Jump to content

Kuplan hihnapyörän sytytysmerkit


Recommended Posts

Päivää. Olis sellainen tilanne kun piti kuplasta alkaa sytytystä tarkistamaan. Niin ongelmana on se että sytytysmerkit hihnapyörässä ei näyttäisi olevan lähelläkään missä pitäisi. Lähtökohtana katsoin että ykkös sylinteri oli YKK kohdassa, ja hihnapyörän merkki tässä vaiheessa oikealla paikalla lohkon saumassa, ja pyörijä osoitti ykkös sylinterin johtoon, ja pyörijä osoittaa jakajassa suurinpiirtein kohti oikeaa takavaloa. No kaikki vaikuttaa olevan kohdillaan, auto käyntiin ja strobolla tarkistamaan, ennakko 7,5 asteen merkkiin, käy huonosti, hyvä käynti ja toiminta alkaa löytymään tyhjäkäynnillä vasta kun säätää strobolla ennakoksi tyhjäkäynnillä noin 30 astetta. Eli pirun kaukana tyhjäkäynnillä siitä oletetusta "oikeasta" arvosta. Mistäs lähteä syytä hakemaan tähän kun merkit on noin pielessä. Itse en ole konetta kasannut, joten käytetyistä osista ei 100% tietoa, jakaja on kuitenkin muutettu kärjettömästi, jakajasta en numeroita löytänyt, nokka vaihdettu lappujen mukaan Scat35 nokkaan.

Link to comment

297466.jpg

 

Tuosta

 

Koeta piruuttaan strobolla että vilkuttaako kaikki tulpanjohdot tasaisesti stroboa.

 

Voipi olla että sulla on yksi tai useampi tulppa pimeenä ja siksi tarvitsee ennakkoa säätää että saa koneen käymään tasaisesti.

 

Sitten kun varma että sytkä kohdallaan niin sitten vasta kaasarin perussäätöjen kimppuun ja sieltä etsimään mahdollista vikaa.

 

Niin ja ennakon voi huoletta vääntää sinne päälle 10 asteeseen kun niin huonoa bensaa mille kyseinen 7,5 asteen suositus on aikoinaan tehty ei enää nykypumpuista suomessa saa.

 

Onko sulla jakajassa alipainekello ja onko sen toiminta tarkastettu, samoin myös onko imuvuotojen mahdollisuus suljettu pois.

Edited by Tanhis
Link to comment

No tuota kaikkien piuhojen erikseen käyttöä strobolla en kyllä tullu edes ajatelleeks. Täytyy tarkistaa. Tosiaan jos tuohon 7,5 asteen merkkiin laittaa, niin silloin ei käy hyvin. Mutta kun jakajaa pyörittäää kunnes käy, niin silloin säädettävällä lampulla katottuna Tdc merkki on kohdillaan kun lampun astelukema näyttää jo 30 astetta, jokuhan silloin on pielessä 😆

Link to comment

Niin ja tietty voihan sulla olla sytytyskin 180 pielessä eli tarkistitko kun pytty on ykk että venttiilikiikut on välykselliset. Eli voihan se pyöriä näyttää ykköspyttyä mutta 180ast pielessä jos se siis käy miten sattuu.

Link to comment

Kyllä tarkistin että tönärit liikkui vapaasti kun oli sytytysmerkki kohdillaan. Mihin suuntaan pyörijän pitäis milläkin jakajalla osoittaa. Mulla osoitti nyt suurinpiirtein kohti oikeaa takavaloa.... Pitäisi vielä kerran varmistaa kaikki kunnolla.

Link to comment
4 hours ago, Ake83 said:

Kyllä tarkistin että tönärit liikkui vapaasti kun oli sytytysmerkki kohdillaan. Mihin suuntaan pyörijän pitäis milläkin jakajalla osoittaa. Mulla osoitti nyt suurinpiirtein kohti oikeaa takavaloa.... Pitäisi vielä kerran varmistaa kaikki kunnolla.

Pyörijän asento näyttää oikein vain jos käyttöakseli on oikeassa asennossa, aika usein on väärässä asnnossa joten pyörijän ja ykköspytyn suhde pitää aina katsoa tulpanjohdoista + yyk. Suosittelisin vielä tarkistamaan sytytysjärjestyksen ja että johdot varmasti oikein. 

