Jump to content

kuplaan jarrutehostin....


Recommended Posts

Posted

"kilpurista" löytyy levyt joka kulmasta...edessä brebon 4-mäntäset satulat...takapää vielä hiukan auki mitkä sinne tulee...

 

ja tuo tehostin on alkanut kiinnostamaan....

 

spinneri lehdessä oli joskus kaveri tuollaisen tehnyt muistaakseni nissanin palikasta...

 

mitä vaihtoehtoja ois kuplaan...siis mistä kannattais käyttää osia..ja tärkein..miten ja minne sen saa mahtumaan...

 

 

jos joku on tehostetut jarrut kuplaan rakentanut niin apua kaivattais...

Posted

Kielipoliisi. :-)

 

Juu, mutta varhaisissa nissaneissa on pieniä tehostimia. Esimerkiksi 120 AF2 on hyvin snadin kokoinen. Mulla on sellainen, voisin vaikka ottaa mittoja jos haluat.

 

t. Mika

Posted

Sittenhän on noi Girlingin tehostajat, joita britit käytti (ja mossesta löytyy siitä venäläinen kopio). Sehän asennetaan jarruputkien väliin, eli sijoituspaikka on lähes vapaa. Jarrut on hieman hankalat ilmata tuolla (kuulemma), mutta muuten ihan toimiva.

Posted
Sittenhän on noi Girlingin tehostajat, joita britit käytti (ja mossesta löytyy siitä venäläinen kopio). Sehän asennetaan jarruputkien väliin, eli sijoituspaikka on lähes vapaa. Jarrut on hieman hankalat ilmata tuolla (kuulemma), mutta muuten ihan toimiva.

 

Tollasesta en ole ikinä kuullutkaan. Mutta tossa faijan Teijossa on joku ihmeellinen sylinteri jarruputkien välissä. Kuvittelin sitä jonkunlaiseksi tehostimeksi.

Onpahan työläs ilmattava!

Posted
Sittenhän on noi Girlingin tehostajat, joita britit käytti (ja mossesta löytyy siitä venäläinen kopio). Sehän asennetaan jarruputkien väliin, eli sijoituspaikka on lähes vapaa. Jarrut on hieman hankalat ilmata tuolla (kuulemma), mutta muuten ihan toimiva.

 

Tollasesta en ole ikinä kuullutkaan. Mutta tossa faijan Teijossa on joku ihmeellinen sylinteri jarruputkien välissä. Kuvittelin sitä jonkunlaiseksi tehostimeksi.

Onpahan työläs ilmattava!

 

Se on tuollainen. Joo se on kyllä tosimies joka tuon ilmaa ;) Mutta sitten kun se on ilmattu, niin toimii kyllä ihan hyvin.

post-948-13888358726179_thumb.jpg

Posted

Ei, toi on erilainen.

Se Teijossa oleva laite näyttää pääsylinteriltä ilman tehostinta, mutta siihen ei tule mitään painintappia. Sen sisällä on kaksi erikokoista mäntää.

Ilmeisesti toimii niin että pääsylinteriltä tulee paine isomman männän taakse. Ja isompi painaa pienenpää mäntää, joka sitten painaa painetta jarruille.

Posted
Ei, toi on erilainen.

Se Teijossa oleva laite näyttää pääsylinteriltä ilman tehostinta, mutta siihen ei tule mitään painintappia. Sen sisällä on kaksi erikokoista mäntää.

Ilmeisesti toimii niin että pääsylinteriltä tulee paine isomman männän taakse. Ja isompi painaa pienenpää mäntää, joka sitten painaa painetta jarruille.

 

Joo siis tuo on se Girlingin tehostaja, ihan tarkkaan en enää toimintaperiaatetta muista/tiedä. Teijoa en ole nähnytkään, tai siis olen, joskus pikkupoikana (ja viime viikonlopun Riihimäki-rallissa kun sillä oli Karita Tuomola kyydissä), mutta siinä olevaa tehostinta en ;)

 

Off topic: Kuka vielä muistaa miksi tuon auton nimi on Teijo ?

Posted

Ei se olis pääsemistä vaan joutumista.

 

Joskus nähnyt mekaanisen tehostimen, joka oli kuplaan tarkoitettu...

 

t. Mika

Posted
Ei, toi on erilainen.

Se Teijossa oleva laite näyttää pääsylinteriltä ilman tehostinta, mutta siihen ei tule mitään painintappia. Sen sisällä on kaksi erikokoista mäntää.

