hanski. Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 Kuvassa pitäisi olla varhais pallon vääntöjouset ja varhais palloon sopiva säädettävät latat, mutta joku nyt mättää. Akseli on väljä tuohon rihlaukseen. Onko näitäkin olemassa monta vaihtoehtoa? Quote Link to comment
hanski. Posted March 2, 2022 Author Share Posted March 2, 2022 (edited) Itse epäilen nyt, että takalatta on jotenkin väärä? Tämä Akseli ollut aikanaan autossa paikalla. Edited March 2, 2022 by hanski. Quote Link to comment
hanski. Posted March 2, 2022 Author Share Posted March 2, 2022 Näköjään paksuudet on myös eri, näitä on siis vaihtoehtoja😡 Quote Link to comment
nikke911 Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 Käännä sauva toisinpäin. Eri poorit päissä Quote Link to comment
hanski. Posted March 2, 2022 Author Share Posted March 2, 2022 (edited) Juu tämä oli tiedossa. Sama akseli toisinpäin, vielä huonompi vaihtoehto. eli tietääkö joku nyt rihlojen lukumäärän/ halkaisija vaihtoehtoja, mikä missäkin pitäisi olla? Edited March 2, 2022 by hanski. Quote Link to comment
Koskinen Posted March 2, 2022 Share Posted March 2, 2022 Moi! Vääntösauvoja on 4 eri paksuutta, riippuen auton iästä ja versiosta. Pituus on sama ja spoorit pitäisi olla kaikissa samat.. sisä-44 ja ulko-48. Se onko päät eri paksuisissa sauvoissa eri kokoisia...en tiedä, joku viisaampi ehkä tietää.... Em. tietoja löytyy aika hyvin netistä myös. T.Rade Quote Link to comment
hanski. Posted March 3, 2022 Author Share Posted March 3, 2022 44/48 hammastus pitää paikkansa, mutta latassa 52 koloa, ei ihme ettei sovi. Mihin vit...tämä latta sopii,ei ainakaan varhais palloon? Quote Link to comment
Koskinen Posted March 3, 2022 Share Posted March 3, 2022 Moi! Aina viisastuu...edelliset tiedot pätee varhais palloon. Vuosimallista -72 eteenpäin vääntösauva on nähtävästi paksumpi (29 mm) ja spoorit myös eri...48/sisä ja 52/ulko, eli toi latta on siten nähtävästi uudempaan tarkoitettu. Myös latan avoin takapää, josta jarruputki menee, paljastaa asian. Varhaisemmassa on latan päässä pelkkä reikä eli , jos haluaa irroittaa pelkän latan, niin pitää myös irroittaa/vetää jarruputki latasta läpi. Uudemmassa homma on helpompi. Nähtävästi typ 4 koneen tulon vuoksi vahvistettiin takapäätä, myös torsioputki on n. 4 cm eri kohdassa verrattuna varhaisiin malleihin. itse oon juuri näiden osien kimpussa, niin on joutunut syventymään aiheeseen. Tietoja saa ja pitääkin korjata tarvittaessa. T.Rade Quote Link to comment
hanski. Posted March 4, 2022 Author Share Posted March 4, 2022 (edited) joo oikeessa olit, latan päät ovat erinlaiset. lisäksi huomasin, että uudempi on n. 3-4 cm pitempi vanhaan verrattuna , näin ollen pyöräkin siirtyy väärään paikkaan. kyllä tää on vääränmallinen osa! ja mistähän sitten saisi ostettua oikein mallisen säätölatan, onko jollakin tarjolla/ mistä tilaamaan? saa kommentoida! Edited March 4, 2022 by hanski. Quote Link to comment
hanski. Posted March 4, 2022 Author Share Posted March 4, 2022 On 3/2/2022 at 7:55 PM, Koskinen said: Vääntösauvoja on 4 eri paksuutta, riippuen auton iästä ja versiosta. elikkä, mulla on nyt 2 erinlaista vääntösauvaa, 26mm ja 28mm halkaisijalla, molemmissa 44/48 hammastus. onko varhaismalliin sopivia tarjolla vielä muita vaihtoehtoja? vai onko loput 2 vaihtoehtoa sitten uudempaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted March 4, 2022 Share Posted March 4, 2022 http://transporterhaus.de/index.php/product/early-bay-window-bus-adjustable-spring-plates/ Quote Link to comment
