa tämäkin. Juu eipä niiden luulisi siitä millistä ainakaan merkittävästi puristuvan. Samaa luokkaa puristukset taitavat tähänkin tulla. Tai korkeintaan inansa enemmän. Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 9 minutes ago, Essi said: Pitää ensin saada moottori Porschen puhaltimineen paikoilleen ja katsoa sitten, että millainen mahtuu. Kannattaa ehkä vielä miettiä tuota puhallinta, jos siis ei merkittävästi halua huonompaa kuin alkuperäinen.. Quote Link to comment
Essi Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 2 minutes ago, metake said: Kannattaa ehkä vielä miettiä tuota puhallinta, jos siis ei merkittävästi halua huonompaa kuin alkuperäinen.. Onko noin? Mä kuvittelin, että olisi hyväkin juttu ollut. Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Just now, Essi said: Onko noin? Mä kuvittelin, että olisi hyväkin juttu ollut. Näin on varmasti kuvitellut moni muukin, mutta netti on pullollaan tietoa noista ettei olekaan ihan yhtä hyvä. Ongelmaksi muodostuu koneen vasen puoli, ei jäähdy juuri lainkaan noilla possupuhaltimilla vaan ilma karkaa koneen oikealle puolelle. Kahdesta moottorista on nyt aika veden pitävät todisteet olemassa, omistajat kertokoon lisää jos haluavat. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 On uutta ja vanhaa porschen puhallinkoppaa, niissä on eroja merkittävästi. Saksalaiset uusimmat versiot ovat ihan ok, bernie bergmanin tekeleet eivät.. Quote Link to comment
Essi Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 Työni puolesta olen menettänyt uskoni ulkomaisiin asiantuntijoihin, joten niiden foorumeilta tulee luettua vain myynti-ilmoituksia. Possun puhaltimen laturilla olen jo mennyt hankkimaan. Koppaa ei vielä ole, mutta CSP:n koppaa olen netistä katsellut. Ei ole vielä ollenkaan mahdotonta peruuttaa suunnitelmaa siltä osin, jos sillä mennään huonompaan suuntaan. Kuvittelin saavani sillä paremmin tilaa juuri välijäähdyttimelle, huohotinsäiliölle, ruiskun ja sytkän osille yms. tinkimättä kuitenkaan jäähdytystehosta. Mutta jäähdytys edellä toki mennään, jos se onkin huonompi. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 (edited) Sulla on kuitenkin E85 käytössä ja CSP:n koppa on uudempaa saksalaista suunnittelua. En toki itsekään tiedä tarkkaan miten ilma jakautuu Pieperin kopassa mutta ajattelin testata kun saan puhaltimen joskus ostettua niin saa vähän dataa. Edited June 19, 2019 by -Alex- Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 33 minutes ago, -Alex- said: Sulla on kuitenkin E85 käytössä ja CSP:n koppa on uudempaa saksalaista suunnittelua. Nämä kaksi käytännön havaintoa ovat juurikin molemmat CSP:n kopalla. CSP myönsi ettei se vakiokoppaa kummoisempi ole kun sitä heiltä kysyttiin. Sen verran on pata käynyt lämpöisenä tuolla jäähdytyksellä että öljyt paloi kiinni kanteen venttiilikoneistossa ja työntötangot sinistyi kannen päästä. Tähän koneeseen valikoitui CSP:n koppa koska se näytti muotoilunsa puolesta asialliselta, mutta ei se mitään pelasta kun sisällä ei ole ilman ohjaimia niin se ilma vaan menee sinne oikealle puolelle. Huomaa hyvin kun auto on käynnissä ja työntää käden moottorin alle niin vasemmalta puolelta ei tule juurikaan ilmaa kun taas oikealla puolella käy hirmuinen humina. EDIT: Käsittääkseni tämä on oikeati hyvä, mutta tilansäästöä sillä ei kyllä saa aikaiseksi: https://vwparts.aircooled.net/Raby-s-Aircooled-Technology-Type-1-DTM-11001-p/11001.htm Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 2 minutes ago, metake said: Nämä kaksi