Ilmeisesti toimii niin että pääsylinteriltä tulee paine isomman männän taakse. Ja isompi painaa pienenpää mäntää, joka sitten painaa painetta jarruille.

 

Joo siis tuo on se Girlingin tehostaja, ihan tarkkaan en enää toimintaperiaatetta muista/tiedä. Teijoa en ole nähnytkään, tai siis olen, joskus pikkupoikana (ja viime viikonlopun Riihimäki-rallissa kun sillä oli Karita Tuomola kyydissä), mutta siinä olevaa tehostinta en ;)

 

Off topic: Kuka vielä muistaa miksi tuon auton nimi on Teijo ?

 

No eiköhän nimi tule siitä että se Wihurin paja/tehdas missä ne valmistettiin

ja kasattiin oli Teijossa. Paikkahan sijaitsee siellä Salosta lounaaseen merenrannalla.

 

Paitövei. Oon siinä sivussa katellu ja jonkun verran joutunu kyseisen auton kunnostukseen puuttumaankin. Täytyy sanoa että en ole ikinä nähny huonommin valmistettua autoa. Tarkotan niiltä suomessa valmistettuja osia. VW:n osat on tietysti tasaista saksalaista laatua.

Tokihan vehje oli vielä keskentekoinen ja oikeastaan kaikki valmistuneet autot oli protoja. Mutta kun runkossakaan hitsauspalot ei ole osunu sauman kohdalle. Ja sit kun muisti että siinä pitkässä versiossa on 1500kg kantavuus.

 

Kyllä siinä on muuten motti huutanu hoosiannaa, kun kaikki 50 heppaa on kuljettanu parhammilla yli 2500kg kuormaa.

Jossain vanhassa teknarissa oli juttu bensankulutuksesta. Teijossa oli Teijon lavalle ajettu VW polo. Oli ollu tarkotus viedä molemmat Helsingin Herttoniemen VW-autoon. Teijossa oli tankattu 70 l tankki täyteen. Kulosaaren sillalla oli loppunu bensa. Muutama kilsa ennen perille pääsyä. Matka maksimissaan 150 km. Suurimman osan matkasta oli varmaan ajettu 2 tai 3 vaihteella kaasupohjassa.

Posted

Skodassa missä moottori takana tais olla tehostetut jarrut aikanaan sellaisesta osia ..

  • 5 years later...
Posted

Hep.

 

Kellään onnistuneesti kuplaan asennettuna jarrutehostinta?

 

Sovittelin jotakin golffin tehostajaa edesmenneeseen kuplan, mutta se ainaki oli niin tolkun iso, että ehkä tankin kohille sen ois voinu saada sijotettua, taikka varapyörän...

 

Kattelin, että esmes nissanin micrassa olis aika pienikokonen tehostaja. Sen kanssa pitäs vissiin käyttää sitte hylkimisen estolääkitystä, kun ei osu veriryhmä kohilleen ;-)

 

Noissa nykyautoissa tuppaa vissiin toi tehostaja + pääsylkky olemaan jonkun vivuston päässä?

 

Eli mitä luulette, saisikohan tuollaisen a) virkattua paikoilleen ja b) katsastettua?

 

Järjen kanssahan tällä ei välttis o kauheesti tekemistä (erikoisuuden tavoitteluahan tämä(kin)), mutta miettiähän aina voi =)

 

-eemeli-

Posted

Tarviiko tehostajaa? Itsellä 330/310mm levyt 4-mäntäisten satuloiden kera tulossa ja aluksi kokeilen 35kg/45kg poljinvoimalla olevaa pääsylkkää, tai vaihtoehtoisesti golf gti:n pääsylkkää.

 

Pitääpä ottaa demontweeksin gataloogi käteen jos siellä olis tehostajia..

Posted

Lainattu tafelin sivuilta:

 

 

The brake booster.

 

One of the common points of criticism of the Beetle is the brake

high pedal force, which must be expended acceptable to one

To achieve delay. This mechanical brake booster

find a remedy. He fits all the VW Beetle Tpen 12/13/1500,

Mexico Beetle 1600i, 1302, 1303, all convertible models, Karmann Ghia

Type 14 and Type 181 built between 1966 and 2003.

