Jump to content

Alumiinin hitsaus puikolla


Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Sen mitä mie oon alumiinipuikkoja kokeillu, niin ei ollu lainkaan hyvä kokemus. En muista minkä merkkisiä puikkoja oli, mutta niillä oli melko mahotonta hitsata vaikka oli kaukosäätimet ja pelit.

 

Yks hitsari täytteli potkureita silleen, että se kaasupillillä sulatteli ja hitsauspuikolla sit tökki liäaineen ja tietty siitä muodostu myös suojakaasu.

 

Mie vahvasti suosittelen kiikuttamaan palikat johonkin paikkaan, missä on tig vehkehet ja osaava hitsari. Jossain aikuiskoulutuspaikassa vois varmaan onnistua halvalla.

Link to comment

Lähistön aikuiskoulutuskeskukseen jo lähettelinkin tiedustelua. Liekö siellä aina niin osaavaa hitsaria kuitenkaan tarjolla... Mutta ehkä en sitten kuitenkaan vielä huomenna säntää ostamaan paketillista puikkoja, kun eivät näytä edes kovin halvoilta.

 

Mites sitten tuo tigillä hitsaus, onko se vaikeaa ;)

 

Puikolla, kaasulla ja migillä on kokemusta, mutta tigistä ei ensimmäistäkään?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei se vaikeeta ole. Se nyt on vähän sama kun hitsais kaasulla, paitti että valokaari lämmittää terävämmin. Ja vaihtovirtasella tulee tietty se, ettei valokaari mene minne elektrodin osotat, vaan sinne mihin on lyhin matka. Eli pienasauman hitsaaminen on pikkasen kettumoisempaa ja vaatii enemmin harjottelua.

 

Mie en ainakaan aikanaan kurssilla jaksanu hitsailla levykappaleita yhteen kun kaks päivää. Tigillä en ollu sitä ennen hitsannu, mutta kaasulla sit taas vastaavasti paljon enemmin.

 

Noissa paikoissa ei joo välttämättä oppilaana oo aina kovin pätevää kaveria, mut jos saat opettajan hitsaamaan, niin sillon tulee yleensä hyvä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Enemmin se vetelee kun musta rauta. Paljon enemmin. Mut ei se vedä niin kovalla voimalla. Eli jos vaikka jotain öljysäiliötä oot hitsaamassa, niin helposti tulee suorakylkinen kapistus.

Link to comment

Joo ei oo puikolla heleppoo alumiiniin, soveltuu harrastajalle lähinnä osien kiinni heppailuun ennen ku kiikuttaa jollekki jolla on TIG. Imusarjoihi tuli suuttimien kiinnikkeet alupuikoilla hitsuuteltua, ei ihan siistein mahdollinen lopputulos, mutta kiinni on kuitenki riittävästi. Tosin noi oli aika paksua tavaraaki ettei ihan heti menny puhki ja oli holkeille tarkat reiät.

 

http://netti.nic.fi/~ktoro/tiara/galler ... heessa.jpg

Link to comment
Enemmin se vetelee kun musta rauta. Paljon enemmin. Mut ei se vedä niin kovalla voimalla. Eli jos vaikka jotain öljysäiliötä oot hitsaamassa, niin helposti tulee suorakylkinen kapistus.

 

Pohjapanssaria pitäis hitsata, kolme metriä saumaa suoraan peltiin, mutta pitää tuo puikkohommeli unohtaa ja etsiä jostain tig (ja mielellään hitsaaja).

Link to comment

Omat kokemukset MIG:illä alumiinin hitsaamisesta (sen lisäksi, että ranteen pitää olla herkempi) ovat sellaisia, että ilman vetävää kahvaa pitää MIG:illä pätkäistä sivuleikkureilla pätkä langan päästä pois (tai menee suutin heti tukkoon) ja kaikki langat (pehmeämmät) ei tahdo tulla kiroamallakaan läpi.

 

Jos ei tarvitsisi omaa suojakaasua, niin Al -lankarulla olisi kyllä hyvä varustus omaankin talliin...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Migilläkin on tullu kokeiltua, mut se oli pulssi-vehje eli on vähän erilainen. Lanka takkus kyllä, mut teflon-spiraali autto asiaan kummasti.

 

Tommonen kolmen metrin sauma levyyn kannattaa ehottomasti teettää jossain. Tulee itelle vaan paha mieli kun puikolla yrittää, mutta jos jossain on pelit ja vehkeet niin sen hitsaa melkein kuka vaan.

Link to comment

Piru kun aina sitä yrittää merta edemmäs kalaan...

 

Aikusoppilaitokselta tuli vastaus, ettei pysty. Mutta työpaikalta löytyikin sitten voimavirta TIG ja ammattitaitoinen hitsaaja.

