Jump to content

Vanteiden kavennus


Recommended Posts

Posted (edited)

Tiedän että tätä värkätään Keisarikunnankin kupeessa.. mutta onko joku palstalaisista tätä harrastanut.. 
Onko kokemuksia, siis ei mistää puljusta vaan miten on onnistunut, tuleeko soivat valssit vai vain soikiat jumputtajat..
Kiinnostaa myös miten tuo mahtaa onnistua, laillisuus on ihan oma homma ja se nyt ei ole se juttu koska se ei nyt kiinnosta.. Ja tiedän että kyseinen firma minkä tiedän kyllä osaa kertoa.. mutta kokemuksia vähän eli onko siinä mitä järkee tai saako sen teetettyä oikeasti kunnolla.. vaatii sorvia ja hitsaustaitoa,..

Heittokello ja oikea hitsaus ei ole käsittääkseni mitään avaruustiedettä.. 
17tuumaset kaviot mielessä tai lähinnä märkänä haavena mutta ei asetu millään seiska Valaaseen eteen ku etuevien väliä on kavennettu se 2''

 

Kuumaperunasuut tämänkin on kengittäny kapeilla possun kavioilla eli ei kait tuo tekemätön paikka ole

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=2482613

Edited by Urbantoy
Posted

Vararenkaina on 17", joten löytyisikö sellaisesta sopivan kapea kehä? Mutta eikös sulla ole siinä possun jaolla olevat aluvanteet vai oliko mielessä aluvanteiden kavennus?

Posted (edited)

Valas lipuu tällä hetkellä 15 tuumasilla fukeilla, edes flätin 4,5 kopsut takana alkuperäiset vm 69 901 magnesiumit

   Alukehän vaihto ei tule tässä kyseeseen.. ku 15 tuumasesta ei saa 17

 

Nimenomaan oli kyse kavenuksesta kuten otsikko sanoo.. eli 17 tuumanen halkaisija 7 tuumaan levee jonnekin sinne 5,5 tuumaan sopivalla offsetillä..

Mutta mähän oo aivan ulapalla noiden ET "call home" juttujen kaa ei ei ole tiedossa millä se ET ei soita kotiin sieltä pyöräkotelosta, luotan siihen että Flätin nelipuolikkaan ETeellä ei tarvi soittaa avaruuteen..

Joku Hans kauppas Empi fukkeja 4,5*17 ja mitähän ne takaevät oli, en muista, kavennettuna etupää ja kromattuna 4500jotain öljyseteliä tollareina setti. kaks kuukautta toimitus aika lähetykseen.. eli ei mitään järkeä..

 

EDIT Hans ei kauppaa enää kavennettuja.. tais olla hiljasta. kauppa.. 

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/search.php?username=Hans

Edited by Urbantoy
Posted (edited)

Levittänyt olen useammat vanteet, ihan on soivat pelit tulleet. Välineistön siinä melkein luettelitkin. Sorvi, heittokello ja hitsi (tigillä tehnyt) sekä mittanauha ja tunkeumanestettä/kehitettä. Keisari voi tietysti ylivertaisuudessaan luottaa mitoissa ja hitsin laadussa silmiinsä.

 

olisi myös hyvä olla laippa, joka isompi kuin vanne ja jossa sorvin kärjelle keskiö. Saa painettua vanteen palat yhteen ja kelloteltua/naputeltua suoraksi ennen kuin alkaa hitsaamaan. Sorvi ehkä ennemmin joku elämänsä ehtoopuolella oleva, jos hitsausvirta sattuu kiertämään laakereiden läpi…

 

Tärkeää on että se monttu jää vanteen keskelle, jotta kumin saa paikalleen. Leveydestä en tiedä kun olen sitä aina levittänyt, en kaventanut.

 

Keskiötä en ole koskaan joutunut siirtämään, eli tehty sen mukaan levitys että keskiö pysyy paikallaan. Olen kyllä niitä irroittanut ja todennut että piukassa ovat. Joku viisaampi voi neuvoa tässä jos sellaisena haluaa irti että takaisinkin vielä saa.

 

 

edit. Puhun levityksestä kun mielestäni ei teknisesti ole mitään eroa kavennatko vai levitätkö. Kaventaessa selvinnee yhdellä hitsisaumalla vanteen ymäri, levittäessä joutuu tekemään kaksi, jos laittaa siis peltiä suikaleen väliin.

 

hankkisin ehkä tässä tapuksessa toiset samanlaiset vanteen kuin mitä olen kaventamassa ja ottaisin toisista osat, ellei se halkaisijaltaa pieni kohta keskellä vannetta ole niin leveä, että jää jonkun sentin levyisenä jäljelle kavennuksen jälkeen. Jos vanne ei ole symmetrinen voi sitten pelata sillä kummalta puolelta vannetta leikkailee ja liimailee palat toisiinsa

 

 

Edited by peruskallio
Posted (edited)

Ihan hyviä pointteja, mutta käsittääkeni levennys on huomattavasti helpompaa kuin kavennus.. 
Kyllähän sinne soiron saa vanteeseen väliin helposti ku ekaks on sorvissa raapastu vanne kahteen osaan

Kavennuksessa varmaan vaikuttaa vanne ja onko siinä paikkaa mistä raapasta tarvittava siivu pois että saadaan se kapeammaksi ja haluttu ET.. en mä nyt mitään tajua mutta pohdimpa aikani kuluks.. .. 

