Jump to content

Kupla 1300 -72 kaasari ongelmaa


Recommended Posts

Hei,

ostin pari kuukautta sitten kaverin kaverilta kuplan, joka oli jätetty seisomaan mökille taivasalle noin 20v ajaksi. Auto oli ilmeisesti sinne ajettu, koska ei ollut mennyt katsastuksesta läpi. Yllättävästi auto lähti käyntiin aika vähällä laitolla (en ostanyt yhtään uutta osaa letkujen ja kontaktisprayn lisäksi, jota meni paljon sähköosiin), mutta se ei käy kovin hyvin.

 

Auto siis lähtee käyntiin helposti, käy ja ottaa kierroksia todella hyvin, mutta noin 1-2min käynnityksestä alkaa kakomaan ja ei enää pysy käynnissä ja lakkaa ottamasta kierroksia. Kaasarissa heti suuaukolla oleva läpän (kai ryyppy?) säätely tuntuu tekevän jotain. Olen myös vaihtanut bensaletkut läpinäkyviin niin näen, että bensaa kyllä tulee kaasariin ja sähköt tuntuu toimivan ihan hyvin, koska auto aluksi käy ongelmitta. Oletettavasti vika on siis kaasarissa(jossa kyljessä lukee Solex 31 PICT-4).

 

Kuten varmaan näkyy tämä on eka vw minkä omistan ja kaasareita ei muissa autoissani ole. Olen koittanut googlata kaasari teoriaa, mutta asiaa on vaikeuttanut se, että tämä kuplan kaasari on vähän mysteerinen.

 

Kysymykset ovat siis mikä saa auton käynnin loppumaan, onko se läppä kaasarin suulla ryyppy ja miten se toimii. Myös mitä ne eri sähköosat siinä tekevät. Sen verran sentään tajusin tarkastaa, et sähkö tulee niihin sähköosiin.

 

Kaikki apu tervetullutta.

Laitan vielä kuvia liitteeksi jos niistä olisi jotain hyötyä. koko moottori kuvassa ilmanputsari ei ole kiinni vaan näytillä vaan.

 

 

 

 

koko_moottori.jpg

ryyppy.jpg

suuaukko.jpg

Link to comment

Jos se on 20vuotta seissyt niin suoranainen ihme että käy edes noin hyvin.

 

Itse teksisin näin.

-Vaihda öljyt jos et jo ole vaihtanut ja puhdista myös sihti.

-Tarkista ja säädä venttiilivälykset.

-Uudet tulpat ja tulpanjohdot

-Uusi pyörijä ja virranjakajan kansi

-Uudet kärjet ja kärkivälin säätö

-Sytytyksen säätö, tämän voi tehdä joko staattisesti koneen ollessa sammuneena tai strobolla auton ollessa käynnissä jos säädät auton ollessa käynnissä niin alipaineletku irti jakajalta.

 

Kun sytytys asiat kunnossa niin sitten voi ruveta ihmettelemään kaasaria.

Kaasarissa yleensä kaksi sähköliitäntää, sammutussolenoidi ja ryypyn lämmityselementti. Sammutussolenoidin toiminnan voi testata virtojen ollessa päällä ottamalla johdon irti ja laittamalla takaisin, solenoidin pitäisi naksahtaa. Tämä solenoidi katkaisee tyhjäkäyntipiirin ja auton saa käymään ilmankin tätä. Toinen on ryypyn lämmitin eli pyöreän kotelon sisällä on bi-metalli jousi joka lämmetessään kääntää ryypyn läpän auki. Eli iso läppä ensimmäisenä kaasarin kurkussa tämän säädössä kesälämpimillä on tärkeintä katsoa että läppä kääntyy kokonaan auki joku 10-15m min jälkeen.

 

Noin kauan seisoneen kaasarin kanssa olisi fiksua ostaa korjaussarja esim. https://osakauppa.com/product/2321/kaasuttimen-korjaussarja-solex-31-34-pict-4

 Ja kun kaasarin purkaa osiksi hyvä tarkistaa että kaikki kanavat ovat auki esim. näiden kuvien mukaisesti. https://www.paacsolex.com/solex-h30-31-pict-diagram/

 

Kun kaasari takaisin kasassa sitten perus säädöt ja uusi testaus tuleeko siittä toimiva kone.

  • Like 1
Link to comment

Ja tsekkaas tuo paksu letku, joka lähtee imusarjasta, kaasarin alta, kuvassa ainakin näyttäisi roikkuvan tyhjänpanttina. Sen kuuluisi mennä ilmanputsarille, mutta kannattaa tässä vaiheessa vain tulpata, jos se on auki, niin ei varmasti käy tyhjäkäyntiä. Sitten kun saa auton toimimaan muuten kunnolla, voi tutkia noita imuilman esilämmityksen juttuja.