käytännön havaintoa ovat juurikin molemmat CSP:n kopalla. CSP myönsi ettei se vakiokoppaa kummoisempi ole kun sitä heiltä kysyttiin. Sen verran on pata käynyt lämpöisenä tuolla jäähdytyksellä että öljyt paloi kiinni kanteen venttiilikoneistossa ja työntötangot sinistyi kannen päästä. Tähän koneeseen valikoitui CSP:n koppa koska se näytti muotoilunsa puolesta asialliselta, mutta ei se mitään pelasta kun sisällä ei ole ilman ohjaimia niin se ilma vaan menee sinne oikealle puolelle. Huomaa hyvin kun auto on käynnissä ja työntää käden moottorin alle niin vasemmalta puolelta ei tule juurikaan ilmaa kun taas oikealla puolella käy hirmuinen humina. Tämän takia ajattelin ensin testata virtausmittarin avulla ja liimailla/niitata ohjaimia jos tarvetta tulee. Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 5 minutes ago, -Alex- said: Tämän takia ajattelin ensin testata virtausmittarin avulla ja liimailla/niitata ohjaimia jos tarvetta tulee. Tämä kiinnostaa täälläkin jos saat kopan sisälle sellaiset ilmanohjaimet että ilma jakaituisi tasaisesti. Olisko mitään arvausta että koska mahdollisia testituloksia voisi olla hyödynnettävissä? Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Oli tarkoitus tämän vuoden aikana, mutta työtilanne heikentynyt ettei voi vielä hankkia puhallinta. Virtausmittareita saa alkaen noin satasella, esim http://www.humitec.fi/ilmastointi/virtausmittarit/?s_p_c_t=1342&ident=1&product_id=80&cat_id_1_1=17&page_num_1_1=1&prod_name_1_1=&back=1 Jotain tuollaista ajatellut, iso pohjalevy jo hankittu. Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Mulle ei nyt ihan auennut noista kuvista että miten tuo parantaa vasemman puoleisen kannen jäähdytystä?Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 (edited) Kansista jos sais perustietoja, polttoaineen roiskinnasta perustietoja, sytytysjärjestelmästä perustietoja, turbosta perustietoja? TSC 10 ja 20 hyviä katu turbo nokkia ja menee vääntökoneessa hyvin vaparina ruiskun kera ja miksei kaasareillakin. ( 1,25 keinuilla nokan arvot pääsevät käyttöön ) Vakio tyylinen puhallinkoppa on ookoo ( uustuotanto kapeamalli ilman ylimääräisiä reikiä tuo tilaa ), käyttää vakio kokoista hihnapyörää kampiakselissa ( Tasapaintettu alakerta tottakai paneasetelma erikseen painotettuna ja vauhtipyörästä hihnapyörään kaikki pakettina tasapainottaa ) ja yläpäässä normi pyörä / laturi , leveämpi siipinen puhallinpropelli ( tig hitsattu ). Öljynjäähdyttimen laittaa ulkopuoliseksi ja suuri leveä lisäöljypohja johon hyvä turbon paluuletku kiinnittää ( tarpeeksi paksu paluu vaahtovan öljyn paluuseen öljypohjaan ) Tietenkin kaikki alapellit ja ne lisäpellit jotka korvaa lämmönvaihtimet sekä kaikki ylimääräset reijät umpeen niistä pelleistä missä niitä ei tarvita. Ilma ilma välijäähdyttimellä ( suurella ja tai järkevästi sioitetulla pinemmälläkin ) saa hyvää aikaiseksi mutta ainahan vesijäähy välijäähdytin ylimääräisen painon lisäyksellä silti parempi mutta ei pakollinen. RE85 luo omia haasteita mutta kun kaikki laittaa tip top niin ajeleehan sillä kyllä. 95E tai E10 mitälie on nykyään kans ihan ajeltavissa olevaa turbollakin. Syttyennakot tyhjäkäynnille sen 8-10 ja max asteet 3000---> jonnekki 24-25 jos bensalla eikä RE85 kannata montaa astetta nostaa kokonaisennakkoo ( Nakuttaa kuumalla kelillä muuten helposti jos oikeen ahdoille ) No katuautossahan se ahto ei tarvi hipoo taivaita vaan niinku ennenvanhaa normiautoissa se 0,7-0,8bart tuottaa jo Katuautohan tässä on tulossa järki budjetilla mitä ilmeisemmin? 8,2 --> 8,5 pursteilla jos joskus ajelee bensalla mutta jos heti re85 niin kai se Öljy / ilmajäähdytteinen VW katukäytös 9 ruttuu kärsii mutta meneehä re85 pienemmälläki rutulla sopivalla ahtimella 3000rpm 100km/h antaa 0,5bar jatkuvaa ahtoo ja jos sattuu kireemmällä hukkaportilla soppelilla ahtimella 1,2-1,4bar ohitusvaiheessa niin työntää sivuluisulla kevyttä koppaa huolella ... ai mutta eihä niin saa ajaa mutta isot pojat on kertonu. Edited June 27, 2019 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
