metake Posted July 29, 2023 Posted July 29, 2023 Laitetaas tämäkin ohje vähän paremmin näkyviin kun oli 15 vuoden aikana vajonnut foorumin syövereihin... No niin, omien ruutupaperiraapustelujen ja hatarien muistikuvien pohjalta ohjeita. Älkää polttako autojanne ;) Aloitetaan helpoimmasta, eli vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä tasavirtasen tai ulkoisella säätimellä olevan vaihtovirtasen tilalle: Kaiva penkin alta säädin esille ja irrota säädin + johdot. Laturilta tuleva punainen tai punavalkoinen (jos molemmat niin punavalkoista käytetään) yhdistetään auton käyttösähköön ja akulle menevään, eli kaikki kolme paksua punaista (tai punavalkoista yhteen), tästä tulee sähköä laturilta ja se jaetaan akulle ja auton käyttösähköksi. HUOM. Joissain vuosimalleissa akulle menevä johto menee startin kautta, ja tällöin penkin alta löytyy vain laturilta tuleva punainen (tai punavalkoinen) ja vastaava käyttösähköksi menevä. Kojetaulusta tuli säätimelle ohut sininen johto, joka liitetään laturille menevään ohueen vihreään johtoon. Tämä on laturin heräte ja merkkivalon johto. Laturin päässä kytketään paksu punainen (tai punavalkoinen) nastaan B+ ja ohut vihreä nastaan D+, eri vuosimalleissa on lisäksi lukuisia muitakin johtoja säätimestä/laturista, ne jätetään kytkemättä. HUOM. Jos akulle menevä johto menee startin kautta, niin silloin konehuoneen oikeasta reunasta menee toinen paksu punainen (tai punavalkoinen) johto, tässä tapauksessa se kytketään myös nastaan B+. Vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä tasavirtasen tilalle. Kaiva tasavirtasen säädin penkin alta ja irrota siitä johdot ja poista säädin. Yhdistä paksut punavalkoiset ja ohut sininen ja ohut vihreä (kuten edellisessäkin kohdassa). Säädin kannattaa sijoittaa laturin lähelle konehuoneeseen, esim. puhallinkoppaan. Jos olet ottanut säätimen ja laturin ja liittimet kaikki samasta autosta, niin laturin ja säätimen johdot yhdistetään väri-väriin (ja tunnus-tunnukseen), jos liittimet puuttuu, niin en muista oliko niissä tunnukset, toivottavasti. Eli säätimeltä vihreä DF laturin vastaavaan (heräte), Paksu punainen D+ laturin vastaavaan (lataus säätö), ja ruskea D- laturin vastaavaan (tää on muistaakseni vain maadoitus). Yhdistä penkin alta tuleva ohut vihreä säätimen ja laturin väliseen punaiseen johtoon D- ja penkin alta tuleva paksu punainen (tai punavalkoinen) laturin liittimeen B+. Ja samoin jos akulle menevä johto menee startin kautta, eli siis konehuoneen oikeasta reunasta, niin tämä myös liittimeen B+. Ja sitten vielä tasavirtalaturi ulkoisella säätimellä olevan vaihtovirtasen tilalle. Kuten ennenkin, poista säädin takapenkin alta ja irrota siitä johdot ja katkaise ne vanhan säätimen liittimestä. Kytke akulta tuleva ja kojetaululta tuleva paksu punainen (tai punavalkoinen) kumpikin säätimen liittimeen B+ (lataus akulle + käyttösähkö). Kytke kojetaululta tuleva ohut sininen säätimen nastaan 61 (latausvalo). Kytke laturille menevä ohut vihreä säätimen nastaan DF (heräte). Kytke laturille menevä paksu punainen (tai punavalkoinen, jos molemmat niin punavalkoinen käytetään) säätimen nastaan D+ (säätämätön sähkö). Ja vielä laita laturille menevä ruskea johto säätimen maa liittimeen (kuoressa/pohjassa). Laturin päästä kytke paksu punainen (tai punavalkoinen) laturin liittimeen D+ ja ohut vihreä liittimeen DF. Jos autossa on akulle menevä sähkö startin kautta (siis konehuoneen oikeasta reunasta), pitää se poistaa ja vetää akun + napaan johto säätimen liittimestä B+ Tästä jäi vielä uupumaan sisäisellä säätimellä olevan laturin korvaaminen jollain muulla, koska siinä ei mielestäni ole mitään mieltä, mutta jos joku sellaista kaipaa niin raapustellaan se tähän myöhemmin jatkoksi. Ja jos joku huomaa jonkun virheen, niin ilmoittaa saa.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
