ovaaliheppu Posted August 12 Posted August 12 Samat sisuskalut pääsylkyssä, toi kiinnityslaippa vaan eri kohdassa. 62 ei oo ehkä helpoin jarruosien kanssa, tais olla 65-> kun saa lähes kaikki paikallisesta K-marketistakin verrattuna vanhempiin 1 Quote
Tanhis Posted August 12 Posted August 12 4 hours ago, SamiO said: Hyvää tekstiä molemmilta! Pitää alkaa perehtyyn ku saa jarrukamat pöydälle ja pääsee tutkii. Pitää kokeilla vaikka rasvaprässillä suostutella männät ulos. Tää on jotai 62vm vissii, pitää varmistaa vinistä ku käy taas autolla. Katoin että ovat kuplanki 1piiri pääsylkkää laittaneet pidemmällä käyttötapilla, mietin kyllä sitäki että luekkö noissa sisukset samat jolla entrata tuo alkuperänen jos ei oo roskiskamaa. Kantsii lukaista oman varhaisen kolkin jarrupähkäilyt täältä. Siellä myös ehdotuksia firmoista mitkä pystyy auttamaan. 2 hours ago, ovaaliheppu said: Samat sisuskalut pääsylkyssä, toi kiinnityslaippa vaan eri kohdassa. 62 ei oo ehkä helpoin jarruosien kanssa, tais olla 65-> kun saa lähes kaikki paikallisesta K-marketistakin verrattuna vanhempiin Juu 66 lähtien suurinpiirtein motonetin hyllykamaa. 1 Quote
SamiO Posted August 13 Author Posted August 13 (edited) Pureskelin lisää. Takapäästäki purkautu kaikki "ehjänä". Ilmausnipatki aukes ku uusista🤨 Aikanaan on hajonnu toiselta puolen männän pää ja kengän kilpeen kiinnitystappi, kenkä on ollu huonosti rummussa ja kulunutki sen mukaisesti. Toisella puolen toinen suojakumi ihan korppu ja toinen pehmee.. jännä. Vaikuttaa harvinaisen hyvältä, täsä ei montaa mätä paikkaa vaikuttas olevan. Koneenki puotin pois. Pitää koittaa liotella jollai pikkuhiljaa jos lähtis pyöriin ja sais "ehjänä" purettua. Joku ottanu tulpat pois ja kondensio päässy ruostuttaa renkaat pyttyihin kiinni. Muuten vissii täydellinen kone, lämmönvaihtimet ja äänenvaimenninki vaikuttaa kovilta.. paitsi loppupillin pätkä joka mureni. Edited August 13 by SamiO 1 Quote
Tanhis Posted August 13 Posted August 13 Oh my, omat painajaiset toisella tyypillä. Takarummut ovat omansa noin varhaisessa. Samoin kun suuriosa koneen jutuista esim kannet, pytyt, puhallinkopat, ja imusarja. Mikä sulla on koneen numero. Eli kun purat konetta käytä vähän enemmän varovaisuutta kuin normaalisti. 1 Quote
ovaaliheppu Posted August 14 Posted August 14 (edited) Keinuvivustot irti ja polttoöljyä tulpan reiästä sisään. Anna ajan kulua, voi nopeuttaa jos paineistat palotilat, puskee pöötä männän väliin, mikäli venttiilit vaan pitää. Nettiautossa on se 350€ 1500N farkkuraato, siinä olis koneeseenkin sopivaa kamaa kun sivuimukaasarilla vielä, muuten aika lohduton laite Volkswagen 1500 variant Farmari 1964 - Vaihtoauto - Nettiauto Edited August 14 by ovaaliheppu 1 Quote
Tanhis Posted August 14 Posted August 14 1 hour ago, ovaaliheppu said: Keinuvivustot irti ja polttoöljyä tulpan reiästä sisään. Anna ajan kulua, voi nopeuttaa jos paineistat palotilat, puskee pöötä männän väliin, mikäli venttiilit vaan pitää. Nettiautossa on se 350€ 1500N farkkuraato, siinä olis koneeseenkin sopivaa kamaa kun sivuimukaasarilla vielä, muuten aika lohduton laite Volkswagen 1500 variant Farmari 1964 - Vaihtoauto - Nettiauto Varhaista konetta on kahta eri tyyppiä, tasaisilla imusarjan aukoilla ja muutaman asteen kulmassa olevilla aukoilla. Tasaiset imarin aukot kertoo että osien löytäminen ei tule olemaan helppoa. Tietty saa sinne uudemmat pytyt sopimaan koneistamalla. Quote