Essi Posted June 28, 2019 Author Share Posted June 28, 2019 (edited) 18 hours ago, Jarmo Lummi said: Kansista jos sais perustietoja, polttoaineen roiskinnasta perustietoja, sytytysjärjestelmästä perustietoja, turbosta perustietoja? TSC 10 ja 20 hyviä katu turbo nokkia ja menee vääntökoneessa hyvin vaparina ruiskun kera ja miksei kaasareillakin. ( 1,25 keinuilla nokan arvot pääsevät käyttöön ) Vakio tyylinen puhallinkoppa on ookoo ( uustuotanto kapeamalli ilman ylimääräisiä reikiä tuo tilaa ), käyttää vakio kokoista hihnapyörää kampiakselissa ( Tasapaintettu alakerta tottakai paneasetelma erikseen painotettuna ja vauhtipyörästä hihnapyörään kaikki pakettina tasapainottaa ) ja yläpäässä normi pyörä / laturi , leveämpi siipinen puhallinpropelli ( tig hitsattu ). Öljynjäähdyttimen laittaa ulkopuoliseksi ja suuri leveä lisäöljypohja johon hyvä turbon paluuletku kiinnittää ( tarpeeksi paksu paluu vaahtovan öljyn paluuseen öljypohjaan ) Tietenkin kaikki alapellit ja ne lisäpellit jotka korvaa lämmönvaihtimet sekä kaikki ylimääräset reijät umpeen niistä pelleistä missä niitä ei tarvita. Ilma ilma välijäähdyttimellä ( suurella ja tai järkevästi sioitetulla pinemmälläkin ) saa hyvää aikaiseksi mutta ainahan vesijäähy välijäähdytin ylimääräisen painon lisäyksellä silti parempi mutta ei pakollinen. RE85 luo omia haasteita mutta kun kaikki laittaa tip top niin ajeleehan sillä kyllä. 95E tai E10 mitälie on nykyään kans ihan ajeltavissa olevaa turbollakin. Syttyennakot tyhjäkäynnille sen 8-10 ja max asteet 3000---> jonnekki 24-25 jos bensalla eikä RE85 kannata montaa astetta nostaa kokonaisennakkoo ( Nakuttaa kuumalla kelillä muuten helposti jos oikeen ahdoille ) No katuautossahan se ahto ei tarvi hipoo taivaita vaan niinku ennenvanhaa normiautoissa se 0,7-0,8bart tuottaa jo Katuautohan tässä on tulossa järki budjetilla mitä ilmeisemmin? 8,2 --> 8,5 pursteilla jos joskus ajelee bensalla mutta jos heti re85 niin kai se Öljy / ilmajäähdytteinen VW katukäytös 9 ruttuu kärsii mutta meneehä re85 pienemmälläki rutulla sopivalla ahtimella 3000rpm 100km/h antaa 0,5bar jatkuvaa ahtoo ja jos sattuu kireemmällä hukkaportilla soppelilla ahtimella 1,2-1,4bar ohitusvaiheessa niin työntää sivuluisulla kevyttä koppaa huolella ... ai mutta eihä niin saa ajaa mutta isot pojat on kertonu. Kannet on CbPerformancen Magnum Plussat 42 / 37 mm venttiilein. Vielä orkkiskuosissa - en tiedä vielä teetänkö kanaville jotain. 2 kpl 2 x 48 mm läppärunkoja ja 1000 cc suuttimet. Haltech Sprint 500 ohjaa ruiskua ja suorasytytystä. Turboa ei tällä hetkellä ole, joten sen speksit ovat vielä auki. Pro Turbon nettisivuja olen lueskellut, mutten vielä ollut sinne yhteydessä. Öljynjäähdytin on vedetty keulalle. Termari laitetaan väliin, ettei koko aikaa tartte öljyä sinne asti pumpata. En halua ajaa autoa kypärä päässä ja istuimeen köytettynä, joten katuauto tulee. Ehkä kuitenkin lievässä outlaw hengessä. Budjettia ei ole. Kaikki käytetään, mitä kulloinkin sattuu olemaan ja muilta projekteilta