Jump to content

etupään ilmajouset toimii!


Recommended Posts

Posted
Monroet on edessä, dunlopin pussit takana. takapää kestää kyllä.

Perinteisesti noilla mun volkkareilla ei tule paljoa ajettua :)

 

Ok. No mä olen hieman huonosti tutustunut ;) Kyllä monroet varmaan tuon kuplan keulan kestää, sitä en epäile.

  • 3 weeks later...
Posted

Seppo, sulla toi etuakseli oli käsittääkseni 4" kapeempi originellia? ottaako renkaat kiini etuvalojen "kuppeihin" kääntäessä tai muuten ala-asennossa?

 

Osaakohan joku selostaa, että miksi noita valmiita kapeampia etuakseleja on sekä 4" ja 6" versioita eli muuttuuko noissa jokin muu oleellisesti kuin vain akselin leveys ja renkaiden sijainti syvyys suunnassa?

Guest Raggare
Posted

perinteiset aftermarket rissat bermit spoket näyttää aika hyville 6", peltikiekoille ehkä 4" sellanen bueno kavennus, 2" lähinnä ku laittaa dropit ja stansee kohillee ettei ne nyt ihan loksun ulkopuolella pullota.

8" sit pelimiehille :D

Guest ritariässä
Posted

isot puheet ja pienet madallukset, vai miten se menikään:D

Guest Mika Raussi
Posted

No omassa menee ainakin kallistuksen vakaaja maata vasten ilman lokareita. Muuta ei oo vielä kokeiltu. Takana on tilanne taas heikompi kun ei pyörät mahu olemaan.

  • 6 months later...
Posted

Nostellaan vanhahkoa topikkia, jos vaikka projektit edenneet pidemmälle.

 

Oletteko käyttäneet autossa kompuraa ja pienempää säiliötä, vai suurempaa säiliötä (typpi), jota sitten täyttelee muualla?

Onkohan edes laillista kiinnittää auton sisätiloihin (takapenkin taakse) typpisäiliötä, kun vuotaessaan syrjäyttää hapen ja aiheuttaa tukehtumisen.

 

Entä muutoskatsastuksessa ongelmia? Lähinnä liikevaran kanssa, kun pusseillahan liikkuu helposti enemmän kuin tuo +/-50mm

 

-Ari

Guest Mika Raussi
Posted

Typpeä kun laitat autoon, niin virallisesti ei saa olla matkustamossa ja jos on kuormatilassa, niin tarttee ADR-luvat :D

 

Kompuralla varmaan pääsee jos ei mahottoman innokas hyppyyttäjä oo.

 

Mites muuten paljos Sepi makso noi venttiilit, mitkä sit loppujen lopuks jumitti?

Posted
Mites muuten paljos Sepi makso noi venttiilit, mitkä sit loppujen lopuks jumitti?

 

Jumitus oli hetkellistä, nyt toimii hyvin, mutta hitaasti. No, eipä tuosta mitään sammakkoloikkijaa ollut tarkoitus tehdäkään, nyt saa säädettyä haluttuun korkeuteen helposti.

 

4 venaa yhteensä 100.- OD:n forumin kautta.

Guest Mika Raussi
Posted
1 venttiili sisään, 1 ulos. eteen ja taakse. sitten tuplaa ni saa viel vasemman ja oikeen

 

Miks pitää olla 1 sisään ja 1 ulos? 5/3-venttiliillä (jousipalautteinen on tuohon hyvä) hoituu kyllä sisään/ulos? Vai enkö mä (taaskaan) ymmärrä jotain?

 

Edit: Olinpas tyhmä, ei taida olla jousipalautteista 5/3:sta...

Kyl muuten saa. Ovh moisilla käkkylöillä on vaivaset 125€ tsipaleelta. Onneks sai pikkusen halvemmalla.

 

En ostanu kalvoventtiileitä kun alko epäilyttämään että sit kävis semmonen temppu, että keula ei nousekaan töyssyn jälkeen takas, vaan venttiili laskee takoperin. Näitten kanssa ei pitäs olla sitä ongelmaa. Paineen kesto 10bar ja käyttölämpötila -10...+60 astetta.

Posted

Joku ameriikan eliö kehu et ilmaiskareitten kans tarviis kuplan keulalla 11-12 Baria painetta. Bägeillä tietty vähemmän, kun on pinta-alaa ihan erilailla. Ei taida tupakansytkäkompurat noihin lukemiin päästä kovin nopeesti.

