Guest Fast Posted October 13, 2006 Share Posted October 13, 2006 Olen rakentanut volkkarin mootoreita aika paljon, mutta yhtään ei ole turbolla, ei ahtimella eikä pakokaasulla. Voisko joku auttaa alusta alkaen mitä pitää laittaa ja mistä niitä saa. Quote Link to comment
Marko Posted October 13, 2006 Share Posted October 13, 2006 Fast said: Olen rakentanut volkkarin mootoreita aika paljon Tämän perusteella rohkenen epäillä. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/3441-runkolaakerit/ Ei millään pahalla, mutta tuon topicin kysymys on sellainen että on syytä epäillä että kuplan ilmajäähdytteisestä moottorista ei ole hajuakaan. Quote Link to comment
hanski. Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1660-turbo-kupla-rojekti-kuvia/ tuosta vois aloittaa lukemisen... Quote Link to comment
Guest Fast Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Toivottavsti herra/rouva aconly ei pahoita mieltä kun näillä palstoilla kyselen tietoa. YKSI MIKÄ NÄISSÄ ON PARASTA NIIN EI OLE PAKKO AUTTAA. Jos ei löytynyt sulta tietoa tästä aiheesta niin turha alkaa mulle vinoileen jostain vanhoista viesteistä. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Kuinka monta moottoria on aika paljon ja mikä lasketaan rakentamiseksi? Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Minkälaista ja minkä kokoista konetta olet tekemässä ja mikä tehotavoite sulla on? onko se alle 200hp tai onko se +250hp Quote Link to comment
Marko Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Toivottavsti herra/rouva aconly ei pahoita mieltä kun näillä palstoilla kyselen tietoa. YKSI MIKÄ NÄISSÄ ON PARASTA NIIN EI OLE PAKKO AUTTAA. Jos ei löytynyt sulta tietoa tästä aiheesta niin turha alkaa mulle vinoileen jostain vanhoista viesteistä. Viestisi on kuusi päivää vanha. Auttamistahan tuo oli vaikket sitä ehkä ajatellutkaan, eli kannattaako haaskata rahojaan turbojen kanssa pelaamiseen jos ei edes vakio moottoriin liittyvät perus asiat ole hallinnassa. Quote Link to comment
hanski. Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Jos ei löytynyt sulta tietoa tästä aiheesta niin turha alkaa mulle vinoileen... kyllä se kuule tietää, ei kannata lähteä väittelemään sen kanssa....pääset vähemmällä...vinkki!!! Quote Link to comment
Ketsa Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 AConly on totuuden juurilla. Jos kokeneemman harrastajan neuvoja ei ymmärrä, niin sitä ei kannata ottaa vittuiluna. Quote Link to comment
Guest Fast Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 yleensä tosi tekijät tulevat esille tekojensa ja neuvojensa kautta. Harvoin jotain kokemattomampaa mollaamalla. Tietenkin onnistuuhan se niinkin. Quote Link to comment
Guest Fast Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 En kymmeniä mutta jotain 15. Täällä on kovanluokan tekijöitä joten väkisinkin on kokemattomampi, mutta kokoajan opitaan jotain. Quote Link to comment
hanski. Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 voisitko vaikka kertoa minkälaisia koneita olet aikaisemmin tehnyt... enkä nyt vitxxxxx, vaan ihan mielenkiinnosta kyselen.... Quote Link to comment
Roope Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 kyl toi turbotus muitakin kiinnostais... ja ei yhtää kiinnosta joku tappelu onko se nyt rakentanu montakin konetta. Sama se on monta se on tehny vai puhuuko paskaa, mutta laittakaa ny kunnon juttua tosta turbotuksesta... Quote Link to comment
Marko Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Eihän täällä kukaan kaikki tietävä ole mutta jos väittää kasanneensa 15 volsun konetta mutta ei ymmärrä päittäislaakeri ongelmaa niin jossakin mättää. Tai sitten ongelmaan ei ole paneuduttu oleenkaan ja siksi moottorit ovat erittäin lyhyt ikäisiä, tietty voihan se tuurillakin osua. joskin todennäköisesti menee ennemmin vituralleen. Quote Link to comment
