hanski. Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 "kilpurista" löytyy levyt joka kulmasta...edessä brebon 4-mäntäset satulat...takapää vielä hiukan auki mitkä sinne tulee... ja tuo tehostin on alkanut kiinnostamaan.... spinneri lehdessä oli joskus kaveri tuollaisen tehnyt muistaakseni nissanin palikasta... mitä vaihtoehtoja ois kuplaan...siis mistä kannattais käyttää osia..ja tärkein..miten ja minne sen saa mahtumaan... jos joku on tehostetut jarrut kuplaan rakentanut niin apua kaivattais... Quote Link to comment
mikan Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 Kielipoliisi. :-) Juu, mutta varhaisissa nissaneissa on pieniä tehostimia. Esimerkiksi 120 AF2 on hyvin snadin kokoinen. Mulla on sellainen, voisin vaikka ottaa mittoja jos haluat. t. Mika Quote Link to comment
hanski. Posted January 4, 2007 Author Share Posted January 4, 2007 ota vaan...ja vaikka kuvien kera...jostakin se pitää aloittaa... Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2007 Share Posted January 5, 2007 Sittenhän on noi Girlingin tehostajat, joita britit käytti (ja mossesta löytyy siitä venäläinen kopio). Sehän asennetaan jarruputkien väliin, eli sijoituspaikka on lähes vapaa. Jarrut on hieman hankalat ilmata tuolla (kuulemma), mutta muuten ihan toimiva. Quote Link to comment
Lasse Posted January 5, 2007 Share Posted January 5, 2007 Onko kellään kokemusta tälläisestä: http://www.tafel-tuning.de/download/kat ... -05-06.pdf ja sieltä sivu 30. Quote Link to comment
Guest Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 Sittenhän on noi Girlingin tehostajat, joita britit käytti (ja mossesta löytyy siitä venäläinen kopio). Sehän asennetaan jarruputkien väliin, eli sijoituspaikka on lähes vapaa. Jarrut on hieman hankalat ilmata tuolla (kuulemma), mutta muuten ihan toimiva. Tollasesta en ole ikinä kuullutkaan. Mutta tossa faijan Teijossa on joku ihmeellinen sylinteri jarruputkien välissä. Kuvittelin sitä jonkunlaiseksi tehostimeksi. Onpahan työläs ilmattava! Quote Link to comment
metake Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 Sittenhän on noi Girlingin tehostajat, joita britit käytti (ja mossesta löytyy siitä venäläinen kopio). Sehän asennetaan jarruputkien väliin, eli sijoituspaikka on lähes vapaa. Jarrut on hieman hankalat ilmata tuolla (kuulemma), mutta muuten ihan toimiva. Tollasesta en ole ikinä kuullutkaan. Mutta tossa faijan Teijossa on joku ihmeellinen sylinteri jarruputkien välissä. Kuvittelin sitä jonkunlaiseksi tehostimeksi. Onpahan työläs ilmattava! Se on tuollainen. Joo se on kyllä tosimies joka tuon ilmaa ;) Mutta sitten kun se on ilmattu, niin toimii kyllä ihan hyvin. Quote Link to comment
Guest Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Ei, toi on erilainen. Se Teijossa oleva laite näyttää pääsylinteriltä ilman tehostinta, mutta siihen ei tule mitään painintappia. Sen sisällä on kaksi erikokoista mäntää. Ilmeisesti toimii niin että pääsylinteriltä tulee paine isomman männän taakse. Ja isompi painaa pienenpää mäntää, joka sitten painaa painetta jarruille. Quote Link to comment
metake Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Ei, toi on erilainen. Se Teijossa oleva laite näyttää pääsylinteriltä ilman tehostinta, mutta siihen ei tule mitään painintappia. Sen sisällä on kaksi erikokoista mäntää. Ilmeisesti toimii niin että pääsylinteriltä tulee paine isomman männän taakse. Ja isompi painaa pienenpää mäntää, joka sitten painaa painetta jarruille. Joo siis tuo on se Girlingin tehostaja, ihan tarkkaan en enää toimintaperiaatetta muista/tiedä. Teijoa en ole nähnytkään, tai siis olen, joskus pikkupoikana (ja viime viikonlopun Riihimäki-rallissa kun sillä oli Karita Tuomola kyydissä), mutta siinä olevaa tehostinta en ;) Off topic: Kuka vielä muistaa miksi tuon auton nimi on Teijo ? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Mimmonen tehostin Karita Toumolassa on? :p Quote Link to comment
metake Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Mimmonen ehostin Karita Toumolassa on? :p Melko hyvä ;) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 kuka tunnustaa päässeensä kokeileen:D Quote Link to comment
