Jump to content

Bensaa valuu kaasareista


Recommended Posts

Mitä tehdä, kun kaasareille valuu bensaa auton seisoessa niin kauan, kun tankissa riittää soppaa?

Auto on VW 411 Variant Solexin tuplakaasareilla, joihin juuri vaihdettu uudet neulaventtiilit (ei vaikutusta tähän ongelmaan). Alkuperäinen mekaaninen pumppu on korvattu Hücon kaasareille sopivalla pumpulla. Auto käy nätisti, eikä kaasarit tulvi moottorin käydessä. Ongelmat alkavat, kun sammutan auton. Bensaa tiputtelee kaasarin syöttöletkusta ja tämä tulvittaa aina sen kaasarin, joka nyt sattuu auton asennosta riippuen olemaan alempana. Bensaa valuu hiljalleen vaikka niin kauan, että tankki tyhjenee. 

Mekaanisella pumpulla tällaista ongelmaa ei ollut, eikä mielestäni myöskään silloin, kun pumppu oli ylempänä moottoritilassa. Ongelma alkoi, kun siirsin pumpun auton pohjaan.

Miten saan bensavuodon loppumaan? Voiko letkuvedoilla vaikuttaa asiaan?

IMG_20230621_200200.jpg

Link to comment

Vastataan nyt itselleni, eli ilmeisesti tuonne todellakin syntyy lappo, jos mikään kohta bensalinjasta on kohokammioiden yläpuolella. Laitoin konehuoneen letkut kulkemaan lohkon päälle, kuten ne oli alunperinkin ja bensan tiputtelu loppui.

  • Like 2
Link to comment
14 hours ago, Lahti411 said:

Vastataan nyt itselleni, eli ilmeisesti tuonne todellakin syntyy lappo, jos mikään kohta bensalinjasta on kohokammioiden yläpuolella. Laitoin konehuoneen letkut kulkemaan lohkon päälle, kuten ne oli alunperinkin ja bensan tiputtelu loppui.

Jossain on kyllä vikaa jos lappo ilmiö menee kaasarin neulaventtiilien ohi. Mutta hyvä jos asia ratkesi, itse kylläkin veikkaisin että joku muu muutos minkä teit on todellinen syyllinen.

Link to comment
5 hours ago, Tanhis said:

Jossain on kyllä vikaa jos lappo ilmiö menee kaasarin neulaventtiilien ohi. Mutta hyvä jos asia ratkesi, itse kylläkin veikkaisin että joku muu muutos minkä teit on todellinen syyllinen.

Niin, mikä se syyllinen voisi olla? Muita muutoksia ei ole tehty, kun laitettu sähköinen Hücon bensapumppu ja sille turvarele. Pumppu on about samalla korkeudella, kuin alkuperäinen, joka siis sijaitsee lohkon etu alanurkassa. Uusi pumppu oli mulla alkujaan konetilassa, mutta halusin sen pois sieltä, kun näissä se on niin ahdas ja kuuma. Ajattelin, että auton pohja on turvallisempi paikka. Ongelmana oli myös se, että bensalinja valui tyhjäksi ja käynnistys oli hankalaa, kun pumppu oli ylempänä. 

Toistaiseksi ongelma ei ole palannut. Saa nähdä, mikä tilanne on, jos laitan tankin täyteen.

Luulisi, että vastaavia sähköpumppuja on Pallis-kuskit laittaneet omiin autoihin, kun laadukkaita 4-tyypin mekaanisia bensapumppuja ei ole enää saatavilla. Mihin he ovat pumpun laittaneet?
Onko kenellekään tuttu tuo Hücon turvarele? Haluaisin tietää, miten se toimii. Nyt nimittäin tuli yht'äkkiä sellainen ongelma, että vanha startti alkoi pyörittää laiskasti. Laitoin uuden startin ja sehäntoimikin oikein hyvin -kunnes stratti katkesi kuin seinään ja nyt ei tapahdu avaimesta kääntämällä mitään. Ei pienintäkään naksahdusta tms. Startin kaikki piuhat on hyvin kiinni, enkä löydä mitään vikaa. Akussakin on 12,5 volttia latinkia. Voikohan tuo turvarele katkaista virrat noin totaalisesti?

Link to comment

Alkuperäisessä pumpussa taisi olla takaiskuventtiili sisäänrakennettuna. Uudessa sähköpumpussa tätä ei välttämättä ole mutta taasen sähköpumpun kyllä pitäisi saada kohokammiöt täyteen aika nopeasti vaikka tyhjäksi valuisikin. Takaiskujahan myydään letkuihin liitettäviä jos haluaa sellaista koettaa 20€ luulisi jo saavan ihan laadukkaan.