jää. Ei ole kuulunut tapoihin tilillä rahoja hautoa ja itselle kun tekee, eikä myytäväksi, niin ei tarvitse kustannuksia sen enempää miettiä - kuten ei harrasteissa pidäkään. Edited June 28, 2019 by Essi Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted June 28, 2019 Share Posted June 28, 2019 Katuauto, tehotavoite? No jos jotain ajatusta niin yhdellä 50-60mm läppärungolla hoitaa turbon kanssa kaasun annostelun boxerikonees helpostikkin ja saatavuus hyvä ( vähemmän liitoksia ja ei synkro ongelmia yms. ) Nuo suuttimet kuulostaa aikassuurilta ja pienemmilläkin pärjäis jolloin huomattavasti helpompi tyhjäkäynti ja alakierroksilla pelata. Cossussa muistaakseni 500cc suuttimet jotka vakio 3bar paineilla riittää muistaakseni 300hv mutta polttoaineenpainetta voi nostaa jolloin sumu hienompaa ja itekki ajellu 4-5bar polttoainepaineilla ja hyvällä sumulla saanu toimiin alapäässä pienemmätkin suuttimet ookoo kuten 400 ja 500. Ruisku ja sytty ja ohjaus hyvää näemmä. Kansille pikku viimeistely jollakin joka osaa ei tarvi älyttömyyksiä, kunnon jouset jotta ei kellu venttiilit paineen tullessa kehiin. Hyviä katu turboja löytyy monelta myynnissä ja ku ostaa sellaisen missä ei vesijäähyy niin ei tarvi välttämättä niitä ylimääräisiä juttuja kehitellä ( Syyläreitä, pumppuja, linjoja jne ) Termari öljynkierrossa jees. pop of venttiilit välijäähyn kummallekki puolen tekee toimivuutta. Tuplien imusarjoihin suuttimen paikat ja jatkoksi pienet kiihysuppilot joihin jotku 1,5-2litraiset painekotelot. Hyvä järkevän kokoinen pakosarja siis ei liian paksua sisählkasialtaan ( 35-38 ) niin virtausnopeutta ja snurra pyörähtää helposti. Syttyjärjestyksessä putket kollektori laippaan jos 1 osainen laippa ahtimessa. Ei kannata liian suurta turboo jos tehotavote 200 niin kannattaa sellasta millä tuotto max vaikka 300 niin herää hyvin ja mukava ajella. Yksi osainen pakopesä riittää pitkälle ) ( yllättävän pieni kevyt tuottaa jo 300hv jolla kestävää 200hv katuajoon ja 200-300Nm ). Sisäinen hukkaportti ( ahtimessa kiinni oleva ) toimii hyvin pitkälle ja ei vaadi erillisiä kikkailuja mutta ulkoinen myös tarkka ja 35-40mm koko riittää jo hurjan pitkälle. Kuparirenkaat sylintereis on jees. Aina unohtuu jotain mutta tässä taas ajatuksia Ainahan joku tietää paremmin ku muut mutta nää nyt oli noita jotain kokemuksia vuosien varrelta.. Quote Link to comment
Essi Posted June 29, 2019 Author Share Posted June 29, 2019 Kiitos vaan. Varmasti hyviä toimivia ajatuksia. Tehotavoitteista ei sen enempää, mutta kyllä mä huipputeholtaan 200 heppaisen olisin tehnyt vaparina. Pakosarjana mulla on se oliko nyt CbPerformancen vai minkä, kun AC:lta aikoinaan ostin. Sillä ahdin tulee aika alas ja vasemmalle, takahelman taakse. Suuttimet tulee läppärunkoihin. Painekoteloaihioiksi olen hommannut ne semmoset, mitä Dellorto/Weber tupliin kaupoissa myydään. Turboonkaan ei luonnollisesti aleta nestejäähdytystä laittamaan. Hukkaportti sitten sen mukaan, millainen ahdin tulee hommatuksi. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted June 29, 2019 Share Posted June 29, 2019 (edited) Ookoo siis hajoita ja hallitse 😃 joka miäshän täälä vw boxerista vaparina 200hv ottaa ja varsinki takapyöräteholta. No mutta itse asiaan jotta jos se 300hv on tavoitteen niin varmaan sellasta HX30 Holsettia voi piestä kunnolla 😃 Tai no Garretilta ja borgwarnerilta löytyy mahtavia kuulalaakeroituja jotka herää hyvi 😃 No mitsun ahtimia hyviä löytyy myös joilla heräämistä järkevästi. 