Edited by jrasi
Link to comment

Kiitos kaikille jotka ovat tänne neuvoja laittaneet.

 

Vähän oli kiireitä niin auton testaukset meni monelle eri päivälle ja pieniin eriin, mutta tuloksia tuli. Sammutussolenoidi toimii. Säädin ryypyn jousen ja sitä saikin vääntää aika paljon kiinnipäin, mutta nyt auto käy parin minuutin lämpenemisenkin jälkeen, kun ennen sammui. 10min käynnin jälkeen ryyppy oli melkein täysin auki.

Ei kyllä käy hyvin ja ei aina halua oottaa kierroksia, mutta pystyin silti ajamaan koelenkin parkkipaikan ympäri ihan hyvin. En vielä ehtinyt testaamaan miten käy jos laittaa ilmanputsarin kiinni.

 

Vielä tässä mietin et onko tapoja koittaa parantaa käyntiä ilman et vielä osia ostais. Ehkä nyt kun auto käy vois seosruuvia koittaa?

Varmaan jos oikesti paremmaksi haluaa sen käynnin niin pitäisi juurikin rakennella se kaasari uusiks ja uusia noi sytytyksen hommat niinkuin Tanhis tuossa sanoi. Vaikeahan sitä on analysoida mitä pitäs tehä ilman niitä.

 

 

11 hours ago, janskuk said:

Ainakin kuvan perusteella näyttää siltä että tyhjäkäyntiä on yritetty muutenkin säätää väärällä tavalla, läppä-akselin hienokierteistä toppariruuvia kiristämällä.

 

En ole täysin varma mikä ruuvi on kyseessä, mutta kuulostaa yhdeltä ruuvilta johon koskin, kun en muutakaan keksinyt. Mitenhän sen voisi saada takaisin oikealle kohdalle?

 

 

Pari kysymystä viel ois edellisten lisäksi:

1. Paljonko tuon 1300 moottorin kuuluis viedä bensaa? Vaikka bensaletkut ja oletettavasti kaasari on bensaa täynnä niin tollanen 3dl limupullo tyhjenee varmaan 10minuutissa?

2. Mistä kaikkialta osia saa kupliin? tuossa mainittiinkin jo osakauppa . com. itse olen kuullut kaupasta nimeltä neoretro.fi . Onko tuosta kokemuksia?

3. Ja sitten vielä mihinkä asti toi ilmanputsari pitää täyttää öljyllä? En löytänyt siitä mitään merkintöjä. Koitin tähystellä sitä youtube videosta, mutta siinä videossa oli eri ilmanputsari.

4. Onko linkata kuvaa missä näkyy missä kaikki eri vaihteet ovat? Voisi huumorilla tulostaa mukaan lapulle, vaikka luulenkin löytäneeni kaikki.

 

kuvassa vielä miten paljon käänsin kiinni sitä ryyppy säätöä. Voi tehdä tuomion jos haluaa.

säätö.jpg

Link to comment
7 hours ago, Myrsy said:

2. Mistä kaikkialta osia saa kupliin? tuossa mainittiinkin jo osakauppa . com. itse olen kuullut kaupasta nimeltä neoretro.fi . Onko tuosta kokemuksia?

3. Ja sitten vielä mihinkä asti toi ilmanputsari pitää täyttää öljyllä? En löytänyt siitä mitään merkintöjä. Koitin tähystellä sitä youtube videosta, mutta siinä videossa oli eri ilmanputsari.

4. Onko linkata kuvaa missä näkyy missä kaikki eri vaihteet ovat? Voisi huumorilla tulostaa mukaan lapulle, vaikka luulenkin löytäneeni kaikki.

2. Paruzzi, Hot Cars, Kuplapaja...onhan noita +ulkomailla vaikka mitä.
Neo Retro toimii yhden miehen yrityksenä, joten koskus voi kestää vastausten saaminen, mutta puhelimella saa varmaan parhaiten kiinni.

3. Ilmanputsarin sisäpinnalla pitäisi olla punainen viiva, joka kertoo oikean määrän.

4.

Gearstick funny….. | DIYnot Forums

 

Kuplassa sama.

Link to comment
14 hours ago, Myrsy said:

En ole täysin varma mikä ruuvi on kyseessä, mutta kuulostaa yhdeltä ruuvilta johon koskin, kun en muutakaan keksinyt. Mitenhän sen voisi saada takaisin oikealle kohdalle?

 

Läppä-akselin vivun yläpäässä oleva urakantainen säätöruuvi, se joka osuu ryypyn hahlorautaan.

Tyhjäkäyntiä ei pidä yrittää säätää kiristämällä ruuvia (läppää aukaisemalla) vaan kaasarin kyljestä säätöruuveista.

Joku voi varmaan linkata tänne ihan oikeat kyseisen kaasarin säätö-ohjeet.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...