Jump to content

Palonkylän pelimannin rojut.


SamiO

Recommended Posts

4 hours ago, SamiO said:

Hyvää tekstiä molemmilta!

Pitää alkaa perehtyyn ku saa jarrukamat pöydälle ja pääsee tutkii. Pitää kokeilla vaikka rasvaprässillä suostutella männät ulos. Tää on jotai 62vm vissii, pitää varmistaa vinistä ku käy taas autolla.

Katoin että ovat kuplanki 1piiri pääsylkkää laittaneet pidemmällä käyttötapilla, mietin kyllä sitäki että luekkö noissa sisukset samat jolla entrata tuo alkuperänen jos ei oo roskiskamaa.

Kantsii lukaista oman varhaisen kolkin jarrupähkäilyt täältä. 

 

Siellä myös ehdotuksia firmoista mitkä pystyy auttamaan.

 

2 hours ago, ovaaliheppu said:

Samat sisuskalut pääsylkyssä, toi kiinnityslaippa vaan eri kohdassa. 62 ei oo ehkä helpoin jarruosien kanssa, tais olla 65-> kun saa lähes kaikki paikallisesta K-marketistakin verrattuna vanhempiin

Juu 66 lähtien suurinpiirtein motonetin hyllykamaa.

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Pureskelin lisää.

Takapäästäki purkautu kaikki "ehjänä". Ilmausnipatki aukes ku uusista🤨

Aikanaan on hajonnu toiselta puolen männän pää ja kengän kilpeen kiinnitystappi, kenkä on ollu huonosti rummussa ja kulunutki sen mukaisesti.

Toisella puolen toinen suojakumi ihan korppu ja toinen pehmee.. jännä.

20240813_222916.thumb.jpg.4217334f846b940d1dd118b9bf0d9150.jpg

 

Vaikuttaa harvinaisen hyvältä, täsä ei montaa mätä paikkaa vaikuttas olevan.

20240813_222718.thumb.jpg.7831cdb4051b0f99a1a0c65c0db3aecd.jpg

20240813_222659.thumb.jpg.4103bf9602ceb8b08b8366dec85c06e0.jpg

20240813_222744.thumb.jpg.c2cc06d8eea4d031e547f5de2142d2ea.jpg

 

Koneenki puotin pois. Pitää koittaa liotella jollai pikkuhiljaa jos lähtis pyöriin ja sais "ehjänä" purettua. Joku ottanu tulpat pois ja kondensio päässy ruostuttaa renkaat pyttyihin kiinni.

Muuten vissii täydellinen kone, lämmönvaihtimet ja äänenvaimenninki vaikuttaa kovilta.. paitsi loppupillin pätkä joka mureni.

20240812_205747.thumb.jpg.15a1c242f6eaaf385ba802c03b674d1a.jpg

 

Edited by SamiO
  • Like 1
Link to comment

Oh my, omat painajaiset toisella tyypillä. Takarummut ovat omansa noin varhaisessa. Samoin kun suuriosa koneen jutuista esim kannet, pytyt, puhallinkopat, ja imusarja. Mikä sulla on koneen numero. Eli kun purat konetta käytä vähän enemmän varovaisuutta kuin normaalisti.

  • Haha 1
Link to comment

Keinuvivustot irti ja polttoöljyä tulpan reiästä sisään. Anna ajan kulua, voi nopeuttaa jos paineistat palotilat, puskee pöötä männän väliin, mikäli venttiilit vaan pitää.  Nettiautossa on se 350€ 1500N farkkuraato, siinä olis koneeseenkin sopivaa kamaa kun sivuimukaasarilla vielä, muuten aika lohduton laite Volkswagen 1500 variant Farmari 1964 - Vaihtoauto - Nettiauto

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, ovaaliheppu said:

Keinuvivustot irti ja polttoöljyä tulpan reiästä sisään. Anna ajan kulua, voi nopeuttaa jos paineistat palotilat, puskee pöötä männän väliin, mikäli venttiilit vaan pitää.  Nettiautossa on se 350€ 1500N farkkuraato, siinä olis koneeseenkin sopivaa kamaa kun sivuimukaasarilla vielä, muuten aika lohduton laite Volkswagen 1500 variant Farmari 1964 - Vaihtoauto - Nettiauto

Varhaista konetta on kahta eri tyyppiä, tasaisilla imusarjan aukoilla ja muutaman asteen kulmassa olevilla aukoilla. Tasaiset imarin aukot kertoo että osien löytäminen ei tule olemaan helppoa. Tietty saa sinne uudemmat pytyt sopimaan koneistamalla.