Henkar Posted March 4, 2022 Share Posted March 4, 2022 Piti ihan mielenkiinnosta asiaa katsoa googlella ja tuollainen tuollainen nyt ainakin tuli vastaan https://creative-engineering.com/product/70-72-crossover-bay/ Tuolla nyt aiheesta jotain infoakin, mutta tuo 50 hampaan booritus on kyllä vähän ristiriidassa muiden tietojen kanssa. "If your bus was built between ‘70 and ‘72 (disc brake models) you must check your current spring plates before ordering adjustable ones. (see instructions on page 19 of our online catalogue) During this period the diameter and number of splines on torsion bars changed as did Spring Plate length. There is no definitive method of knowing which torsion bar size and how many splines you may have without a physical check. Remove the torsion bar cover and measure the diameter of the torsion bars. There are only two size options. You will have either 39.5mm diam with 48 splines or 42.5 diam with 50 splines. That will determine which spring plate you need. Now check length at A" Sambalta löytyi topic: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=7314868 Tuolla siis kerrotaan, että -71 asti 44 sisäboori ja 48 ulkoboori. Myöhemmin 48 sisä ja 52 ulko. Kuitenkin näissähän totutusti voi olla tuossa muutoksen partaalla sitten hajontaa, että kummat osat nyt tehtaalla "sattuneet hyllystä käteen". Halkaisijoita 4 variaatiota: 26.20 mm 26.90 mm 28.10 mm 28.90 mm Quote Link to comment
MicaL Posted March 4, 2022 Share Posted March 4, 2022 2 hours ago, hanski. said: joo oikeessa olit, latan päät ovat erinlaiset. lisäksi huomasin, että uudempi on n. 3-4 cm pitempi vanhaan verrattuna , näin ollen pyöräkin siirtyy väärään paikkaan. kyllä tää on vääränmallinen osa! ja mistähän sitten saisi ostettua oikein mallisen säätölatan, onko jollakin tarjolla/ mistä tilaamaan? saa kommentoida! Laitetaan sitten omakin lusikka soppaan. Tästä oli juttua jo aiemmin tuolla Puuhapallon topicissa, mutta ongelma ei ole vielä mullakaan ratkennut. Eli tilasin myöhäispallikseen Transportterhousen säätölatat jotka ovat ilmeisesti oikean mittaiset mutta omat (pritschen) alkuperäiset ovat noin 12 mm pidemmät. Ja näin ollen en minäkään saa uusilla säätölatoilla aurausta lähellekään oikeaa. Mikä mahtaisi selittää tuon pituuseron? Jos sattuisin jostain löytämään uudet pidemmät säätölatat tai edes tuollaiset suorat mutta uudet uudet niin voisin luopua noista uusista 2 tuumaa madaltavista myöhäispallon säätölatoista. Quote Link to comment
Perttipee Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Minäkin osallistun osaltani tähän. Olisi tarpeen säätölatoille, eli jos joku jostain tilailee, niin voisi osallistua kimppatilaukseen, mikäli siitä iloa ja etua on🤔 Quote Link to comment
mite^ Posted July 21, 2022 Share Posted July 21, 2022 Laitetaan vaikka tähän topickiin kysymys, jos tavoittaisi vastauksen. Kyseessä 70 lukunen irs perällä oleva pallis. Onko jollain käsitystä mikä asteluku (tai mitta latasta johonki kiintopisteeseen) kun latta on vapautettuna ja välys nostettu ylös. Tarkoitus siis asentaa jousilatta takaisin, mutta lähtökohdasta ei ole mitään havaintoa. Ulkorihlaa ei ole irroitettu. Quote Link to comment
metake Posted July 21, 2022 Share Posted July 21, 2022 Onko jollain käsitystä mikä asteluku (tai mitta latasta johonki kiintopisteeseen) kun latta on vapautettuna ja välys nostettu ylös. Tarkoitus siis asentaa jousilatta takaisin, mutta lähtökohdasta ei ole mitään havaintoa. Ulkorihlaa ei ole irroitettu.20°Edit: Tähän löytyykin useampi arvo jopa VW:n omista kirjoista. Toisessa kirjassa mainitaan arvoksi 23° Quote Link to comment
mite^ Posted July 21, 2022 Share Posted July 21, 2022 Kiitos, tää antaa kuitenki jo hyvän lähtökohdan. Täytynee varmaan ensin katsoa autoa vähän suoraan kun ei ole vw omaa työkalua käytössä. 🤪 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.