SamiO Posted August 14 Author Posted August 14 (edited) 12 hours ago, Tanhis said: Oh my, omat painajaiset toisella tyypillä. Takarummut ovat omansa noin varhaisessa. Samoin kun suuriosa koneen jutuista esim kannet, pytyt, puhallinkopat, ja imusarja. Mikä sulla on koneen numero. Eli kun purat konetta käytä vähän enemmän varovaisuutta kuin normaalisti. Ei mitenkään mieltäylentäviä uutisia 😃 Kunhan nuo jarrujutut saa selville niin tuon moottorihomma ei nyt varmasti oo isoin rasti, vaihdetaan vaikka tekniikkaa jos ei muuten tuu eläjää tuosta. Ei tästä museopeliä tehdä niin vähä tuossa makustellu tommosta typ4 konetta jos istuttas 😀 Jarru puolella jos ite sylinterit saa pelastettua niin selvitellä mistä niihin nyt passais männät ja tiivisteet, kengät vaikka sitte pinnottaa jos ei korvikkeita löydy. En ala mitää kalliita NOS osia metsästelee jos ei oo ihan viimenen pakko, vaikka sitte muutetaa levyille tms. Edited August 14 by SamiO 1 Quote
Kharon Posted August 14 Posted August 14 Putsaat ja elvytät vain vanhat männät (alumiinit+kumit) ja pölysuojat tarvikkeena, ne eivät ole niin kovilla. Kun ne kerran irtosivat niin ne kokolailla todennäköisesti eivät ole menneet miksikään, kumit vain kuivuneet kun on ollut vanhaa jarrunestettä/ei mitään ja siihen liotus uudessa liemessä auttaa. Kitkaliimaus.fi on ainakin aiemmin tarjonnut kuluttajaystävällistä hinnoittelua uusien hihnojen tekemiseen. Nykytilanne selviää kysymällä. 1 Quote
ovaaliheppu Posted August 14 Posted August 14 (edited) Volkswagen typ3 | Tori Edited August 14 by ovaaliheppu 2 Quote
SamiO Posted August 14 Author Posted August 14 (edited) 5 hours ago, ovaaliheppu said: Volkswagen typ3 | Tori Tänks, ostin kuleksimasta. 🫡 Pitää laitella likoaan nuo muut rojut jossain välissä. Vois nuo jarrukilvet jne puhallella kaapissa samalla kuplan koneen pellit ja maalailla kerralla kaikki. Edited August 14 by SamiO 1 Quote
SamiO Posted August 16 Author Posted August 16 Kävin hermoja lepyttää tallisa ja avasin pääsylinterin. Eka puhaltanu ja fosforihapottanu pinnan siks ton näkönen. Otin sokan pois ja prikan pois, pikku ruoste mutta ei paha ollenkaan. Sitte ruuvipenkkiin ja kokeilen kopauttaa mäntää sisääpäin eka tunnustellen ja sehä liikahti heti vähä. Naputtelin alaspäin ja kohta pysty jousta vasten lutkutteleen. Varasalla ja tampilla jumppasin eestaas niin sehän hyppäs mäntä pöydälle 😄🤝 Meleko ryönänen ja kumiosat näyttää hakkelukselta mutta toiveikas että tuo ois pelastettavissa, totuus seleviää ku saa pesastua vaikka ultraäänessä/pulloharjalla jne. Oispa kiva jos kaikki sylinteritki ois näin suostuvaisia. Quote
Tanhis Posted August 17 Posted August 17 13 hours ago, SamiO said: Kävin hermoja lepyttää tallisa ja avasin pääsylinterin. Eka puhaltanu ja fosforihapottanu pinnan siks ton näkönen. Otin sokan pois ja prikan pois, pikku ruoste mutta ei paha ollenkaan. Sitte ruuvipenkkiin ja kokeilen kopauttaa mäntää sisääpäin eka tunnustellen ja sehä liikahti heti vähä. Naputtelin alaspäin ja kohta pysty jousta vasten lutkutteleen. Varasalla ja tampilla jumppasin eestaas niin sehän hyppäs mäntä pöydälle 😄🤝 Meleko ryönänen ja kumiosat näyttää hakkelukselta mutta toiveikas että tuo ois pelastettavissa, totuus seleviää ku saa pesastua vaikka ultraäänessä/pulloharjalla jne. Oispa kiva jos kaikki sylinteritki ois näin suostuvaisia. Kannattaa pyöräyttää Tonnisella vesipaperilla ympäri niin saa paremman kuvan pinnan oikeasta jamasta. 1 Quote
