Jump to content

-65 Kiihdytyskupla


Recommended Posts

Haaveena ollut jo vuosia päästä ajamaan varttimailia. Kerran jo kävinkin European Bug Innissä Okrasa Karmannilla kokeilemassa hurjalla 21.212s ajalla ja heikosta suorituksesta huolimatta upposi koukku niin syvälle että ei tästä haaveesta pääsisi eroon varmasti ikinä.

 

Nyt tarjoutuikin tilaisuus lähtä toteuttamaan tätä haavetta kun isän ensimmäinen auto löytyi jokunen aika sitten eikä sille oikein muuta käyttökohdetta ole.

 

Eli tästä kyseisestä pelistä lähden loihtimaan nopeampaa autoa kun se 21s, pessimisti ei pety :D

Tämän hetken ajatus on tehdä auto Ruotsin 1600 challenge säännöillä eli max 35.5/32 venttiilit ja 85.5 sylinterikoko sekä vakio iskunpituus, mutta katsotaan sitä moottoripuolta sitten kun alkaa muu auto olemaan kasassa. Ajelevat siellä alle 10s aikoja ahdetuilla vehkeillä ja turbolla tulee tämäkin. Minulla kun oli aikaisemmin 1600 ahdettuna ja olihan se aika kiva peli.

 

Lähtökohta on aika hyvä, kori hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu. Muutama paikka joutuu hitsata ja vähän peltiä oikoa, mutta tässä ei tarvitse olla liian tarkka! Ja sitten pilkkomaan kori pilalle.

Alusta on täysin tehty ja maalattu eli sitähän pääsisi jo kasaamaan.

 

IMG_20240821_192654383.thumb.jpg.74fb6fbfd256c68621f974a092ca1cb6.jpg

Edited by villemil
  • Like 10
Link to comment

Aika kehno virityshyöty Okrasan setillä kun aivanvakio.com 61 teollisuuskone kuskaa 23.172. Toki voi olla että Okrasalla sutii vielä kakkosella niin pidon huonontumisen takia menettää aikaa 🤣  Ei näillä useinkaan voiteta mutta kannustushuudot ja aplodit on usein moninkertaiset verattuna vaikka johonkin jenkkirassin suoritukseen

Edited by ovaaliheppu
Link to comment
Posted (edited)
1 hour ago, ovaaliheppu said:

Aika kehno virityshyöty Okrasan setillä kun aivanvakio.com 61 teollisuuskone kuskaa 23.172. Toki voi olla että Okrasalla sutii vielä kakkosella niin pidon huonontumisen takia menettää aikaa 🤣  Ei näillä useinkaan voiteta mutta kannustushuudot ja aplodit on usein moninkertaiset verattuna vaikka johonkin jenkkirassin suoritukseen

Seokset oli jotain luokkaa 10:1 kun jälkikäteen laitettiin lambda ja Lantan Tero sääti vehkeet kunnolla. Nyt liikkuu ihan toisella tapaa, mutta ei ole käyty uudelleen kokeilemassa miten kiihtyy radalla.

Mutta joo oikeassa olet kehnosta virityshyödystä. Siinä maksaa hevosvoima jo aika paljon, mutta eipä ne hevosvoimat olekkaan Okrasan tarkoitus nykypäivänä.

Edited by villemil
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Onko palstalaisilla tietoa kuka tekee Etelä-Suomen alueella turvakaaria kuplaan?

Tarve olisi vain valmiiksi taivutetulle pääkaarelle sekä molemmille sivukaarille, loput pystyy tehdä itse. Ei ole kunnollisia taivutuslaitteita noille kyseisille...

Link to comment
Onko palstalaisilla tietoa kuka tekee Etelä-Suomen alueella turvakaaria kuplaan?
Tarve olisi vain valmiiksi taivutetulle pääkaarelle sekä molemmille sivukaarille, loput pystyy tehdä itse. Ei ole kunnollisia taivutuslaitteita noille kyseisille...
Mulla olisi ylimääräisenä valmis setti. Riihimäeltä löytyy.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Kehottaisin tutustumaan sääntökirjaan ennen turvakaarien hankintapäätöstä. Itse tehnyt taannoin sen virheen ettei tullut sitä tehtyä:

 

https://www.fhra.fi/wp-content/uploads/2024/05/Kiihdytysajon-saannot-2024.pdf

 

Säännöt ovat melko yleismaailmalliset koska lähes maassa jossa ko. urheilua harrastetaan viitataan NHRA:n sääntökirjaan.

Ei tökkää homma ensimmäiseen katsastukseen...

Edited by wp
typo
  • Like 3
Link to comment
5 hours ago, wp said:

Kehottaisin tutustumaan sääntökirjaan ennen turvakaarien hankintapäätöstä. Itse tehnyt taannoin sen virheen ettei tullut sitä tehtyä:

 

https://www.fhra.fi/wp-content/uploads/2024/05/Kiihdytysajon-saannot-2024.pdf

 

Säännöt ovat melko yleismaailmalliset koska lähes maassa jossa ko. urheilua harrastetaan viitataan NHRA:n sääntökirjaan.

Ei tökkää homma ensimmäiseen katsastukseen...

Ja jos aikoo ajaa myös kadulla, niin kannattaa lukea myös Trafin säännökset. Onnea projektiin.

Hitlerin kosto ja oma autoni ovat SPET - luokan pelejä, joten kannattaa sovitella kaaret sen luokan spekseihin. 

