68teevee Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 Onkos kellään palstalaisista kokemusta kuplan akun siirtämisestä etutavaratilaan vararenkaan paikalle? Teknisesti tuohan on ihan simppeli tehdä mutta miten paljon vaikuttaa normi olkatappikeulan toimivuuteen? Akku painaa noin 20 kg, ja kun se tulee etuakselin eteen niin varmastihan tuo vaikuttaa ajoominaisuuksiin . Iskunvaimentimet täytyy ainakin päivittää ym. Itse en pääse nyt sitäkään testaamaan kuinka paljon suuri painonlisäys keulaan ja jousiin vaikuttaa. Quote
XTeme Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 Kyllä mulla kupla kulkee vakaammin kun tankki täynnä. Quote
68teevee Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 Hyvä, mut jos siihen lisätään vielä se noin 20kg? Quote
68teevee Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 Täytys vielä käydä ettimässä löytyykö hieman kapeampi akku kuin normi . Normikokoselle tekee tiukkaa mahtua sinne syvennykseen. Mahdollisimman alas olis parempi. Quote
JM Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 Laita lithium akku painaa muutaman kilon. Asennus asento vapaa. Mahtuu vielä varapyöräkin. Quote
68teevee Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 Tässä tapauksessa akku sais painaa vähän enemmän kun tarvis tasapainottaa aiton peräpäähän tulutta lisäpainoa. Quote
68teevee Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 Tosin tarkemmin kun miettii niin vois olla lithium hyvä vaihtoehto. Kyllä sitä painoa saa muutenkin sinne tarpeen niin vaatiessa. Täytyykin mennä kuikuileen kauppoihin mittoja👍. Quote
mikan Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 4 hours ago, 68teevee said: Onkos kellään palstalaisista kokemusta kuplan akun siirtämisestä etutavaratilaan vararenkaan paikalle? Teknisesti tuohan on ihan simppeli tehdä mutta miten paljon vaikuttaa normi olkatappikeulan toimivuuteen? Akku painaa noin 20 kg, ja kun se tulee etuakselin eteen niin varmastihan tuo vaikuttaa ajoominaisuuksiin . Iskunvaimentimet täytyy ainakin päivittää ym. Itse en pääse nyt sitäkään testaamaan kuinka paljon suuri painonlisäys keulaan ja jousiin vaikuttaa. Akun paino siis korvaa vararenkaan painon (joka on?). Eipä tuota varmaan siellä ratin takana edes huomaa. Quote
68teevee Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 (edited) 1 hour ago, mikan said: Akun paino siis korvaa vararenkaan painon (joka on?). Eipä tuota varmaan siellä ratin takana edes huomaa. Siis painoa pois takaakselilta, eteen lisää niin saa tasattua. Edited August 8, 2021 by 68teevee Quote
aki Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 (edited) Porsche 356:ssa on akku etuakselin edessä ja olkatappikeula vanhemmissa on rakenteeltaan pitkälti sama (akseli kiinteästi korissa kiinni, ei irrotettava kuten kuplassa) kuin kuplan vastaava. 356:n akkukotelo on epäoptimaalisesti se matalin asia keulassa, mikä luokin sitten toisenlaisia haasteita. Itse laitoin 356:n alle 10kg akun jotta saisi keulasta massaa pois maavaran vuoksi, mutta välillä kiinni oli myös isompi akku. En kyllä voi sanoa huomanneeni eroa ajo-ominaisuuksiin. Edit: kuva internetistä viitteeksi Edited August 8, 2021 by aki 1 Quote
mikan Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 2 hours ago, 68teevee said: Siis painoa pois takaakselilta, eteen lisää niin saa tasattua. Mun pointti lähinnä oli, että jos akku tulee varapyörän tilalle, niin paljonko on akun ja varapyörän painoero? Quote
68teevee Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 (edited) 9 minutes ago, mikan said: Mun pointti lähinnä oli, että jos akku tulee varapyörän tilalle, niin paljonko on akun ja varapyörän painoero? Joo vois punnita ku kerkiää Edited August 8, 2021 by 68teevee Quote
Ketsa Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 Itse pitäisin 68teeveen autossa alun orkkispaikan seudulla, jotta kaapeli startille pysyisi lyhyenä. Ja jos ajo-ominaisuuksia haluaa virtuaalisesti parantaa ennen ensimmäistä testiajoa, niin orkkispaikalla akku on akselien välissä = hyvä. Mahdollista perän lisääntynyttä painoa kompensoisin ensin jäykemmillä takavääntösauvoilla ja vasta ihan lopuksi miettisin 6 kg sammuttimen sijoituspaikkaa... 🙂 Quote
68teevee Posted August 8, 2021 Author Posted August 8, 2021 Okei! Tää olikin mulle uutta että saa jäykempiä vääntösauvajousia taakse kun ei oo tullu perehdyttyä sen koommin aiheeseen. Täytyykin etsiä , mit jos jollain olisi laittaa suora linkki myyjälle olis hjuva. Quote
Ketsa Posted August 8, 2021 Posted August 8, 2021 Ja splitissähän on vakiona jäykät vääntösauvat, 944 turbo audista löytyy IRS pituisena ja taisi jossain ovaleissakin olla jotain erikoista. Ja 20 vuotta sitten noi oli vielä halpojakin 😁 Quote
x-pj Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 8 hours ago, Ketsa said: Ja splitissähän on vakiona jäykät vääntösauvat, 944 turbo audista löytyy IRS pituisena ja taisi jossain ovaleissakin olla jotain erikoista. Ja 20 vuotta sitten noi oli vielä halpojakin 😁 Ovalissa ja paksutolpassa on vähän paksummat (24mm) kuin myöhemmissä (22 mm), mutta ne on samalla pidemmät. Splitin sauvat on 25 mm. 1 Quote
Tanhis Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 On 8/8/2021 at 8:45 AM, XTeme said: Kyllä mulla kupla kulkee vakaammin kun tankki täynnä. Seuraavassa pyörien suuntauksessa laita tankki puolilleen ja mene itse istumaan autoon. Quote
JM Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 14 hours ago, x-pj said: Ovalissa ja paksutolpassa on vähän paksummat (24mm) kuin myöhemmissä (22 mm), mutta ne on samalla pidemmät. Splitin sauvat on 25 mm. 1200 paksummat kuin 1300 koska ei vakausjousta. Quote
mikan Posted August 16, 2021 Posted August 16, 2021 Rahallahan näitä saa vaikka minkälaisia. https://www.csp-shop.com/en/rear-axle/torsion-bars-heavy-duty-511-115-55325-13349a.html Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.