Esmes tässä on käsittääkseni seiska fukki kavennettu..

image.thumb.png.433877023cd02e82571324b78cebde88.png 

Edited by Urbantoy
Posted
16 hours ago, Urbantoy said:

Valas lipuu tällä hetkellä 15 tuumasilla fukeilla, edes flätin 4,5 kopsut takana alkuperäiset vm 69 901 magnesiumit

   Alukehän vaihto ei tule tässä kyseeseen.. ku 15 tuumasesta ei saa 17

 

Nimenomaan oli kyse kavenuksesta kuten otsikko sanoo.. eli 17 tuumanen halkaisija 7 tuumaan levee jonnekin sinne 5,5 tuumaan sopivalla offsetillä..

 

 

Sori, ajatus harhaantui, kun katselin noita sun fuchseja ja eikös ne ole yleensä alumiinia. Mutta siis minkälaiset 17" peltivanteet ajattelit sinne laittaa kavennettuina?

Posted (edited)

Jaahas, o näköjään ollut itelläkin ihan täpöllä ajatusvirta menossa ku kirjoitellut.. 
En ole suunnittelemassa mitää peltivanteita kavennuksen kautta Valaaseen. Joku ajatusvirta ollut varmaan että ei se oikein onnistu niinkuin jossain värkätään, eli otetaan keskiö volsusta ja siihen ympätään kehä jostain muusta laitoksesta.. 

Siis haavehan ois saada noi 17*7 tuumaset fukit kavennettuna alle.. mutta aika ulalla tässä vielä on.. Vähän on hajua missä tommosta tehdään..  

Mutta parasta tässä on että haaveilu ei maksa mittään eli priceless vai miten se mäni 

Edited by Urbantoy
Posted

Niin siis kaikki kavennetut aluvanteet mitä nähnyt niin ei niihin mitään eri kehää ole vaihdettu. Tietty jos on kasattavat vanteet niin sitten stroori on eri.

 

Eli käytännössä on sorvattu sopiva määrä materiaalia välistä pois ja sitten hitsattu takaisin yhteen. Ihan alumiinin materiaalivaihteluidenkin takia on varmaan helpompaa hitsata samasta vanteesta olevaa materiaalia yhteen kuin kahdesta eri materiaalista olevaa.

 

Tietty näppärä sorvari voisi kenties sorvata jonkunsortin puristesovitteisen lipan katkaisukohtaan ettei kaikki voima tule hitsaussaumalle mutta jonkun asiasta enemmän tietävän pitäisi tämä laskea tai mallintaa.

Posted

Mä luulen että se sorvissa pöyräytys ei ole ongelma.. Vaan se hitsaus.. Muttan Mikan viittama hitsari varmaan heleposti selviää tuosta.. 

Posted

Onko 17 se juttu?  Jos 16 riitttäis niin valmiita sais kaupasta. Fiksuja rengaskokojakin ois 16 tuumaselle paremmin saatavilla.

Posted
14 hours ago, JM said:

Onko 17 se juttu?  Jos 16 riitttäis niin valmiita sais kaupasta. Fiksuja rengaskokojakin ois 16 tuumaselle paremmin saatavilla.

No ehkä vähän, tota 16'' en ole vielä miettinytkään.. 
Pukkaappa linkkejä mistä noita löytyy.. Tuo kavennushommali tuli vaan mieleen ku edessä 2'' kavennettu juniksen akseli niin se vaikuttaa siihen että ihan leveintä mahdollista sinne ei viiti ruveta survoon.. Tämähän on vasta pohdinnan tasolla, koska ajatus tämän järkevyydestä ei ole vieläkään valjennut.. 

Posted

Eikö olisi helpompi kaventaa etukelkkaa? Ajettavuus ei ainakaan parane noilla 135-145 nakeilla, ei kuplassa eikä varsinkaan T2:sessa. Mulla edessä pari tuumaa kavennettu akseli ja alla 7x16 alkuperäiset Fuchsit 951 numerolla(944) koska tarvin kaiken ylimääräisen tilan jarruille ja 951 versioissa hieman enemmän tilaa satuloille. Vielä etuna se että rengas ei osu juuri doglegin kohdalle vaan jää hieman sisäpuolelle.

Posted
On 7/31/2021 at 8:49 AM, JM said:

Onko 17 se juttu?  Jos 16 riitttäis niin valmiita sais kaupasta. Fiksuja rengaskokojakin ois 16 tuumaselle paremmin saatavilla.

 

Ja jos ei fuksit ole se juttu, D90:ia saa alkaen 6x16 kokoisina ja ET 52 nurkilla niin saa varmasti passattua sopivuutta kohdalleen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...