SamiO Posted August 18 Author Posted August 18 Vähä pyöritin paperilla ja karhunkielellä porakoneessa, pitäis kokeilla hoonata, oma pikkuhooni mahtunu.. Rokoja on jokunen, syvemmällä pienempiä ja vähä tuntuu sormeen nuo mihin yltää kokeileen Quote
Tanhis Posted August 18 Posted August 18 2 hours ago, SamiO said: Vähä pyöritin paperilla ja karhunkielellä porakoneessa, pitäis kokeilla hoonata, oma pikkuhooni mahtunu.. Rokoja on jokunen, syvemmällä pienempiä ja vähä tuntuu sormeen nuo mihin yltää kokeileen Auts, näyttää kyl melkein uuden sylinterin ostolta. 2 Quote
SamiO Posted August 19 Author Posted August 19 Mahollisesti, laitan sitte kuplan sylkän pidemmällä tapilla. Pinnat tuli postissa 🫡 1 Quote
Tanhis Posted August 19 Posted August 19 2 hours ago, SamiO said: Mahollisesti, laitan sitte kuplan sylkän pidemmällä tapilla. Pinnat tuli postissa 🫡 Mikä idea sulla sen kuplan sylinterin kanssa oli, kun uudemman kolkin sylinteriä saa kivasti uutena kaupasta. https://www.paruzzi.com/fi/type-3/jarrut-vanteet/jarrusylinterit-ja-jarruputket-letkut/31207/ Quote
SamiO Posted August 19 Author Posted August 19 Tuo kolkkihinta sylettää ihan periaatteesta ku vertaa kuplan vastaavaan. 😁 Mutta hyvin mahollista ku siihe pisteesee pääsee nii ei jaksa värkätä ja tilaa tuon suoraa sopivan. Quote
Tutkija Posted August 23 Posted August 23 Itse en laittaisi oman turvallisuuden takia yksipiiristä pääjarrusylinteriä vaikka olis kuinka ollut alunperin. On aika ontto tunne kun jostakin järjestelmästä pettää jokin ja jarruja ei ole missään pyörässä. Siinä kohtaa yleensä mekaanisella käsijarrulla joka on hätävara ei enää pysäytetä autoa mitenkään. 3 Quote
ovaaliheppu Posted August 23 Posted August 23 Tämä syynä miksi myös laittanu kaikkiin 2 piiriset tilalle vaikka orggis ollut täysin kunnossa. Kerran kun tuon jarruttomuuden äkillisessä tilanteessa kokee, se riittää itselle syyksi muutokseen. Ei ehdi kättä käsijarrulle välttämättä siirtämään kun on ensin refleksin omaisesti 4-5 kertaa survonu pedaalin lattiaan. Onneks oli vieressä tyhjä kaista. 2 Quote
SamiO Posted August 23 Author Posted August 23 Totta tuokin, lueskelin jostain(samba kai) että näissä ois ahdasta ohjauksen hilujen kans jos tuota muuttaa vakiosta? Säiliön letkujen kans vissii ainaki? Quote
ovaaliheppu Posted August 23 Posted August 23 (edited) Etummainen joo pikkasen nihkeellä tilalla ainakin kuplan sylkyllä, mutta tehtävissä toki. Jossain foorumilla näin että oli laitettu suiru peltiä sylkän kiinnityksen yläpuolelle joka taittaa sitä hieman alemmas etupäästään, ei siellä paljon lisätilaa tarvitse kylläkään. Omani sain ähkittyä ihan ilman kikkailuja. Kuvassa kolkin 2 piirisylkkä, ei sekään sen tilavampi, etummainen lähtö vaan toiseen suuntaan, mä jouduin laittamaan sen nokkaa kohti Edited August 23 by ovaaliheppu 1 Quote
