Jump to content

Varhaispallon vääntöjouset ja takalatat


Recommended Posts

Moi!

 

Vääntösauvoja on 4 eri paksuutta, riippuen auton iästä ja versiosta. Pituus on sama ja spoorit pitäisi olla kaikissa samat..

sisä-44 ja ulko-48.  Se onko päät eri  paksuisissa sauvoissa eri kokoisia...en tiedä,  joku viisaampi ehkä tietää....

Em. tietoja löytyy aika hyvin netistä myös.

 

T.Rade

Link to comment

Moi!

 

Aina viisastuu...edelliset tiedot pätee varhais palloon. Vuosimallista -72 eteenpäin vääntösauva on nähtävästi paksumpi (29 mm) ja spoorit myös eri...48/sisä ja 52/ulko, eli toi latta on siten nähtävästi uudempaan tarkoitettu. Myös latan avoin takapää, josta jarruputki menee, paljastaa asian. Varhaisemmassa on latan päässä  pelkkä reikä eli , jos haluaa irroittaa pelkän latan, niin pitää myös irroittaa/vetää jarruputki latasta läpi. Uudemmassa homma on helpompi.

Nähtävästi typ 4 koneen tulon vuoksi vahvistettiin takapäätä, myös torsioputki on n. 4 cm eri kohdassa verrattuna varhaisiin malleihin.

itse oon juuri näiden osien kimpussa, niin on joutunut syventymään aiheeseen. Tietoja saa ja pitääkin  korjata tarvittaessa.

 

T.Rade

Link to comment

joo oikeessa olit, latan päät ovat erinlaiset.

lisäksi huomasin, että uudempi on n. 3-4 cm pitempi vanhaan verrattuna , näin ollen pyöräkin siirtyy väärään paikkaan.

kyllä tää on vääränmallinen osa!

ja mistähän sitten saisi ostettua oikein mallisen säätölatan, onko jollakin tarjolla/ mistä tilaamaan? saa kommentoida!

 

IMG_20220302_175725.jpg

Edited by hanski.
Link to comment
On 3/2/2022 at 7:55 PM, Koskinen said:

Vääntösauvoja on 4 eri paksuutta, riippuen auton iästä ja versiosta.

 

elikkä, mulla on nyt 2 erinlaista vääntösauvaa, 26mm ja 28mm halkaisijalla, molemmissa 44/48 hammastus.

onko varhaismalliin sopivia tarjolla vielä muita vaihtoehtoja?

vai onko loput 2 vaihtoehtoa sitten uudempaan?

Link to comment

Piti ihan mielenkiinnosta asiaa katsoa googlella ja tuollainen tuollainen nyt ainakin tuli vastaan

https://creative-engineering.com/product/70-72-crossover-bay/

Tuolla nyt aiheesta jotain infoakin, mutta tuo 50 hampaan booritus on kyllä vähän ristiriidassa muiden tietojen kanssa.

"If your bus was built between ‘70 and ‘72 (disc brake models) you must check your current spring plates before ordering adjustable ones.  (see instructions on page 19 of our online catalogue) During this period the diameter and number of splines on torsion bars changed as did Spring Plate length.  There is no definitive method of knowing which torsion bar size and how many splines you may have without a physical check. Remove the torsion bar cover and measure the diameter of the torsion bars. There are only two size options. You will have either 39.5mm diam with 48 splines or 42.5 diam with 50 splines. That will determine which spring plate you need. Now check length at A"

 

 

Sambalta löytyi topic: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=7314868
Tuolla siis kerrotaan, että -71 asti 44 sisäboori ja 48 ulkoboori.

Myöhemmin 48 sisä ja 52 ulko. Kuitenkin näissähän totutusti voi olla tuossa muutoksen partaalla sitten hajontaa, että kummat osat nyt tehtaalla "sattuneet hyllystä käteen".

 

Halkaisijoita 4 variaatiota:

  • 26.20 mm
  • 26.90 mm
  • 28.10 mm
  • 28.90 mm
Link to comment
2 hours ago, hanski. said:

joo oikeessa olit, latan päät ovat erinlaiset.

lisäksi huomasin, että uudempi on n. 3-4 cm pitempi vanhaan verrattuna , näin ollen pyöräkin siirtyy väärään paikkaan.

kyllä tää on vääränmallinen osa!

ja mistähän sitten saisi ostettua oikein mallisen säätölatan, onko jollakin tarjolla/ mistä tilaamaan? saa kommentoida!

 

IMG_20220302_175725.jpg

 

 

Laitetaan sitten omakin lusikka soppaan. Tästä oli juttua jo aiemmin tuolla Puuhapallon topicissa, mutta ongelma ei ole vielä mullakaan ratkennut.

Eli tilasin myöhäispallikseen Transportterhousen säätölatat jotka ovat ilmeisesti oikean mittaiset mutta omat (pritschen) alkuperäiset ovat

noin 12 mm pidemmät. Ja näin ollen en minäkään saa uusilla säätölatoilla aurausta lähellekään oikeaa. Mikä mahtaisi selittää tuon pituuseron?

Jos sattuisin jostain löytämään uudet pidemmät säätölatat tai edes tuollaiset suorat mutta uudet uudet niin voisin luopua noista uusista 2 tuumaa madaltavista

myöhäispallon säätölatoista.

 

Latat.jpg.6f9c53191b472e908aaf859a7791e1a3.jpg

 

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Laitetaan vaikka tähän topickiin kysymys, jos tavoittaisi vastauksen. Kyseessä 70 lukunen irs perällä oleva pallis.

Onko jollain käsitystä mikä asteluku (tai mitta latasta johonki kiintopisteeseen) kun latta on vapautettuna ja välys nostettu ylös.

Tarkoitus siis asentaa jousilatta takaisin, mutta lähtökohdasta ei ole mitään havaintoa. Ulkorihlaa ei ole irroitettu.

Link to comment




Onko jollain käsitystä mikä asteluku (tai mitta latasta johonki kiintopisteeseen) kun latta on vapautettuna ja välys nostettu ylös.
Tarkoitus siis asentaa jousilatta takaisin, mutta lähtökohdasta ei ole mitään havaintoa. Ulkorihlaa ei ole irroitettu.


20°

Edit: Tähän löytyykin useampi arvo jopa VW:n omista kirjoista. Toisessa kirjassa mainitaan arvoksi 23°

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...