Guest Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Olen rakentanut volkkarin mootoreita aika paljon, mutta yhtään ei ole turbolla, ei ahtimella eikä pakokaasulla. Voisko joku auttaa alusta alkaen mitä pitää laittaa ja mistä niitä saa. tarttet vähintäänkin nämä: koneen josta mielellään max 8.0:1 tiputettu puristukset turbon kokoluokkaa garrett to3 tai to4 mielellään joku ruisku ja ruiskunohjausyksikkö ( hestec,megasquirt jne..) jos kaasari ni sit painekotelo sille sytytyksen ohjauskin olis järkevintä hestecillä tms yksiköllä öljynotto lohkolta turbolle pakosarja tietty turbolle yms kaikkea pienempää rompetta tarpeen ja osien mukaan mul olis ylimääränen megaruutta jos rupeet kasaamaan konetta Quote Link to comment
Guest Fast Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Nyt alko tulla tietoa. Ac on oikeassa siinä että päittäri asiaan ei ole oikein paneuduttu, päittäri kyllä säädetty on mutta laakeripukin kuluminen oli se asia mikä askarrutti ei niinkään itse päittäri. Olen rakentanut 1.6 ja 1.7 koneita kisakäyttöön ja joitain kadulle. Vanhoista vakio-osista itse tekemällä. Ollut harrastuksessa 10 vuoden tauko ja nyt jälleen kipinä jostain syystä syttynyt. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 ehkäpä FASTilla on menneet termit koneen rakentaja/kasaaja sekaisin. pelkkä peruskasaaminen ilman että mitataan ja ymmärretään kokoinaisvaltaisesti koneesta ei opeta juuri muuta kuin ruuvin ja mutterin vääntämistä. rakantaminen jossa sovitetaan/mitataan ja laitellaan osia sopiville mitoille jne... onkin jo aivan toisenlaista touhua. silloin kyllä runkolaakerien istuvuudetkin selviäis! Quote Link to comment
Guest Fast Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Kyse on edelleenkin laakeripukin kulumisesta ei laakerin sopimisesta. Epäselvää oli miksi se kuluu mutta asia on selvinnyt. Ja rakentaja/ kasaaja no antaapa olla. On mukava että on hurjan viisaita jotka aivan rakentaa moottoreita, olis mukava nähdä tallit missä niitä tehdään. Luulin että ne tulee maahan valmiina. Kyllä sopiva termi harrastelijoille on rakentelija. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Ku tänne kirjottaa niin saa aina varautua että herneitä saa puhallella nenästa. Kuulu niinku vähä asiaan. Tään on niinku hieman nettivittuilun mekka.. Kerro hieman minkälaisia tavotteita sulla on koneen suhteen. Ei se haittaa koneen rakentamista vaikka ny ei heti tiedä miks se päittäisvälys menee vituiksi. Hyvin monikin "rakentaja" jättää tuon päittäisvälyksen huomioimatta toisen merkin koneissa. Kuplassa tuo on ikuinen ongelma ku lohko on niin paska ku on. Ja terveen kone rakentajan merkki on se että kysyy neuvoa asiaan joka välttämättä ei ole täysin tuttu vaikkain olisi tehny yhden sun muun koneen. Itte kuuntelen miellään neuvoja toisilta toinen on sitte käyttääkö hyväksi niitä. Netistä ku kyselee niin saa hyvin ristiriitaisia neuvoja mikäkin on hyvä. On sitten itte päätettävä mikä on hyvää ja mikä ei. Yksi hyvin hauska keskustelu aihe on esim kiertokangen pituus. Toiset meinaa lyhyttä toiset pitkää. Toiset taas että turbo koneessa olis hyvä olla lyhyt koska männän nopeus olis nopeampi(mäntä lyhkäsemmän ajan ylhällä) ja siten vähemmän herkempi nakutukselle.. Mutta sitten taas lyhyt kanki tarkoitaa isompaa kankikulmaa mikä rasittaa enemmän pultteja ym.. Sitten taas pitkä kanki olisi hyvä koska männän nopeus laskee kanki kulma suorempi joten männän voima tulee suoremmassa kulmassa kampiakseliin ja antaa enemmän voimaa ja säästää kiertokankea. Kumpaako uskottava... Mutta vielä koneesta niin tässä olisi kaverin specsit sen koneelle. Tämä oli sen eka kupla kone minkä se on tehnyt. 1600 vakio alakerta muistaakseni 284 nokka vakio kannet jotka tasoitettu siis ei kairattu volvo 340 ruisku Mitsubishi TD05-16G turbo cossun ic itte tehty pakosarja penkitti 175hv/240Nm 0.8 ahdoilla Quote Link to comment
Marko Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Haluatko rakentaa turbon ihan vain huvikseen vai onko sinulla joku teho tavoite mihin pitäisi päästä. Jos tavoite on luokassa 150-200hv kannattaa pysyä vaparissa tulee helpommin ja halvemmalla. Tietysti jos tekee pikku koneen ja laittaa siihen föönin on sekin hyvä vaihtoehto. Quote Link to comment
