Guest Burana2000 Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Onko muilla palstalaisilla tullut seuraavaa vauriomekanismia vastaan? Otin hieman reippaamman lähdön valoista 1,9-litrasella virikoneella, kun kesken kiihdytyksen pyöriltä katosi veto, vaikka kone jäi kyllä käymään. Arvelin aluksi vauhtipyörän pultin löystyneen, mutta koneen tiputuksen jälkeen selvisi, että vauhtipyörän tapituskehä olikin murtunut. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Onko tapeissa vaurioita, lähinnä kävi mielessä että onko ensin päässyt hakkaamaan itsensä väljäksi ja sitten mennyt paskaksi. Ja onko tietoa onko alkuperäisestä kasitapitettu vauhtis vai jälkituotanto-osa. Quote Link to comment
vwagen Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Täytyy olla kiinalainen valurautavauhtipyörä,alkuperäinen teräsvauhtipyörä ei hajoa noin. Quote Link to comment
ajomies Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Juu ei voi olla saksalaista terästä, näyttää valuraudalta Quote Link to comment
Guest Burana2000 Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Sama kävi itselläni mielessä, että olisi ensin päässyt väljäksi, mutta kampuran pää ja tapitus näyttävät täysin ehjiltä. Lisäksi vauhtipyörän pultti oli ihan tiukasti momentissa. Ja kyseessä on todella valuvauhtis ja jälkituotanto-osa, mikä selittänee materiaalin antautumisen. Quote Link to comment
Maasturi Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 (edited) Millaista vp.pultin prikkaa on käytetty ? Näkyykö vp.pultin sisemmässä päässä kosketusjälkiä kampiakselin kierrepoteron pohjaan ? Edited October 9, 2019 by Maasturi Quote Link to comment
tc125a Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Jos ei enää tarvetta tuolle pyörälle niin olisin kiinnostunut ostamaan. Tarvisin tuommoisen irtokehän. Quote Link to comment
Guest Burana2000 Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 1 hour ago, Maasturi said: Millaista vp.pultin prikkaa on käytetty ? Näkyykö vp.pultin sisemmässä päässä kosketusjälkiä kampiakselin kierrepoteron pohjaan ? Pitääpä tutkia tarkemmin, kun pääsen koneen äärelle. Quote Link to comment
Guest Burana2000 Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 18 minutes ago, tc125a said: Jos ei enää tarvetta tuolle pyörälle niin olisin kiinnostunut ostamaan. Tarvisin tuommoisen irtokehän. Valitettavasti vauhtipyörä ehti jo mennä romukuorman mukana pois. Quote Link to comment
peruskallio Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Täällä pääsi vauhtipyörä kolistamaan kun tapit olivat uineet ulospäin. Vauhtipyörä oli useamman kerran irti, välissä ajeltiin ja lopulta mutteri kiristyi tappeja päin, ei kunnolla vauhtipyörää. Hetken kesti ajaa ja lopulta alkoi tyhjäkäynnillä kolistamaan. Kolina loppui kun painoi kytkimen pohjaan. Kannattaa siis mitata vauhtipyörän vahvuus ja kuinka palon tappi tulee kampiakselin päästä ulos. Vasaralla nuijin omat sisään ja ajot jatkuneet ongelmitta siitä eteenpäin. Quote Link to comment
Guest Burana2000 Posted October 14, 2019 Share Posted October 14, 2019 On 10/9/2019 at 9:37 AM, Maasturi said: Millaista vp.pultin prikkaa on käytetty ? Näkyykö vp.pultin sisemmässä päässä kosketusjälkiä kampiakselin kierrepoteron pohjaan ? Aircooled.fi:n myymä "vauhtipyörän pultti ja aluslevy, chromoly, 36mm"-setti. Noista kosketusjäljistä hieman vaikea sanoa, en ainakaan mitään kauhean selviä nähnyt poteron pohjalla. On 10/9/2019 at 12:52 PM, peruskallio said: Täällä pääsi vauhtipyörä kolistamaan kun tapit olivat uineet ulospäin. Vauhtipyörä oli useamman kerran irti, välissä ajeltiin ja lopulta mutteri kiristyi tappeja päin, ei kunnolla vauhtipyörää. Hetken kesti ajaa ja lopulta alkoi tyhjäkäynnillä kolistamaan. Kolina loppui kun painoi kytkimen pohjaan. Kannattaa siis mitata vauhtipyörän vahvuus ja kuinka palon tappi tulee kampiakselin päästä ulos. Vasaralla nuijin omat sisään ja ajot jatkuneet ongelmitta siitä eteenpäin. Joku tämmöinen tapahtumaketju lienee mahdollinen. Jotain sivuääniä olin kuulevinani kytkimestä ennen vaurion syntymistä. Quote Link to comment
Marko Posted October 15, 2019 Share Posted October 15, 2019 Tuliko tapit ja reijät mitattua ennen asennusta? Jos on uus akseli mikä nitrattu niin niissä on tapit hiukan vakiota paksummat ja siihen kun väkisten kiristää vakiokokoisen vauhtiksen niin voimalla sen kyllä saa pohjaan ehkä mutta lopputulos voi olla juuri tämä. Silloin kun itse näitä kauppasin niin yleensä kysyin millaseen kokoonpanoon menee ja tarvittaessa kalvaimella tein tarvittavan sovituksen. Quote Link to comment
Maasturi Posted October 15, 2019 Share Posted October 15, 2019 Mikä on ollut vauhtipyörän pultin prikan ulkohalkaisija ? Quote Link to comment
Guest Burana2000 Posted October 16, 2019 Share Posted October 16, 2019 On 10/15/2019 at 9:27 AM, Marko said: Tuliko tapit ja reijät mitattua ennen asennusta? Jos on uus akseli mikä nitrattu niin niissä on tapit hiukan vakiota paksummat ja siihen kun väkisten kiristää vakiokokoisen vauhtiksen niin voimalla sen kyllä saa pohjaan ehkä mutta lopputulos voi olla juuri tämä. Silloin kun itse näitä kauppasin niin yleensä kysyin millaseen kokoonpanoon menee ja tarvittaessa kalvaimella tein tarvittavan sovituksen. Nyt on paha sanoa, en ole koneen alkuperäistä kasausta tehnyt itse, vauhtiksen olen kyllä käyttänyt irti. Silloin tuntui menevän ihan nätisti paikalleen. 23 hours ago, Maasturi said: Mikä on ollut vauhtipyörän pultin prikan ulkohalkaisija ? Mittailen kun käväsen tallilla. Quote Link to comment
Guest Burana2000 Posted October 29, 2019 Share Posted October 29, 2019 On 10/15/2019 at 11:14 AM, Maasturi said: Mikä on ollut vauhtipyörän pultin prikan ulkohalkaisija ? 54 milliä oli prikan halkaisija. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.