Link to comment
Posted (edited)
12 hours ago, Tanhis said:

Oh my, omat painajaiset toisella tyypillä. Takarummut ovat omansa noin varhaisessa. Samoin kun suuriosa koneen jutuista esim kannet, pytyt, puhallinkopat, ja imusarja. Mikä sulla on koneen numero. Eli kun purat konetta käytä vähän enemmän varovaisuutta kuin normaalisti.

Ei mitenkään mieltäylentäviä uutisia 😃
Kunhan nuo jarrujutut saa selville niin tuon moottorihomma ei nyt varmasti oo isoin rasti, vaihdetaan vaikka tekniikkaa jos ei muuten tuu eläjää tuosta.
Ei tästä museopeliä tehdä niin vähä tuossa makustellu tommosta typ4 konetta jos istuttas 😀
Jarru puolella jos ite sylinterit saa pelastettua niin selvitellä mistä niihin nyt passais männät ja tiivisteet, kengät vaikka sitte pinnottaa jos ei korvikkeita löydy.
En ala mitää kalliita NOS osia metsästelee jos ei oo ihan viimenen pakko, vaikka sitte muutetaa levyille tms.
 

Edited by SamiO
  • Like 1
Link to comment

Putsaat ja elvytät vain vanhat männät (alumiinit+kumit) ja  pölysuojat tarvikkeena, ne eivät ole niin kovilla.  Kun ne kerran irtosivat niin ne kokolailla todennäköisesti eivät ole menneet miksikään, kumit vain kuivuneet kun on ollut vanhaa jarrunestettä/ei mitään ja siihen liotus uudessa liemessä auttaa.

 

Kitkaliimaus.fi on ainakin aiemmin tarjonnut kuluttajaystävällistä hinnoittelua uusien hihnojen tekemiseen. Nykytilanne selviää kysymällä.

 

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)
5 hours ago, ovaaliheppu said:

Tänks, ostin kuleksimasta. 🫡

 

Pitää laitella likoaan nuo muut rojut jossain välissä.

 

Vois nuo jarrukilvet jne puhallella kaapissa samalla kuplan koneen pellit ja maalailla kerralla kaikki.

Edited by SamiO
  • Like 1
Link to comment

Kävin hermoja lepyttää tallisa ja avasin pääsylinterin. Eka puhaltanu ja fosforihapottanu pinnan siks ton näkönen.

 

Otin sokan pois ja prikan pois, pikku ruoste mutta ei paha ollenkaan. Sitte ruuvipenkkiin ja kokeilen kopauttaa mäntää sisääpäin eka tunnustellen ja sehä liikahti heti vähä. Naputtelin alaspäin ja kohta pysty jousta vasten lutkutteleen. Varasalla ja tampilla jumppasin eestaas niin sehän hyppäs mäntä pöydälle 😄🤝

 

Meleko ryönänen ja kumiosat näyttää hakkelukselta mutta toiveikas että tuo ois pelastettavissa, totuus seleviää ku saa pesastua vaikka ultraäänessä/pulloharjalla jne.

Oispa kiva jos kaikki sylinteritki ois näin suostuvaisia.

20240816_205111.thumb.jpg.cf0df713f8a8a708bf2c71c6785abc7e.jpg

 

Link to comment
13 hours ago, SamiO said:

Kävin hermoja lepyttää tallisa ja avasin pääsylinterin. Eka puhaltanu ja fosforihapottanu pinnan siks ton näkönen.

 

Otin sokan pois ja prikan pois, pikku ruoste mutta ei paha ollenkaan. Sitte ruuvipenkkiin ja kokeilen kopauttaa mäntää sisääpäin eka tunnustellen ja sehä liikahti heti vähä. Naputtelin alaspäin ja kohta pysty jousta vasten lutkutteleen. Varasalla ja tampilla jumppasin eestaas niin sehän hyppäs mäntä pöydälle 😄🤝

 

Meleko ryönänen ja kumiosat näyttää hakkelukselta mutta toiveikas että tuo ois pelastettavissa, totuus seleviää ku saa pesastua vaikka ultraäänessä/pulloharjalla jne.

Oispa kiva jos kaikki sylinteritki ois näin suostuvaisia.

 

Kannattaa pyöräyttää Tonnisella vesipaperilla ympäri niin saa paremman kuvan pinnan oikeasta jamasta.