mikan Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Ei se olis pääsemistä vaan joutumista. Joskus nähnyt mekaanisen tehostimen, joka oli kuplaan tarkoitettu... t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Ei, toi on erilainen. Se Teijossa oleva laite näyttää pääsylinteriltä ilman tehostinta, mutta siihen ei tule mitään painintappia. Sen sisällä on kaksi erikokoista mäntää. Ilmeisesti toimii niin että pääsylinteriltä tulee paine isomman männän taakse. Ja isompi painaa pienenpää mäntää, joka sitten painaa painetta jarruille. Joo siis tuo on se Girlingin tehostaja, ihan tarkkaan en enää toimintaperiaatetta muista/tiedä. Teijoa en ole nähnytkään, tai siis olen, joskus pikkupoikana (ja viime viikonlopun Riihimäki-rallissa kun sillä oli Karita Tuomola kyydissä), mutta siinä olevaa tehostinta en ;) Off topic: Kuka vielä muistaa miksi tuon auton nimi on Teijo ? No eiköhän nimi tule siitä että se Wihurin paja/tehdas missä ne valmistettiin ja kasattiin oli Teijossa. Paikkahan sijaitsee siellä Salosta lounaaseen merenrannalla. Paitövei. Oon siinä sivussa katellu ja jonkun verran joutunu kyseisen auton kunnostukseen puuttumaankin. Täytyy sanoa että en ole ikinä nähny huonommin valmistettua autoa. Tarkotan niiltä suomessa valmistettuja osia. VW:n osat on tietysti tasaista saksalaista laatua. Tokihan vehje oli vielä keskentekoinen ja oikeastaan kaikki valmistuneet autot oli protoja. Mutta kun runkossakaan hitsauspalot ei ole osunu sauman kohdalle. Ja sit kun muisti että siinä pitkässä versiossa on 1500kg kantavuus. Kyllä siinä on muuten motti huutanu hoosiannaa, kun kaikki 50 heppaa on kuljettanu parhammilla yli 2500kg kuormaa. Jossain vanhassa teknarissa oli juttu bensankulutuksesta. Teijossa oli Teijon lavalle ajettu VW polo. Oli ollu tarkotus viedä molemmat Helsingin Herttoniemen VW-autoon. Teijossa oli tankattu 70 l tankki täyteen. Kulosaaren sillalla oli loppunu bensa. Muutama kilsa ennen perille pääsyä. Matka maksimissaan 150 km. Suurimman osan matkasta oli varmaan ajettu 2 tai 3 vaihteella kaasupohjassa. Quote Link to comment
Guest Judson Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Skodassa missä moottori takana tais olla tehostetut jarrut aikanaan sellaisesta osia .. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 Hep. Kellään onnistuneesti kuplaan asennettuna jarrutehostinta? Sovittelin jotakin golffin tehostajaa edesmenneeseen kuplan, mutta se ainaki oli niin tolkun iso, että ehkä tankin kohille sen ois voinu saada sijotettua, taikka varapyörän... Kattelin, että esmes nissanin micrassa olis aika pienikokonen tehostaja. Sen kanssa pitäs vissiin käyttää sitte hylkimisen estolääkitystä, kun ei osu veriryhmä kohilleen ;-) Noissa nykyautoissa tuppaa vissiin toi tehostaja + pääsylkky olemaan jonkun vivuston päässä? Eli mitä luulette, saisikohan tuollaisen a) virkattua paikoilleen ja b) katsastettua? Järjen kanssahan tällä ei välttis o kauheesti tekemistä (erikoisuuden tavoitteluahan tämä(kin)), mutta miettiähän aina voi =) -eemeli- Quote Link to comment
-Alex- Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Tarviiko tehostajaa? Itsellä 330/310mm levyt 4-mäntäisten satuloiden kera tulossa ja aluksi kokeilen 35kg/45kg poljinvoimalla olevaa pääsylkkää, tai vaihtoehtoisesti golf gti:n pääsylkkää. Pitääpä ottaa demontweeksin gataloogi käteen jos siellä olis tehostajia.. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Lainattu tafelin sivuilta: The brake booster. One of the common points of criticism of the Beetle is the brake high pedal force, which must be expended acceptable to one To achieve delay. This mechanical brake booster find a remedy. He fits all the VW Beetle Tpen 12/13/1500, Mexico Beetle 1600i, 1302, 1303, all convertible models, Karmann Ghia Type 14 and Type 181 built between 1966 and 2003. As seen in the pictures (main bremzylinder and pedal not supplied), the brake booster mounted directly on the pedal mechanism. Pedal force is a special Roll on a lever, to the master brake cylinder to the plunger connected, is transferred. The reversing lever is shaped so that, when constant idle travel, the braking force due to the leverage effect is increased by about 30%. It also enhances the Brake booster, the metering of the brake significantly. everything in all, a useful addition for all beetle-brake systems. A comprehensive installation manual is included. For mounting No special tools required. the Brake booster with a ABE we delivered, need not therefore in the vehicle documents be registered. Quote Link to comment