 

Ja aiheesta lisä kysymys: Kuinka tärkeää alumiinin hitsauksessa on samanlainen lisäaine? Eli pitääkö lisäaineen olla myös duralia vai käykö normi alumiini? Tiedän että sauma heikkenee, jos käyttää muuta kuin duralia, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole merkitystä (sauma on lujuuden kannalta merkityksettömässä paikassa), lähinnä se, että tarttuuko tavallinen alumiini tuohon?

Link to comment
Guest Mika Raussi

En osaa ihan tosta sanoa, mutta kyl noin muuten on hyvä olla täsmäävä lisäaine. Mitä enemmin seostettu, sitä tarkempi.

 

Vaihdelaatikon kylkeen kun hitsaa normilla lisäaineella palon, voi muutaman minuutin päästä repiä sen palon irti piheillä jos ei oo sattunu lentämään ottaan.

 

En osaa tosta duralista mitään sanoa, mutta jos se nyt vaikuttaa noin suurinpiirtein samanlaiselta kun normi levy, niin siitä vaan tavallisella lisäaineella hitsaamaan.

Link to comment

Juu ei ole samanlaista kuin tavallinen levy, seostettu runsaasti kuparilla. Pitää hommata lisäaineeksi tuota samaa, lienee turvallisinta.

 

DURALUMIINI

 

Seos

 

Kuparia 4,2%

Mangaania: 0,5%

Magnesiumia: 0,6%

Loput alumiinia

Sulamispiste: 650°C

Seoksen tiheys on 2,7 g/cm³ - 2,87 g/cm³. Vetolujuus on 850 N/mm². Myötölujuus on yli 250 N/mm². Brinell-kovuus on noin 800N/mm².

 

Nykyään käytössä olevat seokset ovat esim. SFS-standardin mukaiset 2017, 2117, ja 2024.

 

Duralumiini (vanhantava termi duraali) on paljon lujempaa kuin seostamaton alumiini ja alumiiniseoksistakin lujimpia. Sen korroosionkesto on huono, jonka vuoksi se joko anodisoidaan tai silataan puhtaalla alumiinilla (myytävä levy tms. tunnetaan nimellä Alclad) tai keltakromatoidaan ja maalataan.

 

Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Duralumiini

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kyl tommosilla kuparimäärillä ehkä kannattaa. Tosin mie en usko etteikö tavallisella langalla hitsaus ainakin näennäisesti onnistuis. Eli epäilisin tarttuvan. Se on sit eri asia mitä se kestää.

Link to comment
  • 1 year later...

Lainataan tätä kun en löytänyt iha sopivaa topickia ja aina ei viitsi uutta tehdä. Eli pitäis yhtä vesivessan sylinterikantta vähän hitsailla. Puikolla ei taida onnistua ku ei tiedä mitä seosta seon. TIG:ä ei oo lähettyvillä mutta töissä ois vastaavasti mig jossa alulanka ja suojakaasu yms.

 

Miten mahtaa tuolla onnistua hitsaus?

Kappale pitää esi lämmittää ennen hitsausta? Kaasulla lämpimäksi?

Jos jollain on kokemusta niin saa heitää jotakin vinkkejä. Ja nyt hitsataan sellaseen paikkaan että pitäis kans pysyä kiinni :D

Link to comment
Guest Toheltaja

Tigillä lähtisin kansia korjaamaan... Sillä kun saa huokosetkin sulatettua auki, migillä on huono vaan lämmittää, koska lankaa tulee kokoajan lisää, ja rakkulat jää piiloon.

Link to comment

Joensuussa makso ilmajäähykannen toisen palotilan vingutus ja täyttöhitsaus kokonaiset 60 euroa aineineen, vielä vähän kainostellen hitsari sano että "aika paljon meni aineita niin en ottanu työstä niin paljoa..." Tuli hyvä, koneistajakin kehui että kerrankin on paneuduttu asiaan.

 

Puavo

Link to comment

Esabin sivuilta:

 

Alumiinivalun korjaus

Hitsausohjeita

Hio vaurioitunut alue puhtaaksi ja tasaiseksi.

Varmista, että käytettävät hitsauspuikot ovat kuivia.

Massiivisten osien esilämmitys helpottaa hitsausta ja mahdollistaa

pienempien hitsausvirtojen käytön.

Monimutkaiset osat tulee esilämmittää 100–150 °C lämpötilaan.

Käytä hitsaukseen OK 96.50 puikkoja. Älä levitä hitsiä. Yksipalkoliitokset ovat

suositeltavimpia. Jos kuitenkin joudutaan hitsaamaan useampia palkoja, tulee

kuona poistaa huolellisesti ennen uuden palon hitsaamista.

Lisäaineet

OK 96.50

OK Autrod 18.05

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...