Link to comment
1 hour ago, Maasturi said:

Jos tyhjäkäynnillä on kierrosluku n.1000 r/min. niin silloin ajoituslampulla katsottuna ennakko on n.18-20 astetta eykk. Virtakynä ennakko on n.7-8 astetta kun moottori ei ole käynnissä.

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla
 

Okei. No tämä vois selittää miks minun lamppu näyttää ennakon olevan noin 30 astetta. Toki halpis säädettävä lamppu jonka näyttämään lukemaan en ihan 100% luota. Mutta jos kone käynnissä katson missä asteluvussa lamppu näyttää YKK kohdan, esim vaikka 5 astetta, niin silloin kokeilen säätää sen ennakon noin 23-25 asteeseen, ja jos se näyttää YKK kohdalla 0 astetta niin sitten tuo 18-20 astetta. Näin sais ainakin kalibroitua lampun mahdollisen virheen. Pitää tutkia siis tätäkin.

Link to comment
11 hours ago, Maasturi said:

Jos tyhjäkäynnillä on kierrosluku n.1000 r/min. niin silloin ajoituslampulla katsottuna ennakko on n.18-20 astetta eykk. Virtakynä ennakko on n.7-8 astetta kun moottori ei ole käynnissä.

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla
 

Nyt ei oikein tämä ajatusmalli mennyt perille, ellei strobolla testaa tosiaan alipaineletku kiinni tai muuten väärin niin silloinhan voi stattinen vs strobo näyttää väärin.

 

Tietty on jakajia jossa säätäminen täytyy tehdä eritavoilla mutta silloin täytyy tietää jakajan varaosanumero jakajan kyljestä.

Link to comment

Mites muuten periaatteessa säätö menis oikein noissa jakajissa joissa ei ole alipaineella toimivaa säädintä? Eli kun alipaine versioissa otetaan letku irti, niin eikös noissa alipaineettomissa ole jotenkin jousella se keskipakosäätö? Miten se pitäis ohittaa, vai kuuluuko sitä ohittaa?

Link to comment

Se letkun irroitus koskee lähinnä sen perusennakon mittausta. Se on oikeastaa ihan sama onko kyse täysin alipaine säätöisestä/ alipaine+keskipako/ pelkkä keskipako säätöisistä jakajista. Säädä ensin perusennakko Alipaine irti (jos sellainen on)pienet kierrokset alle 1000r . nykyisillä bensoilla sinne 10...12 eykk ennakon voi laittaa. Sitten kierroksilla (alipaine kiinni jos on) ja useimmissa malleissa se max. ennakko olisi hyvä olla siellä 34..36 eykk, ei juurikaan enempää. Jos max. ennakot menee yli, niin pienennä perusennakkoa sen verran ettei mene. Jos koneen rakenne kärsii nakuttamatta enempikin ennakkoa niin siitä vaan, mutta turvallista on tuolla em. arvoilla. Jos käytät ajoituslamppua on varminta käyttää säätämätöntä mallia, siis sellaista joka vaan välähtää aina kun nalli lähtee. Alipaineen vetämät ennakot auttaa kaikissa alipainejakajissa pienillä kierroksilla kun painetaan kaasua koneen vetoon, ilman että tarvii niin rikastaa seosta.

Edited by Matti-Pekka
  • Like 2
Link to comment

On noita sytytyksiä tullu säädettyä monissa muissa vehkeistä paljonkin, ja jopa aina onnistuneesti. Nyt vain aiheuttaa erikoisen paljon pään vaivaa tämä kun hihnapyörän merkit ei ole tyhjäkäynnillä likimainkaan siellä missä pitäisi. Mutta kai tähän jokin syy löytyy. Jäi viikonlopun aikana kaikki käymättä läpi. Mutta ensi viikolla pitää tutkia kaikki vielä kertaalleen kunnolla.

Link to comment
19 hours ago, Ake83 said:

Mites muuten periaatteessa säätö menis oikein noissa jakajissa joissa ei ole alipaineella toimivaa säädintä? Eli kun alipaine versioissa otetaan letku irti, niin eikös noissa alipaineettomissa ole jotenkin jousella se keskipakosäätö? Miten se pitäis ohittaa, vai kuuluuko sitä ohittaa?

