Jump to content

talli vs ulkona


Guest Paterson

Recommended Posts

Kannattaako rakastaan säilyttää ulkona. Vasta olen hankkimassa. Talli on niin pirun kova investointi varsinkaan kun niitä ei ole.

 

Kannattaa harkita koko hankkimista. Rakkaat tulee kalliiksi. Tosin, jos niitä säilyttää pihalla, ne yleensä lähtee. Ainakin ne alkaa valittamaan. Tosin ei ne viihdy tallissakaan, mikä on välillä ihan hyvä. Talliin voi mennä pakoon valitusta. Makuuhuoneessa ne on parhaimmillaan.

Link to comment
Guest Paterson
Kannattaako rakastaan säilyttää ulkona. Vasta olen hankkimassa. Talli on niin pirun kova investointi varsinkaan kun niitä ei ole.

 

Kannattaa harkita koko hankkimista. Rakkaat tulee kalliiksi. Tosin, jos niitä säilyttää pihalla, ne yleensä lähtee. Ainakin ne alkaa valittamaan. Tosin ei ne viihdy tallissakaan, mikä on välillä ihan hyvä. Talliin voi mennä pakoon valitusta. Makuuhuoneessa ne on parhaimmillaan.

 

No meni vähän filosofiseksi. Tosi on , että vaimon tulee olla tietenkin ykkönen ja sen auton kakkonen. Mutta jos hankin kuplan, on se aika tärkeä juttu. Ajattelin, että voisiko se olla suojapeitteen alla? Entä miten se kannattaisi lukita? Rattilukko mulla jo on,entä muita konsteja?

 

Alueellani ei ole ainuttakaan autotallia myynnissä saati vuokraksi tarjolla?

Link to comment
Guest Paterson
Motonetista yms löytyy pressutalleja kohtuuhintaan.

 

Kyllähän se, mutta taitaa tulla vaikeuksia sijoittaa kerrostalon pihalle. Vai onko kokemuksia, minkälaisen taistelun tulos toi olisi. Epäilen.

Link to comment
Guest Paterson
Mä säilytin kuplaa kesän ulkona Helsingissä. Kerran varastettiin, muutaman kerran parkkeerattiin mottiin ja kerran ajettiin parkkipaikalla kylki sisään. En oikeasti suosittele.

 

Oliko kuplasi kadulle pysäköitynä vai pihalla?

Olen samaa mieltä, että aika suojaton vanha auto on ulkona. Riippuu tietysti vähän paikasta. Jostain syystä yön tunteina aina hiippailee eräs laji nuorisoa, joitten pitää näplätä autoja, kyllä asia valitettavsti näin on. Mietin, että olisiko tiukkaan sidotusta suojapeitteestä mitään hyötyä?

Link to comment
Mietin, että olisiko tiukkaan sidotusta suojapeitteestä mitään hyötyä?

 

Auto mätänee alta aikayksikön jos pressun ja auton välissä ei ilma kierrä. Sisusta homehtuu ja pelti ruostuu.

Pressu pitäisi olla irti auton korista. Eri asia jos pressua käyttää vain yön yli ja päiväksi ottaa pois.

 

Jan

Link to comment
Guest Paterson
Mietin, että olisiko tiukkaan sidotusta suojapeitteestä mitään hyötyä?

 

Auto mätänee alta aikayksikön jos pressun ja auton välissä ei ilma kierrä. Sisusta homehtuu ja pelti ruostuu.

Pressu pitäisi olla irti auton korista. Eri asia jos pressua käyttää vain yön yli ja päiväksi ottaa pois.

 

Jan

 

Tarkoitin tiukkaan sitomista siten, että nyörejä ei saa heti auki. Eikö tuollainen kevytpressu hulmahtele sen verran, että ilma aika ajoin siellä kiertää?

Link to comment

Mulla on kupla kesäisin tsadissa kerrostalon parkkiksella. Pysynyt siinä toistaiseksi ihan nätisti, tosin talo on täynnä kyttääjämummoja ja -pappoja (joilla kaikilla on ollu melkee samanlainen kupla, vai oliko se naapurin, vai mosse) jotka todennäköisesti pitää kirjaa munki liikkumisesta. Valoakin riittää.