Posted
Joku ameriikan eliö kehu et ilmaiskareitten kans tarviis kuplan keulalla 11-12 Baria painetta. Bägeillä tietty vähemmän, kun on pinta-alaa ihan erilailla. Ei taida tupakansytkäkompurat noihin lukemiin päästä kovin nopeesti.

 

Ovat myös puhelleet kairanneensa niistä iskareista reikiä suuremmiksi, jotta ilma kulkee paremmin, ihan kohtalaisilla tuloksillakin ilmiesesti.

Posted
Joku ameriikan eliö kehu et ilmaiskareitten kans tarviis kuplan keulalla 11-12 Baria painetta. Bägeillä tietty vähemmän, kun on pinta-alaa ihan erilailla. Ei taida tupakansytkäkompurat noihin lukemiin päästä kovin nopeesti.

 

Pussit tietty toimivat nopeammin ja pienemmällä paineella. Mutta kyllä ilmaiskarit toimivat jo 7-8 bar paineella.

 

Näin jälkikäteen (ilmaiskarit paikoillaan) olen kyllä ajatellut hommata pussit eteenkin, sitten joskus katsastuksen jälkeen.

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
Posted

Hinnaston lopussa mainitaan

"Ilmajousitussarjat eivät sovellu käytettäväksi tieliikenteessä ilman muutoskatsastusta. Tiedustele katsastusta omalta konttoriltasi."

Posted

Mie luin vain tuotteet sivulta:

 

Ilmajousisarjoja ei suositella käytettäväksi talviajossa, eikä ilmajousitussarjat sovellu tieliikennekäyttöön.

 

Ei kai tuon oman konttorin asia luulis olevan? Jonkinlaista TÜV, EU tai autonvalmistajan hyväksyntää kai pitäs olla ja säännöt kaikille samat?

Guest [Henkka]
Posted
Mie luin vain tuotteet sivulta:

 

Ilmajousisarjoja ei suositella käytettäväksi talviajossa, eikä ilmajousitussarjat sovellu tieliikennekäyttöön.

 

Ei kai tuon oman konttorin asia luulis olevan? Jonkinlaista TÜV, EU tai autonvalmistajan hyväksyntää kai pitäs olla ja säännöt kaikille samat?

 

juu..mietin ihan samaa..mut luulis että jollain konin ilmajousilla on jonkunnäkönen hyväksyntä eu maissakin

Posted

No vaikka niillä olisikin tuvit sun muut, niin kyllä pitää muutoskatsastaa ja se on sen konttorin hommia, vrt. madallussarja.

 

En tiedä päteekö luvat sitten kuplaan, kun siihen ei ole ainakaan hinnastossa valmista sarjaa. Eli soveltaa pitäisi jotenkin.

Posted

Säännöt ei ole kaikille samat. Tai siis meille kaikille on, mutta autoille ei. Joku 55 kupla menee aikalailla eri säännöillä kuin 05 golf.

 

t. Mika

Guest [Henkka]
Posted
Säännöt ei ole kaikille samat. Tai siis meille kaikille on, mutta autoille ei. Joku 55 kupla menee aikalailla eri säännöillä kuin 05 golf.

 

t. Mika

 

Eli kuppeliin olisi helpompi saada luvat..? ;)

Posted

Voimassa oleva säädös:

 

 

Asetus 779/1998

 

11 § Akseliston muutokset

 

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

 

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

 

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

 

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

 

3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

 

4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

 

 

t. Mika

  • 9 months later...
Posted

mistä kannattaisi kysellä noita muita osia jos ottaa ilmaiskarit bugfuelilta jenkeistä.(kompura ja venttiilit ja letkut ynm.)mitäköhän tulis kustantaan koko paketti?

 

tuolta ilmajouset.fi vois kysyä pelkkää ilma pakettia! mistä ootta osat hommannut?

Guest Mika Raussi
Posted

Niin kun kerroin, että miulle tuli ne iskarin Janin kautta, tarkotin että Jan välitti ne, koska Ebay ei taho lähettää ulkomaille.

 

Pieni varotuksen sanannen muuten ilmaiskareista, joita myydään kupliin sopivina: Silmukoiden linja toisiinsä nähden ei noissa oo suora. Taitaa siis sopia vanhempiin ihan ok, mutta uudemmissa tarvii jollain konstia muuttaa jompi kumpi kiinnitys siten, että pultti on auton menosuuntaan 90 asteen kulmassa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...