Edited by Mäki
Link to comment
22 hours ago, wp said:

Kehottaisin tutustumaan sääntökirjaan ennen turvakaarien hankintapäätöstä. Itse tehnyt taannoin sen virheen ettei tullut sitä tehtyä:

 

https://www.fhra.fi/wp-content/uploads/2024/05/Kiihdytysajon-saannot-2024.pdf

 

Säännöt ovat melko yleismaailmalliset koska lähes maassa jossa ko. urheilua harrastetaan viitataan NHRA:n sääntökirjaan.

Ei tökkää homma ensimmäiseen katsastukseen...

On näihin perehdytty. Tietenkin lähdetään sääntökirja apuna tekemään vaikkei ainakaan vielä ole tarkoitusta kilpaillakkaan.

Link to comment
17 hours ago, Mäki said:

Ja jos aikoo ajaa myös kadulla, niin kannattaa lukea myös Trafin säännökset. Onnea projektiin.

Hitlerin kosto ja oma autoni ovat SPET - luokan pelejä, joten kannattaa sovitella kaaret sen luokan spekseihin. 

Tuskin tulee kilpien väliin, mutta eihän sitä ikinä tiedä. 42x3 mustasta saumattomasta putkesta nuo kaaret ajattelin ja sellaiset olisikin sarjana jo tarjolla edullisesti.

 

Nämä kuvanmukaiset kyseisestä putkesta kelvannee myös katsastussedälle jos kilpiä havittelee.

 

Screenshot_20240905-153838.thumb.png.350171e76b81d1e22b12389e5b335d49.png

Link to comment
24 minutes ago, mikko k said:

Trafilla on kyllä omat säännöt kuin noi FHRA / NHRA säännöt. Tästä on ollut jupinaa eri forumeilla. Kannattanee kyllä kysyä katsastuskonttorilta heidän tulkinnat.

Katsoin vain pikaisesti ajantasaisen ajoneuvon rakenteen muuttaminen pdf:fän. Sen mukaan saisi tollasen kuvanmukaisen häkin tehdä juurikin vaikkapa 42x3 putkesta

Link to comment

Korin työstäminen on aloitettu.

Kyljet vedetty hiekkapuhalluksessa solmuun joten oiotaan nyt niitä alkuun. Tällainen Vevorin pistehitsi vetovasara systeemi tuli tallille ja nyt ekaa kertaa kokeilemassa miten pelittää.

Kone toimii hyvin, mutta pitäisi varmaan jotain osatakkin. No tähän on hyvä harjoitella kun ei tarvitse olla viimisenpäälle.

 

IMG_20240905_175558748.thumb.jpg.0688efba52b54f70ecbddd4b29dffac3.jpg

  • Like 1
Link to comment

Näin nyt pienestä kokemuksesta voin sanoa että tuo pää on lähinnä viimeistelyhommiin jos sulla tuli se hiilipuikko mukana niin sillä tekee nopeasti tuollaista oikaisua mikä sulla ongelmana. Ja tietty pelti mitä oiotaan olisi hyvä olla mahd puhdas. Eli puhallus on venyttänyt metallia. Silloin sitä pitää kutistaa jotta saa muotonsa takaisin. Eli alhaalla (lommolla) olevan alueen reunoilta lähtee lämmittelemään kohti keskustaa niin lommo pompsahtaa ylös. Itselläkään ei juuri ole hajua miten asiat oikeasti pitäisi tehdä mutta vähän päässyt testailemaan. Sitten kun pellin muilla keinoilla saanut mahd. lähelle, kuvassa olevalla työkalulla on hyvä nypytellä viimeistelyt.

 

Esim tässä oli öljykannuefektiä. Pää ongelman reunoilta sisällepäin pistelämmittämällä pompsahti kireeksi. Tämän olisi saanut varmaan kolmasosalla lämmittelyä tehtyä mutta tuli testailtua mikä toimii ja mikä ei.20240723_210719.thumb.jpg.a98b88c66b44e4e751c5c2422dba72d2.jpg

Link to comment
23 hours ago, villemil said:

Tuskin tulee kilpien väliin, mutta eihän sitä ikinä tiedä. 42x3 mustasta saumattomasta putkesta nuo kaaret ajattelin ja sellaiset olisikin sarjana jo tarjolla edullisesti.

 

Nämä kuvanmukaiset kyseisestä putkesta kelvannee myös katsastussedälle jos kilpiä havittelee.

 

Screenshot_20240905-153838.thumb.png.350171e76b81d1e22b12389e5b335d49.png

Luuppalalla ainakin on tarjolla katukiihdytyskilpureihin soveltuvaa kehikkoa. MK2 Golfiin maksoi 800. Helpoita olisi tietysti hankkia sellainen auto, jossa on kehikko jo otteessa, niin ei tule tulkintaepäselvyyksiä konttorilla.

Link to comment
5 hours ago, Mäki said:

Luuppalalla ainakin on tarjolla katukiihdytyskilpureihin soveltuvaa kehikkoa. MK2 Golfiin maksoi 800. Helpoita olisi tietysti hankkia sellainen auto, jossa on kehikko jo otteessa, niin ei tule tulkintaepäselvyyksiä konttorilla.

Metakella oli mulle jo tarjolla hyvät kaaret. Katukäyttöön tätä ei tarvitse tehdä niin voi toteuttaa kaaret ja kaiken muun ihan vaan FHRA sääntöjen mukaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...