  • Like 1
Link to comment

Vähä pyöritin paperilla ja karhunkielellä porakoneessa, pitäis kokeilla hoonata, oma pikkuhooni mahtunu.. Rokoja on jokunen, syvemmällä pienempiä ja vähä tuntuu sormeen nuo mihin yltää kokeileen

20240818_211521.jpg

Link to comment
2 hours ago, SamiO said:

Vähä pyöritin paperilla ja karhunkielellä porakoneessa, pitäis kokeilla hoonata, oma pikkuhooni mahtunu.. Rokoja on jokunen, syvemmällä pienempiä ja vähä tuntuu sormeen nuo mihin yltää kokeileen

 

Auts, näyttää kyl melkein uuden sylinterin ostolta.

  • Like 2
Link to comment

Tuo kolkkihinta sylettää ihan periaatteesta ku vertaa kuplan vastaavaan. 😁

Mutta hyvin mahollista ku siihe pisteesee pääsee nii ei jaksa värkätä ja tilaa tuon suoraa sopivan.

Link to comment

Itse en laittaisi oman turvallisuuden takia yksipiiristä pääjarrusylinteriä vaikka olis kuinka ollut alunperin. On aika ontto tunne kun jostakin järjestelmästä pettää jokin ja jarruja ei ole missään pyörässä. Siinä kohtaa yleensä mekaanisella käsijarrulla joka on hätävara ei enää pysäytetä autoa mitenkään.

  • Like 3
Link to comment

Tämä syynä miksi myös laittanu kaikkiin 2 piiriset tilalle vaikka orggis ollut täysin kunnossa. Kerran kun tuon jarruttomuuden äkillisessä tilanteessa kokee, se riittää itselle syyksi muutokseen. Ei ehdi kättä käsijarrulle välttämättä siirtämään kun on ensin refleksin omaisesti 4-5 kertaa survonu pedaalin lattiaan. Onneks oli vieressä tyhjä kaista.

  • Like 2
Link to comment

Etummainen joo pikkasen nihkeellä tilalla ainakin kuplan sylkyllä, mutta tehtävissä toki. Jossain foorumilla näin että oli laitettu suiru peltiä sylkän kiinnityksen yläpuolelle joka taittaa sitä hieman alemmas etupäästään, ei siellä paljon lisätilaa tarvitse kylläkään. Omani sain ähkittyä ihan ilman kikkailuja.

 

Kuvassa kolkin 2 piirisylkkä, ei sekään sen tilavampi, etummainen lähtö vaan toiseen suuntaan, mä jouduin laittamaan sen nokkaa kohti

kolkin jarrupääsylkky.jpg

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Piti kuplaan kytkin vaihtaa.. no puhalsin ja maalasin koneen pellit ja siistin isommasti... vaihdelaatikon kumet, vetarin kumet jne vaihtu samalla.

20240906_163256.thumb.jpg.30ba8f086aa47a59b2e875c8f2b88fd5.jpg

 

Sitte vähä purkasin tuota notsin konetta laatikkoon...

Tässä varhasessa on vissii yks osanen nuo sylinterinpellit eikä lähe ilman kopan irrotusta, ei sillä osiksihan tuo pitää laittaa.. pitää ihmetellä toinen päivä miten tuo puhallin lähtis tuosta. Vissii lauhdutin joskus alkanu puhaltaa öljyä ku on nii moskassa.

20240917_204655.thumb.jpg.cac40b86fbb0d5bbdb348e2b1437c3af.jpg

20240917_204641.thumb.jpg.5f938bb4eaa02ddf84152afa950432b3.jpg

Link to comment
9 hours ago, SamiO said:

Piti kuplaan kytkin vaihtaa.. no puhalsin ja maalasin koneen pellit ja siistin isommasti... vaihdelaatikon kumet, vetarin kumet jne vaihtu samalla.

 

 

Sitte vähä purkasin tuota notsin konetta laatikkoon...

Tässä varhasessa on vissii yks osanen nuo sylinterinpellit eikä lähe ilman kopan irrotusta, ei sillä osiksihan tuo pitää laittaa.. pitää ihmetellä toinen päivä miten tuo puhallin lähtis tuosta. Vissii lauhdutin joskus alkanu puhaltaa öljyä ku on nii moskassa.

 

20240917_204641.thumb.jpg.5f938bb4eaa02ddf84152afa950432b3.jpg

Puhaltimessa keskipultin vieressä kaksi jenkareikää johon pultit kiertämällä ja vuorotellen kiristämällä puhallin painaa itsensä ulos puhallinkoppaa vasten.

 

Tietty jos et halua vaarantaa puhallinkoppaa niin sitten väsää näihin jenkareikiin väliin lattaraudan missä mutteri hitsattuna kiinni (tai kierteytettynä) ja painaa puhaltimen kampuran pohjaa vasten ulos.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Vähä pelkäsinkin, noissa on nyt vissii kierrettynä pultit ja toinen ainaki näyttää sileäksi pyöräytetyltä... ja vielä kovilta "tiheätorxeilta". Varmaa pääsee hitsaileen muttereita.

