Jump to content

Auttakaa turbotuksen kans


Guest Fast

Recommended Posts

Olen rakentanut volkkarin mootoreita aika paljon, mutta yhtään ei ole turbolla, ei ahtimella eikä pakokaasulla. Voisko joku auttaa alusta alkaen mitä pitää laittaa ja mistä niitä saa.

Link to comment

Toivottavsti herra/rouva aconly ei pahoita mieltä kun näillä palstoilla kyselen tietoa. YKSI MIKÄ NÄISSÄ ON PARASTA NIIN EI OLE PAKKO AUTTAA. Jos ei löytynyt sulta tietoa tästä aiheesta niin turha alkaa mulle vinoileen jostain vanhoista viesteistä.

Link to comment
Toivottavsti herra/rouva aconly ei pahoita mieltä kun näillä palstoilla kyselen tietoa. YKSI MIKÄ NÄISSÄ ON PARASTA NIIN EI OLE PAKKO AUTTAA. Jos ei löytynyt sulta tietoa tästä aiheesta niin turha alkaa mulle vinoileen jostain vanhoista viesteistä.

 

Viestisi on kuusi päivää vanha.

 

Auttamistahan tuo oli vaikket sitä ehkä ajatellutkaan, eli kannattaako haaskata rahojaan turbojen kanssa pelaamiseen jos ei edes vakio moottoriin liittyvät perus asiat ole hallinnassa.

Link to comment

Eihän täällä kukaan kaikki tietävä ole mutta jos väittää kasanneensa 15 volsun konetta mutta ei ymmärrä päittäislaakeri ongelmaa niin jossakin mättää.

 

Tai sitten ongelmaan ei ole paneuduttu oleenkaan ja siksi moottorit ovat erittäin lyhyt ikäisiä, tietty voihan se tuurillakin osua. joskin todennäköisesti menee ennemmin vituralleen.

Link to comment
Olen rakentanut volkkarin mootoreita aika paljon, mutta yhtään ei ole turbolla, ei ahtimella eikä pakokaasulla. Voisko joku auttaa alusta alkaen mitä pitää laittaa ja mistä niitä saa.

 

tarttet vähintäänkin nämä:

 

koneen josta mielellään max 8.0:1 tiputettu puristukset

turbon kokoluokkaa garrett to3 tai to4

mielellään joku ruisku ja ruiskunohjausyksikkö ( hestec,megasquirt jne..)

jos kaasari ni sit painekotelo sille

sytytyksen ohjauskin olis järkevintä hestecillä tms yksiköllä

öljynotto lohkolta turbolle

pakosarja tietty turbolle

yms kaikkea pienempää rompetta tarpeen ja osien mukaan

 

mul olis ylimääränen megaruutta jos rupeet kasaamaan konetta

Link to comment

Nyt alko tulla tietoa. Ac on oikeassa siinä että päittäri asiaan ei ole oikein paneuduttu, päittäri kyllä säädetty on mutta laakeripukin kuluminen oli se asia mikä askarrutti ei niinkään itse päittäri. Olen rakentanut 1.6 ja 1.7 koneita kisakäyttöön ja joitain kadulle. Vanhoista vakio-osista itse tekemällä. Ollut harrastuksessa 10 vuoden tauko ja nyt jälleen kipinä jostain syystä syttynyt.

Link to comment
Guest ritariässä

ehkäpä FASTilla on menneet termit koneen rakentaja/kasaaja sekaisin. pelkkä peruskasaaminen ilman että mitataan ja ymmärretään kokoinaisvaltaisesti koneesta ei opeta juuri muuta kuin ruuvin ja mutterin vääntämistä.

 

rakantaminen jossa sovitetaan/mitataan ja laitellaan osia sopiville mitoille jne... onkin jo aivan toisenlaista touhua. silloin kyllä runkolaakerien istuvuudetkin selviäis!

Link to comment

Kyse on edelleenkin laakeripukin kulumisesta ei laakerin sopimisesta. Epäselvää oli miksi se kuluu mutta asia on selvinnyt. Ja rakentaja/ kasaaja no antaapa olla. On mukava että on hurjan viisaita jotka aivan rakentaa moottoreita, olis mukava nähdä tallit missä niitä tehdään. Luulin että ne tulee maahan valmiina. Kyllä sopiva termi harrastelijoille on rakentelija.

Link to comment
Guest fgronlun

Ku tänne kirjottaa niin saa aina varautua että herneitä saa puhallella nenästa.

Kuulu niinku vähä asiaan.

Tään on niinku hieman nettivittuilun mekka..

 

Kerro hieman minkälaisia tavotteita sulla on koneen suhteen.

Ei se haittaa koneen rakentamista vaikka ny ei heti tiedä miks se päittäisvälys menee vituiksi. Hyvin monikin "rakentaja" jättää tuon päittäisvälyksen huomioimatta toisen merkin koneissa. Kuplassa tuo on ikuinen ongelma ku lohko on niin paska ku on.

 

 

Ja terveen kone rakentajan merkki on se että kysyy neuvoa asiaan joka välttämättä ei ole täysin tuttu vaikkain olisi tehny yhden sun muun koneen.

Itte kuuntelen miellään neuvoja toisilta toinen on sitte käyttääkö hyväksi niitä. Netistä ku kyselee niin saa hyvin ristiriitaisia neuvoja mikäkin on hyvä. On sitten itte päätettävä mikä on hyvää ja mikä ei.

 

Yksi hyvin hauska keskustelu aihe on esim kiertokangen pituus.

