Jump to content
Sign in to follow this  
Burana2000

Vauhtipyörän tapituskehän murtuminen

Recommended Posts

Onko muilla palstalaisilla tullut seuraavaa vauriomekanismia vastaan? Otin hieman reippaamman lähdön valoista 1,9-litrasella virikoneella, kun kesken kiihdytyksen pyöriltä katosi veto, vaikka kone jäi kyllä käymään. Arvelin aluksi vauhtipyörän pultin löystyneen, mutta koneen tiputuksen jälkeen selvisi, että vauhtipyörän tapituskehä olikin murtunut.

IMG_2722.JPG

IMG_2723.JPG

IMG_2724.JPG

Share this post


Link to post

Onko tapeissa vaurioita, lähinnä kävi mielessä että onko ensin päässyt hakkaamaan itsensä väljäksi ja sitten mennyt paskaksi. Ja onko tietoa onko alkuperäisestä kasitapitettu vauhtis vai jälkituotanto-osa.

Share this post


Link to post

Täytyy olla kiinalainen valurautavauhtipyörä,alkuperäinen teräsvauhtipyörä ei hajoa noin.

Share this post


Link to post

Sama kävi itselläni mielessä, että olisi ensin päässyt väljäksi, mutta kampuran pää ja tapitus näyttävät täysin ehjiltä. Lisäksi vauhtipyörän pultti oli ihan tiukasti momentissa. Ja kyseessä on todella valuvauhtis ja jälkituotanto-osa, mikä selittänee materiaalin antautumisen.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Millaista vp.pultin prikkaa on käytetty ? Näkyykö vp.pultin sisemmässä päässä kosketusjälkiä kampiakselin kierrepoteron pohjaan ?

 

Edited by Maasturi

Share this post


Link to post

Jos ei enää tarvetta tuolle pyörälle niin olisin kiinnostunut ostamaan. Tarvisin tuommoisen irtokehän. 

Share this post


Link to post
1 hour ago, Maasturi said:

Millaista vp.pultin prikkaa on käytetty ? Näkyykö vp.pultin sisemmässä päässä kosketusjälkiä kampiakselin kierrepoteron pohjaan ?

 

Pitääpä tutkia tarkemmin, kun pääsen koneen äärelle.

Share this post


Link to post
18 minutes ago, tc125a said:

Jos ei enää tarvetta tuolle pyörälle niin olisin kiinnostunut ostamaan. Tarvisin tuommoisen irtokehän. 

Valitettavasti vauhtipyörä ehti jo mennä romukuorman mukana pois.

 

Share this post


Link to post

Täällä pääsi vauhtipyörä kolistamaan kun tapit olivat uineet ulospäin. Vauhtipyörä oli useamman kerran irti, välissä ajeltiin ja lopulta mutteri kiristyi tappeja päin, ei kunnolla vauhtipyörää. Hetken kesti ajaa ja lopulta alkoi tyhjäkäynnillä kolistamaan. Kolina loppui kun painoi kytkimen pohjaan.

 Kannattaa siis mitata vauhtipyörän vahvuus ja kuinka palon tappi tulee kampiakselin päästä ulos. Vasaralla nuijin omat sisään ja ajot jatkuneet ongelmitta siitä eteenpäin.

Share this post


Link to post
On 10/9/2019 at 9:37 AM, Maasturi said:

Millaista vp.pultin prikkaa on käytetty ? Näkyykö vp.pultin sisemmässä päässä kosketusjälkiä kampiakselin kierrepoteron pohjaan ?

 

Aircooled.fi:n myymä "vauhtipyörän pultti ja aluslevy, chromoly, 36mm"-setti. Noista kosketusjäljistä hieman vaikea sanoa, en ainakaan mitään kauhean selviä nähnyt poteron pohjalla.

 

On 10/9/2019 at 12:52 PM, peruskallio said:

Täällä pääsi vauhtipyörä kolistamaan kun tapit olivat uineet ulospäin. Vauhtipyörä oli useamman kerran irti, välissä ajeltiin ja lopulta mutteri kiristyi tappeja päin, ei kunnolla vauhtipyörää. Hetken kesti ajaa ja lopulta alkoi tyhjäkäynnillä kolistamaan. Kolina loppui kun painoi kytkimen pohjaan.

 Kannattaa siis mitata vauhtipyörän vahvuus ja kuinka palon tappi tulee kampiakselin päästä ulos. Vasaralla nuijin omat sisään ja ajot jatkuneet ongelmitta siitä eteenpäin.

Joku tämmöinen tapahtumaketju lienee mahdollinen. Jotain sivuääniä olin kuulevinani kytkimestä ennen vaurion syntymistä.

Share this post


Link to post

Tuliko tapit ja reijät mitattua ennen asennusta? Jos on uus akseli mikä nitrattu niin niissä on tapit hiukan vakiota paksummat ja siihen kun väkisten kiristää vakiokokoisen vauhtiksen niin voimalla sen kyllä saa pohjaan ehkä mutta lopputulos voi olla juuri tämä. Silloin kun itse näitä kauppasin niin yleensä kysyin millaseen kokoonpanoon menee ja tarvittaessa kalvaimella tein tarvittavan sovituksen.

Share this post


Link to post
On 10/15/2019 at 9:27 AM, Marko said:

Tuliko tapit ja reijät mitattua ennen asennusta? Jos on uus akseli mikä nitrattu niin niissä on tapit hiukan vakiota paksummat ja siihen kun väkisten kiristää vakiokokoisen vauhtiksen niin voimalla sen kyllä saa pohjaan ehkä mutta lopputulos voi olla juuri tämä. Silloin kun itse näitä kauppasin niin yleensä kysyin millaseen kokoonpanoon menee ja tarvittaessa kalvaimella tein tarvittavan sovituksen.

Nyt on paha sanoa, en ole koneen alkuperäistä kasausta tehnyt itse, vauhtiksen olen kyllä käyttänyt irti. Silloin tuntui menevän ihan nätisti paikalleen.

 

23 hours ago, Maasturi said:

Mikä on ollut vauhtipyörän pultin prikan ulkohalkaisija ?

Mittailen kun käväsen tallilla.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...