Keskipako alkaa vaikuttamaan vasta korkeammilla kierroksilla, eli tämän ohitus tapahtuu testaamalla perusennakko kierrosten ollessa alle 1000rpm

  • Like 1
Link to comment

Tänään tarkistin vielä kaikki merkkien kohdat, YKK:n jakajan asennon yms. Ne on kohdillaan. Mutta otin kaksi tulppaa irti, ja katsoin hieman niille tulevaa kipinää. Se on melko olematon, keltainen väriltään ja hädin tuskin kunnolla havaittavissa. Eli siinä varmaan osasyy, mutta missä vika, Puolassa vai kärjettömän yksikössä. Jakajassa ei ole mitään merkintöjä mistä sen tunnistaisi... Mutta pitää varmaan alkaa selvittään huonon kipinän syytä

Link to comment

Puola on Beru Zs 172, ja pitäis kyllä olla arvoilta sopiva. Pyörij, hatut ja johdot on kunnossa. En mitannut vielä puolalle tulevia virtoja kun epätoivo valtasi. Täytyy myöhemmin tarkistaa. Edellisen omistajan kuitteja pengoin, ja jakaja näkyy olevan kärjellinen 009 jakaja, joka on muutettu kärjettömäksi...

Link to comment
38 minutes ago, Matti-Pekka said:

Beru ZS  172 on kyllä arvoiltaan sopiva lähinnä kärkivehkeille. Mutta pelaa kyllä varmaan  kärjettömissäkin, mutta tuolla ulosmitataan hyvän kärjettömän kipinästä kyllä tehoo.

 

Okei, eli paras vaihtoehto ois hommata järeämpi puola. Pitää tässä ensin mittailla että sille tulee kunnolla virta + napaan, eikä siellä ole hävikkiä missään. Tulpat pitää samalla vaihtaa, oli jotkut NGK:n tulpat tällä hetkellä paikallaan. Ok näköiset kylläkin, mutta parasta vaihtaa nekin nyt samalla. Mites muissa puolissa tuo etuvastus homma menee? Nyt siellä ei erillistä etuvastusta ollut. Tarviiko sen, ja onko sisäänrakennettuna mihinkään Puolaan?

Edited by Ake83
Link to comment

Etuvastuksella haettiin (kylmä)käynnistyksen aikana lisätehoa puolasta, kun käynistettäessä ohjattiin puolan nimellisjännitettä suurempi jännite puolaan ohi etuvastuksen, ja sillä saatiin heikommasta jännitteestä puolaan vielä tehokasta kipinää. Nää on vähän menneen talven lumia nää hommat. Normi kärjettömän puola , sen jälkiasennus sytkän valmistaja on varmaan maininnut että toimii myös kärjellisen puolalla , mutta tehokkaampi on kärjettömän puolalla. Yleisesti kärjettömän puolan tunnistaa pienemmästä sisäisestä ensiövastuksesta, (samalla nimellis jännitteellä toimivista puolista)  Kärkipelit yleensä 3..4 ohmia ja kärjettömät vihasemmat puolat 1..0.6 ohmiin.  Ihan tavallinen kärjettömän puola..ei mitään erikoista..mutta sen kärjettömän tyyppi mikä siellä on, on hyvä kaivaa esiin.  Onko oma viritys vai mikä?

Link to comment

Edellisen omistajan kuiteista selvisi jakajan osalta se, että se on alunperin ollut kärjellinen 009 jakaja, johon on sitten jälkeen asennettu kärjetön yksikkö... Jakajan rungossa ei ole minkäänlaisia stanssattuja merkkejä tai numeroita. 

Link to comment

Puolan testailin tänään, +&- navoista vastus 3,3, sivu & keskinavasta jonkin verran reilut 7... Pitäisikö toisiopuolella olla suurempi tuo lukema? Näistä luvuista siis jo vähensin sen mittarin heiton... Virtalukolta Puolaan tulee +12.1v

Link to comment
56 minutes ago, Ake83 said:

Puolan testailin tänään, +&- navoista vastus 3,3, sivu & keskinavasta jonkin verran reilut 7... Pitäisikö toisiopuolella olla suurempi tuo lukema? Näistä luvuista siis jo vähensin sen mittarin heiton... Virtalukolta Puolaan tulee +12.1v

Ensiö 3...4 ohmia viittaa juuri kärkipuolaan, tuo toisio pitäisi olla selkeästi isompi arvo ,eli toisio siellä 5--7 Kohmin  (5000--7000 ohmia) luokkaa, ehkä enempikin.

 

Link to comment

Siis ensiö oli 3.3ohm ja toisio 7.14kohm. Kai nuilla arvoilla pitäsi kirkkaampi kipinä kuitenkin tulla? No uudet tulpat pitää hakea, ja vielä katsella muuttuuko tilanne. Jos ei niin sitten tarkastella vielä muut, puola ja järjettömän moduli yms...