As seen in the pictures (main bremzylinder and pedal

not supplied), the brake booster

mounted directly on the pedal mechanism. Pedal force is a special

Roll on a lever, to the master brake cylinder to the plunger

connected, is transferred. The reversing lever is shaped so that, when

constant idle travel, the braking force due to the leverage effect

is increased by about 30%. It also enhances the

Brake booster, the metering of the brake significantly. everything

in all, a useful addition for all beetle-brake systems.

A comprehensive installation manual is included. For mounting

No special tools required. the

Brake booster with a ABE we

delivered, need not therefore

in the vehicle documents

be registered.

 

 

jarrutehostin.jpg

Posted

Hep.

 

Ittellä tarvittavan poljinvoiman kanssa on kaks hankaluutta, enste tota lihasvoimaa ei o mitenkään ylimäärin tarjolla, ja toiseksi mulla on valmistusvikaa lonkissa (maanantaikappaleet =), joten jos poljinvoiman tarvetta saa järkevästi vähän pienemmäksi, niin heikot polvetkin kiittää samalla (ne on tehty samana päivänä kun noi lonkatkin =)

 

Tässä vaiheessa virtuaaliviritystä taakse havitellaan G-astran boschilaisia käsijarrullisia satuloita ja eteen kuplan alkuperäsiä ate:n tuotteita (taikka jos joku diilaa mulle edullisesti esmes talbotin vastaavat niin sitte ne)

 

Ja aina on toi erikoisuudentavoitteluaspekti: tehostetut levyjarrut kuulostaa hienolta! (on ne sitten taikka ei - mun tapa ähtäröidä ei välttis näy päällepäin ;-)

 

Itekkin mekaanista vipusviritystä olen miettinyt, mutta omavalmiste tuskin kelpaa virallisesti tieliikenteeseen.

 

-eemeli-

Posted
30% pitäis tuntua selvästi.

 

Paperilla paljon ,mutta miten käytännössä. Rupeeko vakiojarrut tän jälkeen häipymään kun jarruille tulee aikaisempaa enemmän tai pidempään voimallisia jarrutuksia esim radalla ajaessa.

 

Eli onko tämä keksintä vain heikkopolvisille ja muuten turha kun kovemmassa jarruitteluissa huomaakin vakiojarrujen rajat nopeammin ja tuloksena silti jarrujen radikaali päivittäminen?!

Posted

Hep.

 

Mullon sekä heikot polvet että vähän lihasmassaa koivissa...

 

Toi vipussysteemi maksas vähemmän, kun mitä jatkuva salikortti, että sais lihastehostuksen pysymään yllä =)

 

Mutta edelleen se alipainetehostus kiinnostaa.

 

-eemeli-

Posted

Se on niin autokohtaista, ettei kukaan osaa sanoa 100% tarkkaa vastausta. Varmasti 99% kuplista menee vakiolevyjarruilla tällä tehostimella. Pääasia että jarrujen tuntuma ja lukkiintuminen on hallinnassa.

  • 2 weeks later...
Posted

Hep.

 

Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt, niin pääsylinterin halkaisijaa kasvatettaessa poljinvoiman ja satuloiden sylinterien halkaisijoiden pysyessä samana vähenee jarrusatuloihin kohdistuva rasitus. Eli jos saman tehostajan perään laitat isomman sylinterin, niin voima satuloilla pienenee.

 

Siis sylinterin kokoa suurentamalla voima pienenee, ja sylinterin kokoa pienentämällä liikkuvan nesteen määrä pienenee, pienimmillään voi muodostua riittämättömäksi satuloille, siis tuo nesteen määrä.

 

26 mm taitaa olla jo aika iso pääsylinteri, ja valistumaton arvaukseni on, että ainakin ilman tehostusta tarvittava poljinvoima on huomattava.

 

Satuloiden kestoa isompana ongelmana pidän sitä, että miten ja minne sen tehostajan saa rakennettua =)

 

-eemeli-

Posted

Meinasin laittaa etuakselin etupuolelle vararengas kotelon paikalle. Auto on KG 34 ja kuplan akseli nyt kiinni. Akseliin saisi näppärästi tehostajan kiinni ja se ei tarvitsisi kuin pitemmän tangon polkimelta. Tuo 26mm opelin pääsylkky ja sen tehostaja on kohtuu halpa romiksella + sylinteri on aika lyhyt ja sopivat kierteetkin putkille.

Posted

Hep.

 

Jos ei varapyörästä halua luopua niin mahtuskohan micran tehostin akselinputkien väliin tms? Tankin paikallehan kait kyllä mahtus.

 

-eemeli-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...