 

Kadun varressa pitäminen hieman epäilyttää, joten käyttis saa olla siellä...

Link to comment
Guest Paterson
Mulla on kupla kesäisin tsadissa kerrostalon parkkiksella. Pysynyt siinä toistaiseksi ihan nätisti, tosin talo on täynnä kyttääjämummoja ja -pappoja (joilla kaikilla on ollu melkee samanlainen kupla, vai oliko se naapurin, vai mosse) jotka todennäköisesti pitää kirjaa munki liikkumisesta. Valoakin riittää.

 

Kadun varressa pitäminen hieman epäilyttää, joten käyttis saa olla siellä...

 

Tää tieto hieman lohdutti.

Sanoit kesäisin, mites talvella?

Link to comment

Minulla on pihassa pressutalli.

Viime talvena sailytin siellä Opel Vectraa, eikä se mädäntynyt, ruostunut tai homehtunut.

Tärkein asia tuollaisen putkirunkoisen pressutallin kanssa on lumen poisto katolta. Tallia ei ole suunniteltu kestämään koko talven lumikuormaa.

Jos osittain jäätynyt lumi pääsee rojahtamaa pressun läpi auton päälle, niin ainakin jonkinmoisia peltivaurioita on luvassa.

 

Tulevana talvena siellä majailee ANT-TI kupla, koska Opeli on myyty ja muille harraste- ja käyttöautoille valmistuu uusi talli.

post-610-13888358620037_thumb.jpg

Link to comment
Guest Paterson

Eräs kiinteistävälittäjä tuttava totesi, että on omituista, vaikka talleja kysytään rajusti, niin niitä vain ei ole. Luulis nyt jonkun keksivän bisneksen. Veneillekin on säilytyspaikkoja.

Link to comment
Guest Paterson
Minulla on pihassa pressutalli.

Viime talvena sailytin siellä Opel Vectraa, eikä se mädäntynyt, ruostunut tai homehtunut.

Tärkein asia tuollaisen putkirunkoisen pressutallin kanssa on lumen poisto katolta. Tallia ei ole suunniteltu kestämään koko talven lumikuormaa.

Jos osittain jäätynyt lumi pääsee rojahtamaa pressun läpi auton päälle, niin ainakin jonkinmoisia peltivaurioita on luvassa.

 

Tulevana talvena siellä majailee ANT-TI kupla, koska Opeli on myyty ja muille harraste- ja käyttöautoille valmistuu uusi talli.

 

Mikäs sun on ollessa?

Link to comment
Mä olen joskus kuullut, että muutaman asteen lämmin talli olisi auton pelleille pahempi talvella kuin selvä pakkanen. n( happamia sanoi...)

 

Tuo valmistuva talli onkin kylmä talli aloittamattomien projektien ja käyttöautojen säilytystä varten. Tämän lisäksi minulla on kaksipaikkainen lämmin talli arvokkaammille autoille ja projektien rakentelua varten.

post-610-13888358620295_thumb.jpg

Link to comment
Guest Sami W
Mä olen joskus kuullut, että muutaman asteen lämmin talli olisi auton pelleille pahempi talvella kuin selvä pakkanen. n( happamia sanoi...)

 

Tämä taitaa lähinnä koskea autoa joka on talvisinkin käytössä.

 

Nurmikon päällä autoa ei kannata myöskään säilyttää vaikka olis katoskin. Hiekka alusta olis kai parempi. Näin olen ainakin kuullut:)

Link to comment
Guest veewee
Mä olen joskus kuullut, että muutaman asteen lämmin talli olisi auton pelleille pahempi talvella kuin selvä pakkanen. n( happamia sanoi...)

 

Pitää paikkansa. Pakkasella auto on kuiva mutta kun auton ajaa pakkasesta sisään talliin jossa on lämpöasteita niin kylmä pelti kostuu ja siitähän pelti ei tykkää. Sitten kun ajat auton "kosteana" tallista pihalle niin taatusti joka ikinen ovi jäätyy tiivisteistä ja lukoista ja ajossa tuuli- ja muut lasit on ikihuurussa.