Mika-eno Posted July 30, 2023 Posted July 30, 2023 Ensikertalaiselle akku irti ennen aloitusta. Miinusnapa ensin auki. Quote
P_Valtonen Posted January 25 Posted January 25 Mulle on tullu kahteen kertaan vastaan tilanne tasasähkö -> vaihtosähkö muutoksessa, että laturin merkkivalo on alkanut hehkumaan, vaikka yleismittarilla mitattuna jännitteet on ok. Eli moottorin käydessä, jännitteet 13-14V välissä. Valon hehkuminen sitä suurempaa, mitä enemmän kuormaa 12V järjestelmässä. Silti jännitteet kunnossa. En ole jaksanut miettiä miksi käytös ollu tätä. Olen vaan laittanut diodin säätimeltä merkkilampulle menemään siniseen johtoon. Estosuunta laturiin päin. Tuolla toimii taas kuten pitää. Quote
Iso-G Posted March 2 Posted March 2 Moikka! Oli hyvä ohje, mutta tarkennusta kysyn eli mulla kuvan tasavirtalaturi, jossa takapenkin alla se säädin, jonka vaihtanut elektroniseks vuosia sitten, niin saisko dummyohjeet mikkä mihin nastaan tossa boshilaises ja käykö se mun elektroninen säädin tähän? Ai niin.. tyyppi, jolta tuon boshilaisen hommasin sano, että sopis tohon tasavirtasen jalkaan? Alan purkaan täs, mutta ois tietty kiva tietää sopiiko vai hommaanko jalkaa? Terkuin G Quote
ovaaliheppu Posted March 2 Posted March 2 Tasavirtalaturi (12V 105mm) menee vaihtovirtalaturin jalkaan, muttei toisinpäin Quote
metake Posted March 2 Author Posted March 2 Kuten edellä jo todettiin, niin ei sovi tasavirtalaturin jalkaan. Eikä toimi tasavirtalaturin säätimellä vaan vaatii omanlaisensa säätimen.Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote
mapping Posted March 2 Posted March 2 Onko heittää linkkiä mikä säädin käy tuohon 3 napaseen vaihtovirtalaturiin?Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla Quote
Kurre Posted March 3 Posted March 3 Oisko https://osakauppa.com/product/759/lataussaadin-ulkoinen-vaihtovirta-12v-t-123 tai https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/sahkoosat/laturit/1952/ tai sit ihan vaan kuukeltamalla.... Quote
Kensentme Posted October 22 Posted October 22 Laitan tämän kysymyksen tänne sivulle, kun keskustelu liippaa läheltä. Minulla on samanlainen bossin laturi, kuin iso-G:n kuvassa ja säädin on tämä https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/sahkoosat/laturit/1952/. Aikoinaan purin sähköt pois ja huonosti dokumentoin ja nyt on vähän hakusessa, että mitä kautta vedän laturin B+ navasta sähkön akulle. Lyhin reitti lienee startin kautta ja vaikka vähän paksummalla kaapelilla, kuin kuvien 6mm2. Kymysys kuuluukin, että onko sillä sehuaalista merkitystä, että mikä se reitti sinne akulle on? Quote
-tipi- Posted October 22 Posted October 22 Kyllä se 6mm2 siihen lataukseen riittää, kunhan vaan startin ja akun välisessä kaapelissa on tarpeeksi neliöitä starttivirtaan (vakiona 25mm2). Quote
Kensentme Posted October 22 Posted October 22 Sattui olemaan kaapissa 50mm2 kaapelia, niin laitoin akulta startille semmosen Quote
Tanhis Posted October 22 Posted October 22 4 hours ago, Kensentme said: Laitan tämän kysymyksen tänne sivulle, kun keskustelu liippaa läheltä. Minulla on samanlainen bossin laturi, kuin iso-G:n kuvassa ja säädin on tämä https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/sahkoosat/laturit/1952/. Aikoinaan purin sähköt pois ja huonosti dokumentoin ja nyt on vähän hakusessa, että mitä kautta vedän laturin B+ navasta sähkön akulle. Lyhin reitti lienee startin kautta ja vaikka vähän paksummalla kaapelilla, kuin kuvien 6mm2. Kymysys kuuluukin, että onko sillä sehuaalista merkitystä, että mikä se reitti sinne akulle on? Ei sillä reitillä väliä kunhan kaapeli on tarpeeksi paksua. Sillä on merkitystä että laturin merkkivalo kytketty kun laturia ruvetaan testailemaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.