Link to comment
On 7/24/2023 at 6:50 PM, Ake83 said:

Puola on Beru Zs 172, ja pitäis kyllä olla arvoilta sopiva. Pyörij, hatut ja johdot on kunnossa. 

 

Miten tulpanjohtojen kunto on tarkistettu, mittaamalla vastusarvo? Pyörijän ja jakajan kannen keskinastan kosketus?

Link to comment

Tulppa on Bosch w8ac.

Nyt on siis tarkistettu YKK, merkkien paikkaansa pitävyys, tulpanjohdot, puola, jakajan akselin asento, pyörijä, jakajan kansi, tulpat.  Edelleen ennakko huitelee tyhjäkäynnillä noin 32 asteen kohdilla kun hyvä käynti löytyy. Enää epäilykset itellä johtaa kärjettömän moduliin, tai virranjakajaan kokonaisuudessaan. Kun kaikki mitä on tarkistettu on ok.

Link to comment
15 hours ago, Ake83 said:

Tulppa on Bosch w8ac.

Nyt on siis tarkistettu YKK, merkkien paikkaansa pitävyys, tulpanjohdot, puola, jakajan akselin asento, pyörijä, jakajan kansi, tulpat.  Edelleen ennakko huitelee tyhjäkäynnillä noin 32 asteen kohdilla kun hyvä käynti löytyy. Enää epäilykset itellä johtaa kärjettömän moduliin, tai virranjakajaan kokonaisuudessaan. Kun kaikki mitä on tarkistettu on ok.

Oliko siellä jakajassa vielä oma keskipakoissäädin käytössä? Tuntuuko pyörijästä kiertäessä että jouset toimii ja että säätö palautuu täysin takaisin lähtökohtaan omin avuin. Millainen ajoituslamppu sulla on käytössä?

Link to comment
2 hours ago, Matti-Pekka said:

Oliko siellä jakajassa vielä oma keskipakoissäädin käytössä? Tuntuuko pyörijästä kiertäessä että jouset toimii ja että säätö palautuu täysin takaisin lähtökohtaan omin avuin. Millainen ajoituslamppu sulla on käytössä?

Kyllä siellä on oma keskipakosäädin käytössä, ja kyllä se minusta tuntuu että se palauttaa. Mutta jotain häikkää epäilen kyllä koko jakajassa olevan. Mulla on hyvänlaatuinen digitaalinen ajoituslamppu säädettävällä ennakolla ja kierrosnopeus näytöllä. 

Link to comment
1 hour ago, paspit said:

Tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin; onhan strobon anturi varmasti 1. pytyn tulpanjohdossa, ettei vahingossa haistele jotain muuta kipinää?

Kyllä se ykköspytyn johdossa on. Varmistettu sen verran moneen kertaan ettei voi olla pielessä. 

Link to comment

Ihan vaan vinkkinä. Käytä ongelmatilanteissa VAIN säätämätöntä ajoituslamppua...ei ennakon esisäätöistä...ei mitään lisänäyttöjä..vaan pelkkä ajoitus välkky. On sytkiä joissa noilla säädettävillä ei saa oikeesti mitään tolkkua. Vian etsinnässä ne halpis lamput on paljon helpompia/varmempia ja visuaalisesti selkeitä.

 

Link to comment
Keskipako alkaa vaikuttamaan vasta korkeammilla kierroksilla, eli tämän ohitus tapahtuu testaamalla perusennakko kierrosten ollessa alle 1000rpm
Keskipakoissäätö vaikuttaa jo tyhjäkäynnillä n. 8-10 astetta lisää ennakkoa.

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Kyllä mulla se lamppu on ihan perus säädöillä ollut, eli ei mitään asetettuja arvoja lähtökohtaisesti, ihan vain nollissa. Merkki on silloin ties missä. Ihan vain merkin löytämiseksi kohdilleen olen sitte kokeillut säätää, ja siten olen sen huomannut että ennakot huitelee missä sattuu. Testattu kyllä myös ihan "perus" lampulla. Jolla lopputulema on sama. Miten tuo viallinen/välyksellinen jakaja yleensä alkaisi oireilemaan? Tai sytytysmoduli kärjettömässä? Aiemmat kokemukset modulien pimenemisestä on että ne on sipannut ihan kerrasta kokonaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...