Guest Fast Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Kiitti fgronlun onkin aika siirtyä jo asiaan onhan tässä päivä kinattu. Pieni kone turbolla olis tarkoitus näin aluksi. Olen ehkä väärässä mutta pienissä sylintereissä esim. 85.5 on kestossa etua isoihin verrattuna 92-94. joskus tehdään sitten isompi, mutta jollain pitäis päästä matkaan kun ei ole turbo tuttu eikä ruisku eikä moottorinohjaus yleisestikään. Tehoja riittää 150-200 mielellään lähempänä sitä 200 Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 niin, jos ei oo turbot eikä suunnitelmissa olevat ruiskut tuttuja, tulee projektista varmasti aika vaikee. tietyt komponentit pitää turbokoneessa mitoittaa erilailla kuin vapaastihengittävässä ja kustannukset karkaa toiseen potenssiin jos pikkukoneesta haluaa noit 200 hepan tehoja. kyllä myöskin siihen päittäisvälykseen kannattaa kiinnittää huomiota onko se pelkästään vauhtipyörän ja runkolaakerin välissä vai myöskin runkolaakerin ja runkolaakeripukin välissä. menee samalla päittäsivälyksen mittaus ja asettaminen vituralleen. käy äkkiä niin et klappia on mittakellon mukaan, mut itse laakerin ja vauhtipyörän välisä ei ookkaan ja tuloksena hirttävä runkolaakeri= kone auki. tuohon vielä päälle otettava huomioon miten ja millä tapaa konetta tullaan käyttämään ja kuinka jäykällä paineasetelmalla, joten kyllä päittäisvälykseen ja missä ja miten se on on ihan tärkeä juttu jos 200 heppaista konetta suunnitellaan. 85,5 pytyt on tietty kestävä vaihtoehtoi, mut myöskin huonokin jos laitelaan isovenaisia kansia. "isot" venat tarttee palotilan puolella tilaa sivusuunnassa jos kaasunvaihdollisesti hyvää palotilaa halutaan. lisäksi noi kaikki yli 90 milliset pytyt ei oo seinäpaksuuksiltaan niin ohuita/heikkoja ettei niit vois käyttää. ja kireessä turbokoneessa se isomman huollon rja akuitenkin tulee vastaan ennen kuin noi isotkaan pytyt pettää ja ovat halpoja vaihtaa. nykyään kun saa esim paksuseinäisiä 92mm putkia AAn valmistamana Quote Link to comment
Guest Fast Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Kannattaako käyttää vakio lohkoa vai pitäiskö olla joku parempi versio Quote Link to comment
Sakke Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Vakiokin kestää pienillä modifikaatioilla tiettyyn pisteeseen asti.Kannattaa ainaski holkittaa se keskimmäinen runkolaakeripukki. Myöskin 3. pytyn taakse voipi hitsata sen vahvikelevyn. Quote Link to comment
Guest TurboToffi Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Mutta vielä koneesta niin tässä olisi kaverin specsit sen koneelle. Tämä oli sen eka kupla kone minkä se on tehnyt. 1600 vakio alakerta muistaakseni 284 nokka vakio kannet jotka tasoitettu siis ei kairattu volvo 340 ruisku Mitsubishi TD05-16G turbo cossun ic itte tehty pakosarja penkitti 175hv/240Nm 0.8 ahdoilla Kyseinen kone on mun... Saat(Fast) mielellään lähettää kysymyksiä yv:n kautta jos haluat. En viitti liittyä sen enemmän tähän keskusteluun. Täällä on näköjään niin paljon eksperttiä joka oon kasanut satoja moottoria ja ne ovat vissin ne ainot joka tietää jotain. :? En sitten tiedä kui paljon te ootte turbojen kanssa leikkiny, mutta kaikki on näköjään runkolaakereistä kiinni... Kiitos. Quote Link to comment
mikan Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Fast, laita mulle meiliä, niin voin tarinoida omista kokemuksista. Mulla oli 5 kesää 69x92 turbo. t. Mika Quote Link to comment
Marko Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 mutta kaikki on näköjään runkolaakereistä kiinni... Ei suinkaan kaikki, mutta niillä on kyllä erittäin tärkeä osa missä tahansa moottorissa. Kaikella edellä mainituilla kirjoituksilla on vain tarkoitus kiinniittää alkuperäisen kysyjän huomio tähän tärkeään asiaan, koska toisen topicin perusteella asia on ollut vähän hakusessa. Mikäli väität jotakin muuta, niin kannattaa laittaa tekniset perusteet näkyville. Quote Link to comment
hanski. Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 laitan fastille privaa aiheesta.... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.