Mikko N Posted May 14 Share Posted May 14 Mistä tiedän oman moottorini oikeat venttiilien välykset? Netissä on eri ohjeita venttiilien välyksille. Samalla kerrotaan, että on tärkeää tietää juuri oman koneen oikeat välykset. Välyksiin ilmeisesti vaikuttavat moottoriin tehdyt muokkaukset ja moottorimalleissa on eri välykset tehtaalta lähtiessä. Osaisiko joku esittää vaikka helposti luettavan taulukon, josta asia selviäisi? Oma koneeni on 1700 cc, pallokeula loppuvuosi 1972, kone kunnostettu alkuperäisiä osia mukaillen. Quote Link to comment
villemil Posted May 14 Share Posted May 14 Nelostyypin koneeseen 0.15mm, niinkuin kuplan vakio type-1 moottoriinkin 2 Quote Link to comment
mikko k Posted May 14 Share Posted May 14 0,15mm on hyvä välys vakiomoottorille ja vakioille alumiinisille työntötangoille. Jos on virityksiä ja terästyöntötangot niin sitten tiukahko 0,00mm. 2 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted May 14 Share Posted May 14 Nelkuissa löytyy osassa taulukoista pakopuolelle 0,20. Samaten T1 koneille tullut vastaan 0,10 imu/pako, mutta vain 25hp. Irroitettavalla laturinjalalla olevat moottorinumeroon 9205700 (11/64) löytyy imu 0,20 ja pako 0,30 (joka roplottaa ihan saatanasti jo) Aika varioivaa mitä intermetsä tuo vastaan googlaillessa + mitä sanoo eri putiikkien korjauskirjat + tehtaan ohjeet. Nyrkkisääntönä laittanu kaikki vakiohkot pannut vakiotönäreillä aasta ööhön 0,15 välyksillä viimeisen 30 vuotta ilman ongelmia Säädetään "kylmänä" eli mikä nyt sattuu olemaan tallin tai ulkolämpötila kyseisellä hetkellä +25 tai -20 Quote Link to comment
KimmoH Posted May 14 Share Posted May 14 Toi 0,20 on sodium täytteisille pakoventtiileille. Jos sellaisia ei ole niin imu ja pako molemmat 0,15 jos kyseessä on 1700 type IV kone. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted May 14 Share Posted May 14 Olikos Sodium pakovenat 9mm varrella, muut 8mm, kuplissa tais olla noita myös jossain loppupäässä Quote Link to comment
Tanhis Posted May 14 Share Posted May 14 1 hour ago, ovaaliheppu said: Nelkuissa löytyy osassa taulukoista pakopuolelle 0,20. Samaten T1 koneille tullut vastaan 0,10 imu/pako, mutta vain 25hp. Irroitettavalla laturinjalalla olevat moottorinumeroon 9205700 (11/64) löytyy imu 0,20 ja pako 0,30 (joka roplottaa ihan saatanasti jo) Aika varioivaa mitä intermetsä tuo vastaan googlaillessa + mitä sanoo eri putiikkien korjauskirjat + tehtaan ohjeet. Nyrkkisääntönä laittanu kaikki vakiohkot pannut vakiotönäreillä aasta ööhön 0,15 välyksillä viimeisen 30 vuotta ilman ongelmia Säädetään "kylmänä" eli mikä nyt sattuu olemaan tallin tai ulkolämpötila kyseisellä hetkellä +25 tai -20 Juu on aika vaihtelevaa, 1965 t34 ohjekirjassa lukee 1500s koneelle .20 imu .30 pako Quote Link to comment
KimmoH Posted May 14 Share Posted May 14 ja sodium/natrium venoistahan oli täällä vanha keskustelu Quote Link to comment
TF_Osku Posted May 17 Share Posted May 17 Tämä ei ole varma tieto vaan hatara muistikuva, mutta muistelisin ettalautasessa oli pieni jälki mistä natroumi iskettiin sisään. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.