 

Mitä tulee releeseen niin ei sen pitäisi vaikuttaa startiin mitenkään paitsi jos olet kytkenyt sen väärin ja nyt olet saanut esim virtalukon pohjan sulatettua. Tietty voit testata onko vika startissa tai herätteessä tuomalla startilta johdon suoraan akulle ja testaamalla herätettä suoraan akkuun. Tietty voithan tämän tehdän starttikaapeleilla tai vaikka ruuvimeisselillä auton allakin mutta itse en ainakaan halua olla auton alla jos autoa starttailee pukkien päällä.

Link to comment
20 hours ago, Lahti411 said:

Vastataan nyt itselleni, eli ilmeisesti tuonne todellakin syntyy lappo, jos mikään kohta bensalinjasta on kohokammioiden yläpuolella. Laitoin konehuoneen letkut kulkemaan lohkon päälle, kuten ne oli alunperinkin ja bensan tiputtelu loppui.

Muutama oma hölmö ajatus pohdittavaksi asiasta:

 

Lappo-ilmiö toimii vain jos polttoaineen pinta on polttoainetankissa korkeammalla kuin kaasuttimen neulaventtiili. Tämä ilmeisesti voi tapahtua esim lievään ylämäkeen pysäköidessä, jolloin etuosan polttoainetankki on ylempänä kuin kaasuttimet. Ja polttoainetta virtaa vain niin kauan kun polttoaineen pinta tankissa pysyy ylempänä kuin kaasutin, eli tuskin helposti ihan tyhjäksi menisi (tämä oli jo saivartelua :)). 

 

Lappo-ilmiössä ei ole merkitystä meneekö polttoaineletku jossain tankin ja kaasuttimen välissä vaikka kuinka korkealle tai matalalle, vain letkun päiden korkeusero saa aikaan lappoilmiön. Eli neste virtaa aina alempana olevaan säiliöön. Toki edellytyksenä on, että letku on kokonaan täynnä nestettä, imupuolen pää on nestepinnan alapuolella  ja neste pääsee virtaamaan vapaasti koko matkalta.

 

Minun mielestäni kaasutin ei voi oikein mitenkään tulvia jos pumpun paine ei ole liian kova ja neulaventtiili toimii niin kuin pitää. Sen kauttahan kai se polttoaine vain pääsee koko kaasuttimeen? vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Jos neula vuotaa tosi vähän, niin sitä ei välttämättä moottorin käydessä edes huomaa, koska käydessähän neula on kokoajan hieman muutoinkin auki koska käydessä kokoajan tarvitaan lisää polttoainetta.

 

Onko tuo Hüco kalvopumppu? Jos on, niin pääseekö sieltä pottoaine edes virtaamaan vapaasti läpi (lapolla) jos on virraton? Eikös tuollaisesta kalvopumpusta jää paine päälle kaasuttimen ja pumpun väliin kun virrat sammuttaa? Paine pysyy letkussa niin kauan kunnes polttoainetta vuotaa kaasuttimen neulaventtiilin tai polttoainepumpun takaiskuventtiilin kautta niin paljon pois että paine letkussa häviää?

 

 

 

 

Link to comment

Laitetaan nyt huomioita ranskalaisin viivoin randomissa järjestyksess:

-Auton keula tosiaan on aavistuksen ylämäkeen tässä pihalla, eli se toki voi edesauttaa tuota bensan valumista.

-Neulaventtiilit on uusittu ja bensan pinta tarkastettu. Se oli vähän matala, ollen 14 mm kaasarin rungon pinnasta. Ohjearvo taisi olla 14-12 mm. Kohot toimii.

-Takaiskuista sen verran, että eikö niiden ole tarkoitus estää ensan valuminen tankin suuntaan ja mahdollistaa virtaus kaasareille? Eli en näe, että niistä olisi apua.

-Tämä Hücon pumppu on tarkoitettu kaasareille ja paine pitäisi olla samaa luokkaa orggispumpun kanssa. Tulvimista ei ole ollut moottorin käydessä tai pienillä testilenkeillä.

-En tiedä, voiko tuo bensaletku pumpulta kaasareille todella jäädä niin kauan paineen alaiseksi, että sieltä tiputtelee bensaa vuorokauden jälkeenkin. Tuntuu jotenkin uskomattomalta, kun paine kuitenkin purkautuu hissukseen.

