Jump to content

Moottorin valvonta


Recommended Posts

kokeile ja kerro sit miten kävi!

 

Ilkeä! :-)

 

Juu, mutta lambda-arvolla vähän alta 0,9 taitaa tulla se paras teho ja silloin seossuhde lienee jossain alle 13:1. Ei siihen taida ihan mitään absoluuttista totuutta olla joka olisi kaikilla moottoreilla sama?

 

t. Mika

Link to comment

No sitten meijjän ope kusetti :/

tai sitten oli eri lailla lasketusta seoksesta puhe ?

 

No ainakin sen mukaan 8 olis paras tehon kannalta, mutta 11 on optimaalinen päästöjen kannalta ja se 11 suhde oli näin että 1kg polttoainetta ja 14.5kg ilmaa

 

TAI sitten muistan aivan väärin :)

Link to comment

Toi LC-1 on laajakaistalambdan ohjainyksikkö, mulla on itellä hyllyssä asennusta odottelemassa sama yksikkö. Tuli toisen foorumin kimppatilauksen kautta mutta ei se hinta ollut kuin kympin pari vähemmän kuin tuolla. Sitäpaitsi takuuasiat varmasti helpompi hoitaa jos tilaa kotomaasta.

 

LC-1 antaa ulos jo vakiona peruslambadamittariin menevää jännitettä ja jos haluaa muokata ulostulon toimintatapaa niin sekin onnistuu kytkemällä mittari suoraan PC:hen. Erikseen ostettava XD-16 näyttö on kyllä ihan hieno mutta melko tyyris.

 

Eli koko pakettiin tarvitaan LC-1, laajakaistanen anturi sekä joko näyttö tai ruiskuboksi minne sen arvoja syötetään.

 

Ihan varauksetta en tota kuitenkaan suosittelis sillä ko ohjaimen D/A-muuntimet ei oo tunnettu väärinkohdeltuina kestävyydestään. Sen verran joillain ollu ongelmia että omani ulostuloon lisään suosiolla hieman suojausta ennen kuin edes kytken mihinkään.

Link to comment
Guest Forsbacka
lambda-arvolla vähän alta 0,9 taitaa tulla se paras teho

Mitäpä suuretta tämä Lambda-arvo tarkoittaapi?

 

Kun suureesta puhuttiin ni eiköhän se 0.9 tarkota voltteja : )

 

Lambda 1:llä tarkoitetaan stoichiometristä seosta eli 14,7:1, kuten Ritariässä aiemmin totesi. Se on siis vaihtoehtoinen esitystapa tuolle suhteelle.

Ei pidä sotkea sitä tuohon anturijännitteeseen, joka nyt tuossa kohtaa sattuu olemaan sama voltteina.

 

Jos joku on mittaria virittämässä, niin tuolla on parempi käppyrä anturin antojännitteistä:

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/o2meter.php

Link to comment

Summa, summaarum. On yhteenvedon aika. Useista lähteistä olen saanut lukea että on aivan sama millä Lambda-anturin jännitettä mitataan. Tarvitaan vain volttimittari.

http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm

On myöskin tullut selväksi että on käytettävä lämmitettävää laajakaista-anturia. Se LSU minua vielä hieman askarruttaa..

http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htm

Näitä voinee käyttää?

Bosch 0 258 006 066 5-johto laajakaista-lambda 155.00 €

Bosch 0 258 007 057/058 5-johto laajakaista-lambda 73.00 €

Parhaaksi omatekoiseksi LED-näytöksi on todettu HIPO/TR/siipicossu

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/20ledseos.php

Tietoa alkaa olla kasassa tarpeeksi. Kun vielä tuon LSU:n saan selville. Miten se poikkeaa noista kahdesta muusta BOSCH-anturista?

Helpoin vaihe on kohta ohitettu. Mutta sitten alkaa kova pohdinta kuinka tulkita ja käyttää mittalaitteen näyttämää.

Link to comment
Useista lähteistä olen saanut lukea että on aivan sama millä Lambda-anturin jännitettä mitataan. Tarvitaan vain volttimittari.

Kyllä, mikäli kyseessä kapeakaistainen malli. Juuri tuosta syystä en itse usko minkään tietyn lambdanäyttövalmistajan ylivoimaisuuteen. Luettavuutta voidaan helpottaa paremmalla mittarisuunnittelulla mutta toi on kuitenkin vain jännitemittari. Yleensä (itseasiassa aina) kun puhutaan pelkästä lambdasta niin tarkoitetaan juuri kapeakaistaista anturia.

 

On myöskin tullut selväksi että on käytettävä lämmitettävää laajakaista-anturia. Se LSU minua vielä hieman askarruttaa..

LSU on laajakaista-anturin mallimerkintä. Boschilla on LSU:sta monta versiota, kuten muillakin valmistajilla omat variaationsa. Eri valmistajien anturit voi toimia eri periaatteilla. Laajakaistaisen anturin lukeminen ei onnistu millään parin piirin kytöstelmällä vaan anturin lämmityselementin ohjaamiseen ja lukemiseen tarvitaan monimutkainen elektroniikka. Tämä juurikin tekee laajakaista"lambdasta" niin hintavan, ohjausyksiköllä on hintansa, itse anturi ei maksa paljoa enempää.

 

Laajakaistalambdojen ohjainyksiköissä on yleensä 1-2 ulostuloa, joihin voi sitten kytkeä itse näyttölaitteen.