Nämä tiedän varmasti omasta kokemuksesta, koska omassa tallissa on talvisin vain peruslämpö.

Ja koskee siis autoa jota käytetään useammin kuin kerran talvessa

Link to comment
Guest ManuOtus

Kummin lie parempi säilyttää ulkosalla ja talvella: ilman pressua vai pressun kanssa.

 

Vaihtoehtona olisi viella konttisäilytys.

 

Mikä lie näistä kolmesta se vähinten huono vaihtoehto?

 

t. Manu

Link to comment
Vaihtoehtona olisi viella konttisäilytys.

t. Manu

 

Normi merikonteissa on ihan tolkuttoman huono ilman kierto (=sitä ei ole). Eli jos meinaat säilyttää siellä jotain, niin paranna ilmankiertoa, muuten kosteus prosentti sisällä on aika huima..

 

nimim. työnsä puolesta konteissa tavaraa joskus tavaraa säilyttänyt...

Link to comment

Onhan noita kylmiä säilytystiloja tarjolla myös - ei liene ainoata vaihtoehdot joko piha tai autotalli.

Esim. katospaikkoja löytyy sekä parkkihalleja. Espoossa esim. saa auton kuivaan, vartioituun ja lukittuun tilaan - jossa saa myös pikkasen rempata (jos tarkenee) - hintaan 30 € /kk. Lienee edullisempaa kuin kontissa pito :)

Parkkihallissa voi lisäksi käydä ajelulla kun tulee ikävä...

 

Pressusäilytyksessä on neljä perussääntöä:

1) varmista kuiva alusta

2) huolehdi tuuletuksesta / ilmankierrosta

3) huolehdi tuuletuksesta / ilmankierrosta

4) huolehdi tuuletuksesta / ilmankierrosta

 

Kevytpressu kieltämättä löyhästi sidottuna lepaatta tuulessa, mutta ei se riitä ilmankierron kannalta. Lisäksi lepattava pressu kiinnitysnaruineen aiheuttaa ikäviä hankausjälkiä ja muita pintavammoja - hyvällekin maalipinnalle. Eli pitää olla kehikko ympärillä.

 

-J

Link to comment
Guest Paterson
http://puosu.dna.fi/kerappo/cars/auton.seisonta.faq.fin.html

tos o taas wanha kunnon fakki seisonnasta. tais sisältää jotain säilyttämisestäkin

 

Jutussa oli varteenotettavia näkökohtia. Tosiasia on auton kohdalla, että kun se on metallia ja kumia ja kangasta ja muovia, niin se syöpyy pikkuhiljaa, oli se missä tahansa säilössä. Omaa kokemusta on kymmenen vuoden takaa Saab 900 :sta, jonka ostin käytettynä paljon ajettuna, mutta moottori porattuna. Ja niin olisi pitänyt ruostesuojata se ajoissa, lopulta oli auton kahva kädessä. Sen jälkeen on aika vähän tehtävissä.

Eiköhän noita kuplia ole säilytetty kylmissä tiloissa, ulkona noi 2-30 v. Ja tosiaan riippuen noista toimenpiteistä, mitä autolle on tehty, ne ovat säilyneet hyvin, kuten muutkin huolletut ,vanhat autot.

Mun mielestä sellainen pikasäilytysmenetelmä olisi ruiskuttaa moottoritilaan ,kromiosiin crsc:tä reilusti ja toistaa se. Kumitiivisteet kannattaa varmaan suojella. Yksi crc-käsittely pitää esim. ulkolukon talven yli aika hyvässä kunnossa. Tämä oli tällainen laiskan miehen kommentti. Tietenkin akku vaatii oma hoitonsa. Auton käyttäminen seisonnassa ei liene tarpeen. Ei esimerkiksi venemoottoreitakaan talvella käytetä.

Kyllä mä uskon, että kevytpressu kerää kosteutta, mutta väittäisin, että aika ajoin tuuli kyllä ilmaa sen. Turhaan oli dramatisoitu asiaa.