SamiO Posted August 23 Author Posted August 23 Yltääköhän tommosen vakio typ3 2-piiri jarruputki setin putket ok kuplan sylkyn kans, jos noissa nyt on eroa lähtöjen asennoilla. Quote
ovaaliheppu Posted August 23 Posted August 23 Tais vaan toinen etuputki jäädä lyhyeks kun vääntelin hollille, otin kuitenkin 31268 Paruschkin 7 osaisen putkisarjan ku yksittäinen putki tai kaks irrallaan maksaa saman Quote
SamiO Posted September 17 Author Posted September 17 Piti kuplaan kytkin vaihtaa.. no puhalsin ja maalasin koneen pellit ja siistin isommasti... vaihdelaatikon kumet, vetarin kumet jne vaihtu samalla. Sitte vähä purkasin tuota notsin konetta laatikkoon... Tässä varhasessa on vissii yks osanen nuo sylinterinpellit eikä lähe ilman kopan irrotusta, ei sillä osiksihan tuo pitää laittaa.. pitää ihmetellä toinen päivä miten tuo puhallin lähtis tuosta. Vissii lauhdutin joskus alkanu puhaltaa öljyä ku on nii moskassa. Quote
Tanhis Posted September 18 Posted September 18 (edited) 9 hours ago, SamiO said: Piti kuplaan kytkin vaihtaa.. no puhalsin ja maalasin koneen pellit ja siistin isommasti... vaihdelaatikon kumet, vetarin kumet jne vaihtu samalla. Sitte vähä purkasin tuota notsin konetta laatikkoon... Tässä varhasessa on vissii yks osanen nuo sylinterinpellit eikä lähe ilman kopan irrotusta, ei sillä osiksihan tuo pitää laittaa.. pitää ihmetellä toinen päivä miten tuo puhallin lähtis tuosta. Vissii lauhdutin joskus alkanu puhaltaa öljyä ku on nii moskassa. Puhaltimessa keskipultin vieressä kaksi jenkareikää johon pultit kiertämällä ja vuorotellen kiristämällä puhallin painaa itsensä ulos puhallinkoppaa vasten. Tietty jos et halua vaarantaa puhallinkoppaa niin sitten väsää näihin jenkareikiin väliin lattaraudan missä mutteri hitsattuna kiinni (tai kierteytettynä) ja painaa puhaltimen kampuran pohjaa vasten ulos. Edited September 18 by Tanhis 1 Quote
-tipi- Posted September 18 Posted September 18 (edited) Kampuraa tai sen löysällä olevaa pulttia vasten puhaltimen ulos veto. Menee helposti puhallinkopasta läpi, jos sitä vasten painaa. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/korityokalut/irrotustyokalut/irrotustyokalut-2000019463 Edited September 18 by -tipi- 2 Quote
SamiO Posted September 18 Author Posted September 18 (edited) Vähä pelkäsinkin, noissa on nyt vissii kierrettynä pultit ja toinen ainaki näyttää sileäksi pyöräytetyltä... ja vielä kovilta "tiheätorxeilta". Varmaa pääsee hitsaileen muttereita. Edited September 18 by SamiO Quote
ovaaliheppu Posted September 18 Posted September 18 Anna pikkusen puhaltimen laippaliitokseen lämpöö ja rakkautta, en muista että olis mitenkään tolkuttoman tiukalla noi olleet kun lämpöä hyödyntäny. toki puhallin ei kestä sit yhtään kiskomista, menee mutkalle melkeen käsineenkin. Voihan tuohon porata samalle jaolle toiseen väliin reiät ja vetää kierteet jos noi jengoissa nyt olevat on sikatiukassa, tai takapuolella jengassa ruostepaakku Quote
SamiO Posted September 20 Author Posted September 20 Nää lähti nätisti ku töräytin timcolla mutterit kiinni. Ton vetäjänki ostin vaa ei oo kerenny harjottelee 😁 Quote