ARTO Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Onks tota kukaan kokeillut ja todennyt hintansa arvoiseksi? Käynyt ittellä monasti mielessä, jos ostais tai ei... Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Hep. Ittellä tarvittavan poljinvoiman kanssa on kaks hankaluutta, enste tota lihasvoimaa ei o mitenkään ylimäärin tarjolla, ja toiseksi mulla on valmistusvikaa lonkissa (maanantaikappaleet =), joten jos poljinvoiman tarvetta saa järkevästi vähän pienemmäksi, niin heikot polvetkin kiittää samalla (ne on tehty samana päivänä kun noi lonkatkin =) Tässä vaiheessa virtuaaliviritystä taakse havitellaan G-astran boschilaisia käsijarrullisia satuloita ja eteen kuplan alkuperäsiä ate:n tuotteita (taikka jos joku diilaa mulle edullisesti esmes talbotin vastaavat niin sitte ne) Ja aina on toi erikoisuudentavoitteluaspekti: tehostetut levyjarrut kuulostaa hienolta! (on ne sitten taikka ei - mun tapa ähtäröidä ei välttis näy päällepäin ;-) Itekkin mekaanista vipusviritystä olen miettinyt, mutta omavalmiste tuskin kelpaa virallisesti tieliikenteeseen. -eemeli- Quote Link to comment
-Alex- Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 30% pitäis tuntua selvästi. Quote Link to comment
ARTO Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 30% pitäis tuntua selvästi. Paperilla paljon ,mutta miten käytännössä. Rupeeko vakiojarrut tän jälkeen häipymään kun jarruille tulee aikaisempaa enemmän tai pidempään voimallisia jarrutuksia esim radalla ajaessa. Eli onko tämä keksintä vain heikkopolvisille ja muuten turha kun kovemmassa jarruitteluissa huomaakin vakiojarrujen rajat nopeammin ja tuloksena silti jarrujen radikaali päivittäminen?! Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Hep. Mullon sekä heikot polvet että vähän lihasmassaa koivissa... Toi vipussysteemi maksas vähemmän, kun mitä jatkuva salikortti, että sais lihastehostuksen pysymään yllä =) Mutta edelleen se alipainetehostus kiinnostaa. -eemeli- Quote Link to comment
-Alex- Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Se on niin autokohtaista, ettei kukaan osaa sanoa 100% tarkkaa vastausta. Varmasti 99% kuplista menee vakiolevyjarruilla tällä tehostimella. Pääasia että jarrujen tuntuma ja lukkiintuminen on hallinnassa. Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 Tehostaja kiinnostaa minuakin ja kysymyksenä jarrumiehille: Jos laittaa esim uudehkon 26mm pääsylkän + tehostajan, niin kestääkö jarrusatulat? Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 Hep. Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt, niin pääsylinterin halkaisijaa kasvatettaessa poljinvoiman ja satuloiden sylinterien halkaisijoiden pysyessä samana vähenee jarrusatuloihin kohdistuva rasitus. Eli jos saman tehostajan perään laitat isomman sylinterin, niin voima satuloilla pienenee. Siis sylinterin kokoa suurentamalla voima pienenee, ja sylinterin kokoa pienentämällä liikkuvan nesteen määrä pienenee, pienimmillään voi muodostua riittämättömäksi satuloille, siis tuo nesteen määrä. 26 mm taitaa olla jo aika iso pääsylinteri, ja valistumaton arvaukseni on, että ainakin ilman tehostusta tarvittava poljinvoima on huomattava. Satuloiden kestoa isompana ongelmana pidän sitä, että miten ja minne sen tehostajan saa rakennettua =) -eemeli- Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 Meinasin laittaa etuakselin etupuolelle vararengas kotelon paikalle. Auto on KG 34 ja kuplan akseli nyt kiinni. Akseliin saisi näppärästi tehostajan kiinni ja se ei tarvitsisi kuin pitemmän tangon polkimelta. Tuo 26mm opelin pääsylkky ja sen tehostaja on kohtuu halpa romiksella + sylinteri on aika lyhyt ja sopivat kierteetkin putkille. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 Hep. Jos ei varapyörästä halua luopua niin mahtuskohan micran tehostin akselinputkien väliin tms? Tankin paikallehan kait kyllä mahtus. -eemeli- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.