-Jos letkussa olisi selkeästi painetta, luulisi, että kun irrotan letkun kaasarilta, sieltä purskahtaisi paineistettua bensaa. Nyt näin ei ole, vaan sama rauhallinen tiputtelu jatkuu myös letkulta. Ja tämäkin vaikuttaisi nyt letkujen uudelleen reitityksen jäljeen loppuneen.

-Pumppu on toiminut hyvin tähän asti, eikä turvarele ole aiheuttanut ongelmia missään vaiheessa. 

-Virtalukon pohjaa epäilen itsekin. Tarkastan vielä, että starttipiirin johto on varmasti hyvin paikoillaan sulakerasiassa (näissä se jää vähän mutkalle ja voi irrota). 

-Kaikki muut sähköt toimii (valot, puhallin, pyyhkijät jne), mutta avaimen kääntö käynnistysasentoon ei aiheuta pihaustakaan.

 

Seuraavat askeleet on selvittää, mihin starttivirta katosi ja sitten ehkä vielä siirtää bensapumppu lähemmäs konetta, jotta paineistetuksi jäävä letku ei olisi noin pitkä.

Link to comment
15 hours ago, Lahti411 said:

-Takaiskuista sen verran, että eikö niiden ole tarkoitus estää ensan valuminen tankin suuntaan ja mahdollistaa virtaus kaasareille? Eli en näe, että niistä olisi apua.

Juu on tämä minun kommentti koski linjan tyhjäksi valumista ja sen takia startin vaikeutumista.

 

Sen virtalukon pohjan toiminnan saisi helpoiten testattua laittamalla ajovalon polttimon startin herätteen ja maan väliin ilman että sen enempää edes tutkii kaaviota tai purkaa yhtään mitään. Jos starttaus asennossa lamppu syttyy niin pitäisi pohja olla kunnossa.

 

Ja pitää nyt vielä mainita että jos lukee tuon alkuperäisen ongelman niin väittäisin että neulaventiili ei edelleen pidä jos kaasari tulvii paikallaan seisoessa.

Edited by Tanhis
Link to comment

Laitoin huvikseni vanhan startin paikoilleen ja sehän toimi, kuten aikaisemminkin, eli laiskasti, mutta silti toimi. Uusi startti ei inahdakaan ja lopetti toiminnan kertalaakista. Onko nämä tarvikestartit todellakin näin huonolaatuisia? Koskaan ennen ei ole startti tällä tavalla hajonnut. Pitää nyt vielä testata kytkemällä virrat suoraan tuohon kiinni, eikö tuo todellakaan toimi enää ollenkaan. Mikähän tuosta voi hajota tuolla tavalla?

IMG_20230711_133850.jpg

Link to comment

Startti toimii hyvin, kun sen kytkee suoraan akkuun kiinni, eli jossain on nyt huono johto tai liitos. Tästä ei ole kuin pari vuotta, kun uusin starttipiirin kaikki johdot, kun orggikset oli muuttuneet pölyksi.

Mystistä... 

Link to comment

Laitoin uuden startin takaisin paikoilleen ja sehän pyörittää taas reippaasti. Taitaa olla aika vaihtaa startin pusla. En keksi mitään muuta syytä tuohon äkilliseen toimimattomuuteen. Vähän ehkä ontuen tuo starttikin pyörittää, eli saattaa hyvinkin olla 10 vuotta palvellut pusla lopussa.

Link to comment

Uudet on tarvikkeet. On mulla monessa autossa tarvikeventtiilit toimineet ihan hyvin. En oikeastaan muista, että neulaventtiilien kanssa olisi edes ollut ongelmia missään autossa. Kaasarit on tullut huollettua kaikissa härveleissä, mitä mulla on ollut. Nämäkin Solexit olen muistaakseni käynyt läpi joskus reilu 10 vuotta sitten. 

Jos jollain sattuu olemaan hyllyssä käyttämättömät Solexin 1,2 mm neulaventtiilit, niin saa toki tarjota.

Edited by Lahti411
Link to comment
9 hours ago, Lahti411 said:

Uudet on tarvikkeet. On mulla monessa autossa tarvikeventtiilit toimineet ihan hyvin. En oikeastaan muista, että neulaventtiilien kanssa olisi edes ollut ongelmia missään autossa. Kaasarit on tullut huollettua kaikissa härveleissä, mitä mulla on ollut. Nämäkin Solexit olen muistaakseni käynyt läpi joskus reilu 10 vuotta sitten. 

Jos jollain sattuu olemaan hyllyssä käyttämättömät Solexin 1,2 mm neulaventtiilit, niin saa toki tarjota.