SamiO Posted September 22 Author Posted September 22 Alako taas purkautuun, 1/2 puolen pytyt on juntturassa ja likoomassa lisää. Palotilat siistit ettei oo vettä istunu. 3/4 lähti nätisti pois. Vaihtomoottori leimasta päätellen, vähä tuota jo ootin ku näytti kansista jne sen verran siistiltä vielä eikä ollu palanu nii kiinni tauhkaa ja valuki kohtuu kiiltävä ja puhas paikotellen, talttaruuvit lähti auki ilman mitää rikkomista, pakosten pinnapultit ehjänä eikä ruosteesta jumineena katkeillu aukoessa. Jos saman fiilis on kampiakselin jne puolella niin eiköhän tästä vielä moottori tule. Toivoen että 3/4 lähtee vielä nätisti pois ja selviää vaikka hoonauksella ja rengastuksella. Oisko tuo lauhditin kaput ja vuotanu tän tämmöseksi öljykakuksi. 1/2 puoli paljo öljysempi. Jos ei sitte kammio oo halki jostai siltäpuolen 😵 2 Quote
SamiO Posted September 27 Author Posted September 27 Vähä eteenpäi taas. Passaakohan tänhän heittmällä joku 1600 tai uudempi 1300 pyttymäntä setti? Jos joutuu pakottaa että menee särki nuo jumisa olevat. Quote
SamiO Posted September 28 Author Posted September 28 Joo romuu menee pytyt ja männät, oli kyllä lujasa toinen puoli. Kankien mutterit ulottumattomissa, hyvin onnistunu pysähtyy ja jumii just puoleen välii iskua. Piti vähä kerrallaa molempia hakata alaspäi että sai mutterit työkalun ulottuville. Nokka, nostajat, mäntäpyttysetti ja laakerit alakuunsa näyttäs kaipaavan korviketta. Quote
SamiO Posted September 28 Author Posted September 28 (edited) Tulihan se kohtuu puhtaaksi. Pitää mittoa ja vielä ajan kans tutkia tulisko vielä kone. Ja näky olevan nokkallaki laakerit, toki ku uudempi vaihtomoottori.. Edited September 28 by SamiO 3 Quote
SamiO Posted October 12 Author Posted October 12 Kokeilin mitä tuo lasikuula sais aikaan, hyvää teki kansille. Vahvistu ehjiksikin. Kammio pitää kiikuttaa poraukseen. 4 Quote
ovaaliheppu Posted October 13 Posted October 13 Kertaalleen rempatut, ei välttämättä paljon ajeltu. Ilo se on löytää ehjää purkaessa 1 Quote
SamiO Posted November 19 Author Posted November 19 Sillon tällön puuhasteltu, kaikki moottorinpellit puhalletu, jarruosat rumpuja lukuunottamatta ku ne on autossa paikallaan. Sai alakaa vähä ruikkii maalia että voi pakat ja siirtää muualle eestä pyörimästä. Kammio koneistettu ja laakerit yms hankittu. Käytetty ok pyttysetti jne. Koneenki sais kasailtua ku osat on maalattu. Kasailis talven aikana kasailis sillon ku kyllästyy hitsaan tölkkiä... Jos nuo jarruhommatki sais seleväksi kevääsee mennesä. 8 Quote
SamiO Posted November 22 Author Posted November 22 Vähä toisenlaista väriä ja posti toi pellin suostutteluun välineitä. Saa nähä onko noista mihinkään 😄 6 Quote
SamiO Posted November 27 Author Posted November 27 Mallailin noita 50mm leveitä pintoja noihin 45mm takapään kenkiin, nehä passaa suoraa reijiltäänki ku niittaa kiinni ja trimmaa sivuilta ylimääräset pois 😁 Ebaysta tarttu yks setti sitte ostoskoriin, saksasta nossi pintoja 😅 Quote
Jorrma Posted November 28 Posted November 28 Pellinvärkkäyskaluista, Toraforssilta aikanaan sikkikoneen ostin, piti tehdä runkoon vahvistusta ettei lerppuna vääntyile eli ylä/alavastinpinnat eivät pysyneet paikallaan rullatessa.Vahvistuksen jälkeen ihan pelittävä värkki ja kutistus/venytyskalu ihan toimiva suoraan paketista. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.