400hv si tarviikin paljon muutakin kun 225hv 350Nm aikoinaan kesän tai kahden en muista ajeluilla hyvillä tuennoilla 8 lootaa antautui eli joko hyvillä osilla 091 lootaa tai Rino kuoriin hyvillä osilla kunnon lootaa, perämurikkaa, vetoakselit ..... Tee varmanpäälle minimi 1,5mm dekillä ( kuparirenkaat painuu myös eli varmanpäälle ) 94 wisecot kestää ahtoo, laadukkaat sylinteriputket kestää ja ne kannattaa satsata. kunnon H profiilit VW kauloilla 69 laadukas vastapaino kampiakseli + 5,5" kiertokanget ja kaikki tasapainottaen kestää kierroksia joilla taas saadaan voimaa myös ahtamalla sen 400-500hv. Mitä pitempi kampiakseli sitä enemmän vaatii kaikelta muultakin kun ahdetaan. Huippulaadukas 78 vastapaino on rock rock ja 82 isompaan ku menee niin pro tavara kestää ja tai vanhanliiton harvinaisuudet jos löytyy VW kauloilla yms... jos kerran hevosvoimiakin haetaan niin FK44 tai 45 ja 1,3 tai 1,4 pautterin keinut sekä pitkillä rosterivenoilla kannet joissa vaikka K800 venajouset yms..44-46 imut .. 40 pakoset jne jne Holset HX35 Super on hyvä valinta tai 40 super ... Edited June 30, 2019 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
Essi Posted June 30, 2019 Author Share Posted June 30, 2019 Virallisesti kadulle tästä ei voi ottaa, kuin maks 60 heppaa, joten tehotavoitteista ei sen enempää näissä keskusteluissa. Toki "kilpasäädöillä" kiinnostaa saada mahdollisimman isot numerot paperille, joilla voin sitten elvistellä paikallisessa. Tuo nyt olemassa oleva kymmenisen vuotta sitten isolta D-lta ostamani perusmoottori rajoittaa isojen tehojen tavoittelua, mutta sillä mennään ja tehdään myöhemmin kokonaan uusi pannu, jos auto muuten tuntuu hyvältä ja kiinnostavalta. Jos alkaisin nyt tekemään tätä projektia, mitä en todellakaan enää edes tekisi, niin iskutilavuudeltaan isomman pannun tekisin/ostaisin. Ahtimista varmasti kyselen tässä vielä enemmän, kunhan saan ensin joitain vaihtoehtoja listattua. Alkuperäisiin kysymyksiin nyt joka tapauksessa ovat vastaukset tulleet, eli laitetaan millin kupariprikat, 1,3...1,5 mm dekki ja mennään tavallisilla männänrenkailla. Vaihteistoista teen oman keskustelun sitten, kun tuo nykyinen Ranchon Pro Sreet on ensin räjäytetty. Sitä ennen pitää saada pannu ja ennen kaikkea auto ensin valmiiksi, eli tällä tahdilla aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua. Quote Link to comment
Essi Posted July 1, 2019 Author Share Posted July 1, 2019 Viime yönä tuli jonkinverran lueskeltua noita nettikirjoituksia Porschen potkureista Kuplan moottoreissa. Paljon negatiivisia juttuja löytyikin, jonka tavallaan ymmärräkin, jos ei mitään ilmanohjaimia noissa kopissa ole. Varmasti jäähdytys jakautuu epätasaisesti, vaikka tuskin se tehtaan systeemissäkään aivan tasan menee. Ei nestejäähdytteisissäkään moottoreissa jäähdytys eri sylinterien välille tasan jakaudu. Riittää, kunhan kuumin pytty ei ole liian kuuma, ja vastavetoisesti kylmin ei liian kylmä. Liki kaikissa keskusteluissa tuntui olevan mukana sama amerikkalainen mestari, joka kertoi testanneensa paljonkin asioita eri valmistajien kopilla. Mulle jäi tosin hieman sellainen kuva, että hänen puheissaan oli taustalla myös poliittiset / kaupalliset asiat, kuin pelkät tekniset faktat. Yhtään keskustelua en löytänyt, joissa joku olisi hajottanut moottorinsa Porschen puhaltimen vuoksi. Enemmän nuo puhaltimet tuntuivat haittaavan sellaisia harrastajia, joilla sellaista ei ole. Päinvastaisia kokemuksiakin löytyi muutama. Eli jotkut pitivät Porschen puhallinta hyvänä asiana enemmänkin viritetyissä moottoreissa pitkillä nopeilla siirtymillä lämpimässä ilmastossa, jolloin hyvä ilmajäähdytys on tärkeää. Kertokaahan nyt ihmeessä, jos joku on hyvän pannunsa Porschen puhaltimella sulattanut. Tai myös, jos olette tyytyväisiä siihen. Tiedä sitten, mitä itse tekisin. Yritänkö myydä tuon Porschen puhaltimen ja jäähdyttimen pois, naulaanko sen tallin seinälle, vai kokeilenko kuitenkin itse. Quote Link to comment