Toiset meinaa lyhyttä toiset pitkää.

Toiset taas että turbo koneessa olis hyvä olla lyhyt koska männän nopeus olis nopeampi(mäntä lyhkäsemmän ajan ylhällä) ja siten vähemmän herkempi nakutukselle.. Mutta sitten taas lyhyt kanki tarkoitaa isompaa kankikulmaa mikä rasittaa enemmän pultteja ym..

Sitten taas pitkä kanki olisi hyvä koska männän nopeus laskee kanki kulma suorempi joten männän voima tulee suoremmassa kulmassa kampiakseliin ja antaa enemmän voimaa ja säästää kiertokankea.

Kumpaako uskottava...

 

 

Mutta vielä koneesta niin tässä olisi kaverin specsit sen koneelle. Tämä oli sen eka kupla kone minkä se on tehnyt.

1600 vakio alakerta

muistaakseni 284 nokka

vakio kannet jotka tasoitettu siis ei kairattu

volvo 340 ruisku

Mitsubishi TD05-16G turbo

cossun ic

itte tehty pakosarja

penkitti 175hv/240Nm 0.8 ahdoilla

Link to comment

Haluatko rakentaa turbon ihan vain huvikseen vai onko sinulla joku teho tavoite mihin pitäisi päästä. Jos tavoite on luokassa 150-200hv kannattaa pysyä vaparissa tulee helpommin ja halvemmalla. Tietysti jos tekee pikku koneen ja laittaa siihen föönin on sekin hyvä vaihtoehto.

Link to comment

Kiitti fgronlun onkin aika siirtyä jo asiaan onhan tässä päivä kinattu. Pieni kone turbolla olis tarkoitus näin aluksi. Olen ehkä väärässä mutta pienissä sylintereissä esim. 85.5 on kestossa etua isoihin verrattuna 92-94. joskus tehdään sitten isompi, mutta jollain pitäis päästä matkaan kun ei ole turbo tuttu eikä ruisku eikä moottorinohjaus yleisestikään. Tehoja riittää 150-200 mielellään lähempänä sitä 200

Link to comment
Guest ritariässä

niin, jos ei oo turbot eikä suunnitelmissa olevat ruiskut tuttuja, tulee projektista varmasti aika vaikee. tietyt komponentit pitää turbokoneessa mitoittaa erilailla kuin vapaastihengittävässä ja kustannukset karkaa toiseen potenssiin jos pikkukoneesta haluaa noit 200 hepan tehoja.

 

kyllä myöskin siihen päittäisvälykseen kannattaa kiinnittää huomiota onko se pelkästään vauhtipyörän ja runkolaakerin välissä vai myöskin runkolaakerin ja runkolaakeripukin välissä. menee samalla päittäsivälyksen mittaus ja asettaminen vituralleen. käy äkkiä niin et klappia on mittakellon mukaan, mut itse laakerin ja vauhtipyörän välisä ei ookkaan ja tuloksena hirttävä runkolaakeri= kone auki.

 

tuohon vielä päälle otettava huomioon miten ja millä tapaa konetta tullaan käyttämään ja kuinka jäykällä paineasetelmalla, joten kyllä päittäisvälykseen ja missä ja miten se on on ihan tärkeä juttu jos 200 heppaista konetta suunnitellaan.

 

85,5 pytyt on tietty kestävä vaihtoehtoi, mut myöskin huonokin jos laitelaan isovenaisia kansia. "isot" venat tarttee palotilan puolella tilaa sivusuunnassa jos kaasunvaihdollisesti hyvää palotilaa halutaan.

 

lisäksi noi kaikki yli 90 milliset pytyt ei oo seinäpaksuuksiltaan niin ohuita/heikkoja ettei niit vois käyttää. ja kireessä turbokoneessa se isomman huollon rja akuitenkin tulee vastaan ennen kuin noi isotkaan pytyt pettää ja ovat halpoja vaihtaa. nykyään kun saa esim paksuseinäisiä 92mm putkia AAn valmistamana

Link to comment
Guest TurboToffi
Mutta vielä koneesta niin tässä olisi kaverin specsit sen koneelle. Tämä oli sen eka kupla kone minkä se on tehnyt.

1600 vakio alakerta

muistaakseni 284 nokka

vakio kannet jotka tasoitettu siis ei kairattu

volvo 340 ruisku

Mitsubishi TD05-16G turbo

cossun ic

itte tehty pakosarja

penkitti 175hv/240Nm 0.8 ahdoilla

 

Kyseinen kone on mun...

 

Saat(Fast) mielellään lähettää kysymyksiä yv:n kautta jos haluat.

En viitti liittyä sen enemmän tähän keskusteluun. Täällä on näköjään niin paljon eksperttiä joka oon kasanut satoja moottoria ja ne ovat vissin ne ainot joka tietää jotain. :? En sitten tiedä kui paljon te ootte turbojen kanssa leikkiny, mutta kaikki on näköjään runkolaakereistä kiinni...

 

Kiitos.

Link to comment
mutta kaikki on näköjään runkolaakereistä kiinni...

 

Ei suinkaan kaikki, mutta niillä on kyllä erittäin tärkeä osa missä tahansa moottorissa. Kaikella edellä mainituilla kirjoituksilla on vain tarkoitus kiinniittää alkuperäisen kysyjän huomio tähän tärkeään asiaan, koska toisen topicin perusteella asia on ollut vähän hakusessa.

 

Mikäli väität jotakin muuta, niin kannattaa laittaa tekniset perusteet näkyville.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...