Link to comment
Kannattaako rakastaan säilyttää ulkona. Vasta olen hankkimassa. Talli on niin pirun kova investointi varsinkaan kun niitä ei ole.

 

 

Uskoisin että vantaan seudultakin yksi autopaikka tulevalle harrastuksellesi löytyy ??

( ehkä kehä 3:sen ulkopuolelta )

 

Ja se hinta.. harrastuksiahan ei lasketa, eikös se näin ollut..

että ollaankos säästämässä väärässä paikassa ?

Link to comment
Guest Paterson
Kannattaako rakastaan säilyttää ulkona. Vasta olen hankkimassa. Talli on niin pirun kova investointi varsinkaan kun niitä ei ole.

 

 

Uskoisin että vantaan seudultakin yksi autopaikka tulevalle harrastuksellesi löytyy ??

( ehkä kehä 3:sen ulkopuolelta )

 

Ja se hinta.. harrastuksiahan ei lasketa, eikös se näin ollut..

että ollaankos säästämässä väärässä paikassa ?

 

P--le asian piti olla selvä. Kiinteistömaailmalla oli yksi talli myynnissä sopivalla paikalla ja koko homma oli paketissa. Talli on vieläkin myynnissä, mutta eivät myy. No miksi- ensin tästä uudistalosta pitää myydä kaikkia asunnot. Ja yksi tuttava välittäjä samasta lafkasta kertoi, että tuskin sitä aikanaan saan. Ihmettelin ,miksi siitä ylipäänsä ilmoitetaan, no ihmetteli tuttavanikin. Siis myynnissä vain yksi talli, vuokrattavia ei yhtään. Järvenpäässä on toisella välittäjällä pieni talli, mutta kokoonsa nähden liian kallis. Siis talli on niin pieni, että se ei oikein mulle kelpaa.

Vuokrattavia ei löydy kaivamallakaan. Huomenna kyselen omasta taloyhtiöstä vielä, sehän olisi ihanteellisisinta.

Kyllä harrastuksella on hintansa. Sanoisin, etttä pahin hinta on mahdottomuus.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei niitä kiinteistövälittäjiltä löydykään, vaan vaikkapa foorumeilta kyselemällä. Paljon on kylmiä, peruslämpösiä ja lömpösiäkin paikkoja vähän jokapuolella.

 

Kaverillakin on nyt esimerkiksi kylmää tilaa johon mahtuu vaikka jopa 10 autoa. Se on täällä hujut kuusessa, mutta siis tilaa kuitenkin on olemassa. Lähellä pääkaupunkia myös.

Link to comment
Guest Mika Raussi

No puolilämmintä ei oo tähän hätään tiedossa. Tai no en tiiä ihan nyt.

 

Konnunsuolla on yks auton mentävä paikka jonka saa lämpimäks kun lämmittää mut mie en tiiä onks se vuokralla.

Joutsenossa taas on yks isompikin tila mikä on sit kunnolleen lämmin mut mie en tiiä senkään tänhetkistä tilannetta oikeen. Omistaja on vaihtunu ihan just eikä oo hajua että meinaakose vuokrata sitä vai nou. Jos vuokraa, niin siihen ois vissiin tulossa harrastetalli.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie voin kysellä kaverilta, että mikä sillä on tilanne. Kunhan se nyt ehtii asettua taloksi ekaks ja keksii mitä milläkin tilalla tekee. Vanhasta sikalasta sais kyl sikahyvän tallin monellekin autolle. Taitaa olla joku 300 neliöö ja ihan kunnollisesti eristetty. Vaatii vaan piikkaamista ja valamista ja sensellasta.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin siis se yks talli on olemassa jo. Sitä ei siis tarvii rakentaa. Mahtuu yks auto ja on monttu alla. Siinä on vaan se kysymysmerkki, että onko vuokralla.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tuskin tää niin kallis suinkaan ois jos on vuokralla. Siis tää kun on vanhaan sikalaan väsätty hikinen koppi. Mahtuu kyllä, mutta ei oo valosa tai nätti. Lämmityskin pitäs hoitaa sit sähköpuhaltimella ja se sit maksaa omansa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...