Kemin Karavaanari Posted March 10 Author Share Posted March 10 Seuraava rasti oli moottoriöljyjen / kannen vaihto. Teollisuusmoottorissa oli kansi jossa oli hitsattu mutteri propulle ja olisi ollut auton matalin kohta.. Henkan pöydän nurkalla oli joutilas kansi joka meni paikoilleen. 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 10 Author Share Posted March 10 Lopuksi tekasin hantin penkistä kääntyvän. Tämä on ollut mielessä jo pitkään mutta jostain syystä sain aikaiseksi vasta nyt. Lisää mukavasti käytännöllisyyttä retkeillessä. 5 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 14 Author Share Posted April 14 (edited) Ajokausi alkoi tänään. Nätisti ajelin teollisuusmosalla alkumetrit. Vetoja oli hyvin ja jaksoi mennä äkkiseltään ihan kuin kaksreikäsellä. Hieman huolta aiheutti ennenkin paikallaan ollut bilteman lämpömittari. Näytti sataa astetta (niinkuin ennen 30 asteen helteellä!) Infrapunamittarilla näytti onneksi eri puolilta 80-85 astetta joten koneessa oleva anturi ei nähtävästi pelaa oikein mittarin kanssa. Pitää koittaa saada aikaseksi vaihtaa kojetauluun hyllyssä oleva VDO mittari. Muistaakseni aiemmassa koneessa ja sen anturilla näytti biltema 10 astetta liian vähän. Kaksreikäsessä anturi oli t-haaralla öljynpaineanturin kanssa, tässä teollisuuskoneessa koneen vasemmalla puolen alaspäin, paineventtiilin kanavassa. Edited April 14 by Kemin Karavaanari 5 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted April 15 Share Posted April 15 Onnittelut ajokauden aloituksesta. Onko kesän reissut jo suunniteltu? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 15 Author Share Posted April 15 Ei vielä. Tapahtumat katellaan aina kyseisellä viikolla 😁 Vajaan parin viikon kesäloma menee näillä näkymin perheen kera norjassa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 16 Author Share Posted April 16 Tänään vaihdoin bilteman lämpömittarin tilalle VDOn. Nyt mittari näytti vaan 40 kun lämmöt oli 80. Huomasin samalla että öljynpaineanturi alkoi vuotaa öljyä niin vaihdoin vanhasta koneesta öljynpaineanturin ja haaran lämpömittarille. Tämän jälkeen VDO näytti aiempaa vähemmän. Lopuksi vaihdoin bilteman mittarin takaisin ja setti on nyt mittareineen ja antureineen sama kuin vanhassa koneessa ja näyttää jokseenkin oikein. Sikäli ärsyttävä homma kun bilteman mittariin pitää olla lenkkiabikot ja VDOhon perus naarasabikot niin ei mennyt ihan niks naks vaihdella kutistesukkineen. Quote Link to comment
Kurre Posted April 19 Share Posted April 19 On 4/16/2023 at 7:46 PM, Kemin Karavaanari said: Sikäli ärsyttävä homma kun bilteman mittariin pitää olla lenkkiabikot ja VDOhon perus naarasabikot niin ei mennyt ihan niks naks vaihdella kutistesukkineen. Mikäs tässä on vikana? nimim. nii-mä-oisin-tehny Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 19 Author Share Posted April 19 Vaihdoin VDO:n siinä toivossa että se myös jää kojetauluun niin vaihdoin johtoihin liitimet kutistesukkineen. Toki ku laitoinki Bilteman takas niin tein "johtoadapterit" väliin sillä mielin että joku päivä VDO tulee vielä laitettua ku sopiva anturi tulee vastaan. Ei siihen hätään löytyny tuollasia lenkki-uros nippeleitä pakista. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 27 Author Share Posted April 27 Entiiäsaatana, piti ihan kuva ottaa ku työpaikan pihaan ei oo jääny kymppinelikymppistä tai kasikytä/ysikymppistäkään vaikka puolenkymmentä päivää junis tuossa seisonu. Eiköhän se kesä ja kuuma tilanteen korjaa 😆 3 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28 Author Share Posted April 28 En oo uskaltanu kattoa, todennäkösesti. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 5 Author Share Posted May 5 Venoille tuli tehtyä tarkastussäätö nyt kun on tullut vähän ajeltua. Hyvin oli pitäneet säädetyn välyksen. Tänään vaihdoin hyllyssä olleen lataussäätimen vanhan tilalle. Mukavasti näyttäis tulevan 14.4 volttia ja tyhjäkäynnilläkin yli 14V. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 6 Author Share Posted May 6 (edited) Aiempi hupiakku meni traktorin mukana. Käväsin tänään kaupasta uuden samanlaisen. Hyvin latausrele naksahti ja alko latautumaan auton laturilta. Edited May 6 by Kemin Karavaanari 4 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 13 Author Share Posted July 13 Oisko 3-4 tkm tullut ajeltua ja toistaseksi ei noppase. Aluksi meinas konehuoneen puolella olla vähän kosteaa mutta sekin loppui kun kirin laturinjalan ja bensapumpun muttereita. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 13 Author Share Posted July 13 (edited) Tänään inspiroiduin kytkemään lisävalot "automaattisiksi päiväajovaloiksi" Ovat aiemmin olleet vain koristeena ja puskurin reikien täytteenä. Edited July 13 by Kemin Karavaanari 4 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 21 Author Share Posted August 21 (edited) Ajattelin tänään palkita moitteetta toimineen rohmun 5 tkm huollolla. Siinä aloittaessa hieman yllätyin kun mataloittamalla pilatun alustan ja huolettoman kuljettajan lopputulemana on jossain välissä meinannut moottori pudota kyydistä kun takatuki on ottanut osumaa. Toisaalta tuen alapultissa oli ennestään helicoil ja pienempi pultti niin tämä oli jopa odotettavissa. Edited August 21 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 21 Author Share Posted August 21 Kaivelin helicoilin pois ja laitoin paikoilleen orkkiskokosen pultin joka purikin yllättäen ihan hyvin. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 21 Author Share Posted August 21 Sitten öljyt ja venojen tarkastus. Kummasti taas venasäädöt oli kohdillaan vaikka välillä on ylämäkiä tullut ajeltua melko raskaalla kaasulla. 2 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 21 Author Share Posted August 21 Samalla tuli laitettua termostaatti paikoilleen, niitä löytyi onneksi useampikin mistä valkata. Kytkinvaijeriakin säädin samalla hieman. Toivottavasti nyt taas huolettomia vetoja! 3 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 7 Author Share Posted October 7 (edited) Ajokausi paketissa ja kilsoja tuli aikalailla 6 tkm. Mukavan huoletonta ajamista, tekniikka pelasi eikä öljyvuotojakaan ilmaantunut koko kesänä. Näillä näkymin tälle ei tehdä talvella mitään vaan rakennellaan muita projekteja. Laitan tähän vielä kivan muiston vuodelta 1970. Sain tuon aikaisen omistajan pojalta muutamia reissukuvia josta näkyy auton ulkoasu n. 5 vuoden iässä. Kuulemma mukavia reissumuistoja Norjasta, näiden reissujen tarrat löytyy vielä nykyäänkin nurkkaikkunoista. Edited October 7 by Kemin Karavaanari 5 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 7 Author Share Posted October 7 (edited) . Edited October 7 by Kemin Karavaanari 8 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted October 8 Share Posted October 8 Onnittelut hienosti sujuneesta ajokaudesta. Kaikilla ei 2023 ajot sujuneet ongelmitta… omien teknisten vaikeuksien lisäksi ongelmia oli muillakin sekä Suomessa että ulkomailla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.