Link to comment

Hienoa! Taas tuli todistettua Volkkaripalstan tarpeellisuus! Olisin hankkinut/rakennellut laitteiston jolla ei olisi ollut mitään käyttöä eli hyötyä. Nyt aion pysyttäytyä valmiissa laitteistossa.

Mulla on kaasuttimet joten tarvitsen vain näytön, millaisen?

Eli koko pakettiin tarvitaan LC-1, laajakaistanen anturi sekä joko näyttö tai ruiskuboksi minne sen arvoja syötetään.

Eli se on tässä? Vai onko parempia ehdotuksia?

VPV-Motorracing Electronics:

Laajakaista LC-1 + XD-16 + BOSCH LSU

HINTAAN 390€ /paketti

Link to comment

Edelleen toi XD16 on sikakallis, mutta jos on varaa niin on ainakin selkeä lukea.

 

LC-1:seen saa kiinni tavallisen lambdamittarin myös, eli toi siipikossun mallikin käy hyvin. Varsinkin kun LC-1:n lähtöjä voi ohjelmoida viiveellisiksi, niin pientä värähtelyä ei tule lainkaan niin paljon ja luettavuuskin on parempi kuin tavalliseen lambdaan kytkettynä.

 

Erillisellä mittarilla tarve vain LC-1 ohjain + laajakaista-anturi, eli ton vajaa pari sataa ekua.

Link to comment

Ainiin, kyllä sillä kapeakaistasellakin pärjää ihan kohtuullisesti joten kannattaa harkita onko laajakaistaisen tarkkuus kohteessa hintansa väärti. Mulla on toi koska haluan saada ruiskun säädettyä optimaalisesti.

 

Kaasareilla säädettävyys ei luonnollisesti ole lähelläkään samaa luokkaa kuin ohjelmoitavalla ruiskulla, joten tällöin kannattaa kysyä itseltään tekeekö edes tarkemmalla seostiedolla mitään?

Link to comment

Onko kukaan tehnyt systeemiä jolla saisi lambda-anturin tiedon jotenkin vaikka kannettavalle tietokoneelle? Eli tietokone toimisi reaaliaikaisesti lambda-anturin näyttönä ja datan saisi myös logattua helposti johonkin tiedostoon tietyin väliajoin. Jos samaan pakettiin saisi vielä kierrosluvunkin niin voisi olla ihan käyttökelpoinen vehje. Nyt ei siis puhuta ruiskuista vaan kaasarikoneesta. Jos jollakin olisi taitoa värkätä elektroniikkapuoli kuntoon niin voisin yrittää koodata softaa.

Link to comment
Onko kukaan tehnyt systeemiä jolla saisi lambda-anturin tiedon jotenkin vaikka kannettavalle tietokoneelle? Eli tietokone toimisi reaaliaikaisesti lambda-anturin näyttönä ja datan saisi myös logattua helposti johonkin tiedostoon tietyin väliajoin. Jos samaan pakettiin saisi vielä kierrosluvunkin niin voisi olla ihan käyttökelpoinen vehje. Nyt ei siis puhuta ruiskuista vaan kaasarikoneesta. Jos jollakin olisi taitoa värkätä elektroniikkapuoli kuntoon niin voisin yrittää koodata softaa.

Ja samaan pakettiin vähän sitä ja tätä anturitietoa ja kas meillä onkin jo isomman mittapuun dataloggeri.

 

Pelkän lambdan kytkemiseen tarvittaan ad-muunnos. Netistä löytyy kasapäin kytkentöjä valmiille piireille jotka yleensä kytketään tulostinportin kautta PC:lle. AD-muuntimen tyypistä riippuen näihin kytkentöihin saattaa joutua lisäämään erillisen vahvistinkytkennän, sillä lambdan impendassitaso on kylmänä luokkaa ääretön ja pikkuhiljaa taso laskee luettavalle tasolle. Tästä ei läheskään kaikki muuntimet selviydy.

 

Äänikortin sisäänmenotaso ei taida suoraan ihan riittää ja sekin pitäs suojata piikeiltä jos lambdaa sinne syöttää. Halvin kyllä olisi (olettaen ettei kärväytä äänikorttia).

 

Rrm-tiedon laskeminen reaaliajassa voidaan toteuttaa monella tapaa mutta kokonaisuudessaan jos haluaa kompaktin paketin niin se pitäisi kuitenkin toteuttaa jollain kontrollerilla. Ja laiteläheiseen ohjelmointiin taas menee aikaa mitä sitä osaavilla ei kuitenkaan koskaan ole tarpeeksi.

 

Helpoimmalla pääsis jos tekis vaikka suoraan megasquirtin prossulle piirilevyn jossa on ainoastaan sisäänmenot ja sarjaliikennepiiri. Megalle kun löytyy jo valmiita loggerisoftia. Veikkaisin että komponenttien hinnat jäisi jotain 40-50e luokkaan + mahdolliset piirilevykulut.

Link to comment

Koko homman hauskuushan on just siinä että saa (yrittää ainakin) tehdä itte. Löytyykö noista valmiista softista lähdekoodeja? Tällasella melkein valmiilla ohjelmistoinssillä saattaisi löytyä aikaa tollasen tekemiseen vaikka lopputyönä...

 

Loggaaminen on mun mielestä koko homman juju, eli läppäri matkustajan penkille ja kova varttimailin repäsy jonka jälkeen varikolle ja purkamaan rpm/seostieto ja vaihtamaan suuttimia jne.

Link to comment
  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...