 

 

20240917_204645.jpg

Edited by SamiO
Link to comment

Anna pikkusen puhaltimen laippaliitokseen lämpöö ja rakkautta, en muista että olis mitenkään tolkuttoman tiukalla noi olleet kun lämpöä hyödyntäny. toki puhallin ei kestä sit yhtään kiskomista, menee mutkalle melkeen käsineenkin. Voihan tuohon porata samalle jaolle toiseen väliin reiät ja vetää kierteet jos noi jengoissa nyt olevat on sikatiukassa, tai takapuolella jengassa ruostepaakku

Link to comment

Alako taas purkautuun, 1/2 puolen pytyt on juntturassa ja likoomassa lisää. Palotilat siistit ettei oo vettä istunu. 3/4 lähti nätisti pois.

Vaihtomoottori leimasta päätellen, vähä tuota jo ootin ku näytti kansista jne sen verran siistiltä vielä eikä ollu palanu nii kiinni tauhkaa ja valuki kohtuu kiiltävä ja puhas paikotellen, talttaruuvit lähti auki ilman mitää rikkomista, pakosten pinnapultit ehjänä eikä ruosteesta jumineena katkeillu aukoessa.

Jos saman fiilis on kampiakselin jne puolella niin eiköhän tästä vielä moottori tule.

Toivoen että 3/4 lähtee vielä nätisti pois ja selviää vaikka hoonauksella ja rengastuksella.

 

Oisko tuo lauhditin kaput ja vuotanu tän tämmöseksi öljykakuksi. 1/2 puoli paljo öljysempi. Jos ei sitte kammio oo halki jostai siltäpuolen 😵

20240922_200628.thumb.jpg.6befb8f0f790dd96ade224a0810f5bdf.jpg

20240922_210212.thumb.jpg.654a16180a822504f697055d521b7c19.jpg

  • Like 2
Link to comment

Joo romuu menee pytyt ja männät, oli kyllä lujasa toinen puoli. Kankien mutterit ulottumattomissa, hyvin onnistunu pysähtyy ja jumii just puoleen välii iskua. Piti vähä kerrallaa molempia hakata alaspäi että sai mutterit työkalun ulottuville. Nokka, nostajat, mäntäpyttysetti ja laakerit alakuunsa näyttäs kaipaavan korviketta.

Link to comment

Tulihan se kohtuu puhtaaksi. Pitää mittoa ja vielä ajan kans tutkia tulisko vielä kone.

Ja näky olevan nokkallaki laakerit, toki ku uudempi vaihtomoottori..

20240928_173804.thumb.jpg.77b222134d5a9ae9ca842d99fcf3ea26.jpg

IMG-20240928-WA0019.thumb.jpeg.1afd04df4acb30f3a55f692fa70118de.jpeg

Edited by SamiO
  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Sillon tällön puuhasteltu, kaikki moottorinpellit puhalletu, jarruosat rumpuja lukuunottamatta ku ne on autossa paikallaan. Sai alakaa vähä ruikkii maalia että voi pakat ja siirtää muualle eestä pyörimästä. Kammio koneistettu ja laakerit yms hankittu. Käytetty ok pyttysetti jne. Koneenki sais kasailtua ku osat on maalattu.

 

Kasailis talven aikana kasailis sillon ku kyllästyy hitsaan tölkkiä...

 

Jos nuo jarruhommatki sais seleväksi kevääsee mennesä.

20241119_210550.thumb.jpg.0aebc6f46cbad153654d8e35604ed7e2.jpg

20241119_204058.thumb.jpg.1c53f7780a9aaee105c3e59d87e5f31e.jpg

  • Like 8
Link to comment

Mallailin noita 50mm leveitä pintoja noihin 45mm takapään kenkiin, nehä passaa suoraa reijiltäänki ku niittaa kiinni ja trimmaa sivuilta ylimääräset pois 😁

Ebaysta tarttu yks setti sitte ostoskoriin, saksasta nossi pintoja 😅

Link to comment

Pellinvärkkäyskaluista, Toraforssilta aikanaan sikkikoneen ostin, piti tehdä runkoon vahvistusta ettei lerppuna vääntyile eli ylä/alavastinpinnat eivät pysyneet paikallaan rullatessa.Vahvistuksen jälkeen ihan pelittävä värkki ja kutistus/venytyskalu ihan toimiva suoraan paketista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...