Tuossahan se Virtanen yllä niitä tarjosi.

  • Like 1
Link to comment
On 7/10/2023 at 3:47 PM, Lahti411 said:

Laitetaan nyt huomioita ranskalaisin viivoin randomissa järjestyksess:

-Auton keula tosiaan on aavistuksen ylämäkeen tässä pihalla, eli se toki voi edesauttaa tuota bensan valumista.

-Neulaventtiilit on uusittu ja bensan pinta tarkastettu. Se oli vähän matala, ollen 14 mm kaasarin rungon pinnasta. Ohjearvo taisi olla 14-12 mm. Kohot toimii.

-Takaiskuista sen verran, että eikö niiden ole tarkoitus estää ensan valuminen tankin suuntaan ja mahdollistaa virtaus kaasareille? Eli en näe, että niistä olisi apua.

-Tämä Hücon pumppu on tarkoitettu kaasareille ja paine pitäisi olla samaa luokkaa orggispumpun kanssa. Tulvimista ei ole ollut moottorin käydessä tai pienillä testilenkeillä.

-En tiedä, voiko tuo bensaletku pumpulta kaasareille todella jäädä niin kauan paineen alaiseksi, että sieltä tiputtelee bensaa vuorokauden jälkeenkin. Tuntuu jotenkin uskomattomalta, kun paine kuitenkin purkautuu hissukseen.

-Jos letkussa olisi selkeästi painetta, luulisi, että kun irrotan letkun kaasarilta, sieltä purskahtaisi paineistettua bensaa. Nyt näin ei ole, vaan sama rauhallinen tiputtelu jatkuu myös letkulta. Ja tämäkin vaikuttaisi nyt letkujen uudelleen reitityksen jäljeen loppuneen.

-Pumppu on toiminut hyvin tähän asti, eikä turvarele ole aiheuttanut ongelmia missään vaiheessa. 

-Virtalukon pohjaa epäilen itsekin. Tarkastan vielä, että starttipiirin johto on varmasti hyvin paikoillaan sulakerasiassa (näissä se jää vähän mutkalle ja voi irrota). 

-Kaikki muut sähköt toimii (valot, puhallin, pyyhkijät jne), mutta avaimen kääntö käynnistysasentoon ei aiheuta pihaustakaan.

 

Seuraavat askeleet on selvittää, mihin starttivirta katosi ja sitten ehkä vielä siirtää bensapumppu lähemmäs konetta, jotta paineistetuksi jäävä letku ei olisi noin pitkä.

 

-Keulan asento ylämäkeen ei vaikuta kaasarin tulvimiseen (palliksessa esim tankki koneen päällä)= Vuotava neulaventtiili vaikuttaa

 

--Jos letkussa olisi selkeästi painetta, luulisi, että kun irrotan letkun kaasarilta, sieltä purskahtaisi paineistettua bensaa. Nyt näin ei ole, vaan sama rauhallinen tiputtelu jatkuu myös letkulta.....

 

=ei purskahda koska neulaventtiili vuotaa...

 

 

Link to comment
9 hours ago, PZQ said:

 

-Keulan asento ylämäkeen ei vaikuta kaasarin tulvimiseen (palliksessa esim tankki koneen päällä)= Vuotava neulaventtiili vaikuttaa

 

--Jos letkussa olisi selkeästi painetta, luulisi, että kun irrotan letkun kaasarilta, sieltä purskahtaisi paineistettua bensaa. Nyt näin ei ole, vaan sama rauhallinen tiputtelu jatkuu myös letkulta.....

 

=ei purskahda koska neulaventtiili vuotaa...

 

 

Tällä hetkellä kaasarit eivät enää vuoda. Niissä on nyt uudet neulaventtiilit, joista toinen aluksi vuoti. Letkujen siirron jälkeen  ei tätäkään vuotoa enää ole ollut.

Testasin venttiilit puhaltamalla kaasarin syöttöputkesta. Neulventtiilt sulkivat ilman kulun hyvin herkästi.

Edited by Lahti411
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Sellaista tilannepäivitystä, että päätin nyt avata kaasarit taas kerran.

Aikamoista majoneesia oli kaasareissa, eli vanhat bensat on nyt käynnistymisen tiellä. Pitääpä tyhjentää tankki mönjistä.

Vasen kaasari oli se, joka viimeksi vuoti ja putsauksen yhteydessä huomasin, että neulaventtiilin alta puuttui prikka kokonaan. En tiedä, olenko sen itse unohtanut, vai eikö sitä siellä ole ollutkaan... No, tuo ainakin selittää sen, että bensapinta on päässyt nousemaan liian ylös, jolloin bensaa on tiputellut koko ajan kaasariin.