-tipi- Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Mitenhän puhaltimien kesto kovilla kierroksilla, vakioita on vissin ainakin antautunut. Quote Link to comment
Essi Posted July 1, 2019 Author Share Posted July 1, 2019 12 minutes ago, -tipi- said: Mitenhän puhaltimien kesto kovilla kierroksilla, vakioita on vissin ainakin antautunut. Sä meinaat Porschen puhallinta vai Kuplan orkkista? Viimeksi mainittuja on kai hajoillut ja vahvistehitsattujakin. Sullahan on voimakone Porschen potkurilla. Minkä firman koppa siinä on ja mikä puhallin? Mitä tuumaat sen jäähdytyksestä? Quote Link to comment
-tipi- Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 CSP-koppa, ei vielä isompaa kokemusta jäähdytyksestä, tai sen puutteesta. 7000rpm kestää ainaki kierrätellä 😎 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 4 hours ago, Essi said: Viime yönä tuli jonkinverran lueskeltua noita nettikirjoituksia Porschen potkureista Kuplan moottoreissa. Paljon negatiivisia juttuja löytyikin, jonka tavallaan ymmärräkin, jos ei mitään ilmanohjaimia noissa kopissa ole. Varmasti jäähdytys jakautuu epätasaisesti, vaikka tuskin se tehtaan systeemissäkään aivan tasan menee. Ei nestejäähdytteisissäkään moottoreissa jäähdytys eri sylinterien välille tasan jakaudu. Riittää, kunhan kuumin pytty ei ole liian kuuma, ja vastavetoisesti kylmin ei liian kylmä. Liki kaikissa keskusteluissa tuntui olevan mukana sama amerikkalainen mestari, joka kertoi testanneensa paljonkin asioita eri valmistajien kopilla. Mulle jäi tosin hieman sellainen kuva, että hänen puheissaan oli taustalla myös poliittiset / kaupalliset asiat, kuin pelkät tekniset faktat. Yhtään keskustelua en löytänyt, joissa joku olisi hajottanut moottorinsa Porschen puhaltimen vuoksi. Enemmän nuo puhaltimet tuntuivat haittaavan sellaisia harrastajia, joilla sellaista ei ole. Päinvastaisia kokemuksiakin löytyi muutama. Eli jotkut pitivät Porschen puhallinta hyvänä asiana enemmänkin viritetyissä moottoreissa pitkillä nopeilla siirtymillä lämpimässä ilmastossa, jolloin hyvä ilmajäähdytys on tärkeää. Kertokaahan nyt ihmeessä, jos joku on hyvän pannunsa Porschen puhaltimella sulattanut. Tai myös, jos olette tyytyväisiä siihen. Tiedä sitten, mitä itse tekisin. Yritänkö myydä tuon Porschen puhaltimen ja jäähdyttimen pois, naulaanko sen tallin seinälle, vai kokeilenko kuitenkin itse. Enpä ole oikeastaan itsekään kuullut suoranaisesti että olisi moottori hajonnut / kiinnileikannut / kannet sulaneet jne 911 tyylisellä puhallinsysteemillä. Ainakaan nämä uudemmat. Bernie Bergmanin puhallinjärjestelmä erikseen... Hyvänä apuna varmasti olisi kunnollinen 4-kanavainen syl kannen lämpötilamittari: http://sporttiauto.com/kauppa/MGL-Avionics-TC-1-4-kanavainen-l--mp--mittari Jotain tietoa tässä testauksesta ja muutoksista, yleisesti kuumana käy kuulemma 2 ja 4 pytyt kun ovat melkein suoraan puhaltimen alla, eikä toinen puoli. https://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=5973&highlight=Porsche https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=372579&highlight=porsche+fan Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.