Katsotaan, josko tuon saisi vihdoin käyntiin, kun olen vielä tankin tyhjentänyt ja laittanut uutta bensaa tilalle. Ainakin huikalla hörähtää välittömästi käyntiin.

Edited by Lahti411
  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Startti toimii, vanhat bensat valutettu pois ja uutta laitettu tilalle. Kaasarit putsattu ja kalvot tsekattu ja kaasarit laitettu petussäätöihin. Bensaa tulee kaasareille ja starttispraylla hörähtää nätisti. Mutta ei vaan jää käyntiin eikä ilman sprayta edes hörähdä. Ilmeisesti kaasareissa on jotain vialla edelleen. Onko ehdotuksia?

Edittiä sen verran, että kaasarit vaikuttaa rutikuivilta, eikä kurkuissa näy tippaakaan bensaa, kun väännän kaasarit yhdistävästä tangosta. Pitää nyt katsoa, onko kohokammioissa bensaa.

Edited by Lahti411
Link to comment

Uudet neulaventtiilit tsekattu vielä kertaalleen ja todettu herkästi jumitteleviksi. Laitoin orggikset Solexin venttiilit takaisin paikoilleen. Edelleen starttispraylla lupaa, mutta omillaan ei käynnisty millään. Mystistä...

Pitää varmaan puristuspaineet mitata seuraavaksi. Vai mitäs olette mieltä, lupailisiko tuo edes starttisprayllla, jos puristukset olisi hukassa?

Voiko tulppien vaihto vaikuttaa niin paljon, ettei auto lähde bensalla edes auttavasti käyntiin? Olen käyttänyt ennen NGK BP6ES tulppia, mutta nyt laitoin Motonetin type4 Transporttereille suosittelemat BP5ES tulpat.

Edited by Lahti411
Link to comment

Jahas, jotain on nyt johtojen kanssa ilmeisesti pielessä. Pyysin puolisoa starttaamaan ja tarkkailin bensaletkua koneen päässä. Bensaa ruiskahti aina purkkiin vasta, kun starttaus lopetettiin, eli kun virta-avaimen palautti starttiasennosta. Ei kai sen tuolla tavalla pidä toimia? Vai onko tarkoitus, että startti tapahtuu kaasarissa jo olevalla bensalla ja uuden tavaran pumppaus alkaa vasta startin jälkeen? Prkl, kun minulla ei ole mitään tietoa, miten pumppua ohjaava rele toimii.

Link to comment

Kävin vielä ihmettelemässä autoa ja nyt taitaa olla niin, että pitkähkössä bensalinjassa pumpulta kaasareille on vielä aika paljon huonoa bensaa jäljellä. Oli nimittäin testipurkin pohjalla sellaista jännää kuitumaista möhnää (vähän kuin levää), mitä putsasin jo aiemmin kaasareista. Pitää nyt vielä tyhjentää tuokin letku ja varmaan taas kerran putsata kaasarit. Kai tää tästä 🙄

Link to comment

Kaasarit putsattu taas kerran ja nyt pumppailen vielä vanhoja bensoja letkuista pois. Aika tuollaista sameaa on letkuista tuleva bensa. Kai sen kirkkaampaa pitäisi olla, vai meneekö se vaan pumppauksessa tuollaiseksi?

Pari kaurista kävi pihassa riehumassa ja saivat rikottua Volkkarin etuvilkun. Onneksi varastolta löytyi ehjä linssi ja käyttämätön vilkun pohja. 

Jokohan kohta pääsisi tekemään niitä huoltoja, mitä alkujaan oli tarkoitus...

IMG_20230820_132905.jpg

IMG_20230820_132214.jpg

Link to comment
1 minute ago, ovaaliheppu said:

Ei tuo mehu ihan terveeltä näytä kyllä. Onko bensaletkut uusittu alusta loppuun myös? 

Koko bensalinja on aikanaan uusittu ja nyt pumpun vaihdon yhteydessä laitettu kaikki letkut uusiksi. 

Sain auton nyt käyntiin, mutta tyhjäkäynti on heikko. Auto jopa starttaa ilman starttisprayta, mutta kaasua pitää pumpata koko ajan, että pysyy käynnissä. Taidan hakea uutta bensaa nyt vähän reilummin ja kokeilla vielä uudelleen.

Nyt ilmaantui sitten seuraava ongelma: laturin valo ei sammu... No, pitää katsoa, onno joku piuha jäänyt löysälle startin asennuksen aikana.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...